domingo, 5 de noviembre de 2023

Ascensió Gorro Frigi "Via Joan Marc, III - 120 m.", Monistrol de Montserrat (Barcelona).

Regió Tebes "Les Magdalenes - Gorros" foto extreta de.- http://sisbemessanapren.blogspot.com/

Un altre cop fem una visita al Parc Natural de la Muntanya de Montserrat, i tornem a deixar-nos caure per la Regió de Tebes "Les Magdalebes - Gorros".

Ens adjudiquem una altra nova ascensió al Gorro Frigi, en aquesta ocasió amb una meteolorogia força adversa, amb algunes ventades. Ens decidim fer per no jugar-nos-la, realitzar una de les vies equipades per Guillem Arias. La Via Joan Marc que trobarem a la Cara Sud del Gorro Frigi.

Esperem que us agradi la ressenya.

Abadia de Montserrat.

Jordi & Alba (Funicular de Sant Joan).

Des de Barcelona, agafarem primer la C-58 direcció Manresa, buscarem i sortirem a la Sortida Manresa, Montserrat, Andorra cap a la C-55 i des d'aquí fins a Monistrol de Montserrat. Passem el municipi de Monistrol i continuarem per la carretera amb força corbes fins a l'aparcament del Monestir de Montserrat (estacionament de pagament!!!). Un cop tinguem estacionat el vehicle. Tenim dues opcions la fàcil però alguna cosa cara econòmicament o la llarga i cansada però barata econòmicament, jejeje.
La Barata és pujar cap al Pla de l´Ermita de Santa Anna i des d´allà dirigir-nos cap a la Regió de les Magdalenes i d´aquesta indentificar l´Agulla i seguir la mateixa explicació que l´aproximació que fem ara amb l´accés des de l´estació del Funicular de Sant Joan.

Estació Superior del Funicular de Sant Joan.

Alba, Jordi & Guti - Pla de les Tarantules.

Acces:

L'opció còmoda i cara, és agafar el funicular cap a l'estació superior de Sant Joan (descomptes als federats). Un cop haguem baixat a l'estació superior del funicular de Sant Joan. Sortirem al Pla de les Tarantules al camí de Sant Joan. Nosaltres anirem cap a la dreta a la recerca del GR o Camí a Sant Jeroni. Un camí amb travesses de fusta fent d'esglaons que en poc ens acosta a la primera agulla de la zona de Gorros "La Gorra Marinera", de fons veurem la Regió de Sant Salvador amb les Agulles de la Trompa de L´Elefant, La Mòmia , La Momieta, etc.
Anem vorejant les Agulles de Gorros sense sortir del camí primer passarem la Gorra Marinera, després La Magdalena Superior i ens aturarem just abans de passar una barrandilla de ferro. A la nostra esquerra veurem la canal que divideix el Gorro Frigi de la Madgalena Superior.

Els Gorros - Montserrat.

Acces al Coll entre Magdalena Superior i Gorro Frigi.

Ascendirem per aquesta canal, els dies després de pluges torrencials ull amb les relliscades!!!, hi ha cordes fixes nuades que ens faciliten l'ascensió. Arribarem a un tram força polit i si ha plogut molt compromès amb una corda fixa color verd. Com a consell de seguretat seria portar l'arnes posat i amb un nus prusik/marshall anar subjectes a aquesta corda per evitar caigudes desagradables. Acabem d'ascendir mig trepant o assegurant-nos a les arrels, fins al coll que separa les dues agulles. Ara descendim cap a la cara sud per un sender boscós vorejant en el que puguem la paret del Gorro Frigi. Fins a veure un buit a la base de la paret on flanquejarem un parell de metres cap a l'esquerra per arribar fins a tres parabolts amb xapa, que ens marca l'inicis de les vies.

Ermita de Sant Martí.

Jordi & Alba - Ermita de Sant Martí.

En aquesta ocasió nosaltres vam voler encerta bé amb l'inici de l'itinerari, així que seguim baixant per la canal fins arribar a l'Ermita de Sant Martí. Localitzem la R1 dels Itineraris G.E.D.E i Via Blava a mans esquerra de l'Ermita. Així que per eliminació vam tornar a pujar fins arribar al buit on vam veure els tres parabolts, flanquejant una mica cap a l'esquerra. El primer parabolt de l'esquerra és el que marca l'inici de la Via Joan Marc, el del centre és de la Via Laura Abarrall que comparteix amb l'inici també de la Via Fenoll-Sorolla (aquesta sense equipació va pels arbustos i les savines) i el parabolt més a la dreta és l'inici de la Via Anna Guinovart.

