miércoles, 15 de julio de 2020

Passeig pel Gorg de la Mola i la Riera de Corbera, Sant Andreu de la Barca (Barcelona).

Gorg de la Mola.
Una dels tresors naturals del Baix Llobregat es troba amagat a la Riera de Corbera dins dels termes municipals de Sant Andreu de la Barca a Barcelona.
Un lloc entranyable on en els mesos estivals podrem permetre'ns algun bany. Això si, hem de ser capaços de cuidar-lo i respectar-lo a el màxim. Ja que es troba en un fràgil equilibri a causa de les maxificaciones ja està entrant en una fase de decadència. Però encara estem a temps de poder salvar-ho i deixar que ho gaudeixin futures generacions.

Si més us deixem el relat d'aquest petit passeig, que segur us encantarà. Recomanem anar amb patalones curts o banyador i xancletes. Sobretot a l'estiu per poder gaudir al màxim de l'etorn.

Riera de Corbera.

Croquis de la ruta Gorg de la Mola i Riera de Corbera extret de.- http://rutasconlospeques.blogspot.com/

Grau de Dificultat: Baixa (Algun ressalt, compte amb les relliscades)
Temps / Horari: 45 minuts (encara que recomanem gaudir de l'etorn sense presses).
Desnivell / Quota màxima: 42 m. a 75 m.
Ús actual: Senderisme, Zona de banys, Patrimoni, etc.
Estat: Regular (A causa de l'erosió i impacte humà).
Senyalització: No hi ha senyalització, s'arriba manera intuïtiva. Alguna marca de PR (groga-blanca).
Llocs de valor: Sant Andreu de la Barca, Riera de Corbera, Mas d'en Puig, Gorg o Salt de la Mola, Aqüeducte Àrab, etc.

Carrer de Josep Tarradellas.

Riera de Corbera.

Des de Barcelona agafarem la Ronda de Dalt B- 20 / B- 23 direccio Llobregat. Continuarem per l'A2 cap a Lleida / Tarragona, sortirem a la sortida 599, a la rotonda tercera sortida cap a Sant Andreu de la Barca. A la següent rotonda primera sortida a la dreta i seguirem per la Ronda de Santa Eulàlia, comtinuaremos per la N-II, arribant a la rontonda de l'Estació de Servei de Petrocat, agafarem la tercera sortida al Carrer Francesc Macià, passarem per sobre de les vies de l'ferrocaril. Un cop passat el pont de les vies de tren, a la nostra esquerra aquesta carrer Josep Tarradellas on podem estacionar o bé també a la dreta en una gran esplanada hi ha un pàrquing públic per poder deixar el vehicle.

Añadir leyenda

Recorregut:

Una vegada estacionent el vehicle bé al carrer Josep Tarradellas o al pàrquing públic. Caminarem uns metres fins a localitzar el carrer Lluís Companys. Pujarem per aquesta cap a la zona boscosa. Després d'una corba deixarem de tenir vorera i continuarem enganxats per l'esquerra per la calçada, cal vigilar amb els vehicles, tot i que no és una carretera molt transitada, però millor no baixar la guàrdia.
Continuarem fins al final de la tanca lleva por, a la fin a l´esquerra veurem diversos caminets que baixen. Davant nostre veurem una línia de torres elèctriques.

Aquests caminets ens portaran fins a una pista de terra més àmplia, on ja no hi ha circulació de vehicles. Continuarem per aquesta pista fins a trobar una bifurcació que baixa a la nostra esquerra, anirem seguint la pista i aviat començarem a escoltar el so de l'aigua que baixa cap al gorg i la riera de Corbera.

Gorg de la Mola.
Acabem de baixar fins arribar gairebé a la vora de la Riera de Corbera, on veurem una tanca de fusta amb un alt esglaó. Enfront de nosaltres amagat entre la vegetació veurem l'aqüeducte arab a la riba oposada.
Ens dirigim cap al Gorg pel sender que voreja la riba de la riera per la dreta.
Cal vigilar una mica perquè aquesta alguna cosa erosionat.

