domingo, 18 de agosto de 2024

Cresta Roc de Frausa ó Fraussa, III/ III+ - 175 m. + Itinerari Carena del Roc de Fraussa des del Santuari Mare de Deu de les Salines, Maçanet de Cabrenys (Girona).

Cresta Roc de Frausa ó Fraussa.

El Roc de Frausa o Roc de Fraussa és una petita cimera pirinenca. Marca la frontera entre les Comunas de Reynès i Céret, departament dels Pirineus Orientals i el municipi de Massanet de Cabrenys a Girona, Catalunya. És un pic d'uns 1.421 metres d'altitud situat a la serra de les Salines.

Ens acostem fins a aquest interessant lloc, per recórrer una quasi desconeguda i inèdita cresta Roc de Frausa, que ens farà culminar els cims més alts de l'Alt Empordà. El Moixer (cim Comarcal), el Roc del Comptador (100 Cims) i per descomptat el Roc Fraussa.
Realitzant així un itinerari circular per la Carena del Roc de Frausa, a la Serra de les Salines punt fronterer dels pirineus. Esperem que sigui del vostre gust i interes, sense més passem a descriure. Gràcies per seguir-nos i els vostres comentaris.

Roc de Frausa.

Santuari Mare de Deu de les Salines.

Senyal vertical indicador.

Des de Barcelona circularem per l'Avinguda Meridiana, circularem al 2n carril des de l'esquerra per agafar la rampa en direcció C-33.
Després seguirem per l'AP-7 cap a N-2 a Llers. Prendre la sortida 3 des de l'AP-7.
Ens mantenim a l'esquerra per continuar per C-33, seguir els senyals de Montpeller/Girona, continuar a l'esquerra per romandre a C-33.
Després per AP-7, agafem la sortida 3 cap a Figueres, a la rotonda, pren la primera sortida N-2.
Seguim per N-2. Agafem la GI-502 i GI-503 cap a Camí de Maçanet a les Salines a Maçanet de Cabrenys.
Ens incorporem a N-2, a la rotonda, prenem la primera sortida i continua per N-2, següent la rotonda, la segona sortida i seguim per N-2.
Girarem a l'esquerra cap a GI-502 i continuar per Carretera de Maçanet/GI-503, continuem cap a GI-503, passarem per les poblacions de Darnius i Costaja, lleugerament per la dreta i ens mantenim a la dreta.
Tornarem a girar a la dreta i després a l'esquerra cap a Camí de Maçanet a les Salines.
Abans d'arribar al Santuari/Refugi de les Salines, arribarem a una bifurcació, a l'esquerra veurem una pista asfaltada puja fins a les Antenes del Moixer, però està en mal estat, bé per a vehicles tot camí o 4x4. Nosaltres hem preferit estacionar a una gran esplanda al costat del Santuari de la Mare de Déu de les Salines, accedint a mà dret per una pista de terra amb algun tram també asfaltat.

Inici i final Itinerari - Travessa fins al Corral

Cova i Capella de Les Salines.
Acces i Recorregut:

Un cop hem estacionat el vehicle, una gran esplanda prop del Santuari i Refugi Mare de Deu de les Salines, desfem uns pocs metres per la pista per on hem vingut amb el vehicle i just abans de sobre passar la riera de les Salines i arribar a la cova/capella de les Salines. Just a la dreta de la cova, veurem indicat, un sender que puja endinsant-se al bosc per la Travessaa fins al Corral, que també pertany al GR-10 i altres senders didáctics com a joc de pistes, marcat amb marques de pintura blava o una empremta de gat color vermell.
Pic de Les Salines.

Collada dels Pous o coll del Pou de la Neu

El nom de les Salines es refereix  al fet que en aquest lloc es donaba sal al bestiar de pasturagte. Els maçanetecs l´any 1.271 hi van bastir una capella a la Mare de Deu perque "shi obraven molts miracles". 1.275 hi fou instituï un capellà i mes tard, un ermità. Llavors es convertí en un lloc de romiatge d´empordanesos i vallepirencs. La tradició diu que l´antiga imagte fou trobada per uns pastors i un toro a la cova propera. L´imagte era obra de l´escultor local Josep Verdaguer, maludarament la vam roba l´any 2.011. L´actual és una imitació de l´anterior.
L´edifici actual format per la capella, l´hostatgeria i el refugi es correspon a unes reformes fetes entre els segles XVII i XX. Prop del santuari hi ha la font dels Tres Raigs i de la Cova.

