Páginas

miércoles, 16 de febrero de 2022

Cogullò d´Estela "1.870 m." des de el Santuari de Corbera, Espinalbet (Barcelona).

Cogullò d´Estela.

El Cogulló d'Estela, també conegut com la Cimera d'Estela, és una muntanya de 1.870 metres situada als Rasos de Peguera, a la comarca del Berguedà. Aquest cim està aïllat sobre els Plans de Tagast, Espinalbet i sobre l'emblemàtic Santuari de Corbera.

És un dels cims que està inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC.

La ruta més habitual és des del Santuari de Corbera, per Can Deu, la font de Tagast, els plans de Tagast i el coll d'Estela. Us deixem amb la nostra descripció d´aquesta entranyable ruta.

Santuari de Corbera.

Des de Barcelona agafarem la C-58 i C-16 en direcció C-26 i després agafarem la sortida 95 cap a Solsona/Avia i seguint per la C-26 fins a Berga. Des d'aquí agafarem la carretera a Rasos de Peguera BV-4242, fins a la població d'Espinalbet, passarem pel costat del Càmping Font Freda, continuarem a la dreta per la carretera BV-4243, cap a Espinalbet, on seguirem una pista fins al Santuari de Corbera, hi ha una esplana per estacionar el vehicle al costat del Santuari per a pocs vehicles, també podem estacionar a un costat de la pista sense destorbar a altres transseunts.

PR- C 73 a Cami de Sant Corneli.

Can Déu.
Recorregut.-

Un cop hem estacionat el vehicle a un costat de la pista. Ens apropem fins al Santuari de Corbera. Santuari dedicat a la Mare de Déu. El conjunt està format per l'església, la casa dels ermitans i l'hostal, delimitat per una placeta oberta a migdia a la qual s'accedeix per llevant. Sota la placeta hi ha un porxo amb volta de pedra. El temple és d'una sola nau amb presbiteri al nord i entrada al sud. També te un campanar d'espadanya sobre el mur frontal. Les edificacions s'encabeixen en un dels petits replans condicionats amb murs usats, temps enrere per conreus. A 1.424 m. d'alçada el lloc queda obert a migdia i molt tancat a nord i ponent. Actualment es fa servir com a lloc de vacances per a seminarists i seu de l'aplec anual al setembre.

Darrere del santuari surt un sender, marcat com a PR-C 73, que puja cap a Rasos de Peguera. Veurem un pal vertical indicatiu, seguirem les indicacions a Rasos de Peguera/Peguera/Castellar del Riu. Els primers trams són amb fort pendent, per sortir a una clariana les planes de Corbera amb una gran masia en ruïnes, Can Déu.

Cinglera dels Esqueis i Santuari de Mare déu de Corbera.

Pla de Corbera ???.

La masia de Can Déu es troba ubicada a més de 1500 metres d'alçada, quedant ubicada prop del torrent de Tagast i per sobre del Santuari de Corbera, als costos que s'aixequin al nord del temple. Les construccions que conformen la masia es troben actualment a procés d'enrunament, encara que en algunes parts encara conservin part de la coberta. La masia consta de la casa, i un porxo o paller adossat al costat de llevant i restes dun petit annex al costat de ponent. La casa és de planta quadrangular, sembla que constava de planta baixa, primera i golfes, i coberta a dues vessants. L'edifici està bastit adossat al terreny per la part posterior, quedant la façana principal orientada cap al sud-est. Els murs de les façanes, tant de la casa com del paller, estan construïts amb pedres irregulars de mides diverses ia les cantoneres blocs de pedra desbastada. A l'interior l'únic element estructural de càrrega de la casa és un pilar central de pedra, amb la part superior de maó massís; la resta són tabiques de distribució interior. La planta baixa sembla destinada al bestiar i la planta primera a habitatge. El paller, adossat a la casa pel costat de llevant, és de dos nivells i coberta a un sol vessant; sembla que la planta baixa també estaria destinada al bestiar i la planta primera a paller. A nivell de planta baixa el paller i la casa estaven comunicats. La façana principal del paller, de la mateixa manera que a la casa, és orientada cap al sud-est, amb una àmplia obertura a la planta primera, amb tan sols un pilar central. L'interior també té un pilar central de pedra que actua com a element de càrrega.

Al peu de la casa passa el PR C-73 i el GR-107 (o camí dels Bons Homes).

Ca les Planes.

Plans de Tagast.

Continuem pel mateix PR-C 73 en direcció a la Font de Tagast/Sant Corneli, pal vertical indicatiu al costat de la masia Can Dèu, per sortir de seguida a una pista que seguirem fins arribar als voltants d'una altra Continuem pel mateix PR-C 73 en direcció a la Font de Tagast/Sant Corneli, pal vertical indicatiu al costat de la masia Can Dèu, per sortir de seguida a una pista que seguirem fins arribar als voltants d'una altra masia abandonada, Ca les Planes. Antiga casa del 1.880 en pitjor estat que Can Dèu. Maloradament no hem pogut trobar més dades sobre aquesta Masia.

Prosseguim el nostre ascens cap al Nord, sense deixar el PR- C 73, per un sender que ens deixa a un ampli prat i surt novament a una pista. Seguirem per aquesta nova pista inicialment a la dreta, sempre guanyant alçada. Per la mateixa pista o prenent les diferents dreceres senyalitzades amb marques de PR-C 73 o fites de pedra arribarem finalment als Plans de Tagast, amplis prats al final
dels quals trobem un cartell a Collada de Tagast amb indicacions "Pla de la Cresta / Coll de Tagast" i des d´aquest arribarem fins a la Font de Tagast.

