martes, 21 de noviembre de 2023

El Pont de la Vila "SL - C 74" i Turó d´en Dori - 363 m., Mataró (Barcelona).

Roca del Bon Dia - Parc Forestal de Mataró.

La Diputació de Barcelona ha senyalitzat una xarxa de camins i senders que uneixen totes les poblacions de la comarca del Maresme. De mar a muntanya i de nord a sud, el Maresme disposa d'aproximadament 500 quilòmetres de pistes, camins i sendes practicables a peu, amb bicicleta i a cavall. Una xarxa important de comunicació que permet moure's de municipi en municipi, descobrint parets naturals i espais d'interès.

En aquesta optem per fer una excursió molt senzilla "El Pont de la Vila/ SL - C 74" al Parc Forestal de Mataró, acabat per pujar al cim del Turó d´en Dori. Esperem que us agradi.

Zona d´Estacionament.

Entrada al Parc Forestal de Mataró.

Des de Barcelona agafarem la Gran Via de les Corts Catalanes cap a C-31 a Sant Adrià de Besò.
Continuem per C-31. Ens mantenim a la dreta per continuar per C-31, segueix els senyals de Badalona. A l'esquerra per romandre a C-31, després ens incorporem a C-32.
Sortim per la sortida 100 cap a Ronda dels Països Catalans. Ens mantindrem a l'esquerra a la bifurcació i seguirem els senyals de Parc Forestal/Hospital de Mataró/Centre Comercial/Tanatori.
Continuem a la dreta a la bifurcació per seguir cap a Ronda dels Països Catalans.
A la dreta a la bifurcació i passem a Ronda dels Països Catalans.
A la rotonda, prenem la primera sortida en direcció Carr. de Cirera, seguim recte per Carr. de Cirera.
A la Plaça de la Gran Bretanya, continuem per la segona sortida per Carr. de Cirera. Passem una rotonda, a la Plaça de Can Serra, per la tercera sortida cap a Camí de Can Vilardell.
Sense sortir del Camí de Can Vilardell, girem a la dreta cap a Camí de la Cornisa. Per últim girar a la dreta cap a Av. del Parc Forestal.
Arribarem fins a l'entrada del Parc Forestal de Mataró, on trobarem una àmplia zona per aparcar el vehicle. Els caps de setmana i festius se sol massificar, així que us aconsellem matinar.

Roca del Bon Dia - Parc Forestal deMataró.

Inici de l´Itinerari "El Pont de la Vila - SL C 74".

Bosc Vertical.

Recorregut:

Un cop haguem estacionat el vehicle, ens apropem als voltants del Parc Forestal de Mataró. Una gran zona de lleure situada a les afores del municipi, a la falda del turó d’en Dori. Va ser construït i es va adaptar la zona en diferents fases i finalment es va inaugurar l’any 1.975.
Hi trobem un bar, el Tarannà i diferents zones d´aparcament, així com tamabien, taulers de pícnic estan repartits en diferents punts del parc, zona infantil amb gronxadors i serveis.

El nom oficial del Parc Forestal de Mataró és “Francesc Robert i Graupera” perquè en va ser promotor qui del 1973 al 1.977 va ser alcalde de la ciutat. Francesc Robert havia estat Director General de l’Institut de Conservació de la Naturalesa (ICONA).

SL - C 74.

Alzina surera "Quercus suber".

Comencem aquest itinerari, partint des de la Roca del Bon Dia ubicada en una esplanadeta al costat de la Font d´en Dori, molt a prop dels accessos al Bosc Vertical.
El Bosc Vertical de Mataró ens ofereix 4 circuits per a totes les edats amb més de 100 maneres diferents de desplaçar-te pels arbres amb total seguretat.

Després de localitzar el primer senyal indicatiu de l'itinerari El Pont de la Vila, sender local SL-C 74, robarem la fita d'inici de l'itinerari, que s'enfila cap al camí de la Serra.

Les muntanyes del Corredor destaquen per les esplèndides pinedes de pi pinyer del vessant litoral, que es transformen en alzinars, rouredes i suredes cap a l'interior del masses. Iniciarem l’itinerari senyalitzat amb marques verdes i blanques.

Marieta & Txiki.

El Pont de la Vila, SL - C 74.

