martes, 11 de diciembre de 2018

Ruta del Puig Vicenç, 467 m. Torrelles de Llobregat (Barcelona).

Marieta, Carrer Montserrat Roig.
El Puig Vicenç és una muntanya d'uns 467 metres, el punt més alt de Torrelles de Llobregat i de la Serra de Can Güell on es troba ubicat. El seu cim és un vèrtex geodèsic on conflueixen els límits dels termes municipals de Sant Vicenç dels Horts, Vallirana i Torrelles de Llobregat. El Puig Vicenç està situat en un espai compartit per petites serres que conformen un ampli espai entre el massís del Garraf, les serres d'Ordal i el riu Llobregat. La pujada al Puig Vicenç des Torrelles de Llobregat té l'al·licient de passar per tres tipus de zones geològiques: la pissarra, el conglomerat vermell i la roca calcària. Es tracta d'una ruta molt recomanable.

Església Sant Martí deTours.

Des de Barcelona agafarem la Ronda de Dalt, en direcció Lleida / A-2 / Tarragona / A-7. continuarem per la B-23 sortirem a la sortida 5, cap a A-2 en direcció Lleida / B- 24 / Tarragona / N-340 sortim a la sortida 602 cap a Sant Vicent dels Horts / Sant Feliu del Llobregat / Molins de Rei / E - 90 / Tarragona / Girona / Lleida / BV - 2002 / N-340 / AP-2. Seguirem per la carretera a Torrelles de Llobregat BV-2005, primera rontada tercera sortida, la següent rotonda quarta sortida per seguir cap a Torrelles de Llobregat. Ultima rotonda seguire vam pel carrer Can Roig, fins arribar a l'alçada de l'Església. On buscarem estacionament en alguns dels carrers adjacents.

Carrer Raval Janer.

Inici de la ruta. Ruta del Sol Blau.
Recorregut:

Un cop hem estacionat el vehicle, tornarem fins a l'altura de l'Església Parroquial de Sant Martí de Tours.
Aquesta Església s'inspira en els models del gòtic francès: una nau central més elevada, i sostinguda per pinacles i arcbotants, dóna pas a un transsepte de la mateixa altura, al qual s'obre l'absis, poligonal, amb contraforts exteriors. Tot i reprèn models nòrdics d'arquitectura, en què la nau és il·luminada directament per finestres laterals, calades amb traceries d'inspiració gòtica. La façana és de pedra, i també el campanar, emplaçat entre el transsepte i l'absis. Aquest, juntament amb la part alta dels murs de la nau i del transsepte són de són de maons, mentre que la part inferior d'aquests murs és de maçoneria comú amb reble.

Camí de Can Roig.
Un cop vista l'Església, agafarem una mica més avall un carrer gairebé vianants deia Raval Janer, delimitada amb una barana a la dreta. Seguirem part de la coneguda ruta del Sol Blau PR C 162 (marcada amb marques de pintura grogues i blanques). Passarem prop de diverses masies, fins arribar al fons del torrent on trobarem el camí que ve des de Can Roig, veurem uns senyals de circulació i pas restringit agafarem aquesta pista semi asfaltada en ascens.

Pista Semi Asfaltada

Coll de la Serra de Can Valent.

Al final d'aquesta pista cimentada, arribarem al coll de la serra del Valent. Veurem unes indicacions, seguirem cap al collet de Can Riera, Puig Vicenç i Cervell. Passarem entre camps de conreus i algunes casetes refugis dels camperols a la nostra dreta al fons podrem veure la masia de Can Riera.

Can Riera.

Penyes de Can Riera.
Passat el dipòsit d'aigües, arribarem a una intersecció, girarem cap a la dreta perpendiculars al camí, veurem uns senyals indicadors (dreta Puig Vicenç i Penya del Moro). Arribarem als peus o base de les conegudes Penyes de Can Riera, una curiosa formació de roques de conglomerat argilosa i vermell. En el seu interior hi ha unes coves que podem visitar però la deixarem per a una propera visita. seguirem per la pista tenint a la vista a la nostra dreta la Masia de Can Riera. Estant atents doncs a la nostra esquerra veurem més pals indicatius. Que ens faran agafar un sender ascendent  introduint-nos en la zona boscosa de les Penyes de Can Riera.

Corriol de les Sitges.

Cim del Puig Vicenç.
El sender aquesta força erosionat per les pluges i passos de motocicletes i es fa bastant penosa la pujada. Però vam gaudir molt observant les formacions rocoses d'aquest lloc. Aquest senmdero en diuen sender de les Sitges. Arribant gairebé dalt tornarem a agafar un nou corriolet que comença a mà dreta arribant al camí principal (una pista). Poc després ens surt un altre a la nostra esquerra amb un segon pal indicador Puig Vicenç / Vallirana. I de nou en forta pujada arribarem al Puig Vicenç.

Puig Vicenç un pic fronterer entre tres pobles del Baix Llobregat: Sant Vicenç dels Horts, Torrelles de Llobregat i Cervelló. Des d'aquí veiem clarament la Serra de Collserola, amb el Tibidabo i la seva famosa torre de telecomunicacions. Des del mateix vèrtex geodèsic 467 metres, el punt més alt de Torrelles de Llobregat i de la Serra de Can Güell.

Cim del Puig Vicenç, 467 m.

Bifurcació, Pi solitari.

Veïnat de Can Güell.
Després de menjar una mica i descansar de l'ascensió. Des del punt geodasic anem a agafar una nova pista forestal que va cap a l'esquerra, seguint les indicacions del pal cap a Penya del Moro / Roca del Barret. Seguint la carenant fins arribar a una bifurcació on veurem un solitari pi a la nostra esquerra. Agafem aquesta pista vorejant la carenant i de front veurem el cim del Puig Vicenç. Aqui deixem de banda les indicacions i senyals de la ruta del Sol Blau.

Sense sortir-nos d'aquesta pista anem descendint per ella, ja visualitzant la veïna urbanització de Can Güell. Arribant a aquesta urbanització veurem un illot amb un pi i un agabe. Continuarem per la dreta per dirigir-nos al carrer 61.

Illeta amb un Pi, Can Güell.

Mur de pedra vermella.
Amb anterioritat aquesta ruta continuava per una zona de cultiu de cirerers, travessant un pas tancat amb una tanca. Però en l'actualitat el propietari a preferit tancar-lo al pas d'excursionistes. Segurament per evitar destrosses i altres molèsties. Així que el camí de tornada la realitzem agafant el carrer 61, fins a l'avinguda Sisena i des d'alli sense sortir-nos d'aquesta anirem descendint de la urbanització fins a trobar la carretera que va fins al centre de Torrelles de Llobregat.

Acces a propietat privada, Acces tancant.

Carrer 61, Can Güell.

Avgd. Sisena.

Can Coll.
Un cop arribem a la carretera, agafarem el pas de vianants fins a Torrelles de Llobregat, arribant veurem la masia de Can Coll en procés de restauració. Passem la rotonda i rectes arribarem fins a l'Església inici i fi d'aquesta ruta.

Grau de Dificultat: Baix / Moderat (Segons algun tram)
Temps / Horari: 3 h. 30 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 126 m. a 467 m.
Ús actual: senderisme, agricultura, patrimoni, cultural i natural.
Estat: bo
Senyalització. Bona (Marques de pintures de color groc i blanc PR C 162, pals verticals de fusta indicatius).
Llocs de valor: Puig Vicenç, Penyes de Can Riera, Masia Can Riera, Masia Can Coll, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de forta sol a l'hivern anar abrigats. Portar aigua.