miércoles, 10 de abril de 2024

Ascensió Creu del Montmell "Via Jordi Carbonell Gesti (Picnic), V - 130 m. La Junconsa del Montmell (Tarragona).

Creu de Montmell.

La Juncosa de Montmell està situada a la província de Tarragona, ens acostem a un lloc tocat per successius incendis tot i que ja comença a estar bastant recuperat i amb molta vegetació arbustiva (grans cúmuls de garric - Quercus coccifera).
La seva part mes elevada cim de la Talaia de l'Montmell, és una ruta clàssica que atrau molts excursionistes, aquesta dins de la llista de les 100 Cims de la FEEC. També conserva un bon patrimoni de l'romànic català l'ermita de Sant Miquel, La Nova Ermita, les ruïnes de l'Castell en una de les seves cims, etc.

En el seu perfil bicèfal, coronades seus cims per les ruïnes de l'Castell (Castell ó Dent del Montmell) en un costat i a l'altre una gran Creu de pedra (Creu del Montmell). Els quals identificarem amb facilitat gens mes fixar-nos. Ens vies de diversos llargs que recorren arestes poc definides i discontínues, però recorregudes amb certa assiduïtat donada la seva escassa dificultat i generós equipament. El lloc posseeix una tranquil·litat i bellesa que li donen un plus d'originalitat en aquestes terres poc (o gens) pròdigues en parets de més d'un llarg de longitud. D'altra banda a baix La Creu ha un sector d'escalada amb  itineraris d'1 a 3 llargs i que compta amb línies força interessants, la majoria amb poc equipament però molt bones per practicar amb la col·locació d'assegurances flotants. Lamentablement l'equipament existent es troba bastant deteriorat.

Àrea Recreactiva Forestal del Montmell.

Esglesia Nova de Sant Miquel.

Des de Barcelona, agafarem l'A2 i sortirem per la sortida 599 cap a B-24 direcció Vilafranca del Penedès. Passant per N-340 travessant Vallirana fins Arboç. Un cop allà anem direcció Llorenç del Penedès i després Bisbal del Penedès. En Bisbal del Penedès anem cap a Juncosa de Montmell. Travessem Juncosa de Montmell, i a la nostra dreta veurem un cartell en direcció Vall de Sant Marc i retolat com "Àrea recreativa forestal de Montmell". La pista aquesta alguna cosa deixada però és transitable per a gairebé tots els vehicles inclosos turismes, sempre vigilant anant amb cura. En arribar a aquesta àrea (amb aparcament, bar, barbacoes, ...) es pot deixar el vehicle aquí. En època d'hivern té horaris fins a les 17:00 h. Si preveiem en aquesta epoca que trigarem més podem deixar el vehicle tornant a la pista principal fins a trobar a l'esquerra l'església "nova" del Montmell i aparcar, ja que una cadena barra el pas.

SL - C Ruta de les Ermites.

Barrera de Ferro Verd - Cami de les Ermites.

Esglesia romanica de Sant Miquel.
Acces:

Un cop estacionem el vehicle, des de l'Àrea forestal de Montmell comença un sender gairebé paral·lel a la pista per la qual hem vingut amb el vehicle que va des de l'església Nova de Montmell a l'Església Romànica de Sant Miquel s. XII (Pal indicatiu a l'inici amb diverses indicacions més, jejeje). Després el "camí de les Ermites", es dirigeix cap al Castell de Montmell

Passarem una barrera de ferro de color verd, i seguirem gairebé cap a l'Ermita romànica de Sant Miquel. Passem pel costat de l'ermita romànica de Sant Miquel i un parell de girs abans d'arribar-hi, hem d'estar atents i seguim cap a dreta per un corriol. Aquest ens porta gairebé directes a l'inici de via on creix un pi amb la capçalera amb una curiosa forma, ens acostem fins a aquest pi ia l'esperó darrere seu tenim el començament d'aquest itinerari, on veurem algunes assegurances pintades de color vermell.

Acces a Peu de Via Jordi Carbonell Gesti (Picnic).

Inici de Via Jordi Carbonell Gesti (Picnic).

L1, Reunió Intermitja.

La Junconsa del Montmell.

Potser el més complicat és trobar aquest itinerari. Però gràcies a les assegurances pintades de vermell, ens ha estat de gran ajuda. Un cop a l'inici de la via ens equipem i col·loquem el material per començar l'ascensió.
Comencem escalant per un primer esperó, dir que les assegurances són pràcticament casolanes (dynabolts amb xapa i anella), arribem a un ressalt i veurem el que podria ser una reunió intermèdia (barreta de ferro amb anella soldada i dynabolt amb xapa + anella) que no muntarem.

R1. Guti.