Pugem per la Travessa als Corral, endinsant-nos en un bosc entre faigs i pins, seguint les diferents marques bé del GR, unes marques de pintura blava o vermelles amb forma d'empremta de gat. Pel corriol anirem veient algunes indicacions i algun cartell d'un joc didáctic, que ens fan certes preguntes. Aquestes tindran la resposta en arribar al Collada dels Pous ó Coll del Pou de la Neu.

Collada dels Pous o coll del Pou de la Neu - Limitació fronterera.

Font del Moixer.

Aquet Coll fronterer situat a uns 1.239 metres d´altitud es forma entre el Roc de la Gradua "1. 288 m." i el cim del Moixer Gros "1.412 m.". Separa els termes de Maçanet de Cabrenys i Ceret i per aqui travessa el camí mena de Maçanet de Cabrenys a Reiners i Ceret molt transitat des de segles pels vianants, pastors, trainers i contrabandistes amb-dues vessants.
El nom de la Collada dels Pous es deu a dues raons. Una perquè aquí passava el camì que s´enfilava caps els tres pous de la neu del Comú de Maçanet, que es troben a uns 400 metres a ponent per sobre la font del Moixer i avui  només es conserven les restes d´un pou, i altra perquè a uns 200 metres per la banda nord hi ha el pou del Comú Ceret, encara prou conservat, i prop del camì  quie ens porta a Fontfreda. En aquest pous que daten del segle XVII s´hi dipositava la neu a l´hivern per conserva-la i consumir-la  a l´estiu, per a resfrescar begudes , per usos teraupetics i per abastir les principals viles de l´Empordà i Ceret. Van funcionar durant dos segles. L´any 1.969 va arribar-hi la carretera apte per a tots-terrenys que comunical Ált Empordà amb el Vallespir.

Pista d´acces Antenes del Moixer.

Antenes del Moixer.

Caseta del Guardabosc o de vigilància contra incendis - Cim el Moixer.

Per accedir al cim comarcal de l´Alt Empordà, continuarem cap a la nostra esquerra si passar el pas canadec que limita o ens marca el pas fronterer. Seguirem la pista asfaltada, passant la font del Moixer a pocs metres ja visualitzarem les antenes que són al cim del Moixer.

Moixer és un pic de la serra de les Salines, situat entre el municipi de Maçanet de Cabrenys a l'Alt Empordà i la comuna de Ceret, al Vallespir, amb una altitud de 1.443 metres. Popularment, també se l'anomena el Repetidor, per les antenes que hi ha instal·lades al cim.

És al límit meridional del terme de Ceret i al septentrional del de Maçanet de Cabrenys, a prop del Roc de Fraussa i al sud-oest del Ras Moixer.

Aquesta muntanya és un lloc de pas habitual a les rutes excursionistes per aquest sector dels Pirineus.

Cim del Moixer - 1.450 m. - Cim Comarcal.

Cresta Roc de Fraussa.

Als voltants del cim del Moixer, també veurem una caseta de guaita i darrere de les grans antenes hi ha el vèrtex geodasic, que marca la màxima altura d'aquest cim comarcal.

Per trobar l'inici de la Cresta Roc de Fraussa, partirem des del vertic geodasic del Moixer cap a l'oest, seguint una marca de pintura blava. A pocs metres trobarem el primer dels tres monticles de pedra on comença la carena.
Aquest primer tram és molt curt pràcticament tres amuntagaments de pedres amb una dificultat de II-.

Cresta Roc de Frausa.

Cresta Roc de Fraussa.

Hi ha algun tram més esmolat, que sempre podrem evitar, anant pel corriol del bosc, aquest situat per sota cap al vessant nord del cordal. El pas esmolat, de III- és també un tram que es fa curt, vam baixar pel vessant nord, gairebé caminant en diagonal cap a la dreta que ens torna a portar al sender que abans havíem abandonat.

Traspassar unes agulles més petites de II/II+, sense deixar el cumulo de pedres arribem al Roc del Comptador.
Situat a prop de l'extrem sud-occidental del terme de Ceret, prop del límit amb el terme comunal de Reiners, ia l'extrem nord del terme municipal de Maçanet de Cabrenys. Queda a llevant del Roc de Fraussa ia ponent del Moixer.

