lunes, 19 de agosto de 2024

Pic Carlit, 2.921 m. des del Llac o Embassament de les Bulloses, Mont-Louis (Conflent - Cerdanya) França.

Pic Carlit i Carlit de Baix.

El Pic Carlit forma part del massís granític de Capcir, que es troba esquitxat per 27 llacs i petits llacs a la regió d'Occitània, al nord-oest de Font-Romeu. El seu cim se situa a 2.921 metres, permetent observar un immens panorama (des del Canigó fins als Pirineus Centrals).

Alguns d'aquests petits embassaments que es poden veure són els següents: Blau, Blau Petit, de la Llosa, Sec, de la Comassa, Soca de porc, Negre, Llat, Llong, Vallell, Dugues, Sobirans i Viver.

Alguns dels cims visibles des de dalt del Carlit són el Pic Aneto, el Petit Peric, la Pica d'Estats, Sant Bertomieu, Puigpedrós, Tossa Plana de Lles, Coma d'Or, Puigpedrós de Lanós, Puig de Coll Roig, Envalira , Rocacolom, Fontnegre, Puigmal, Tosa d´Alp, Puigllançada, Moixeró, Pedraforca, Cadí, pic de la Grava i Puig Peric.

Dóna naixement al riu Têt, que desemboca posteriorment a la Mediterrània.

La primera ascensió d'aquest pic la va fer Henry Russell el 1.865. L'ascensió del seu darrer tram és delicada.

Zona d´Estacionament a Mont-Louis.

Zona d´Estacionament Embassament de les Bulloses.

Aproximació

Des de Puigcerdà ens dirigim cap a França per la carretera N116 passant per les poblacions de Bourg-Madame, Saillagouse i fins a Mont-Louis. A l'entrada d'aquesta població francesa, a la primera rotonda, seguim les indicacions dels panells informatius i prenem la D60 que ens porta fins a l'embassament de les Bulloses (a uns 14 km). Aquesta carretera està en bon estat. Quan arribem als voltants de l'embassament, veiem a la dreta del llac el refugi de les Bulloses, davant nostre
tenim la presa i, a l'esquerra i davall la presa, un gran aparcament per estacionar el vehicle.

A l'estiu (juliol i agost), entre les 7.00 h. a les 19.00 h, la carretera que arriba fins a l'embassament està tancada. En aquest cas, hi ha un servei d'autocars que puja fins a l'embassament i, per tant, si arribem més tard de les 7:00 h. haurem de deixar el vehicle en algun dels aparcaments habilitats que veurem indicats al llarg del trajecte. Recomanem que us informeu bé dels horaris i de les dates exactes de tancament de la carretera. SI puges abans de les 7:00 h. del matí la carretera no està tancada al trànsit i podreu arribar fins a l'embassament de les Bulloses i estacionar-hi. Un cop realitzada la ruta o itineraris, per baixar cap a la població de Mont-Louis, haurem de fer-ho sempre darrere dels autocars. Tenir paciència que el pas és molt freqüent. Això dintre de l'horari de 7:00 h. a 19.00 h. al Juliol i Agost.

Llac de les Bulloses.

Estany Negre,
Recorregut:

Comencem la ruta cap al Carlit a l'aparcament que hi ha just a sota del Llac de les Bulloses.
Aquest embassament va ser construït entre els anys 1.903 i el 1.910 per proveir d'electricitat al Tren Groc i per regular el cabal del riu Têt (el llac s'alimenta de les aigües del riu Grava, un afluent del Têt). La zona forma part del Parc Natural Regional dels Pirineus Catalans (França); estem, per tant, en un paratge natural de gran interès. Ens trobem als peus del Carlit (Oest) i dels Puigs
Perics (Nord). Els dos Puigs Perics, el Puig Peric "2810 m." i el Petit Peric "2690 m.", són dos pics de la zona molt coneguts i visitats. Es pot pujar iniciant la ruta des del mateix llac de les Bulloses o també des de l'estació d'esquí de Formiguères.

A prop de la presa i al costat esquerre de l'embassament de les Bulloses trobem l'hotel Les Bones Hores.
A pocs metres de l'hotel, neix el corriol que ens portarà al Carlit. Just a l'inici d'aquest sender trobem un panell explicatiu del massís del Carlit i un panell direccional que ens indica que aquest és el camí a seguir per anar al Carlit però també per fer diverses passejades al voltant dels diferents llacs.

El sender comença amb lleugera pujada ascendint entre bosc de pi negre, avets, rododèndrons i alguns blocs de granit que ens fan el camí una mica incòmode. Ben aviat deixem de veure l'embassament de les Bulloses.

Estany Llat.

