sábado, 17 de septiembre de 2016

Ascensió Paret de la Formiguera "Via Garrets-Eusebi, 6a - 90 m.", Sant Llorenç de Montgai (Lleida).

Zona d estacionament
La paret de la Formiguera és un clàssic sector amb vies ben equipades i multituds d'opcions sense pujar molt el grau.
La roca té una qualitat increïble, aquí es gaudeix molt escalant. Sense oblidar-nos de l'espectacular entorn, passaria dies i dies per la zona.
La Via Garrets-Eusebi és una divertida via completament equipada per gaudir del peculiar calcari de la Paret de la Formiguera. Sostinguda amb passos molt divertits segur que us deixa un bon gust de boca.

Acces a les vies de tren.

Tunel del tren.

Via del ferrocarril

Des de Balaguer hem de prendre la carretera direcció Tremp (C-13). Abans d'arribar al poble de Camarasa trobem una desviació a mà esquerra direcció a Sant Llorenç de Montgai (LV-9047). Hem de seguir per aquesta carretera direcció Sant Llorenç; primer passarem pel costat de la Paret de l'Os i al 2,5 km del desviament estarem davant la Paret del Cilindre.
Es pot aparcar a mà esquerra i també a mà dreta tenim una esplanada on podem aparcar el vehicle (cartells de la Via Ferrada "Cagate Lorito" i la ruta dels Bous). Des d'aquest punt veiem la paret de la Formiguera al fons esquerra i el terraplè de la via del tren. Hem de dirigir-nos en direcció al terraplè i remuntar per la banda dreta fins al túnel. Un cop a l'entrada del túnel només hem de creuar la via i situar-nos al peu de la paret. L'inici de la via aquesta just al costat esquerre de la seva veïna la Martinetti, un burí amb una placa de metall marca l'inici. (10 minuts des del vehicle).

Paret de la Formiguera.

L1

Inici de la via. Buril al peu de via.

Sant Llorenç de Montgai.
 L1 (IV +).-

La via s'inicia uns pocs metres a l'esquerra de la Martinetti, un burí amb una placa de metall és l'inici. Pujarem a una placa inclinada i anirem avançant recte arriba.Veremos tres assegurances seguits i al poc el 4t segur. En tot moment trobarem molt bones preses. Quan la paret es torna més tombada trobarem la R1. molt còmoda. R1, 2 espits amb xapa sense anella per rapelar. 4 assegurances en 25 metres.

L2 (6a).-

Sortim de la R1 per la dreta, un parell de xapes per de seguida tornar a tirar lleugerament a l'esquerra. De seguida la paret es posa vertical i l'escalada es torna mantinguda. A la meitat del llarg trobarem el pas clau de la tirada, per superar una petita panxeta, amb preses no gaire evident però molt bona quan la trobem. Un cop superat aquest tram continuem amunt seguint el camí que ens marquen les assegurances. Uns pocs metres abans de la reunió trobarem unes llastres força sospitoses (tenir cura). Per entrar a la R2, que es fa en una molt bona lleixa, ho farem des de baix, agafant un molt bon còdol que ens permetrà pujar peus i solucionar el pas. R2, dues espits amb xapa casolana i una cadena d'unió amb anella per a rapelar. 10 assegurances a 40 metres.

L3 (V +).-

L'última tirada també és molt bonica, encara que més curta que l'anterior. Des de la R2 vam sortir cap amunt amb molt bona roca, el pas clau el trobarem per superar una petita panxa, però a la banda esquerra trobarem una molt bona fissura que ens permetrà solucionar el pas. Els últims metres els fem en lleugera tendència a la dreta fins que trobem la R3. R3, Tres espits amb xapes casolanes units amb una cadena i anelles per rapelar. 6 assegurances en 25 metres.

R3. Cim Paret de la Formiguera.

Paolo, Cim Paret de la Formiguera.

Sender de descens. (fita)

Embalsament Rius Segre /Noguera Pallaresa.

Paolo & Guti Cim Paret de la Formiguera.
 Descens.-

Podem baixar caminant pel vessant nord de la paret, seguint les fites fins a la zona d'estacionament o més ràpid rapelar des de la darrera reunió de la via en un primer ràpel d'uns 45 metres fins veure una altra instal·lació de ràpel amb pitons i anelles sense cordino d'unió. I des d'aquest segon ràpel fins sòl tornem a rapelar uns 30 metres. Vigilar amb els embolics de les cordes en els arbustos i alguns sortints.
Un cop al peu de via, només hem de desfer el camí per on vam venir.

Segona instalació de rapel.

2nd Rapel

Croquis situació i ubicacions zones d´escalada i altres a Sant Llorenç de Montgai.

Ubicacións i noms de les diferents Parets de Sant Llorenç de Montgai.

Croquis de la via, Ressenyes Escalatroncs.
Fitxa de la via.-

Via: Garrets-Eusebi.
Zona: Paret de la Formiguera - Sant Llorenç de Montgai.
Dificultat: 6a.
Dificultat obligada: V +.
Grau d'exposició: Baixa.
Grau de compromís: Baixa.
Equipament: Via equipada.
Material: 12 cintes exprés.