Continuarem ascendint per l'esperó, on ens assegurarem a un pont de roca i ja al cim tornarem a veure una altra assegurança (també barreta de ferro amb l'anella soldada), i una corda fixa nuada, per facilitar-nos el descens de l'esperó.
Descedim amb l'ajuda de la corda fixa o fent un saltet, i muntarem la R1 en un arbre (pi) o bé amb assegurances flotants a la base del següent esperó. R1, nosaltres l'hem muntat ultilitzant el Pi (Arbre) i col·locant friends (totems cams groc i blau) en algunes fissures o buits. Reunió no rapelable. Uns 5 dynabolts amb xapa i anelles casolanes, un pont de roca i dues barretes amb anelles soldades en uns 45 metres.

L1. Pas de Corda Fitxa.

Sortim des de la R1, cap a un primer ressalt en un petit caos de roques. Aquí ja veurem la primera assegurança, que de seguida ens deixa a la base d'un nou esperó vertical on trobarem un parell de passos amb més dificultat, una mica a tivar, però molt ben protegits i amb molt bones preses. Abans d'acabar de sortir o remuntar aquest esperó veurem una altra reunió intermèdia (burí amb xapa + anella casolana i pitó amb anella), que novament no muntarem.

Després de pujar l'esperó, haurem d'anar caminant gairebé, fins a trobar la R2. Aquesta el trobarem sota un petit pi i es tracta d'un parell de ponts roques units per un cordill, ja gairebé muntats com a reunió. Nosaltres hem continuat uns metres més fins arribar a un altre pont de roca i amb ajuda d'assegurances flotants (friends) hem muntat la R2, una mica més endavant. R2, dos ponts de roca units per un cordit com a reunió. Reunió no rapelable. 4 dynabolts xapes casolanes + anelles, un burí xapa casolana + anella, dos pitons + anelles i reunió pont de roca en uns 40 metres.

R2 bis.

R2 bis. Lludrigueta (Piolet - UGEL)

Castell o Dent del Montmell.

Sortim des de la R2, pràcticament caminant, entre roques, fins a arribar una placa amb una assegurança (pont de roca), aquí tindrem algun pas amb una mica de dificultat, treballem l'adherència i busquem bones preses per a les mans de seguida remuntem aquesta roca. Tornem gairebé de nou a caminar entre trams amb roques i una mica més arbustiu, a un altre ressalt on també trobarem un parell de pas una mica més verticals, però ben assegurats. Finalment arribarem fins a un pi on podríem muntar la R3, però hem decidit continuar i muntar aquesta a la base de la Creu de Montmell, fent cim i concloent aquest itinerari. R3, a muntar amb assegurances flotants en fissures o buits (nosaltres fem servir un tascon nº4 i dos totem cams negre i blau). Reunió no rapelable. Dos ponts de roca i dos pitons a uns 45 metres.

Cim Creu del Montmell - Lludrigueta & Guti (Piolet - UGEL).

Cim Creu del Montmell - Lludrigueta.

Cim Creu del Montmell - Guti.

Descens.

Acabem de pujar fins al cim, on està ubicada la Creu de l'Montmell. Mengem alguna cosa, fem les fotos de rigor. Després d'això vam decidir fer el descens.

Ens dirigim cap al cim on aquesta ubicades les ruïnes del Castell de Montmell, podem seguir les marques verdes de pintura que s'ajunta a vegades amb les de sender local (Verds i Blanques). Recorrem des de la Talaia de Montmell fins a la Creu de pedra tota la carena. Un cop a la Creu de pedra baixem per darrera cap al coll que hi ha entre el castell i la gran creu de ciment. Si estem atents, durant aquesta curta baixada localitzarem  "bufadors" (també anomenades boques calentes), un parell de petites coves on, segons l'època, pot sortir aire calent de l'interior de la muntanya. Després agafarem cap a dreta un sender que baixa en diagonal cap a l'Església romànica de Sant Miquel. Seguint marcat amb marques verdes i blanques. Des de l'església romànica baixem cap a la pista on veurem l'església nova de Montmell i tornem pel mateix camí fins al Àrea forestal on tenim aparcat el vehicle.

Creu del Montmell.

Descens.

Esglesia Nova de Sant Miquel.

Croquis i Ressenyes Creu del Montmell "Via Jordi Carbonell Gesti (Picnic)", La Junconsa del Montmell (Tarragona) extret de.- https://www.rocjumper.com/

Fitxa Tècnica:

Via: Jordi Carbonell Gesti (Picnic).
Zona: Creu del Montmell – La Junconsa del Montmell.
Dificultat: V.
Dificultat obligada: IV+.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb material divers (dynabolts amb xapa + anelles casolanes, ponts de roca, corda fixa, barretes de ferro amb anelles soldades, etc). Reunions no rapel·lables.
Material: 8 cintes exprés (alguna llarga), bagues savinera i reunions, casc, baga d'ancoratge, arnes, joc de friends i joc de fissurers (tascons). Opcional: Podeu venir be cordins per muntar ponts de roca i algun malló.

Ubicació i Acces + Descens Vies Josep Bagués i Esteve al Castell ó Dent de Montmell (blava) + Via Jordi Carbonell Gesti "Picnic" a la Creu de Montmell (vermella) extret de.- https://elcoleccionistadevies.blogspot.com/