L1 (III).-

Localitzem l'inici de la Via Joan Marc, en una clariana de vegetació, uns metres per sobre de l'ermita de Sant Martí. Des del clarià, haurem de flanquejar cap a l'esquerra uns metres, fins a trobar tres parabolts seguits, un amb una marca verda "de la via Laura Abarral". Aquest inici està compartit amb altres itineraris, parabolt de l'esquerra inici de la Joan Marc, parabolt del centre Vias Laura Abarral i Fenoll-Sorolla (aquesta desequipada una línia que va entre els arbustos i les savines) i parabolt de la dreta Via Anna Guinovart.

Ja equipats, comencem a remuntar per la paret en diagonal cap a l'esquerra, i trobarem la primera assegurança de la via aquests amb la xapa pintada de color groc, genuïna marca de les vies del Guillem Arias. Un cop asseguarat, continuarem amb aquesta tendència buscant les assegurances pintades d'aquest color, hi ha assegurances molt properes de la via Laura Abarral. Trobarem la R1, just a banda esquerra de la R1, de la via Laura Arrabal un parell de metres més o menys, en una bona lleixa. R1, 3 parabolts amb xapes (pintades de groc), dues amb doble anelles. Reunió rapelable. Uns 5 parabolts en uns 35 metres.

L2 (III).-

Sortim des de la R1, la cosa és de llençar amunt i anar buscant les assegurances. A la dreta hi ha una línia de vegetació, amb algun arbret, per aquesta vegetació transcorre l'itinerari de Fenoll-Sorolla. Aquesta línia vegetativa que separa les vies que pugen paral·lels. Pugem uns ressalts que donen ambient i estant arrecades trobarem de seguida la R2, també molt còmoda. R2, 4 parabotls amb xapa. Reunió no raperable. Si volem fer un ràpel des d'aquí preveure, mallo i cordino per muntar instal·lació. Uns 4 parabolts en uns 20 metres.

L3 (III).-

Sortim una altra vegada rectes cap amunt des de la R2, igual que en tram anterior, la cosa és anar seguint la línia d'assegurances una mica separades. La dificultat és força assequible i la paret és tombada amb molt bona roca i genials preses a gaudir. Després de superar la línia arbustiva paral·lela a la nostra dreta trobarem la R3. R3, un parabolt i un espit amb xapa. Reunió no rapelable. Si volem fer un ràpel des d'aquí preveure, mallo i cordino per muntar instal·lació. Uns 4 parabolts en uns 25 metres.

Guti, Jordi & Alba - R3.

L4 (III).-

Intentem sortir de la R3, però una forta ventada ens fa que parem una estona. Quan mitiga, sortim ara en diagonal a la dreta per vorejar un sostre que tenim per sobre nostre i busca rapidament de les assegurances. Continuem per una marca bretxa i gairebé al final trobarem una alzina que ens barra el pas, l'esquivem per l'esquerra veurem una assegurança i ja amb compte per l'esquerra arribarem a veure la R4 un metre més avall veurem uns espàrrecs de la R4, possiblement de la Via Laura Abarral o Anna Guinovart. R4, Dos parabolts amb xapa i mallons, Reunió rapelable. Uns 5 parabolts en uns 40 metres.

Cim Gorro Frigi.

Vic-Vac Gorro Frigi.

Des del cim del Gorro Frigi, podem gaudir d´unes vistes úniques, de tota la regions i vessants de Montserrat. Sant Salvador, Sant Jeroni, Ressons, La Plantació, etc I de la gran majoria de cims, roques i agulles (L´Elefants, Cavall Bernat, Aeri, Magdalenes, Montgros, etc). Fotos al cim al costat de la creu (Cap Creu, a Cap Cim!!!!). I vam decidir fer el descens.