La roca d'aquesta zona sembla gres vermella i poroses. La gres o psamita és una roca sedimentària de tipus detrític, de color variable, que conté clasts de mida sorra. Després de les lutites són les roques sedimentàries més comunes en l'escorça terrestre. Els gresos contenen espais intersticials entre els seus grans. En roques d'origen recent aquests espais estan sense material sòlid mentre que en roques antigues es troben farcits d'una matriu o de ciment de sílice o carbonat de calci. Si els espais intersticials no estan totalment farcits de minerals precipitats i hi ha certa porositat aquests poden estar plens d'aigua o petroli. Quant als grans es componen de quars, feldspat o fragments de roca.

La gres s'empra, entre altres usos, com a material de construcció i com a pedra d'esmola

Salt de la Mola.

A molt pocs metres i en una mena de mirador podrem ja veure el Gorg de la Mola des de dalt, tot un meravellós espectacle que ens ofereix la natura.

Continuem caminant alguns metres mes fins a arribar a l'altura de el Salt de la Mola, veurem una corda fixa instal·lada per ajudar a baixar o pujar des gorg. Tot i que ja necessita un canvi urgent.

El Salt de la Mola, té una caiguda d'uns 10 metres d'altitud més o menys que et deixa al mateixa gorg. Segons les pluges i l'epoca amb més o menys profunditat. Prou per venir de gust un bany, tot i que es desaconsella per evitar danys irreversibles a l'habita natural.

Riera de Corbera.

Escalas a  Mas d´en Puig.

A aquesta alçada de l'recorregut, vam decidir descalçar i continuar riera cap amunt, poc ens dur la festa ja que de seguida vam haver de tornar cap a enrere ja que la profunditat no ens ho va permetre, jajaja.

Arribant de nou fins a l'altura de el Salt de la Mola. Vam tornar a agafar el sender que resseguia la riba per la dreta fins arribar al costat d'una senyal indicador vertical.

Rectes ens porta a Can Baiona / Penya de l'Corb / Nucli Urbà de Corbera. I a la dreta l'opció que prenem a l'Pou de Glaç / Roderes de Carro / Riu Llobregat.

Marieta.

PR, Cami Pas de Barca.

Riera de Corbera.
Descendim cap a la riera, i aqui hem de tornar a descalçar si volem creuar a l'altra riba. Els últims aiguats han desplaçat part de les pedres per les quals es realitzava l'accés, fins a una escala de fusta.

Aquesta escala ens porta cap a la urbanització de Mas d'en Puig, on reprendrem el camí de tornada a un punt de partida.
Veurem algunes marques d'un PR (grogues-blanques) que creiem que correspon a l'antic camí "Pas de Barca"
És la via d'pas natural, que përmet la comunicació entre la Vall de l'riu Llobregat i la comarca del Penedès a través de les muntanyes de Garraf-Ordal.
El camí és utilitzat ja des de temps antics fins a l'època romana. A l'edat mitjana amb la constituci de les poblacions de Sant Andreu de la Barca i Corbera de Llobregat i l 'edificació de l'església romànica de Sant Ponç, la ruta per aquesta Vall és molt transitat per persones i vehicles de transport.
El nom de al camí vaig provar d'una barca que el baró de Corbera lloga per travessar el riu Llobregat. El fet és troba documentat en un inventari de camins allà pel any 1.855.

Aqüeducte Àrab.
Per acabar, després d'arribar a l'altura de l'aqüeducte àrab, vam decidir recrear i descalçar.
Per remuntar o baixar per dins de la riera, arribant fins a la mateixa gorg de la Mola. I així ens donem per conmcluida aquesta petita i interessant excursió. Aquest preciós paratge.

Nota: Desitgem que sobretot respecte i que no deixeu cap tipus d'escombraries o deixalles a la zona. Ja que si hem vist a trossos coses que no hauria d'estar ahi. Si us plau cuidem els nostres entorns naturals, comencen a ser escassos. Gràcies.