sábado, 5 de octubre de 2024

Pic Costa Cabirolera - 2.604 m. "El Sostre de Barcelona" des del Mirador de Gresolet, Saldes (Barcelona).

Pic Costa Cabirolera.

El pic de Costa Cabirolera és una cimera de la serra del Cadí, al Prepirineu català. És el cim més alt de la província de Barcelona amb 2.604 metres d'altitud, també coneguda com "el sostre de Barcelona".

Gran part dels sostres de les 50 províncies de la Penisula Ibèrica són compartits entre províncies, ja que els límits provincials s'han establert seguint, en general, les divisòries d'aigües i, per tant, les diferents crestes. Tot i això, això no vol dir que la cimera sigui el punt més elevat de les dues províncies, sent habitual que només ho sigui d'una. Són cinc els sostres provincials que comparteixen aquesta condició entre dues províncies i tres més són a més compartits amb França: la Pica d'Estats (sostre lleidatà), la Taula dels Tres Reis (sostre navarrès) i el Puig Pedrós (sostre gironí).

Ctra. Mirador del Gresolet ó Camí del Collell.

Clarejar a la Parc Natural del Cadí i Moixeró.

Des de Barcelona agafarem la Ronda de Dalt o Litoral fins a incorporar-nos a la B-20 i agafar la sortida per C-58 direcció Girona/A-7/Terrassa/Manresa.
Mantindrem a l'esquerra per romandre a C-58 i després seguir per C-16 fins a Guardiola del Berguedà.
Girem cap a l'esquerra cap a B-400 (indicacions per a Vallcebre/Saldes/Gósol).
Arribant a Saldes, seguirem a la dreta cap a Carretera del mirador de Gresolet/Refugi Lluís Estasen. Després a l'esquerra per continuar per la carretera, que ens portarà fins al Mirador del Gresolet on podrem estacionar el vehicle a les diferents zones d'estacionaments distribuïda la majoria pel camí o carretera del Gresolet.
L'inici d'aquest itinerari també es pot fer en època primaveral fins a tardor arribant fins al Coll de les Bassotes a uns 6 quilòmetres del Mirador del Gresolet seguint la pista. Aquesta romandrà tancada a partir del 5 d'octubre fins a la primavera, ja que a l'hivern alguns trams de la pista es congelen.

Pedraforca.

Camí del Pas dels Gosolans.

Coll de les Bassotes.

Recorregut:

El nostre recorregut comença des del Mirador de Gresolet, situat en un lloc estratègic a la falda de la cara nord del Pedraforca, format per unes plataformes construïdes sobre un penya-segat que dóna a la vall de Gresolet. És un lloc no apte per a qui pateixi vertigen. S'hi accedeix per una carretera que surt de la població de Saldes. Des del mirador es pot agafar el camí que condueix al refugi Lluís Estasen i el Pedraforca.

Comencem a caminar seguint la pista de sorra "Crta. del Gresolet ó Camí del Collell", aquesta passa vorejant la falda del massís del Pedraforca. Per sota del sender o camí que porta al Refugi Lluis Estasen.
Passarem al costat de diversos torrents d'aigua, que en època hivernal, de vegades es congelen i dóna a la pràctica de l'escalada en gel, com el torrent de Riambau, el Verdet, la Gerdera, el Canal Llarga o el Roc Blanc entre d'altres.

Prat Toixones.

Prat Socarrat.

Després de passar una de les últimes cascades o torrentera, arribem a una pista que creua coneguda com a "Camí del Pas dels Gosolans", girarem cap a la nostra dreta en direcció Les Basotes/ Pas dels Gosolans/Coll de la Bena, pista compartida pel PR- C 124 i els GR 107 i 150. Senyal vertical indicatiu en aquest punt.
Després de mig quilòmetres caminant arribem de nou al costat d'un senyal vertical indicatiu i un palafó informatiu, estem al Coll de les Bassotes, punt d'inici i estacionament també per fer aquesta ruta o anar al Costabona i fer altres itineraris.

Ens devíem de nou a l'esquerra per agafar un sender no gaire marcat "Camí de les Cerneres", aquest comença una mica a l'esquerra del senyal vertical indicvatiu. Aquest ens fa pujar pel prat Toixones i Socarrat fins arribar al prat Llong i prat Berló. Haurem d'estar atents a les marques de pintura del PR- C 124 i algunes fites de pedres. Creuarem o traspassarem alguns tancats electrificats. Procurar deixar-lo tancats.

