jueves, 15 de febrero de 2018

Ruta als voltants del Brull, El Brull (Barcelona).

Església de Sant Marti del Brull.

Gat.
El poble de Brull es localitza a la comarca d'Osona, que pertany a la província de Barcelona. La localitat està situada just a l'entrada del parc natural del Montseny. Encara que és un nucli d'escassa població, gaudeix d'una gran extensió de terreny, majoritàriament dedicada al cultiu de verdures, cereals, etc.
La població gaudeix d'una localització privilegiada; està just a la part superior d'una vall format per la muntanya del Matagalls i del Pla de la Calma. Es troba a una altitud d'uns 800 m sobre el nivell del mar, el que dóna uns plànols fotogràfics de la zona dignes de veure, albirant en l'horitzó, d'una banda dels Pirineus i per l'altra, Montserrat i La Mola; arribant-se a veure la serra litoral de Barcelona.

Església de Sant Marti del Brull.

Maquinària agrícola (monument)

Des de Barcelona podem agafar l'AP-7 agafar la sortida de Sant Celoni dirrecció Santa Maria de Palautordera i continuar per la carretera BV-5301 en direció a Brull. També i sense peatges es pot arribar atraves de la C-17 des de Aiguafreda passant per la urbanització El Montanya o des de la carretera BV-5301 de Seva a El Brull.Despues agafarem una pista asfaltada fins a l'ajuntament i l'Església de Sant Martí, on hi ha una zona per estacionar els vehicles.

Zona d´Estacionament.
Recorregut.-

Un cop estacionem el vehicle, podem visitar i gaudir de l'entorn de l'Església de Sant Martí del Brull, el conjunt urbà del municipi de l'Brull pràcticament es forma per l'església de Sant Martí, l'ajuntament, el castell i un parell de restaurants.
Trobarem el Centre d'Informació a la Rectoria de l'Brull, aqui ens podran informar de les diverses activitats i rutes que podem fer per aquest lloc.

Carretera de la Sala.
Abans de decidir-nos per una suau i curta ruta, que podem realitzar amb tota la família. Ens fem una volta per apreciar l'església.
L'Església de Sant Martí, la seva construcció romànica és del segle XI i es conserva bé exteriorment. Va ser reformada per complet en 1.588 tot i que es va respectar l'absis i l'estructura exterior del temple. L'absis central és semicircular i està decorat amb finestres cegues en sèries de tres, amb arcuacions i bandes llombardes. La seva porta original es conserva tapiada en la part sud.
L'interior és de nau única coberta amb volta de canó construïda amb posterioritat i reforçada amb arcs torals. L'absis té volta de quart d'esfera, comptava amb una capçalera amb dues absidioles a cada costat de l'absis central, substituïts durant les reformes del segle XVI per unes capelles quadrades. Estava decorat amb pintures murals del segle XII, descobertes en 1.909 i trasllades a 1.935 al Museu Episcopal de Vic. La temàtica d'aquestes pintures són el Gènesi, la Redempció i el Pantocràtor voltat pels tetramorf.
El campanar i la porta de ponent són del segle XVIII, època en la qual es va realitzar una nova reforma de l'edifici. Les lesenes de la façana principal van ser també retallades per poder obrir una finestra en forma de òcul

Matagalls.

Carretera de la Sala, Indicadors a Casademunt.

Curisitat d'arbre (Noguera?)

Masia Casademunt (casa de retir espiritual)
Després de visitar la precisosa església, vam iniciar la ruta agafant una pista asfaltada que és la Carretera de la Sala. Que és un castell declarat de bé d'interes cultural, que visitarem en una altra ocasió. Continuarem per aquesta pista asfaltada fins a veure unes indicacions cap a la Masia Casademunt, el nostre següent objectiu. Girarem cap a la dreta, encara que veiem unes creus de pintura seguirem per aquesta pista semi asfaltada, a estones asfaltada i en altres trams de terra. Que ens portaran a prop de la Masia Casademunt, amb anterioritat aquest lloc va ser un sanatori per tractar la tuberculosi, i ara mes tard per 1.956, es va convertir en un convent de retir esperitual. Amb la qual cosa no s'admeten visites. Però podem gaudir de la seva bellesa, gran casal de planta quadrada, dos pisos i golfes amb la teulada a quatre vessants. És va començar a construir el 1.540, segons sembla per picapedrers francesos, i possiblement és va reformar el 1.635 segons consta en una petita pedra gravada i afegida a la dovella central de la porta d'entrada, de mig punt. Compta amb dues garites cantoneres, afegides a segle XIX, probablement quan la familia Pons va fer les reformes que van afectar también l'interior de la casa.

