lunes, 4 de abril de 2016

Ascensió al Montgros 1.133 m. "Via Nautilus, V - 330 m." Ecos/ Montserrat (Barcelona).

Equipo!!!! Yolanda, Vanessa i Guti.

Cami dels Francesos.

Agula Ajaguda.
El Montgròs és una muntanya montserratina el cim de la qual aconsegueix una altitud de 1.133 metres sobre el nivell del mar. Es tracta d'una gran mola amb forma de dom que, tot i no ser una de les muntanyes més altes de la Serra de Montserrat és, per la seva posició central respecte al massís, un dels miradors certament privilegiats amb què compta: cap a oest es contempla una magnífica panoràmica sobre el conjunt de la Regió d'Agulles i els Frares Encantats, cap al sud, sobre el municipi del Bruc al qual pertany aquesta muntanya, i cap a l'est sobre la canal del migdia, Sant Jeroni i les regions més allunyades de Tebes i de la Tebaida. L'aspecte del Montgròs des del vessant sud, la del Bruc, amb els Plecs del Llibre en primer pla, és veritablement espectacular.

Montgròs i Plecs

Cabretes de Montserrat.

Montgros.
En aquesta ocasió pujarem als lloms d'aquest cim (incorporada a la llista dels 100 cims de la FEEC) escalant per una de les seves vies d'escalada més llargues i ja gairebé una clàssica imprencindible per a col·leccionistes.
La via Nautilus és una via senzilla amb equipacion casolana i buscant un ambient diferent. Alguns llargs es realitzen en ensamble o buscant muntar reunió en arbustos o si disposem d'alguns friends o tascons, bagues, etc. On veiem o creem millor. (A vegades fins i tot a l'estil més clàssic asegurando d'esquena, jajaja). Això si amb bona roca i una tranquil·litat i paciència total per trobar les assegurances que hi ha, doncs aquestes gairebé es camuflen amb la paret.

Arribam a peus de Via.

Des de Barcelona agafem la Ronda de Dalt / B- 20 cap a Lleida / A-2 / Tarragona / A-7. Pren la sortida cap a Lleida / A-2 / Tarragona segueix per la B-23, o tilitza els dos carrils drets per prendre la sortida 5 i incorpora't a A-2 en direcció Lleida / B-24 / N-340 / Tarragona. Pren la sortida 575 cap a Collbató. A Collbató segueix per avinguda Nostra Senyora de Núria, des d'aquí segueix les indicacions o cartells de plàstic cap al rerstaurante de la Vinya Nova. Un cop a l'aparcament del restaurant girem per la nostra esquerra a la pista de sorra i continuem per la pista dins del bosc fins a l'inici i final del Camí dels Francesos (una tanca de fusta i cartell explicatiu sobre les prohibicions, veuràs a l'inici d'aquest camí)

Inici de la via.

Peus de via.
Accés.-

Un cop aparcat el vehicle al costat del Camí dels Francesos, sense que destorbi a altres vehicles o vianants que realitzen activitat per la zona. Traspassem per la tanca de fusta en direcció al Montgros - Plecs de Llibres. Només hem de seguir les marques taronges o grogues. Per un llarg i amb força desnivell sender que ens portarà fins a l'altura del Coll de l'Agulla ajaguda (una fita gran pedres veurem en aquest lloc). Des d'aquí ja veurem i als plecs de llibres, el Montgros i la Cajoleta. Seguirem de front per un sender que descendeixo cap al Torrent de migdia per una tram emboscat (vigilant no relliscar, sobretot si ha plogut) .Llegaremos al torrent del Migdia, que travessarem retrocedirem uns passos fins a trobar una altra fites de pedres i buscar una marca groga que ens assenyala el sender pel qual continuarem.

Unes taques grogues que ens porten al camí dels Naps de Dalt. Sempre seguint les marques grogues i per terreny dolent ens dirigirem a la cara sud del Montgròs i un cop arribem a la paret seguirem a l'esquerra fins a trobar la canal que separa el Montgròs de la Rampa de l'Esfinx. En aquest punt, a la dreta comença la via. Costa veure però si ens peguem bé a la paret podrem veure les xapes quadrades del primer llarg de la via.

L1. Chapas Quadradas!!!

Gairebé al costat mes a l'esquerra de la paret i tocant molt a prop la canal tenim una paret bastant vertical. Ens costarà una mica trobar la primera parabolts, però un cop localitzats, pujarem fins a un petit ressalt on es troba la dificultat màxima del primer llarg. Superat això seguirem en vertical, com la paret perd verticalitat i el grau es fa més suau, fins arribar a una petita cornisa on trobarem la primera reunió. Dir que aquest primer llarg és la via Kronos que gairebé coincideixen en la reunió amb la R1 de la Via Nautilus. El agafar aquesta via per fer el primer llarg és causa de evitar que donar-nos sense metres de corda, ha que el primer llarg de la Nautilus és de 70 metres. 6 parabolts xapa quadrades en 55 metres (Via Kronos).

Yolanda & Vanessa. R1.

L2 (III+).-

Sortim de la R1 amb molt poca dificultat a la paret tomba molt i seguirem amunt fins a un altre ressalt, també molt fàcil en seguir una ressenya que teniem no veiem la R2 (Amb dos spits) i per evitar com en l'anterior llarg quedar-nos curts de corda vam decidir muntar la R2 en un arbust a la dreta, jejeje. 3 expansions en 55 metres.