Pont amb Indicacions

Arribem a una intersecció on un panell direccional indica a l'esquerra el camí cap al Carlit i el bucle dels llacs, ia la dreta el que va fins al llac del Viver. Nosaltres prenem el sender de l'esquerra, el de la dreta és el sender pel qual vindrem després al nostre descens. Caminem uns metres més i arribem a una zona de prats des d'on ja albirem a la nostra esquerra el llac Negre. En aquest punt no continuem cap al llac Sec i el llac de la Comassa sinó que prenem una variant que fa una mica més de tornada (uns 20min més) i que ens porta al llac Llat sense passar pels altres dos. Envoltem gran part del llac Negre, deixant-lo a la nostra esquerra i enrere, i seguim en direcció sud-oest. Seguim pel petit corriol vorejant una zona plana i humida que deixem a la nostra esquerra. En aquest tram de la ruta, el sender queda una mica difós. Prenem com a referència el gran Tossal Colomer, que més endavant haurem de vorejar per la dreta, quan
comencem a pujar per les rampes més dures cap al Carlit. Prenem per tant direcció Nord-oest cap al llac Llat. Primer baixem una mica de desnivell anant a buscar les aigües que vénen d'aquest llac i després pugem aigües amunt entre prats i matolls. Arribem al fenomenal llac Llat.

Estany Sobira.

Tossal Colomer

Deixem enrere el llac Llat vorejant-lo per la riba oriental, seguim en direcció Nord per terreny pla.
Immediatament trobem, a mà esquerra i molt a prop del llac, la cabana dels Germans Aymar. És un petit refugi metàl·lic lliure, una mica brut per dins. Podeu servir en cas d'emergència o de mal temps. Seguim endavant per aquesta zona força plana i sempre dominada pel Tossal Colomer. Deixem a la nostra esquerra, al fons, el llac Llong, un dels més grans de la regió. Superat aquest llac, pugem en paral·lel a les aigües que hi desemboquen, guanyant així una mica de desnivell. Arribem a un pont amb unes indicacions.

Nosaltres l'hem de creuar i dirigir-nos en direcció Oest cap al Carlit. A aquest punt arriben també el camí que ve del llac Sec i del llac de la Comassa, i també el que uneix el llac de Vallell amb el llac de les Dugues (aquest darrer és el que agafarem després de baixada). A partir d'aquest punt, ja tenim ben visible davant nostre la piràmide en forma de trapezi del Carlit i l'itinerari que cal seguir a partir d'ara per assolir el cim sud. Hem de vorejar el Tossal Colomer pel seu vessant nord deixant-lo a la nostra esquerra i anar a buscar el coll Colomer i el llac Glaçat. Un panell ens informa del trencall a mà dreta del camí que voreja el llac Sobirà, el de Trebens i el de Castellar.
Nosaltres no ho agafem sinó que progressem cap al Carlit i deixem enrere, a la nostra dreta, el llac Sobirà, que ens hem trobat gairebé de cop.

Intersecció de Senders Ruta al Carlit "PR" i Travessia de la variant dels 12 Llacs.

Llac Glaçat.

Estem començant la segona part de la ruta, que és més exigent. Comencem a pujar les rampes més dures per un camí força clar i marcat amb fites. Per aquest camí, estable i molt trepitjat, arribem al llac Glaçat, un petit llac que durant gran part dels mesos de l'any està gelat i cobert de neu. La pujada es fa una mica monòtona i cansada. Davant nostre, l'itinerari a seguir sembla més difícil del que és realment. Un cop hem passat el petit llac, ascendim lleugerament a l'esquerra (sud-oest) per arribar al coll Colomer. Es tracta d'un ampli coll situat entre la Pica del Carlit (Nord-oest) i el Tossal Colomer (Sud-est). Des dels voltants del coll Colomer tenim molt bones vistes de la Coma dels Forats, del coll dels Andorrans i del pic de la Serra de les Xemeneies. Continuem pujant per un camí marcat: en general, en direcció Oest, per una aresta àmplia i fàcil. Al cap d'unes desenes de metres del coll Colomer, l'aresta es torna més estreta i una mica més aèria. Ens trobem davant de la part més difícil de l'excursió.

Collada del Colomer.

Aresta àmplia al Carlit.

A partir d'ara s'alternen alguns trams de grimpada fàcil on farem servir les mans (I), alguns flanquejos ascendents i alguna petita bretxa o xemeneia. En general els agafaments són bons però podem trobar algunes pedres soltes. Cal vigilar i tenir en compte que aquesta ruta al Carlit és molt freqüentada, per la qual cosa algunes pedres poden estar una mica relliscoses. Després d'aquest tram, una mica més difícil i entretingut, ens endinsem al corredor central del Carlit. Ara tot serà més fàcil encara que la pujada fins al coll del Carlit té moltes pedres soltes i sol ser una mica incòmoda.
El camí de pujada al coll es transforma en diversos, nosaltres seguim el més evident. El pendent és acusat. Un cop al coll girem a l'esquerra i seguim pel corriol que transcorre per la carena fins al cim.

Coll dels Andorrans.

