viernes, 17 de junio de 2022

Ascensió Agulla de l´Abret ó La Mitra "Via Om Mani Padme Hum, V - 100 m.", El Bruc (Barcelona).

Agulla de l´Abret ó la Mitra.

Ens apropem a la Regió d'Agulles a la zona més a Ponent del Parc de la Muntanya de Montserrat ubicada a la comarca d'Anoia. En aquesta ocasió anem a visita de la Part Central de la Regió d'Agulles, una de les seves més emblemàtiques i accessibles Agulles; l'Agulla de l'Arbret ó la Mitra enclavada sobre les Bessones amb les quals formen un coll. La seva primera accessió va ser l'any 1.934 per J.Suana, M.Closa, A. Miralda i S. Prat per la xemeneia de la vessant oest. Tot i que el seu itinerari per excel·lència és l'Aresta Brus o Cerdà-Riera, una de les representacions més evidents de la superació d'aquestes agulles montserratines.

Nosaltres en aquesta optem per accedir fins al seu cim per un altre interessant itinerari obert per Gustavo Mañez i Paco Marmol al 2.002. L'Om Mani Padme Hum, que també ens farà gaudir d'aquesta meravellosa agulla.

Area Recreactiva Can Maçana.

Regió d´Agulles - Ponent Superior.

Agafarem la Ronda de Dalt, direcció Castelldefels, cap a la sortida de l'A2 per a Tarragona/Lleida, ens mantindrem a l'A2 fins a la sortida 570 Manresa/Montserrat/El Bruc. Arribant a l'Hotel del Bruc, girarem cap a la nostra dreta per la carretera B-111 primer i després de nou a la dreta per la BP-1101, fins a l'Àrea Recreativa i Punt d'Informació de Can Maçana, de nou a la nostra dreta on podrem estacionar el vehicle. Els caps de setmana i festius té una tarifa (descompte a federats).

La Portella Gran.

Pas de la Portella.

Regió d´Agulles - Part Central.

Acces:

Des de l'aparcament de Can Massana, a prop del poble del Bruc, ens dirigim per la pista forestal cap al refugi de Vincenç Barbè, pal indicatiu a la pista. Passat el Coll de Can Massana, ens desviem cap a la dreta pal indicatiu. seguint les marques grogues i blanques del sender (PR C-78). Remuntarem pel Pas de la Portella.

Un cop arribem al Refugi Vincenç Barbé. busquem un corriol o Canal que es dirigeix ​​cap al nord vorejant unes roques, visualitzarem l'Agulla de l'Esquelet i darrere les Bessones. La nostra Agulla es troba just darrere de les Bessones.
Acabem el sender fins arribar a una canal "la Canal de les Bessones", a la nostra dreta surt un senderet que ens porta a la Cova o Avenc dels Pouetons (on hi ha diverses instal·lacions per fer espeleologia). Ascendim per la canal passant primer l'Agulla de l'Esquelet i després les Bessones, veurem unes marques liles o vermelles a l'ascensió. Si les seguim ens portaran fins al coll que uneix les Agulles i el peu de via aquest el trobarem a pocs metres a l'esquerra de l'inici de la Via Aresta Brucs/ Cerdà-Riera descendint, uns químics amb forma de cua de porc marquen l'inici de la via Om Mani Padme Hum. Més a l'esquerra veurem una placa de metall amb el nom de la via Aitor.

Refugi de Vicenç Barber ó d´Agulles.

Canal de les Bessones - Coll d´Ag. de l´Abret i Les Bessones.

Avel, Peus de via.

R1 (V/V-).-

Buscarem l'inici de la via al coll entre l'Agulla de l'Arbret i les Bessones. Aquest el trobarem a pocs metres baixant i vorejant l'Agulla de l'Arbret entre les Vies Cerdà-Riera a la dreta i la Via Aitor a la seva esquerra, on creix un boix (Buxus), només hem d'estar pendents de veure les assegurances químiques amb forma de cua de porc.
Un cop localitzada l'inici de la via, ens col·loquem l'equip i comencem a escalar.

L'escalada és una mica vertical on haurem d'anar buscant amb les preses adequades per progressar, l'itinerari ens ho va marcant les assegurances, que n'hi ha prou, aquestes ens fan anar amb tendència cap a la dreta. Trobarem un pas una mica més difícil en arribar al costat d'una petita bauma, on les assegurances allunyen una mica, ho solucionem buscant els passos per la dreta de la baumeta. Després ja vertical fins arribar a una altra bauma més gran on trobarem diverses reunions, la nostra és la que esta més a la dreta, la de l'esquerra és la R1, de la Via Aresta Brucs. R1, un spit amb xapa i un parabolt amb xapa i anella. Reunió no rapelable, preveure cordino si volem rapelar. 11 químics amb forma de cua de porc i un parell de burins amb i sense xapa, en uns 45 metres.

