martes, 2 de junio de 2015

Ascensió Hivernal a la Pica d'Estats - 3.143 m . Areu (Lleida).

Guti , Xanadu i Katrin.

Refugi de Vallferrera

Pont de Boet.

La Pica d'Estats és el cim més alt de Catalunya. Es troba entre la comarca del Pallars Sobirà i el departament francès d'Arieja. Està situada al final de laVallferrera i de la ribera de Sotllo, i és el punt culminant del Massís del Montcalm; està constituïda per tres pics, poc separats l'un de l'altre. El pic central, el més alt (3.141 m),el pic occidental o Pic Verdaguer(3.129,4 m) i el pic oriental o Punta de Gabarró (3.114,6 m), que es té un vèrtex geodèsic. La paret sud de la muntanya forma el frontal del circ glacial on s'ubica l'estany d'Estats. La carena marca la frontera estatal entre Espanya i França, així com l'existent entre Catalunya iOccitània, amb una orientació general que va de nord, nord-oest a sud-est.

Barranc d´Areste.

La via d'ascens normal és per la Vall Ferrera. Són unes 6-7 hores de camí per pujar uns 1500 metres de desnivell. Es puja des del refugi de Vall Ferrera i per la Coma d'Estats. Un cop s'arriba al port de Sotllo (2894 m) cal passar al costat occità-francès baixant uns metres fins a quasi arribar a l'estany de la Cometa (2786 m) per remuntar de nou i pujar al coll de Riufred (2978 m). La darrera pujada al cim es fa pel seu vessant nord.

Plans de Sotllo.

Katrin & Guti.

Des de Llavorsí, s'agafa la carretera que porta a Àreu i, un cop allà, surt una pista de 12 quilòmetres que arriba fins al Pla de Boet (1.860 m), on es pot deixar el cotxe. S'inicia el recorregut per la mateixa pista en la qual hem deixat el cotxe ja poc metres es pren una desviació a l'esquerra seguint les marques del GR10 que ens porten en poc més de 15 minuts al Refugi de Vallferrera (1.940 m).

Estany de Sotllo.

A partir d'aquest punt, el camí s'inclina amb força i vam guanyar ràpidament altura. Després de passar una zona més plana el camí torna a pujar fins arribar al Pla de la Canalbona (2.140 m). El camí torna a enfilar-i finalment, després d'un turó, apareix el primer llac, l'Estany de Sotllo. (2.370 m).

Mitja hora més tard s'arriba a l'estany d'Estats (2.460 m) i des d'allà ja es divisa la terrible tartera de 400 metres de desnivell que cal superar fins a arribar al Port de Sotllo (2.890 m). Aquest tram és el més dur de tot el recorregut a causa que en molts casos el pendent arriba als 45º.

Coma d´Estats.

Pales d´Areste.

Pica d´Estats (3.143 m).
El coll, entre els pics de Sotllo (3.090 m) i Verdaguer (3.130 m), és la frontera entre Catalunya i França, que segueix tota la carena. El camí que continua per la vessant francesa comença amb un descens d'uns 100-150 m, que permet envoltar el massís de la Pica per la cara nord.

Barranc d´Areste.

Estany d´Estats.

Freddy & Guti.

Jordi & Xanadu.

Poc després es puja fins al Coll de Riufred després de pujar per una petita tartera. A partir d'aquí només falta la pujada final per una tartera i, finalment, la grimpada al cim.

L'ascens a la Pica d'Estats en una sola jornada és realment dur però val la pena. Les vistes són impressionants.

El descens es realitza pel mateix camí.

Pont de Boet.

Estany d´Areste.

Pales d´Areste

Desvio Estany d´Areste.

Pic: Pica d'Estats. (3.144 m).
Durada: Dia complet
Temps total efectiu (sense parades): 12 a 14 hores.
Desnivell acumulat: 1.628 m.
Dificultat tècnica: Alta.
Altitud màxima: 2909 metres.
Altitud minima: 1980 metres.
Punt de sortida i arribada: Pla de Boet.
Població Propera: Areu.
Època: Ruta realitzable gran part de l'any. A l'hivern, depenent de la neu.
Material: Grampons i piolet segons l'època de l'any.