És el punt culminant (1.451 metres) de la serra de les Salines i la comarca de l'Alt Empordà. És així mateix el punt més elevat de tot l'Empordà. Els francesos en diuen Roc de France, val a dir que a menudo, aquesta fita s'atribueix de manera errònia als veïns Roc de Frausa (1.421 metres) o al Moixer (1.443 metres), que disten uns pocs centenars de metres del Roc del Comptador i són més coneguts.

Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.

Cim Roc del Comptador - 1.445 m. (100 Cims)

Cresta Roc de Frausa.

El Roc del Frausa és un dels gerdarme més altiu que flanquejarem per la dreta. Alternarem zones de crestall amb parts del sender est marcat amb marques de pintura groga. Trobem un tram d'aresta molt curt i força esmolat amb algun pas d'equilibri. Un bloc quadrat típic, pas de III, baixarem pel vessant nord per unes plaques amb fissures III+. Seguirem per un tram fàcil de cordal, seguint el camí marcat amb marques tant grogues com blaves de pintura.

Cresta Roc de Frausa

El Roc de Fraussa, erròniament el Roc de Frausa o el Roc de França (francesització) és un pic de 1.421 metres situat a la serra de les Salines, entre els termes municipals de Maçanet de Cabrenys, a l'Alt Empordà, i comunals de Reiners i Ceret, al Vallespir.

Està situat al racó sud-oest del terme comunal de Ceret, al racó sud-est del de Reiners i al límit nord del terme municipal de Maçanet de Cabrenys. És a prop i ponent del Roc del Comptador i del Moixer.

De manera errònia sovint se li atribueix la condició de cim culminant de l'Alt Empordà, per la proximitat al Roc del Comptador, menys conegut però que, amb 1.451 metres d'altitud, és l'autèntic sostre de la comarca i de tot el Empordà.

Cresta Roc de Frausa

Seguim cap a una altra secció de cresta, una mica més homogènia que l'anterior. En aquest primer tram ho evitarem flanquejant pel nord i buscant una canal herbosa, amb algun arbret (faig). Ens trobarem un muret de IIIº, amb alguns junipers (arbust espinosos), passarem un tram aeri.

Des d'una escletxa passarem pel costat sud de l'aresta a la recerca d'una fissura que ratlla unes plaques i que finalitza en una xemeneia estreta que finalitza a la part alta de la carena, IIIº.

Segueix un altre tram aeri, amb forma d'aleta de tauró, potser el tram més espectacular, IIIº. Després passarem per un altre tram on culminant aquesta secció, que és el Roc de la Campana.

El Roc de la Campana és una muntanya de 1.438 metres, situada entre el municipi de Maçanet de Cabrenys, de l'Alt Empordà, i la comuna dels Banys d'Arles i Palaldà, a Vallespir (Catalunya del Nord).

És a l'extrem de migdia del terme dels Banys d'Arles i Palaldà i al septentrional del Maçanet de Cabrenys, a la mateixa carena dels Pirineus. És a prop del nord-est del Roc de la Sentinella i del suroest de la Collada de Sant Martí.

Roc de la Campana

Desgrimpem amb molt de compte, per unes plaques inclinades, Trobarem un pas més vertical, una mica desplomat, que presenta un pic, amb una mica de dificultat, però amb bones presa per agafar-nos i és un bon punt per assegurar-se, III/ III+.
Per últim en una agulla haurem de muntar un petit ràpel d'uns 7 metres, evitant així alguna relliscada per culpa de l'herba que creix en abundància.
Un altre muret vertical, III-, ens deixa al cim d'un microsentinella. D'aquest baixarem muntant un altre ràpel d'uns 6 metres. Seguirem fins a una bretxa coronada per uns blocs de pedra, II, travessarem aquests blocs i descendim per una canal al vessant oest. Evitem una ultima agulla per l'esquerra i arribarem a un preciós prat, arribant pels turons fins al punt final de la Cresta Roc del Fraus al Roc del Sentinella, a uns 1.399 metres d'altitud.

Cresta Roc de Frausa

Cim Roc de Frausa - 1.421 m.

Descens i Retorn:

Descendim des del cim del Roc del Sentinella, cap al nord, on trobarem el corriol que recorre la carena a l'alçada de la carena per evitar les zones més dentades. Seguirem les marques del GR-10 fins arribar a la bifurcació on es barregen les marques grogues amb la del GR. Des d'aquí agafarem un corriol que baixa travessant el bosc de faigs, trobarem algunes indicacions als arbres, i podrem observar uns interessants blocs de pedra.

Blocs de Pedra.

Coll del Pous.

