lunes, 19 de septiembre de 2016

Pujada al Puig de la Creu "668 m." per la drecera de Cal Petasques, Castellar del Vallès (Barcelona).

Puig de la Creu.
El Puig de la Creu és una muntanya de 668 metres a cavall dels municipis de Castellar i de Sentmenat, a la comarca del Vallès Occidental. Al cim hi ha un vèrtex geodèsic i un castell edificat entre els segles XVI i XVII i protegit com a bé cultural d'interès nacional. A la part més alta de la muntanya hi ha l'església romànica de Santa Maria del Puig de la Creu. La majoria de conciutadans de Castellar el coneixen, és un lloc que val molt la pena visitar-lo pel bell que és, els seus esplèndides vistes, on passarem una agradable moment.

Terrassa superior del recinte de Puig de la Creu

Croquis de la ruta

Grau de Dificultat: Baix / Moderat (Segons trams)
Temps / Horari: 1 h. 15 minuts. (Anada i tornada)
Desnivell / Quota màxima: 331 m. a 668 m.
Ús actual: Pista forestal, només vehicles autoritzats, senderisme, excursionisme.
Estat: bo
Senyalització. Regular / gairebé nul·la (Marques de pintures de color groc, fites) Cal intuir bastant el camí.
Llocs de valor: Cal Petasques, Pedrera de Sot d'en Goleres i entorn Puig de la Creu.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de forta sol a l'hivern anar abrigats. Portar aigua.

Zona d'estacionament al carrer del Forn de Raig.

Cal Pestasques.

Des de Barcelona, agafarem l'autovia C-58 direcció Sabadell Nord, sortirem a sabadell i des d'alli ens en caminarem a poble de Castellar del Vallès.
Un cop a Castellar del Vallès, anirem fins al carrer Puig de la Creu, a prop del restaurant Cal Petasques. Si no trobem estacionament. Podem seguir pujant i deixar-lo en la zona d'aparcament del carrer Forn de Raig.

Era Pestasques.

Tanca Era Petasques, Accés camí de la Pedrera
Recorregut.

Un cop haguem estacionat el vehicle en alguns dels aparcaments descrits. Tornarem al final del carrer Puig de la Creu, al costat del Parc Era Petasques. Al costat del Restaurant Cal Petasques, és un lloc amb una decoració molt particular, des de claus antigues penjades per les bigues de fusta a màquines d'escriure en alguna taula. On podreu gaudir de la típica cuina tradicional Catalana. Molt recomanable. jejeje.

Puig de la Creu.

La Mola, Parc de Sant Llorenç de Munt i l´Obac.

Pista Cami de la Pedrera.
Iniciem la ruta partint des de la prop que tanca l'accés a vehicles al Parc Era Petasques. Continuarem per una pista forestal ampla que és la pista que ens porta a la pedrera Sot d'en Goleres, després de caminar uns minuts veurem les ruïnes de les edificacions de procesacion de l'extraccion de perdis. Aquesta pedrera va tancar i s'estan realitzant plans de restauració.

Ruïnes d'edificacions de la Pedrera Sot d'en Goleres

Pedrera Sot d'en Goleres.
Dins dels plans de restauració de la Pedrera Sot d'en Goleres aquesta previst que pugui acollir un amfiteatre natural gràcies a la col·laboració de Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA). Que també han aportat plantes autòctones per a la seva rehabilitació.
En algunes de les seves parets podrem observar les plaques tectòniques i preciosos dibuixos o formes a la roca.

Detalls i formacions de capa tectòniques Pedrera Sot d'en Goleres

Pedrera Sot d'en Goleres

Guti & Marieta, Pedrera Sot d'en Goleres

Marieta & Chiki.
Es voreja i vam acabar d'ascendir per la pista forestal fins a la mateixa explanda del planter Sot d'en Goleres.
Aquí ens podem prendre uns minuts de descans. Seguirem per un corriol ascendent a que surt a la nostra esquerra, assenyalat per una fita de pedres. Aquest ens portarà per l'interior del bosc fins situar-nos a la pista forestal o també conegut camí de Castellar a Sant Llorenç de Savall.