La Font es troba emplaçada en una zona de molt interès excursionista, ja que passa per aquí el camí que des d'Espinalbet i Corbera puja cap als Rasos de Peguera o també per anar cap al Puig de la Torreta, el Roc d'Uró i la Cimera d'Estela.

Coll de Tagast.

Font de Tagast.

La Font de Tagast està conformada per una estructura on hi ha el dipòsit d'aigua i el sortidor d'aigua, situat davant. L'estructura del dipòsit es troba acostada a la roca, al
punt de surgència de laigua. Està conformada per un mur de pedra, la façana, que conforma una paret de poca alçada on hi ha una obertura irregular (més o menys triangular), que dóna entrada a un petit espai o recer amb coberta de volta de canó feta amb maó lloc pla. Al fons, a una banda hi ha un petit banc ia l'altra banda una porta metàl·lica que protegeix el dipòsit de recollida d'aigua. Davant d'aquesta estructura hi ha un petit muret on es troba la font, és tan sols un tub per on surt/brolla l'aigua que cau a
un petit i senzill abeurador, conformat tan sols per unes pedres que formen una mena d'aigüera rectangular on el bestiar poc beure. A partir d'aquí l'aigua discorre pendent avall, seguint el curs natural. La font que veiem avui dia no és l'autèntica, ja que arran de la canalització de les aigües fins a Berga per subministrar aigua a la població es va modificar l'estructura de la font, quedant la font principal a l'interior de la caseta.

La Font ha estat lloc de pas i molt conegut sobretot d'excursionistes, i evidentment era coneguda per tots aquells que es dedicaven a pasturar el bestiar per aquestes terres o altres feines vinculades amb l'entorn forestal i ramader. És el naixement del torrent que dóna nom, el torrent de Tagast, i aquest és un dels torrents importants que donen aigua a la riera de Metge.

Coll d´Estela. Gran Blocs de Pedra.

Coll d´Estela - Bifurcació de senders.

Des de la Font de Tagast deixarem el PR-C 73 que s'encamina a Rasos de Peguera cap a la dreta i agafarem el camí cap a l'esquerra al sud/sud-oest que s'endinsa en una pineda per terreny pràcticament pla. Acabem sortint a un estret sender que ens porta a una pista ampla de terra, que ens portarà fins al Coll d'Estela en lleugera pujada.

Sabrem que és el Coll d'Estela, en veure un conjunt en cercle de grans blocs de pedra, un luxe per a escaladors de blocs o boulder si tingués un accés més senzill, jejeje. Seguirem de front fins arribar a l'alçada d'un gran pi amb indicacions i on veurem també unes fites de ciment amb la paraula Puigventós i un filferro eletrificat que talla el pas. Aquest no la traspassarem.

Prat

Sender Boscos

Pas Equipat.

Des del pi amb cartells indicatius seguirem paral·lels al filferro elèctric seguint les indicacions del Cim d'Estel cap a la nostra esquerra primer per un prat herbós i després agafant un sender evident pel bosc. On trobarem un tram equipat amb cadenes per facilitar la pujada per un terreny més rocós. Aquí podem anar seguint unes marques i fletxes de color verd pintades en algunes roques.

Continuem l'accés a la pujada final per terreny rocós, trobarem un altre tram equipat amb cadenes per fer un flanqueig cap a la dreta i vorejarem de nou cap a l'esquerra on es requerirà fer una petita i senzilla trepada fins arribar al cim del Cogullò d´ Estela.

Pas Equipat - Cogullò d´Estela.

Creu Cim Cogullò d´Estela.

Cim Cogullò d´Estela, 1.870 m.

Guti, Cim d´Estela.

El Cogulló d'Estela és una muntanya de 1.870 metres al nord de Berga, a la comarca del Berguedà. Aquest cim està aïllat sobre els Plans de Tagast, Espinalbet i sobre l'emblemàtic Santuari de Corbera.
Al cim hi ha ubicada una creu comemorativa, a la base en un dels seus laterals trobarem el llibre de piades. També hi ha un punt deodasic i una senyera (bandera).

Les vistes són impressionants i no ens deixaran indiferents. Gaudim llarga estona d'aquest privilegiat cim. I després de fer unes fotos, decidim realitzar el retorn, desfent tot el camí de l'anada, primer cap al Coll d´Estela, des d´aquí per la pista cap a la Font de Tagast, Masies Les Planes, Can Dèu i per ultim al Santuari de Corbera, on tenim estacionat el vehicle.

Cogullò d´Estela.

Pas Equipat - Cogullò d´Estela.

Coll d´Estela.

Grau de Dificultat: Baix / Moderat (Segons algun tram)
Temps/ Horari: 3 h.
Desnivell / Quota màxima: 1.424 m. a 1.870 m.
Ús: sí.
Ús actual: senderisme, sendera agrària, espai d'interès natural, etc.
Estat: bé
Senyalització: Regular ( Marques del PR-C 73 "Grocs- Blanques" poques i força esborrats, fites de pedres i algun pal indicatiu vertical. A partir de Les Planes anirem trobant marques de color verd i blau (pocs) fins arribar al Coll d'Estela on les marques de color verd ens porten fins al cim, un bon galimaties de coloraines).
Llocs de valor: Santuari de corbera, Can Dèu, Ca les Planes, Font de Tagast, Plans de Tagast, Coll d´Estela, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de més calor, a l'hivern anar abrigats, portar calçat adequat, una mica de menjar i beure. Opcional un mapa per orientar-se "Rassos de Peguera-Serra d'Ensija (Editorial Alpina 1:25000)".

Croquis  ruta Cogullò d´Estela des de Santuari de Corbera, Espinalbet (Barcelona) extret de .-  https://xiruca.com/