Txuia, R1.

R2 (V).-

Sortim des de la R1, cap a la nostra esquerra a la recerca d'un parabolt i un bon bolo de pedra marró, que ens ajudaran a sortir de la bauma i després d'uns pocs metres més verticals arribar fins de nou a les assegurances químiques amb forma de cua de porc de la via.
Aquest llarg és vertical i amb una dificultat mantinguda, segueix paral·lel pràcticament a la via Aresta Brucs. Arribant a un ressalt, aquest el superarem de nou per la dreta, igual que una llastra amb la roca no gaire agraïda i passos una mica complicats fins arribar a la R2. R2, dos espits amb xapes units amb diversos mallóns. Reunió no fiable per fer ràpel. 5 químics amb forma de cua de porc i un parabolt en uns 30 metres.

Avel, R2.

Txuia, R3.
L3 (IV-/ III+).-

Sortim des de la R2, rectes pràcticament en una curta tirada fins a una lleixa on trobem la R3, que és la R2 de la Via Cerdà-Riera o Aresta Brucs i també compartida amb la Via Aitor pel R3. R3, un parabolt i un spit amb xapes. Reunió no rapelable. Tirada neta sense assegurances, podem encintar algun bolo o merlet uns 10 metres.

Cim Agulla de l´Abret.

R4 (III).- Tram Aresta Brucs.

Tram pràcticament que pertany a l'Aresta Brucs o Cedà-Riera, per arribar a un primer ressalt on trobarem la R4, enclavada a terra a prop d'una savina seca i una zona una mica més arbustiva. Per arribar fins al cim de l'Agulla de l'Arbret, continuarem rectes passant a prop de la R2, de la Via Anormal que farem servir per baixar d'aquesta Agulla. Superem amb facilitat però sempre vigilant un altre ressalt i arribem al cim de l'Agulla, allà si ens fixem veurem un petit pitó clavat a terra amb un tros de tela. Per fer pujar a la resta de la cordada haurem de tornar i desgrimpar fins a R4 i muntar la reunió. R4, dos parabolts amb xapa un amb anella i un altre amb un mosquetó. Reunió rapelable, ràpel que haurem de fer pel vessant sud-est per la Via Cosaco. Tirada neta sense assegurances uns 15 metres.

Cim Agulla de l´Abret.

Cordada (Avel - Piolet Sabadell, Guti - Els Cinc Peus al Gat i Txuia - Kaotics Klimbers).

1er Rapel.

Després de pujar la resta de la cordada i reunir-nos al cim. Gaudim d´una de les millors vistes de la Regió d´Agulles de la Muntanya de Montserrat. Realitzem algunes fotos per a la ressenya i amb cura desgrimpem de nou cap a la R2, de la Via Anormal, aquesta la trobarem al vessant Sud-est al costat d'un gran bloc de pedra encaixat, l'espai és una mica just per a una cordada de tres persones. El descens es pot fer en un o dos ràpels, nosaltres el realitzem en dos. Un primer ràpel d'uns 20 metres fins a la R1 de la Via Anormal que baixa per una estreta xemeneia fins a una lleixa amb arbustos i des d'aquesta lleixa un altre segon ràpel fins a la base de l'Agulla de l'Arbret d'uns 30 metres amb un petit tram volat, que ens deixa a la Canal de les Bessones.

Després de recollir l'equip i el material, baixarem per la canal fins arribar al Refugi de Vicenç Baber i des d'allà seguirem pel PR C-78, desfent el camí per on hem vingut fins a l'àrea recrativa de Can Maçana.

1er Rapel.

2on Rapel.

Regió d´Agulles.

Fitxa Tecnica:

Via: Om Mani Padme Hum.

Zona: Montserrat – Agulles.

Dificultat: V.

Dificultat obligada: V-/A0.

Grau dexposició: Baix.

Compromís: Baix.

Equipament: Via equipada amb químics amb forma de cua de porc, alguns parabolts, spits i burins. Reunions no rapelables, preveure cordino si voleu realitzar algun rapel, Solament la R4 és rapelable cap al vessant sud-est.

Material: 12 cintes expres i R´s. (Porteu cordins per reforçar, per si voleu rapelar per la mateixa via).

Croquis i ressenyes Agulles de l´Abret "Vies Om Mani Padme Hum + Realidad Paralela", El Bruc (Barcelona) extret de.- http://ressenyes.net/