lunes, 12 de marzo de 2018

Ascensió Agulla del Capdevall - cota. 463 "Via Pupilandi, IV - 35 m." La Plantació/ Montserrat (Barcelona).

Agulla del Capdevall i Roca Divendres Sant.
A la zona de la Platanción a Montserrat, tenim una infinitat d'agulles, monòlits i roques. Moltes amb pocs itineraris i potser altres amb només un o dos, a més de poques repeticions. Només hem d'observar l'estat de la euipación, que moltes vegades gairebé per antiguitat coincideix amb la realització de la seva obertura o primeres ascensions, jajaja.
L'Agulla de Capdevall o cota 463, és una petita agulla situada a l'oest als peus d'una roca major qye és la Roca del Divendres Sant (cota 467). Aquest compte amb un parell d'itineraris curts que en aquesta ocasió vam realitzar per completar el dia d'escalada per aquesta zona. També per curiositat, aventura i investigar aquesta agulla. Itinerari mes per colecionistas de cims de Montserrat, etc.

Agulla del Capdevall - cota 463.

Un cop localitzem l'inici de la via gairebé al final de la cara sud-oest, en una espai buit de vegetació. Si mirem en línia recta cap amunt veurem la primera assegurança sobre una petita cavitat ataronjada. Farem el primers passos i els mes complicats de la via, ascendint per la dreta i enfilant a un mur bastant vertical intentat trobar la millor presa i posició corporal. Un cop estem ja enfilats vam pujar per la paret rectes fins arribar al primer segur per sobre d'una petita cavitat amb una tonalitat ataronjada. Chapamos la primera assegurança i sewguiremos escalant amb tendència a l'esquerra, la dificultat baixa bastant i la paret tomba. Gairebé sense donar-nos comptes al passar per una mena de fissura veurem un segon punt d'assegurament. Arribarem a una lleixa i continuarem remuntant localitzem un altre segur i ja ens queden molt pocs metres per al cim. On el terreny està molt descompost i encara que amb molt de compte segur rastraremos alguna pedra i aquesta segurament caurà cap al buit.
En arribar al cim no trobarem cap tipus d'reunió i res per poder muntar alguna cosa. Amb la qual cosa només podrem assegurar al segon de cordada amb la tècnica d'esquena i asseguts. R1, no existeix. Ni hi ha probalidad de muntar o fer alguna, excepte anem amb algun tipus d'eines per equipar. 2 espits i un piton en uns 35 metres.

Descens.-

En aquesta ocasió el descens, per a nosaltres va tenir la seva dificultat. A causa del fort vent que bufava aquest dia i la inexistència de la suposada savina amb certa instal·lació per rapelar ???. Per baixar hi havia la opció de destrepar per la Via Normal per la seva vessant Nord o aresta nord que ens deixés al coll entre l'Agulla del Capdevall i la Roca del Divendres Sant. Uns 15 metres de desgrimpada amb molt mala roca i descomposta.

La nostra alternativa a aquesta opció i per sort va ser trobar una savina mitjanament acceptable. On equipem una instal·lació de ràpel amb un cordino i un mall i des d'aquesta realitzar un ràpel d'uns 20 metres a peus d'agulla per la seva cara nord-est. Després remuntar cap al coll entre l'agulla i la roca del Divendres Sant i baixar pel sender per on hem vingut.

La Plantació (Ag. del Capdevall, Roca Divendres Sant i El Barretet).

Des de Barcelona agafarem l'A2, direcció Lleida / A2 / Tarragona, continuarem fins a sortir a Collbató. Seguirem fins al Bruc Residencial. Quan ja estiguem a punt d'arribar una altra vegada a l'autovia, una mica abans de l'Hotel del Bruc, girarem a la dreta seguint les indicacions de Restaurant Vinya Nova / Hipica. Anirem fins a la ultima carrer asfaltat "Carrer Lloret" de la urbanització Pla del Castell de Collabató. Continuarem cap a la dreta per aquest fins arribar al passeu Ronda de la mateixa urbanització i veurem senyals de prohibit circular per algunes pistes del Parc Natural de Montserrat.
Aqui en aquesta cruïlla estacionarem el veniculo. Passeig Ronda amb Carrer Lloret, urbanització del Pla del Castell a Collbató.
Agulla del Capdevall.
Després estacionar el vehicle, agafarem una de les pistes forestal no aptes per al trànsit a motor. Caminarem en direcció a Collbató vorejant les instal·lacions de la Hipica. Quan s'acabin les tanques del tancat, agafarem el camí que puja cap a l'esquerra en direcció Clot de la Monica, Serrat donin Muntaner / Serrat de la Pasterreta. Passarem un esplanda amb pins i arbustos aquest era l'aparcament del Clot de la Monica (En l'actualitat aquesta prohibit estacionar sota multa). Seguirem caminant cap a la Pasterreta, Serrat del Muntanner i Roca Clean & Good. Aviat veurem marques de pintura blava, que haurem de seguir. Si sortir-nos d'aquest camí i sempre seguint les marques de color blau, arribarem al un collet "Coll Serrat Superior d'en Muntaner" on veurem escrit (pintura groga) a la dreta Sant Joan i a l'esquerra Els Pollegons. Seguirem per l'esquerra cap a a els Pollegons.

La Plantació (de Drta. a Esq. Ag. del Capdevall, Roca Divendres Sant, El Barretet, L´Esglai i El Porró).
Arribara un moment que el camí descendeix cap a un torrent, el d'Artiga Alta, aqui seguirem primer les marques blaves i de seguida cap a l'esquerra altres marques de color groc, passarem una gran fita de pedres, però seguirem sempre les marques grogues fins arribar a un nou coll "Serrat de l'Artiga Alta", on a la nostra ja veurem El Porró i Els Estavis del Porró. Veurem aquesta petita agulla als peus de la Roca del Divendres Sant al seu costat dret també petita s'hagi l'anomenada L'Esglai i per darrere d'aquesta veurem treure El Barretet. Pràcticament per no embolicar-nos gaire pujarem cap al Barretet vorejant una mica les agulles de la zona i quan el tinguem de front (El Barretet), pujarem pel sender més evident (costa veure-ho) per arribar a la canal que hi ha entre El Barretet i la Roca del divendres Sant. Un cop allà ens dirigim cap als peus de la Roca del Divendres Sant i baixarem fins als peus de l'Agulla del Capdelvall. Veurem o donarem amb el peu de via quan la vegetació no ens deixi passar. L'inici és en un buit lliure de vegetació on creix un boix a la dreta. Si mirem cap a la paret a uns 5 o 6 metres veurem la primera assegurança, un spit rovellat sobre una petita cavitat ataronjada.

Vanessa i Guti. La Plantació.

Serrat superior del Muntaner.

Via: Pupilandi.
Zona: La Plantació - Montserrat.
Dificultat: IV.
Dificultat obligada: IV.
Grau d'exposició: Mitja.
Compromís: Mitja.
Equipament: Via equipada amb espits i un pito. No te cap mena de reunió i es molt dificil monta alguna cosa.
Material: 3 cintes exprés i R´s. Molt important preveure cordino i malló per muntar instalació de rapel a una savina.
Orientació: Sud-oest.

Croquis i ressenyes Agulla de Capdevall "Via Pupilandi". La Plantació/ Montserrat.