Sense deixar de seguir les marques grogues i del GR-10, arribarem de nou al Coll dels Pous, travessem el pas canadec, i ja només ens queda anar desfent el camí per on hem vingut fins arribar de nou al Santuari i Refugi Mare de Déu de les Salines.

Coll de Pous.

Santuari de Mare de Deu de les Salines.

Aquest Santuari és un conjunt de construccions adossades, format per la capella, l'hostalatge, el refugi i el pati. L'església, de petites dimensions, és d'una nau de volta apuntada, seguida i repicada; amb absis semicircular, orientada a ponent. Darrere l'absis se'n vaig afegir un altre; també semicircular, que fa la funció de sagristia. La portada del frontis és d'arc de mig punt, adovellada. A la clau del seu arc hi ha gravada la data 1.687 i les inicials JVR. Damunt la façana s'alça el petit campanar de cadireta d'un sol arc. Al mur de migdia de la nau, hi ha una altra porta, romànica, amb docellatge, d'un arc que forma gradació. El timpà és omplert amb carreuada. L'abis correspon a una reforma gairebé total del santuari a finals del segle XVII. Bona part de l'hostatgeria també és feu a finals del segle XVII.

Zona d´Estacionament Santuari i Refugi Mare de Deu de les Salines.

Refugi Les Salines - Centre Excursioniste Empordanès.

El refugi és a l'extrem dret.
La capella o ermita és esmentada ja el 1.279. Durant les lluites de religió franceses, un grup d'hugonots assassinaren l'ermità i feren destrosses (trossegessin la Verge). El 1.640 fou esculpida una nova imatge, d'alabastre.

L'antiga casa de l'ermità i l'hostalatge són a migdia, resguardats dels vents del nord; aquesta, obra dels segles xviii-xix, funciona a l'estiu i part dels edificis són destinats a refugi del Centre Excursionista Empordanès de Figueres. El veïnat de les Salines de masies disperses es troba als vessants de la muntanya amb una població aproximada de 40 veïns.

Refugi Les Salines.

El 1.275 la capella ja estava acabada i s'hi instituí un capellà. El 1.384 Guerau de Cabrera va instituir el benefici de sant Nicolau a l'església parroquial, en el qual inclou el manteniment de la capella. A finals del segle xvii la capella fou objecte d'una reforma quasi total.

Vanessa (MadTeam) & Guti (Els Cinc Peus al Gat - UGEL).

Fitxa tècnica de l'Itinerari:

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps/Horari: 4 h. i 30 minuts.
Desnivell/Quota màxima: 1.451 m.
Desnivell mínim: 1.086 m.
Ús: sí.
Ús actual: senderisme, agrari, patrimoni cultural i històric, espai protegit natural dinterès botànic, faunístic i geològic, turisme i esportiu.
Estat: bé
Senyalització: Palafons explicatius, senyals verticals indicatius, marques de pintura grogues, blaves i de GR (Roges i blanques).
Llocs de valor: Santuari /refugi de Mare de Déu de les Salines, Cova de les Salines, Coll dels Pous, El Moixer (cim cormarcal), Roc del Comptador (100 Cims), Roc del Fraussa, Roc de la Campana, Roc del Centinela, Fageda, etc.
Època: Tot l'any, millor època mitjans de primavera (A l'estiu utilitzar protecció solar i gorra. A l'hivern possibilitat de gelades. Aneu amb calçat i roba adequada segons l'època de l'any. Porteu aigua i alguna cosa per menjar Opcional: Porteu bastons extensibles i jaqueta tipus gore tex.

Croquis Itinerari Carena del Roc Fraussa des del Santuari Mare de Deu de les Salines, Maçanet de Cabrenys (Girona) extret de.- https://www.femturisme.cat/

Croquis i Ressenyes Cresta Roc de Frausa ó Fraussa, Maçanet de Cabrenys (Girona).

Fitxa Tècnica:

Via: Cresta Roc de Fraussa.
Zona: Pic del Moixer/ Carena de les Salines.
Dificultat: III+. (D-).
Dificultat obligada: III+ (D-).
Grau d'exposició: Mitjà.
Compromís: Mitjà.
Longitud: 175 metres. (aproximadament).
Equipament: Via desequipada. Preveure cordins i mallons per muntar ràpels.
Material: 5 cintes exprés (alguns llargues), corda de 40 metres, baga savineres, R´s, Jocs de tascons o Friends, casc, baga d´ancoratge i arnes. Opcional Peus de gat i bossa amb magnesi.