martes, 8 de noviembre de 2016

Ruta al Cim de Sant Ramón ó Puig de Montbaig "295 m.", Viladecans (Barcelona).

Croquis de la ruta.

Grau de Dificultat: Baix.
Temps / Horari: 1 h. 25 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 87 m. a 295 m.
Ús actual: senderisme, accés de vehicles a finques privades, turisme.
Estat: bo
Senyalització. Bona (Pals de fusta indicatius)
Llocs de valor: Ermita de Sant Ramon, Camp de Beisbol, Area lliure de Sant Ramon, Exposició d'aus rapinyaires, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigad @ s. Portar aigua.

Cadena d'accés restringit. Camí d´en Vellaca.

Camí d´en Vellaca.
El Montbaig, també conegut com la muntanya de Sant Ramon, és una muntanya d'uns 295 metres d'altitud que es troba en el límit dels municipis de Sant Boi de Llobregat, Sant Climent i Viladecans, a la comarca del Baix Llobregat. En l'època medieval aquesta muntanya es coneixia amb el nom de Muntanya de Golbes, nom que es manté en la Font de Golbes, situada en el camí de pujada. Al cim es troba l'ermita de Sant Ramon.

Pal indicatiu, Camí d´en Vellaca.

Des de Barcelona ens dirigim cap a Viladecans. Circularem per la C-32 direcció Castelldefels, fins a la sortida 52 "Viladecans Nord". Un cop haguem sortit de l'autovia serguiremos les indicacions cap al poble de Sant Climet de Llobregat per la carretera BV-2003. Sense sortir dels límits municipals de Viladecans estacionar el vehicle en una zona d'estacionament a l'avinguda de la Fratenitat, cantonada amb el carrer Maria Sanjusta i el camp de beisbol del Club d'Beisbol de Viladecans.

Camí d´en Vellaca.

Cadena accés restringit. Camí de Can Menut.
Recorregut.-

Un cop estacionem el vehicle, creuem la carretera i anem a la recerca d'una pista de sorra amb una cadena que talla el pas a vehicles no autoritzats, just a costat esquerre veurem un pal indicatiu cap a Sant Ramon pel Camí de Can Torrents-Viladecans que és la pista que veiem amb la cadena i el senyal de trànsit de limiti de velocitat a 30 km / h.
Seguirem per aquesta pista, veurem algunes torres d'alta tensió elèctrica, algunes passarem a tocar. Just en arribar a l'altura d'aquesta torre veurem un pal indicatiu, que ens indica el sentit a seguir cap a Sant Ramon, aquesta nova pista és al Camí d'en Vellaca.

Camí de Can Menut.

Er Cuñao,  Camí de Can Menut.

Continuem pel Camí d'en Vellaca, gaudint de la vegetació més aviat arbustiva amb algunes pinaceas i alzines. A causa de diversos focs que a patit la zona i la gran desforestació del pas humà. La pista continua planera fins arribar a un nou encreuament de camins prop d'unes masies. També amb el accès tallat per cadenes, ús exclusiu de veïns i vehicles autoritzats més serveis.
Aqui agafarem la pista que surt a cap a la nostra dreta, és l'inici del camí de Can Menut bastant mes boscós que el Cami d'en Vellaca. Des d'aquí ja podem veure l'ermita de Sant Ramon i el cim de Montbaig.

Guti,  Camí de Can Menut.

Ermita de Sant Ramón, Puig de Montbaig.

Fites indicatives. Metres fins al cim

Espai natural Montbaig-Montpedros- Puig Vicenç.

Ja pràcticament i gairebé fins als últims 600 metres fins al cim de Montbaig seguirem per aquesta pista en alguna ocasió veurem fites de fusta indicant-els metres que ens falten per arribar al cim. Després de passar costat d'una altra torre d'alta tensió. Arribarem a un nou encreuament de camins, també indicat copn un post la direcció seguir. Continuarem per la pista ascendent coneguda com el Camí de Sant Ramon, aqui ja veurem les fites de fusta que gairebé cada 100 metres ens van dient els metres que falten per al cim.

Cruïlla de camins. Pal indicatiu. Camí de Sant Ramon.

Camí de Sant Ramon.

Baix Llobregat.

Seient del Mirador
Podem fer una paradeta en un bell mirador on hi ha alguns arbres reposicionats i un banc des podrem tenir una vista de gran part del Baix Llobregat, la mar mediterrani, La ciutats de Barcelona, el Prat, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, etc. A si també la serra de Collserola i Montjuïc.

Cim de Sant Ramon. Cami de Sant Ramon.

