sábado, 29 de junio de 2024

Ascensió Miranda de Can Jorba + Agulla de Can Jorba "Via Bego-Miguel-Kush, V/V- - 240 ó 300 m. (fins a R7 a l'Arista Nord de l'Ag. Can Jorba)", Collbatò (Barcelona).

Miranda de Can Jorba + Agulla de Can Jorba.

La zona d'escalada de Can Jorba és un lloc on es desenvolupen els primers sectors d'escalada esportiva del vessant sud de Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. Una zona molt coneguda on també trobem itineraris de caràcter més clàssic com és la Miranda de Can Jorba, una gran destinació per a rutes llargues i ben equipades de diversos llargs, de nivell moderat.

En aquesta ocasió toca l'itineri equipat per un gran escalador i conegut Gustavo Máñez “Kush o Gus”, Begoña Sanchez i Miguel. De Kush, ja hem fet diversos itineraris que sempre ens han deixat un bon sabor de boca. Són d'aquells aperturistes que fan les coses amb gust i afecte. Donar-li des d'aquí un merescut aplaudiment i agraïment per tan bona feina.

Can Jorba. (foto agafada de.- https://joanasin.blogspot.com/ línia marca itinerari Bego-Miguel-Kush a la Miranda de Can Jorba).

Restaurant de La Vinya Nova.

Pista a El Bruc i Masia Can Jorba.

Des de Barcelona agafarem l'A2 direcció Lleida / Tarragona, i sortirem a la sortida de Collbató, continuarem rectes i paral·leles i al costat de l'autovia sense entrar cap al municipi de Collbató. Seguirem després de passar la gasolinera i el supermercat BonPreu fins que veiem les indicacions del Restaurant Vinya Nova i la Hipica. Que ens faran arribar a la Masia-Restaurant de Vinya Nova i estacionarem el vehicle al pàrquing conegut com Pàrquing Nubiola.

Masia de Can Jorba.

Miranda de Can Jorba.

Sector d´Escalada Esportiva Quacamayo - Can Jorba.

Acces:

Un cop estacionem el vehicle, ens dirigim per una pista amb pas restringit a vehicles de motor, cap a la Masia de Can Jorba. Passarem prop de l´inici del camí Pas dels Francesos "PR C-78". Arribant a la Masia de Can Jorba remontarem cap a la dreta per un sender que va paral·lel al Torrent del Migdia i que s'endinsa pel bosc. Seguirem aquest sender que ens anirà acostant a diversos sectors d'escalada esportiva, passant una gran bauma, acabant de remuntant uns metres del Torrent. Arribarem a la base de la Miranda de Can Jorba on finalitza i antigament començava el RE “Recorregut Equipat” el Joc de l'Oca (unes marques grogues ens indiquessin que anem per bon camí).

Sector d´Escalada Esportiva Bauma - Can Jorba.

Final Canal Joc de l´Oca.

Peus de Via Bego-Miguel-Kush i Escabroni Escapullini - Miranda de Can Jorba.

Aihnoa - Kaotics Klimber (UGEL).

L1 (V-/IV+).-

Localitzem el peu de via de la Bego-Miguel-Kush, a la base de la Miranda de Can Jorba on creixen una alzina (arbre) molt ramificada des del terra. Ens equipem i comencem a escalar per una placa força relliscosa, després del pas de tantes cordades. Les primeres assegurances són compartides amb la via "Escabroni Escapapullini", per seguir el nostre itinerari seguirem ascendint rectes. Després de pujar els 10 primers metres la placa millora i el tacte de les preses és més generós, vorejarem una savina per la dreta i seguirem resseguint la línia marcada per les assegurances fins arribar a la R1, aquesta la trobarem sobre un còmode replanet, una mica però a la dreta tenim una altra reunió que podem fer servir en el cas que ens trobem gent baixant o maxificació a la reunió. R1, Tres parabolts dos xapa i anella units per una cadena, de l'altre només aquesta el va esparrar ???!!! . Reunió rapelable. Uns 9 parabolts en uns 45 metres.

Aihnoa - R1.

L2 (V-/IV+).-

Sortim des de la R1, uns passos en flanqueig cap a la dreta i ens assegurem en una reunió o la R1bis, aquesta sense possibilitat de rapelar. Després escalem rectes paral·lels a una zona arbustiva més a la nostra dreta, a meitat del llarg haurem de deixar anar un ressalt, ben assegurat i amb interessants preses. Després de superar aquest pas, continuarem fins a la R2, molt còmoda en una cornisa entre dos arbres, aquesta també està compartida amb la via Escabroni Escapullini. R2, tres parabolts amb xapa i anelles, dos units per una cadena. Reunió rapelable. 7 parabolts a uns 30 metres.

Tornem a sortir des de la R2, amb tendència cap a la dreta. Escalarem per una placa vertical amb bons cantells. Passarem a una fissura que ens portés fins a una nova cornisa i des d'aquí flanquejarem cap a un diedre. Continuarem escalant pel diedre, aquest ens fa canviar de vessant i voregem el sostre pel costat dret al final d'aquest on creix uns arbusts trobarem la R3. R3, dos parabolts amb xapa i anelles. Reunió rapelable. Uns 7 parabolts en uns 45 metres.
Aqui finalitza la primera part de l'obertura d'aquest itinerari, obert per Gustavo Máñez "Kush" i Begoña Sánchez l'any 1.999, inicialment es van obrir els primers llargs i es van deixar sense assegurances.