Per fer el descens ho farem en dos o tres ràpels per la instal·lació de la Via Normal o Lluis Estasen. On antigament fa alguns anys hi havia un recorregut equipat per licitar al cim del Gorro Frigi. Haurem d'agafar i destrepar cap la cara Est fins a una instal·lació de ràpel amb dos ancoratges, des d'aquí farem un ràpel amb tendència cap a l'esquerra fins a trobar un químic amb anelles. Uns 20 metres.

Instalació 1er Rapel.

1er Rapel.
La següent instal·lació per rapelar és fa des d'un sol químic amb anelles. La qual cosa no és gaire normal baixar des d'un sol punt. Ens dóna confiança que sigui un químic però... ??. 25 metres.
A continuació ens veu una canal amb arbres i arbustos, que desgrimpem. Al final de la canal hem d'anar flanquejant cap a l'esquerra amb compte a la paret, amb la roca molt polida. Fins a trobar una altra instal·lació de ràpel de cordino i anella en un arbre i realitzar un tercer ràpel d'uns 8 metres o bé intentar destrepar per la roca una mica més complicat. Un cop a terra recollim material i equip. I pugem de nou fins al coll entre les dues Agulles (Gorro Frigi i Magdalena Superior). I des d'allà baixar novament per la canal fins al Camí de Sant Jeroni, si decidir donar per conclosa la sortida.
Un cop al Camí de Sant Jeroni, només haurem d'anar seguint les indicacions cap a l'Ermita de Santa Anna i arribarem al Monestir per les escales dels Pobres.

2on Rapel.

2on. Rapel.

3er Rapel.

Gorros - Montserrat.

Via: Joan Marc.
Zona: Regió de Tebes "Les Magdalenes - Gorros".
Dificultat: III.
Dificultat obligada: III.
Grau d´exposició: Baix.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb parabolts. (pintats de color groc). Reunions Rapelables R1 i R4 - No rapelables R2 i R3
Material: 5 cintes express (algunes llargues), arnes, baga d´ancoratge, R´s, casc, peus de gat i dues cordes de 60 metres. Opcional: Mallon i Cordino per muntar instal·lació per rapelar (R2 o R3).

Croqui i ressenyes Gorro Frigi "Via Joan Marc", Monistrol de Montserrat (BCN) extreta de.- https://samboalpinismoultrapesado.blogspot.com/

Localització i ubicació d'Itineraris d'Escalada Gorro Frigi - Cara Sud-oest i Sud extret de.- http://escaladaperatontos.blogspot.com/ (modificacións Els Cinc Peus al Gat).-

Via 1 "Vermella".- Lo Tío Gos, 6a (IV+/A0 Oblig.) - 165 m. Equipada amb parabolts.
Via 2 "Groga".- El Gruñón, 6a (IV+/A0 Oblig.) - 190 m. Equipada amb parabolts.
Via 3.- "Marró".- Integral Pilar Martinez, V - 185 m. Equipada amb parabolts, spits i burils.
Via 4 "Blava".- G.E.D.E., IV - 195 m. Equipada amb parabolts, spits i burils.
Via 5 "Verda".- Pink Floyd, V - 170 m. Equipada amb burils i pitó (alguns parabolts afegits a l'inici i al final).
Via 6 i 7 "Verda i Blava".- s/t - Vies tipus esportives projectes de Germans Masó, ¿? - ¿?. Equipadas amb burils.
Via 8 "Lila".- Blava, IV - 170 m. Equipada amb parabolts.
Via 9 "Verd puntejat".- s/t - Projecte de Jordi Brasil, ¿? - ¿?. Sense equipació.
Via 10 "Groga".- Joan Marc, III - 120 m. Equipada amb parabolts.
Via 11 "Verda".- Laura Abarral, III+ - 120 m. Equipada amb parabolts.
Via 12 "Taronja".- Fenoll-Sorolla, III - 115 m. Sense equipació.
Via 13 "Vermella".- Anna Guinovart, III - 100 m. Equipada amb parabolts.
Via 14 "Groga".- Lluis Estasen - Normal, IV - 70 m. Semiequipada amb Pitó, quimics i parabolts.

Nota: Dificultat i estats dels itineraris poden no estar correctes i potser han variat o desaparegut, simplement hem volgut donar una puntualització més actualitzada a data d'octubre 2.023. Gràcies.