Tot seguit passarem per sota d´una estesa elèctrica, on abunden diversos vegetals que necessiten molta llum, com ara la ginesta, el roldor, l´estepa blanca o el romaní. La franja sense vegetació sota la línia té per objecte evitar focs forestals d'origen elèctric. Fent camí passarem per una plantació de pi pinyer, on era una antiga vinya. Més enllà, travessarem una nova pineda amb alguns pins malalts i morts, on observarem els forats fets pel picot en cercar els insectes dels quals s'alimenta.

Canyar.

Indicador a la Font dels Tres Raig.

Tot avançant cap al sot, l´ambient esdevé progressivament més humit i augmenten els roures i les alzines fins a arribar a la llera sorrenca d´un torrent. A la dreta hi ha roures i un canyar, a l'esquerra una plantació de pi blanc, de fulles de color verd clar, poc denses, i amb nombroses pinyes petites. És un bon hàbitat per als esquirols, que mengen pinyons, baies i també ous i pollets d´ocells menuts. No hi són difícils d’observar les pinyes rosegades que han estat el seu àpat.

Continuarem baixant per un camí envoltats de brolla d´esteps amb pins. Més endavant travessarem un canyar on trobarem la desviació que ens porta fins a la font dels Tres Raigs.

Font dels Tres Raig.

La Font dels Tres Raigs és una font, protegida com a bé cultural d'interès local.
El deu, arran d'un torrent, és d'una rusticitat extrema. Un senzill mur de pedra just per enfonsar-se els tres galets i protegir-los de l'esllavissament de la sauleda del darrere, empara el seu basament i un clos de maons que hi retenen l'aigua.

La font aflorada cap als anys cinquanta per tres constants excursionistes els senyors Prim, Cantó i Catà els quals feren la seva corresponent afloració. Desapareguda el 1.976 per voluntat d'altri, fou novament aflorada el 1.982 per seguir prestant el seu servei.

Font dels Tres Raig.

El Pont de la Vila, SL - C 74.

De mica en mica, emprendrem un sender estret que passa per una pineda de pinyer i continuarem el recorregut fins al punt d'inici de l'itinerari al Parc Forestal.

Excursió fàcil i agradable per camins i senders de pendents suaus. L'itinerari és senyalitzat amb fites verdes destacades amb color taronja. És exclusiu per a vianants i apte per a tots els públics.

Nota: Text extret de.- https://itineraris-senyalitzats.diba.cat/

El Pont de la Vila, SL - C 74.

La Pineda del Pi Pinyer "Pinus pinea".

Tallafocs i camí per a manteniments xarxa electrica.

Font d´en Dori.

Senda del Turó d´en Dori.

Cim Turo d´en Dori, 363 m.

De tornada a l'àrea recreactiva i entrada del Parc Forestal de Mataró. Un caminet us condueix fins al mirador d´en Dori amb bones vistes del mar i la ciutat.
Després de pujar fins al Turó d´en Dori, a una altitud d´uns 363 metres d´alçada del mar. Tornem de nou fins a la zona recreactiva i aprofitem per fer un vermouth al bar Taraná.

El Tarannà Parc Forestal, situat a Mataró, es troba en un dels entorns més privilegiats, just a les portes del Parc Natural del Montnegre/Corredor. Aquest restaurant ofereix una gastronomia amable amb receptes de temporada, pensat per gaudir sense presses en un ambient jove i informal, ideal per escapar de la ciutat per unes hores.
Pineda al Turó d´en Dori.

Mirador del Turó d´en Dori.

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps/ Horari: 40 minuts.
Desnivell/Quota màxima: 210 m. a 363 m.
Ús: sí.
Ús actual: Senderisme, Espai d´interès natural (patrimoni natural), turisme, geològic, històric, etc.
Estat: Bé.
Senyalització. Molt bona. Fites de fustes requadre marca verda-blanca SL-C 74.
Llocs de valor: Àrea recreactiva Parc Forestal de Mataró, Roca del Bon Dia, Zona d'Alzina Surera, Font dels Tres Raigs, Mirador del Turó d'en Dori, Turó d'en Dori, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigats. Portar aigua i calçat adequat.

Croquis itinerari El Pont de la Vila "SL - C 74", Mataró (Barcelona).