Cami de Casademunt

Can Serra
Continuem sense sortir-nos de la pista en direcció a una altra Masia, Can Serra que veurem en la distacia seguirem per la pista més a la dreta que és de terra, Gairebé arribant al final del camí de Casademunt. Tornarem a donar amb una altra pista de nou asfaltada que ens portarà fins als voltants del Pantà de les Illes, aquest pantà és molt poc conegut i fàcilment es confon amb el pantà de l'Estanyol ubicat a la urbanització del Montanyà. El pantà s'alimenta del torrent de Can Serra i aquest rierga part del camp de golf situat en el seu entorn, així també és un refugi de pesca.

Pantá de les Illes.

Pantá de les Illes.(Guti & Marieta).

Camp Golf Osona Montanyà.
Seguirem per la pista asfaltada, fins arribar a la carretera BV-5301, que no crucaremos. Sinó voregem per un sender ben marcat al costat de la tanca del camp de golf, per arribar al carrer de l'Foguerar, i després girarem a la dreta per aquesta per creuar ara si la carretera BV-5301 que uneix els municipis de Seva i el Brull .

Carrer del Foguerar

Casanova de Figaroles.
Després de creuar trobem una altra Masia molt emblemàtica a la zona Casanova de Figaroles. Es tracta d'una petita granja / restaurant on podrem visitar i veure els animals a més de poder gaudir d'alguns dels seus menús o prendre un refresc amb les vistes del Montseny al fons i on comença el GR-2, al costat d'un pantà mes petit anomenat de Casanova. Vam decidir menjar alguna cosa i prendre un descans veient els animals alli instal·lats. I després del descans continuem agafant el GR-2, al costat del pantà de Casanova.

GR 2. Panta de Casanova.

El Prat.

Entrada a El Prat.

El Maset.
Doncs continuarem ja fins gairebé el nostre punt final del Brull, per aquesta pista de terra, on veurem alguna zona de tala de pins. Seguidament veurem el Mas del Prat, després d'aquest sense sortir de la pista girarem cap a la dreta per passar pel Maset a la dreta i a l'esquerra Can Comellas. I a pocs metres veurem de nou el nucli urbà del Brull. Donant per finalitzada aquesta sortida. Però abans visitarem les ruïnes del Castell del Brull.

Can Comellas.

El Brull

Txiki.

Castell del Brull

Font de Sant Marti.

Castell del Brull.
Antigament aquesta fortificació era el centre militar i senyorial d'antic territori del Sevedà, que era possessió dels vescomtes d'Osona-Cardona. Actualment només queden les ruïnes d'alguns murs. Als peus del castell hi ha una curiosa creu de terme, de construcció més moderna i la font de Sant Marti. Uns palafones ens expliquen com era aquest castell. Al fons donarem amb un restaurant. Fi de l'excursió. Encara que poca senyalitzada si seguim bé les indicacions explicades gairebé no ens perdrem. A cuidar-se i gaudir.

Castell del Brull i Esglesia de Sant Marti.

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps / Horari: 1 h. 10 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 1.134 m. a 1.217 m.
Ús actual: senderisme, històric i turístic
Estat: bo
Senyalització. Mala, hi ha molt poques senyalitzacions auque la el recorregut es fa molt evident.
Llocs de valor: Església de Sant Martí, Castell del Brull, Masia / Convent Casademunt, Masies Can Serra. Casanova de Figaroles, el Prat, El Maset, Pantà de les Illes, etc..
Època: Tot l'any, Portar aigua.

Croquis i resenyes de la ruta  (color lila) extret de.- www.elbrull.cat