Aihnoa & Guti (Kaotics, Els Cinc Peus al Gat - Piolet SBD) UGEL.

Sortim des de la R3, cap a la dreta buscant el pas més fàcil per continuar per una placa tombada. Costa veure les assegurances doncs estan col·locades força a la dreta de la paret, un cop les vegem, la paret es posa una mica més vertical, ja només ens queda resseguir-les escalant en recte fins arribar a trobar la R4, molt a la dreta per sota d´un característic llavi montserratí a l´esquerra ens quedés un gran arbust que creix en un bonic replà. R4, dos parabolts amb xapa i anelles. Reunió rapelable. Uns 4 parabolts a 50 metres.

Sortim rectes des de la R4, fins arribar on trobem el típic llavi montserratí. Superem aquest i continuem escalant per plaques verticals, que de mica en mica van perdent dificultat, fins arribar a prop d'un diedre on localitzarem la R5. R5, Dos parabolts amb xapa i anelles, reunió compartida amb via Gran Diedre Sud. Reunió rapelable. 6 parabolts a uns 30 metres.

Aihnoa (Kaotics Klimber) & Guti (Els Cinc Peus al Gat - G. de M. Piolet SBD). UGEL.

L6 (III+).-

Sortim de la R5, per una placa tombada i facil i anirem fent una diagonal cap a la dreta, superem un tram una mica més vertical, fins arribar a un arbustell. Ens trobem amb un tram amb roques una mica soltes, anar amb compte!!!, i des d'aquí a la R6, aquesta uns passos per sota del cim de l'Agulla de Can Jorba. R6, Dos parabolts amb xapa i anelles. Reunió rapelable. Dos parabolts a uns 35 o 40 metres.

Conta la llegenda, jajaja!!! Que en l'obertura d'aquests últims llargs a la cordada inicial de Begoña Sánchez i Gustavo Máñez "Kush", es va unir Miguel l'any 2.005. Repetint els primers trams de l'itinerari i deixant la via completament equipada. On aixi el nom d'aquesta i deixant aquesta bonica via per a futures ascensions.

Cim Aguja de Can Jorba.

L7 (II).- Es fa bé sense estar encordats.

Sortim des de la R6, fins al cim de l'Agulla de Can Jorba. Comentar que aquesta reunió és compartida per la majoria dels itineraris que pugen per l'Agulla entre ells les Vies "Aresta Brucs, Sortida Curiosa, Gran Diedre Sud i Impuls Incert", molts són intineraris desequipats.

Per fer un descens més còmode optem per fer el que anomenarem un 7 llarg. Que podem fer sense estar encordats, si ho creiem.
Després de gaudir de les vistes del cim, menjar, beure i descansar. Recollim les cordes i part del material (cintes, talons, friends, etc). I fem el pensament del descens i tornada.

Hi ha diverses opcions nosaltres optem per donar canya a les cames. Un cop guardat i recollit el material, començarem el descens per l'Aresta Nord, primer descendim uns metres per seguir pujant per l'aresta en suau trepada fins al cim de l'aresta, uns 70 metres.

Cim Arista Nord - Ag. de Can Jorba.

Rapel - Descens.

Decens i Retorn:

Un cop a dalt  del cim de la vessant  ó arista nord, veurem una reunió possiblement de la Via Feina Feta, Consell Dat o de la Via Los Morancos. Seguim  cap al vessant nord i un arbre (Pi) veurem la una instal·lació per rapelar amb cordins i mallo. Des d´aquí realitzarem un ràpel d´uns 20 metres que ens deixés en un collet, des d´aquí seguirem pel senderet més evident cap a la coneguda Roca Mur i gairebé arribant a la base girem a la dreta d´aquesta i baixarem per una zona més boscosa i arbustiva cap a la Canal del Migdia on comença el Barranc del Joc de l'Oca.

Deixem aquesta activitat per a una altra ocasió i comencem a remuntar pel Torrent del Migdia, fins a enllaçar amb el PR C-78 "El Camí dels Francesos" als peus de la Cajoleta, hi ha senyals indicatius i algunes fites.
Des d´aquí remuntarem cap al Coll de Muset i ja seguint els senyals de pintura blanca-grogues del PR C-78 en descens cap a la Vinya Nova i el restaurant on tenim estacionat el vehicle. Comptar amb una hora més o menys de tornada.

Collet darrera Arista Nord - Ag. de Can Jorba.

Ag. Ajaguda del Coll de Muset.

Croquis i Ressenyes Miranda de Can Jorba + Agulla de Can Jorba "Via Bego-Miguel-Kush, V/V- - 300 m.", Collbatò (Barcelona) extret de.-https://fuertescabassa.blogspot.com/

Via: Bego-Miguel-Kush.
Zona: Can Jorba. (Parc Natural de la Muntanya de Montserrat).
Dificultat: V.
Dificultat obligada: V-/ IV+.
Grau d´exposició: Baix.
Compromís: Baix.
Longitud: 240 m. ó 300 metres. (fins a R7 a l'Arista Nord de l'Ag. Can Jorba).
Equipament: Via equipada amb parabolts. Reunions rapelables.
Material: 10 cintes express (algunes llargues), arnes, baga d´ancoratge, R´s, casc, peus de gat i dues cordes de 60 metres.

Croquis i Ressenyes Miranda de Can Jorba + Agulla de Can Jorba "Via Bego-Miguel-Kush, V/V- - 300 m.", Collbatò (Barcelona) extret de.-http://joanasin.blogspot.com/