jueves, 23 de noviembre de 2023

Ascensió Roques d´Aguilar - Les Arenes "Via Vaig, la faig i me´n vaig, 6a - 60 m.", Castellar del Vallès (Barcelona).

Roques d´Aguilar ó Cingles de Castelló - Les Arenes.

Les Roques d´Aguilar o també conegut com Cingles de Castelló és una modesta paret vallesana, de roca conglomerada on predomina l´escalada d´adherència i de forats amb primeres tirades suficientment verticals i segones amb menys pebre.

Les primeres vias que es van obrir són dels germans Masó i Joan Paré i Josep Sanz. Temps després, un vei de les Arenes també va obrir el Sostre i Savall la via Escola Mireïa. Des d'aleshores ençà ha quedat a l'oblit, però l'amic Jordi, que viu a Sant Feliu del Racó, molt a prop, es va il·lusionar amb la paret i va començar o equipar noves línies.

En aquesta ocasió ens apropem i fem la repetició d'un d'aquests darrers itineraris equipat amb la Via Vaig, la faig i me´n vaig, ubicada a banda dreta de les Roques d'Aguilar.

Zona d´Estacionament Les Arenes.

Avel & Lludrigueta - Grup de Muntanya Piolet SBD "UGEL".

Des de Bacelona agafarem la primera sortida B-10 direcció Ronda de Dalt. Ens mantindrem a l'esquerra per romandre a C-58, agafarem la sortida núm. 12 cap a Sabadell Centre-nord/St. Quirze V. Sud-centre. Utilitzarem el carril central per seguir les indicacions cap a St. Quirze del Vallès Sud-Centre/Sabadell Nord, després seguim les indicacions cap a C-58/Manresa/Terrassa. Cap a la dreta a la bifurcació i seguirem els senyals de Sabadell Nord, per continuar per C-58C.
A Sabadell agafarem la carretera a Sant Llorenç Savall B-124, passant el punt kilometric nº 12, en una recta girarem cap a la dreta per entrar a l'Àrea d'Esbarjo de les Arenes. Seguirem cap a l'esquerra per una pista de sorra i travessarem un pont sobre el riu Ripoll, haurem d'estacionar a la nostra dreta en una gran esplanada.

Acces a Roques d´Aguilar.

Peus de Vies - Esq. Via Bonatti i Drta. Via Vaig, la faig i me´n vaig".

Acces:

Un cop haguem estacionat el vehicle a la gran esplanada. Ens dirigim cap al pont i continuarem caminant per una pista asfaltada que s'enfila fins arribar a la primera de les cases de la urbanització Les Arenes.
Cal deixar el vehicle si o si a la gran esplanada si no volem tenir problemes amb els veïns de les Arenes.

Just a la dreta de la primera casa, comença un corriol que puja i ens endinsa al bosc. Seguim el sender fins a veure una gran fita de pedres al mig del sender, aquí ens desviem a la nostra dreta per un altre sender menys marcat que ens apropés fins a la base de les Roques d'Aguilar. Un cop a la base ens dirigirem o bé a l'esquerra oa la dreta segons les vies escollides. A la dreta en un clar mes marcats estan els peus de vies de la Rumba Catalana i de l'Aresta de la Sardana (aquesta ultima veurem el nom gravat en una placa de ferro a la roca).

Lludrigueta & Avel - Peus de Via Vaig, la faig i me´n vaig.

Per arribar als peus de vies de la Bonatti o Vaig, la faig i em vaig; el millor és remuntar una mica per la paret a la dreta i després de creuar una petita zona arbustives, descendim a la base. I si ens fixem bé veurem gairebé a terra un spit que marca el començament de la via Bonatti, i més a la dreta a dalt enganxant a males herbes i esbarzers veurem la primera assegurança de la via Vaig, la faig i me´n vaig.

Ubiquem l'inici de la via Vaig, la faig i me'n vaig a mà dreta de la via Bonatti. Veurem sobre nosaltres força allunyat la primera assegurança brillant gairebé enganxada a una zona vegetativa amb esbarzers.
Ens equipem i comencem a assecendre pel primer tram de l'itinerari. Els primers passos són per remuntar per una zona tombada, una mica bruta, però força senzilla. Fins arribar a assegura'ns a la primera assegurança (parabolt). Després continuem un parell de pas de flanqueig a la dreta per a la següent assegurança, aquí ja comença a agafar una mica més de verticalitat, passarem a estar sobre una zona arbustiva, amb arbustos i esbarzers. Acabarem esquivant una llastra i arribarem a la R1, en un còmode pla. R1, 3 parabolts amb xapa. Reunió no rapel·lable. 3 parabolts a uns 30 metres.

L2 (6a ó IV+/Ae).-

Un cop estem tota la cordada a la R1, sortim recte, per terreny ja més vertical i temptejant la roca. La via té poques repeticions i encara queda per acabar de netejar alguns trams. Passarem un primer pas una mica més a mirar-se i gairebé al final de la via arribarem a una baumeta on bé podem anar en lliure i fer una bona tivada de 6a, que possiblement no acabem de veure bé els passos. O bé fer aquest tram de paret a Ae amb ajuda d'estreps o una cinta llarga. Tornant a sortir en lliure a la R2, ubicat a terra gairebé al cim de la Roques d'Aguilar. R2, Dos parabolts amb xapa i anelles. Reunió rapelable. 9 parabolts a uns 30 metres.