Camí de Sant Ramon

Plafó explicatiu "Projecte Deserts Verds"
Després de l'descanset, continuem la marxes ascendent cap al cim de Sant Ramon. Abans ens aturem a llegir uns palafones explicatius sobre un interessant projecte que s'està duent a terme en aquesta zona "Els Deserts Verds". Un projecte ambiciós de reforestació a 63 hectàrees en 5 diferents províncies de la península (Valladolid, Lleó, Zamora, Saragossa i Barcelona). Posseeix un component de recerca important al utilitzar una tecnologia molt innovadora, anomenada Groasis Waterboxx, que permet funcionar sense irrigació. Us deixem el seu enllaç per si voleu més informació.

Darrer tram del Camí de Sant Ramon, Escales.

Muralla de l'Ermita de Sant Ramon.
Ja gairebé als últims metres podrem pujar per unes escales de fusta, fins a l'entrada de l'Ermita de Sant Ramon i el cim del Puig de Montbaig. Podrem accedir-finalment per una rampa fins al cim o bé pujar unes escales de pedra fins a la plaça o plana on s'ubica l'ermita i cim del Montbaig.

Ermita de Sant Ramon.

Interior de l'Ermita de Sant Ramon.
L'ermita es va construir entre el 1.885 i el 1.887. Abans de la construcció de l'ermita, la muntanya era coneguda per Golbes, nom que manté una font situada al camí que puja al cim.
L'estil de l'ermita és d'inspiració neoromàntica i va ser construïda per Josep Estruch i Comella en memòria dels seus pares, Ramon i Eulàlia, patrons de la capilla.1 2 Consta de tres cossos, dels quals només el central és pròpiament l'església. L'interior de l'església va ser destruïda en 1.936 a l'inici de la Guerra Civil.

Cim de Sant Ramon ó Puig de Montbaig, 295 m.

Chiki.

Detalls de l'exposició d'aus rapinyaires a Puig de Montbaig.
L'ermita de Sant Ramon es troba al cim de la muntanya de Sant Ramon (també coneguda com Montbaig o Montbaig), al terme municipal de Sant Boi de Llobregat. Al cim hi ha un petit bar i una sala amb expoxiciones.
Al cim, a més de l'ermita, hi ha una petita plaça (a 300 metres d'alçada) des de la qual es veu tot el delta del Llobregat i, en dies clars, el massís de Montserrat i fins i tot la zona més propera dels Pirineus.

Puig de Montbaig.

Després de gaudir i visitar tota la zona. Tornarem cap al camí de acens. Veurem el àrea lliure - berenador de Sant Ramon, a sota hi ha una esplanada com a zona d'estacionament per a vehicles. Ens dirigim de nou per on vam pujar i baixarem pels escalanes de fusta desfent el camí de Sant Ramon.

Marieta, Puig de Montbaig.

Sant Climent de Llobregat.

Guti & Marieta, Puig de Montbaig.

Ermita de Sant Ramon.

Àrea lliure - Berenador de Sant Ramon.

Camí de la Verdera.

Camí de la Verdera. Escales.
Arribarem de nou a l'ultimo encreuament de camins, però aquesta vegada per tornar agafarem el camí que ens va de front en descens dsejando a la nostra dreta la pista per on vam ascendir "Cami de Can Menut". Continuant el descens pel "Cami de la Verdera". Un decenso molt agradable en alguns trams tornem a veure les fites marcandos els metres, aquesta vegada en amb formi baixem sumant metres, jejeje. Alguns trams també estan escalonats amb travesses de fusta.

Pal Indicastiu, Camí de la Verdera.

Camí de la Verdera.

Pit-roig.

Cami Can Picó
El terreny és molt sec, on és gairebé difícil notar dies freds fins i tot a l'hivern. Molta calor a l'estiu. La vegetació són pràcticament plantes del mediterrani on destancan els pins i els llentiscle.
Continuarem sempre desvendiendo sense sortir-nos de la pista, veurem algun pal indicatiu. Fins arribar al camí Can Picó, molt a prop del Parc Municipal Torre-roja.

Diposit d´aigua.

Camp de Beisbol.

Parc de la Torre-roja.
Després veure un pal indicatiu sewguiremops pel Camí de Can Pic, passarem al costat d'un dipòsit o aberca d'aigua. I donarem darrera del camp de beisbol de Viladecans. Vorejarem aquest sortint al Parc Municipal de Torre-roja. I ens dirigirem fins a la Plaça dels Voluntaris Olímpics. Des d'aquí anirem a parar al carrer Maria Sanjusta, seguirem ben bé al final a l'avinguda de la Fraternitat, on tindrem estacionat el vehicle. Fi de la ruta. Desitgem que us hagi agradat.