Grimpada, tram de grimpada Iº.

Collada del Cartil.

Estany Sobira

Finalment arribem al cim del Carlit – 2.921 m. Des d´ella gaudim d´unes bones panoràmiques de la zona. Observem cims com el Canigó, la Tossa d’Alp, el Puigmal, la serra del Cadí,...
També veiem una gran quantitat de llacs, els dos més grans són el de les Bulloses i el de Lanós. En direcció Oest, darrere del llac de Lanós reconeixem els cims del Coma d’Or i del Puigpedrós de Lanós.
D'altra banda (Est), reconeixem els cims dels Puigs Perics. Podem veure gairebé tot el recorregut que hem fet des de l'embassament de les Bulloses i el que farem de baixada. Gran part del camí de baixada serà el mateix que el de pujada; només ens desviarem un tram, agafarem una variant que ens permetrà fer una petita volta circular per conèixer alguns llacs més.

Cim Carlit - 2.921 m.

Guti "Els Cinc Peus al Gat - UGEL" & Vanessa "MadTeam".

Descens

Des del cim, desfem el camí de pujada. Crestegem fins al coll del Carlit i prenem el corriol que baixa pel corredor central del Carlit, abans de la zona de grimpada i de flanquejos. Arribem a la zona més compromesa, intentem no perdre la senda i baixem pel mateix lloc on hem pujat.

Estany Sobira.

Des d'aquí, ara ja per un camí més còmode, ens dirigim una altra vegada cap al coll Colomer, el llac Glaçat i el llac Sobirà.
A prop del llac de Vallell trobem el pont de fusta que hem creuat en pujar. Ara deixem enrere el sender de la dreta cap al llac Llong i també el que va cap al llac de la Comassa, i prenem el que queda a la nostra esquerra i es dirigeix ​​cap al llac de Vallell (o Bailleul, en francès).
Vorejem aquest llac pel camí que passa a pocs metres de la riba. El sender ens fa guanyar una mica de desnivell i arribem al llac de les Dugues.

Estany de la Vallell ó Bailleul.

Parassarela sobre Riu Grava.

Estany de la Dugues.

Al costat d'aquest llac, a la dreta del camí, veiem una cabana verda metàl·lica. Seguim baixant pel camí ben marcat i passem per una zona plana i humida que precedeix el bosc. Un pont ens ajuda a creuar els prats i aquestes humides terres. Entrem per uns instants en un bosc i en sortir ja podem veure el llac del Viver, que voregem per la nostra dreta. Anem baixant. En aquest punt del recorregut tenim el llac del Viver a la nostra esquerra i el llac Negre a la nostra dreta (tot i que no ho veiem).
Arribem a la intersecció per la qual hem passat en pujar. A partir d´aquí, el camí coincideix amb el que ja hem fet durant l´ascensió. En uns 20 minuts. aproximadament tornem a ser on hem iniciat aquesta bonica ruta, el llac de les Bulloses.

Bosc

Un cop a l'aparcament sota la presa de l'embassament de les Bulloses, aprofitem i prenem un refrigeri al bar-restaurant de l'Hotel Les Bones Hores. Després d'aquest merescut descans, agafarem el nostre vehicle i ens apropem fins a la parada dels autocars, per fer el retorn per la carretera després d'aquests fins a la població de Mont-Louis. Fi d´aquesta nova aventura.

Nota: La gran majoria dels textos han estat extrets i copiats de.- https://www.rutaspirineos.org/

Llac de les Bulloses.

Croquis i Ressenyes Ascensió Pic Carlit extret de.- https://www.rutaspirineos.org/

Grau de Dificultat: Alta.
Temps/Horari: 5 h. 30 minuts.
Desnivell/Quota màxima: 2.921 m.
Desnivell mínim: 2.016 m.
Ús: sí.
Us actual: senderisme, patrimoni cultural i històric, espai protegit natural d'interès botànic, faunístic i geològic, turisme i esportiu.
Estat: bé
Senyalització: Palafons explicatius i pals de fusta indicatius verticals, algunes fites de pedra (camí molt evident i fàcil de seguir).
Llocs de valor:Embassament de les Bulloses, Llac Llat, Estany Negre, Estany Sec, Llac Sobira, Petit Estany Glaçat, Pic Carlit, Llac de les Dugues, Llac del Viver, etc.
Època: Tot l'any, millor època mitja primavera (A l'estiu fer servir protecció solar i gorra. A l'Hivern possibilitat de neu i gel). Aneu amb calçat i roba adequada segons l'època de l'any. Portar aigua i alguna cosa per menjar. Opcional: Portar bastons extensibles, grampons, piolet (època hivern i primavera) i chaqueta tipus gore tex.

Croquis ó Track Itinerari Pic Carlit des de Llac o Embassament de les Bulloses, Mont-Louis (França) extret de.- https://www.rutespirineus.cat/