Cap de L´Esfinx.

La Rampa de L´Esfinx.

L3 (II) .-

En aquest tercer llarg sortim de la nostra improvisada reunió R2 en un arbust cap a l'esquerra a la recerca d'un gran desplom i una gran cavitat. Pràcticament caminant en la qual tornem a improvisar una altra reunió en uns arbres a la nostra esquerra R3. Després reagrupar-nos la cordada sencera ens dirigim ara caminant però amb cura cap al final del desplom i per sobre del bosquet cap a la canal que separa el Montgros de la Rampa de l'Esfinx. Continuarem flanquejant a la esquerra fins arribar a l'alçada d'un junipero (Arbust semblant al xiprer) Hi ha trobarem la R3 per assegurar amb dos spits i les xapes quadrades. Tirada neta d'assegurances uns 70 metres.

L4

R3 Bis.

El quart llarg és una gran paret inclinada i amb petits ressalts. Només hem de escalar a plaer primer rectes i després amb tendecia a la dreta i si ens fixem bé, trobarem les expansions sense molt problema. Llarg divertit i sense complicacions. La R4 són dos spit amb xapes mes normals mes o menys. 8 assegurances en 55 metres.

La Rampa de L´Enfinx.

R4. Lio de cordes, jejeje!!!

Guti, L5.

L5 (III).-

Sortirem de la R4 per la nostra dreta, per plaques inclinades molt fàcils, fins arribar a les caigudes finals del Montgròs, en direcció a una zona d'arbres on trobarem la R5 de dos parabolts a la paret. Tirada neta d'assegurances en uns 40 metres.

L5. Arbustos.

L5

R5. Guti, Yolanda & Vanessa.

Sortim cap a la dreta des de la R5 travessant com podem algun arbust en un petit flanqueig per aseguranos en la primera assegurança de l'últim llarg de la via. Aquest és el pas més vertical de V grau, però molt ben assegurat. És sencilo de fer però si no ho tenim clar gairebé podem acerar aquest pas. Un cop realitzat la paret torna a tombar fins pràcticament el cim del Montgros. No hi ha reunió al cim així que tindrem de nou a improvisar una (nosaltres portem uns aliens i vam muntar una amb aquests en un ressalt al cim), una altra és anar fins al vessant contrària i muntar-la en algun arbre o abusto. I la més normal és assegurar bé d'esquena. Tres assegurances en 40 metres.

Cim del Montgros.

Cim del Montgros, 1.133 m.

Cim del Montgros. (darrera Roca Plana dels Llamps).

Sant Salvador.

Cim del Montgros.

La Gran Maravella de Montserrat.

Roca Plana dels Llamps.
Descens

Després de gaudir de les meravelloses vistes que ens ofereix el cim del Montgros. Fer les pertinents fotos i repassar el nom de gairebé totes les agulles i cims de Montserrat. Començarem a baixar del Montgros primer dirigint-nos cap a la Roca Plana dels Llamps, buscant un corriol que baixa per la cara nord cap al Torrent del Migdia (marques grogues i blanques). Dir que la tornada és llarga i penosa, però el paisatge és molt agradable i bonic doncs creuarem per diverses agulles i veurem punts interessants de la zona.
Guti.

Torrent de Migdia.

PR C- 78
Seguirem sempre les marques grogues i blanques del PR C-78, també veurem alguna fita de pedres. Pel sender veurem la Talaia Gran i després d'aquesta vorejarem l'Agulla de la Salamandra. Remuntarem una mica per després baixar per una canal. Vigilant de no relliscar i mig assegurant-se a les roques i alguna arrels per fer més fàcil el descens d'aquesta canal. jejeje.

La Salamandra.

Talaia Gran.

Font de la Cadireta.
Al final d'aquesta canal i després de caminar alguns metres, veurem la Font de la Cadireta, en aquesta ocasió amb una mica d'aigua. Que poques vegades podrem veure, jejeje.
Copntinuaremos seguint sempre el PR C-78 pel Torrent del Migdia, passarem prop de la Bauma o refugi natural.
Aviat veurem algun cartell de fusta amb algunes indicacions Primer veurem el cartell que ens indica la direcció al Coll de Migdia i després d'aquest Plecs de Llibres.

Font de la Cadireta.

Torrent del Migdia.

Seguirem pel Torrent del Migdia fins que veiem el sender a la nostra esquerra pel qual vam descendir des del Coll de l'Agulla ajaguda.
Agafarem aquest sender ascendint pel fins al Coll i després ja tornarem a desfer el Camí dels Francesos (marques narajas i una altra vegades grogues). Fins a l'inici una tanca de llistons de fusta que a travessem al principi d'aquesta gran sortida. jejeje

Montgros i Plecs.

Fi e Inici Camí dels Francesos.

Croquis Coleccionistes de Vies.
Fitxa Tècnica.-

Via: Nautilus
Zona: Montgros - Plecs (Montserrat).
Dificultat: V.
Dificultat obligada: IV +/ Ae.
Grau d'exposició: Baix / Mitjà.
Grau de compromís: Baix.
Desnivell: 330 metres.
Equipament: Parabolts i spits (Xapes quadrada casolanes no entren els mosquetons grans), reunions sense anelles no per rapelar.
Material: 9 cintes exprés (amb mosquetons petits o bastants fins, ULL !!!). + R. (opcional algun friends "Aliens" i bagues per encintar arbustos)