Sender d'accés a la pista forestal o Camí Can Cadafalch

Camí Can Cadafalch

Parc de Sant Llorenç de Munt i L´Obac.

Pilars d'accés al Puig de la Creu
Un parell de girs i una llarga recta fins arribar a uns pilars d'accés obert i després passar-lo a pocs metres apareix un camí d'entrada per la nostra dreta que torna cap enrere. Si l'agafem de la mateixa manera que abans a no mes de 30 metres ens trobarem una esplanada amb grans vistes. Des d'aquí les vistes més d'incloure les ciutats del Vallès Occidental, Collserola i Sant Llorenç podem albirar el Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.

Marques de pintura groga.

Primeres vista d'aproximació al Puig de la Creu.

Tornem al camí original novament per acabar l'ascens del recorregut en un camí recte durant 300 metres de baixada. Prendrem un revolt d'esquerres que s'entrellaça en una petita pujada fins arribar al Puig de la Creu on ens trobem coronant el cim l'Església de Santa Maria del Puig de la Creu. Alli podem prendre un descans, envoltar l'església i gaudir d'unes impressionants vistes.

Torre de vigilància, Puig de la Creu

Puig de la Creu

Festa de celebració de gegants i capgrossos

Interior Santa Maria Puig de la Creu.
Santa Maria del Puig de la Creu Situada a la part alta del Puig de la Creu a 668 metres d'altitud, és el punt més alt del municipi de Castellar del Vallès i el limiti amb Sentmenat. L'Església romànica propietat particular, d'una sola nau rectangular amb volta de canó, amb dos absis laterals semicircular formant un Trevol amb el central. Es nomena per primera vegada en 1.192 quan va ser donada per Guillem de Montcada i la seva dona Guillermina al monestir de Sant Cugat. Des del 1.337 la va mantenir fins al segle XVIII que va ser abandonada. En 1.822 es van proposar algunes reformes però no va ser fins al 1.925 que no es va iniciar la reconstrucció quan ja estava pràcticament en ruïnes.

Per a la nostra sorpresa trobem el recinte obert, amb una gran festa de gegants i capgrossos. On van realitzar diversos balls. Un que es destaca doncs només de moment es realitza en el Puid de la Creu. Llamano el ball del gegant amb cintes, que es tracta d'agafar una de les nombroses cintes que té el gegant i manterla agafada fins al final d'aquest. El gegant dóna voltes i voltes ballant fins que cessa la música i els danzantyes que encara agafen la cinta reben un premi (dolços o refrescs). Una manera original de fer gaudir a la xicalla i trasmintir el folklore tradicional de gegants i capgrossos.

Ball del gegant i les cintes

Puig de la Creu.

Capella Santa Maria de Puig de la Creu.

Guti, Puig de la Creu, 668 m.

Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.

Puig de la Creu.
Actualment, El Puig de la Creu, compta amb la capiulla romànica i altres activitats de caràcter cultural. Una torre de guaita, 1 refugi- llar l'espai que ocupava la masoveria, una plantada d'oliveres, la recuperació de la campana, la creu de terme, instal·lacions d'aigua per a l'aprofitament d'aigua de pluja.
Així com el dels accessos o camins contemplats al Pla de Gestió Forestal per la Generalitat. Millorant el bosc de l'entorn, etc.
La veritat que s'ha recuperat bastant part de l'antiga fortificació, pròximament es realitzaran treballs de señalizacion, etc.

Us deixem amb el seu contacte per si voleu col·laborar o simplement dormir al refugi del Puig de la Creu.

amics.puigdelacreu@gmail.com telf. 676246820

El camí de retorn el farem desfent el camí de pujada.

Refugi / Llar Puig de la Creu.

Guti, Marieta & Chiqui, Puig de la Creu.

Puig de la Creu.

Interior de la Torre de Guaita. Puig de la Creu.

Campana, Interior de la Torre de Guaita. Puig de la Creu.