Segons ressenyes original, el tram d'Ae, podem evitar-ho flanquejant cap a la dreta i després recte cap amunt en arribar a uns arbres, per tornar caminant procurant no arrossegar pedres amb el frec de les cordes, fins arribar a la R2.

Després de pujar tota la cordada, descansar una mica i fer fotos per a la ressenya, vam decidir fer el descens.
Nosaltres per salvar el flanqueig - grimpada de l'anada, caminem fins a trobar la R3, de les Vies Aresta Sardana i Rumba Catalana uns metres caminant cap a l'esquerra. Aquesta es troba per sota una bandera catalana, instal·lada al cim de les Roques d'Aguilar. I fer un parell de ràpels. un primer ràpel des de la R3 a R1 en un replà sorrenc amb vegetació on veurem la R1 de la Via Aresta Sardana i un tros de corda fixa, uns 50 metres. I segon ràpel des de la R1 fins a la base de la paret d'uns 35 metres.
Aquesta va ser la nostra opció per baixar.

L'altra normal seria fer un ràpel des de la R2, de la Via Vaig, la faig i em vaig fins a la base la paret, d'uns 60 metres. I un cop a terra tornar a trepar uns metres per la paret cap a l'esquerra i torna desfent el camí de l'anada, si decidim donar per conclosa la sortida.

Guti, Lludrigueta & Avel. Roques d´Aguilar - Les Arenes.

1er Rapel.

Rapel.

2ond Rapel.

Urb. Les Arenes, Castellar del Vallés (BCN).

Via: Vaig, la faig i me'n vaig.
Zona: Roques d´Aguilar - Les Arenes (Sant Llorenç de Munt i l´Obac).
Dificultat: 6a.
Dificultat obligada: IV+/Ae.
Grau d´exposició: Baix.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb parabolts. R1, no rapel·lable i R2, rapel·lable.
Material: 10 cintes express (alguns llargues), 2 cordes de 60 m., arnes, baga d´ancoratge, R´s i casc. Opcional: magnesi, estrep i fifi.
Orientació: Oest.

Croquis i ressenyes Ascensió Roques d´Aguilar - Les Arenes "Via Vaig, la faig i me´n vaig", Castellar del Vallés (BCN) extreta de .- http://www.santllors.com/

Ubicació i localització d´Itineraris d´Escalada Roques d´Aguilar-Les Arenes, Castellar del Vallès (Barcelona) extret de.- http://www.santllors.com/

Ubicació i localització d´Itineraris d´Escalada Roques d´Aguilar - Les Arenes, Castellar del Vallès (Barcelona).-  d'esquerra a dreta.

Via 1.- 1 d´Octubre, V.  65 m. (Equipada amb parabolts).
Via 2.- Orella d´Os, 6a. 65 m. (Equipada amb parabolts).
Via 3.- Carrero Blanco campeón de salto, 6a+. 64 m. (Equipada amb parabolts).
Via 4.- Díedre de Mitjanit, V. 60 m. (Semiequipada amb spits).
Via 5.- Cap de Fusta, 6a. 60 m. (Equipada amb parabolts).
Via 6.- Resilència, V. ?? m.  (Equipada amb parabolts).
Via 7.- Taca Blanca, 6a. 60 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 8.- La Bruixa, 6b+ ó V+/A1. ?? m.  (Equipada amb spits).
Via 9.- 20 anys després, 6a. 60 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 10.- La Ruta de la Seda, 6a. 55 m.  (Equipada amb parabolts i spits).
Via 11.- La Campana, IV/Ae. 55 m.  (Equipada amb parabolts i burins).
Via 12.- El Picarol, IV+. 40 m. (Sortida directa Via La Campana - Via neta).
Via 13.- s/t, IV. 34 m.
Via 14.- s/t, IV. 34 m.
Via 15.- s/t, V. 35 m.
Via 16.- Hola Bitxo, V+. 23 m. (L2 de les Vies 13 i 14  Equipada amb parabolts).
Via 17.- Arrancada de Cavall, Aturada de Burro,  V+. 45 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 18.- Jaume Camarasa, V+. 49 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 19.- Ratpenat, V+. 51 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 20.- Escola Mireia, V. ??m.  (Equipada amb burins).
Via 21.- Rumba Catalana, V. 95 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 22.- Aresta de la Sardana, V+. 86 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 23.- Buscapeligru, V+. 40 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 24.- Diedre 27 d´Agost, 6a. 40 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 25.- Bonatti, IV+. 60 m.  (Equipada).
Via 26.- Variant Bonatti, 6a. 60 m.  (Equipada amb parabolts).
Via 27.- Vaig, la faig i me´n vaig, 6a ó IV+/Ae. 60 m.  (Equipada amb parabolts).