lunes, 3 de noviembre de 2014

Ruta a peu "El Torrent de l´Amigó". Badalona. (Barcelona).

Amfibis.

Rotonda de Can Ruti.

Aquest itinerari circular, curt i amè, ens permet observar tot un seguit de comunitats vegetals d´un gran interés biològic i paisatgistic (Alzinar, Roure,etc).
Passada la Font de l´Amigo, que dona nom a l´intinerari, ens enlairem al vessant de sollell on predominen les zones obertes formades per prats, brolles, maquies i garrigues amb restes de pinedes.
Durant l´intinerari podem veure, a grans trets, la historia geològica i els efectes que ha tingut l´acció humana en la configuració del paisatge. Esperem que us agradi!!!!
Torrent d´en Fregons.

Turó de Fra Rafael

Can Barbeta i Can Cases.

Fitxa Tècnica:

Grau de Dificultat: baix.
Temps / Horari: 1h. 15 min.
Desnivell / Quota màxima: 202 a 295 metres.
Ús actual: si.
Senyalització: Bona.
Llocs de Valor: Bassa de Fregons, Font de l´Amigo, Safareig,Turo d´en Seriol, Font del Goig i Can Ruti..
Època: Tot l'any.

Horts.

Bassa de Fregons.
Com arribar.- Des de Barcelona agafem la B- 20 fins la sortida 21, pujem per Carretera Can Ruti fins Hospital Germans Trias i Pujol i Tanatrori de Badalona. Aparquem a la explanada davant l´Hospital. Tambe podem agafa el transport public. (BD6, B19, B24, B26, B27 i B12).

Turo de Nadal Olivé.
Descripció.-

A la rotonda de Can Ruti, davant de l´aparcament, trobem el senyal d´inici de l´itinerari que ens porta cap al torrent de l´Amigo. A una cinquantena de metres trobem un corriol, a mà esquerra, que baixa fins a una bassa condicionada per a amfibis. es La Bassa de Fregons.
Guti.

Torrent de l´Amigo.
Tornem al camí principal cap al torrent de l´Amigo. Abans de passar el pont que el creua, agafem un corriol a mà dreta on observarem, a la banda de solell, una pineda amb un mosaic de brolles, mentre que les màquies predominen al vessant d´obaga. Continuant el camí, ens endinsem al bosc i aviat notem l´ambient ombrívol i la frescor.
A les vores del torrent i enfilant-se pelk vessant nord, trobem clapes cada vegada més extenses de màquies i alzinar amb roue, bosc dominant abans de l´incendi de 1994, que, de mica en mica, va recuperant la seva esplendor. Abans d´arribar a la font de l´Amigo, podem gaudir de la presència d´un vell i magnífic roure, a la vora del camí, observador silenciós de la historia de la serra.

Roure.

Torrent de l´Amigo.

Vell Roure.

Font de l´Amigo.
Seguint el camí, de seguida arribem a la font de l´Amigo, un bon punt per esmorzar o fer una paradeta. La font manté un cabal continu d´aigua tot l´any. Per tal de potenciar la reproducció d´amfibis, s´ha habilitat una petita bassa tapada amb una reixa on s´acumula l´aigua, fet que afavoreix el desenvolupament de la fase aquàtica d´aquets animals.
Des de la font agafem el corriol de la dreta i ens enfilem suaument cap al vessant de solell. La vegetació dominat ara és la brolla d´albada amb garric, que em les parts més rocoses i en les més enlairades es converteix en garrigues o coscollars. Cap al juny en els coscolls es pot veure el vol d´una petita papallona molt abundant, la querquera, les erugues de la qual s´alimenten de fulles de garric. El camí voreja alguns barranc que com que són més humits i de sòls més profunds acullen una vegetació més onerosa.
Cami Vessant del Solell.

Vessant del Solell.

Petita zone de Blocs.

Després de mitja horeta de passejada arribem a un safareig de vinya on el corriol es transforma en una pista forestal.

Turo de Fra Rafael.

Safareig, Vinyes del Nissios.
A uns metres del safareig hi ha u corriol que en una curta pujadeta ens porta fins al turò d´en Seriol des d´on gaudirem d´una magnifica panoramica de la serralada de Marina, la plana de Badalona, el delta del Besós i el pla de Barcelona.

Marieta & Guti.

Cim Turo d´en Seriol. (278 metres).
En primer lloc veiem la zona de Can Ruti, als costats de llevant i de ponent de l´hospital, les valls de Pomar i Canyet. En direcció est i cap al nord s´esten la carena que formen el turó de l´Home, les roques de Poca-roba, el turó de Fra Rafael i tota la coscollada fins al turó del Pi Candeler on hi ha situada una torre de vigilància per a la prevenció d´incendis forestals.
Mentre intentem esbrinar els punts de referència del paisatge, al nostre voltant voletegen algunes de les papallones més grosses i boniques de Catalunya, com ara la papallona de l´arboç, la papallona rei o la zebrada; els mascles d´aquetes especies es concentren durant hores en els punts alts esperant la presència d´alguna papallona femella.
Panoramica.

Turo de la Nadala.

Retorn:-

Des del turo d´en Seriol, tot seguint la pista forestal, descendim fins al punt d´inici.
Hi ha una variant que allarga el recorregu uns 500 metres i que passa per la font del Goig o de Can Ruti. Una vegada arribem per torna al punt d´inici sol tenim que continua per el corrio, fins la pista asfaltada que cap a dalt ens portara a Can Ruti i L´Hospital.