jueves, 26 de febrero de 2015

Ruta del Vedat, sender local SL-C 111. Teià (Barcelona).

Font de les Perdius.

Les fonts de l’entorn del poble de Teià són el fil conductor d’aquest itinerari, que permet veure’n fins a quatre, en una contrada identificada com a càlida i més aviat seca. Una d’aquestes fonts és la del Vedat, nom que també rep un enlairat refugi de muntanya que esdevé excel·lent mirador de la vall de Teià i del litoral del Baix Maresme.
La ruta és circular i permet conèixer –i fotografiar–, històriques pedreres, conreus, una vegetació molt diversa i les característiques formacions granítiques de la zona,
a més d’obtenir magnífiques panoràmiques típicament
mediterrànies.
Petit- Roig.

Can Bruguera

Riera de Teià.
Fitxa Tècnica:

Grau de Dificultat: Mitjana.
Temps / Horari: 1 h. 45 min.
Desnivell / Quota màxima: 110 metres a 332 metres.
Ús actual: si.
Senyalització: Bona.
Llocs de Valor: Esglesia de Sant Martí, CMC La Uniò, Font del Senglar, Sagrat Cor, Font del Grill, Font de les Perdius, Refugi de la Ferreria del Vedat, Rocs d´en Flores, Rocs d´En Riera, Font Del Pericó d´en Canal, Cementiri i Cas Antic de Teià.
Època: Tot l'any.

Fi de la pista Asfaltada.

Vane & Guti.

Eucalitups.

Antic moli fariner.
Com arribar: L´ Edifici de La Unió es troba situat al centre de Teià. Cal prendre l´autopista C- 32 de Barcelona a Mataró i sortir a Alella, en direcció al Masnou.
Per la N- II fins arribar al desviamen a Teià, aparcarem en la mateixa Riera de Teià a l´alçada de La Casa de la Unió o mès a dalt.
Font del Senglar.

Font del Seglar.
Recorregut: L’edifici de la Casa Municipal de Cultura
La Unió marca el punt de partida de l’itinerari. Però abans d’emprendre la sortida de la població de Teià riera amunt convé visitar l’església parroquial de Sant Martí. Es tracta d’un temple d’estil goticorenaixentista construït el 1574 que ocupa un privilegiat espai elevat
en l’estructura de la població i que resulta visible des de qualsevol mirador de les muntanyes circundants. Un cop visitada l’església cal continuar la ruta riera amunt fins arribar al final del tram asfaltat. Trobarem una bifurcació on ens desviarem per la pista de la dreta. El terra és del característic sauló de la serralada Litoral, de textura força arenosa en aquest punt. Els canyissos flanquegen banda i banda del camí, i la
presència d’una noguera indica la casa privada on es conserva un antic molí fariner. Més endavant, el camí es torna a bifurcar a l’alçada de la font del Senglar i, per seguir l’itinerari, cal continuar pel sender ascendent a mà dreta, tancat amb una barrera metàl·lica.
Font del Grill.

Font del Grill

Sector La Font, Can Boquet BoulderZone.

La pujada és forta i pronunciada, tot i que relativament curta quant a distància, fins que s’assoleix l’alçada del
Sagrat Cor. La pista és ampla i als marges es poden anar contemplant nombroses espècies d’arbres i matolls: pins, alzines, garrofers, roures, eucaliptus,
llentiscles, oliveres, ullastres, etc. Un bon exemple de la varietat botànica d’aquest indret es troba a la mateixa base del Sagrat Cor, una gran estàtua religiosa de marbre que mira directament a l’església del poble i que ofereix unes vistes impressionants de
la Mediterrània i la plana litoral fins a Barcelona. Des de la seva part posterior, podem veure la pedrera del Tercio, d’on es van extreure bona part de les llambordes que cobrien els carrers de la capital catalana.
Bloc.

Can Munt.

Sagrat Cor.

Vane.

Serralada Litoral.

Font de les Perdius.

Al Sagrat Cor, l’itinerari s’endinsa en un estret corriol a mà dreta que arriba fins a la font de les Perdius i, una mica més enllà, fins al refugi de la Ferreria
del Vedat. Tots dos indrets són miradors naturals privilegiats. L’edifici del refugi era l’antiga ferreria d’una pedrera, on es reparaven les eines dels
picapedrers. De fet, a una cantonada del refugi trobem un bloc de granit que encara conserva les marques fetes amb les eines. L’espai exterior està condicionat amb taules i bancs de fusta de lliure accés, i és possible sol·licitar permís per pernoctar al refugi adreçant-se a l’Agrupació de Defensa Forestal (ADF) de Teià.

Sagrat Cor.

Sector Miracle, Can Boquet BoulderZone.
El corriol continua ascendent fins a una pista més planera que cal prendre a la dreta i abandonar per un altre corriol encara més tancat que l’anterior. Un cop aquest sender comença a davallar, s’haurà superat el punt més alt de la ruta. De seguida s’arriba a una altra
pista, que cal seguir a la dreta, en franca baixada. En aquest indret, es poden veure els característics i curiosos Rocs d’en Flores, blocs granítics apilats i erosionats en la part inferior per efecte de l’aigua. Aquesta mena de grans boles de granit prenen diferents formes, que els han proporcionat el nom
popular de Pedra del Dinosaure.
Pista forestal Cementiri de Teià.

Refugi de la Ferreria del Vedat.

Rocs d´en Flores ó Pedra del Dinosaure.

Zona d´escalda Pedra del Dinosaure.

Zona d´escalda La Pedrera.

Rocs d´en Riera, Zona d´escalda Artificial.

Font del Pericó d´en Canal.
La pista continua baixant de forma decidida, oferint en tot moment excel·lents vistes de la costa. Abans d’arribar al cementiri de Teià, apareix a l’esquerra del camí la darrera de les fonts del recorregut, la font del Pericó d’en Canal, on l’aigua raja a tres nivells.
Ja a l’alçada del cementiri, envoltat de vistoses atzavares, es pot descobrir un dels elements caracterís tics de Teià, les seves vinyes. L’itinerari s’endinsa pels carrers del poble fins que es torna a trobar amb l’edifici de La Unió.