Prat Llong.

Vanessa "Mad Team" & Guti "Els Cinc Peus al Gat".

Accés al Bretxa dels Cortils a Serra Pedragosa - marques pintura vermella i fites de pedra.

Arribem al Prat Llong i prat Berló, després de passar un altre tancat elèctric, una esplanada on s'acaba l'antiga pista i continua un camí que traça una diagonal per creuar la Serra Pedregosa i avançar cap al Comabona. Just en aquest punt deixem el camí principal i en busquem un de secundari que salta al vessant nord de la serra a través d'un petit grau. Cal fixar-se en una gran fita que assenyala el punt exacte. Si hem d'estar molt atents hem d'anar buscant marques de pintura vermella i fites de pedra per desviar-nos cap a l'esquerra del prat i arribar a trobar la Bretxa dels Cortils que ens farà baixar entre les roques de la Serra Pedregosa, cap a la Coma dels Cortils.

És possible que ens encreuem o trobem amb algun isard o grup d'isards, també alguns esquirols i vegem sobre nosaltres aus rapinyaires.

Bretxa dels Cortils.

Arribem a la Bretxa dels Cortils, i ens endinsem entre les roques seguint les marques de pintura vermella. Que ens van indicant el camí que cal seguir. Després de passar les roques, descendim per un corriol travessant una tartera, abrupte i molt dreta per la vessant nord del Serra de Pedregosa en zigi-zaga , fins pràcticament arribar al costat de la font o abeurador dels Cortils.

Abeurador Coma dels Cortils.

Cortal dels Cortils.

Refugi Lliure Cortal dels Cortils.

Estem en una zona oberta excepcionalment bonica, més encara ara a la primavera amb tots els prats ben verds. Passat la font, en un racó protegit per unes roques, hi ha la cabana del Cortal de Cortils, un petit refugi lliure enmig d'aquest paradís.
L'interior del refugi, imprescindible per sobreviure a una emergència en un lloc tan bell però inhòspit, i un altell per dormir amb capacitat per a 5 persones.

Coma dels Cortils.

Després de visitar el refugi - cabana dels Cortils, tornem sobre els nostres passos de nou a la vall de Coma dels Cortils ara, el camí s'enfila per la part superior de la coma que baixa del pic de la Costa Cabirolera, sempre per sota de la carena del Cadí, que ens queda al nord. El camí traça una llarga diagonal cap a l'oest, i és ben marcat. Estem a una zona molt oberta. Avancem seguint el GR-150.1, una variant que ressegueix la carena del Cadí, tot i que com dèiem, ara mateix avancem uns metres per sota d'aquesta. Anem pujant per la coma oberta i quan veiem que el camí vol estendre a l'esquerra per encarar el pas del Cabirol l'abandonem i ens enfilem pels prats inclinats fins al cinglera.

Serra Cabirolera.

Itinerari d'ascens final al Pic Costa Cabirolera extret de.- https://de-cima-a-cima.blogspot.com/

Cresta Serra Costa Cabirolera.

Pas del Cabirols.

Anem ascendint per una tartera, a vigilar doncs la roca està molt solta i podem fàcilment relliscar. La primera part de la pujada és més ramposa, però a mesura que anem pujant el terreny s'inclina més. Com en gairebé totes aquestes ascensions el millor és anar fent ziga-zaga, fins arribar a una zona on haurem de trepar i ajudar-nos amb les mans "Pas de Cabirols", que ja ens deixés pràcticament a l'aresta o carena del Pic Costa Cabirolera.

Sense grans dificultats anem pujant un per un fins a coronar el sostre de la comarca.

Cresta Serra Costa Cabirolera.

Pic Costa Cabirolera.

Pic Costa Cabirolera - 2.604 m.

Arribem directes al vèrtex geodèxic situat al capdamunt del cim. Estem a 2.604 metres, el punt més alt de la comarca del Berguedà, que limita precisament aquest punt amb la Cerdanya. El Pic de la Costa Cabirolera (mirat des del Berguedà) o Roca Punxenta (mirat des de la Cerdanya), és també el segon cim més alt del Cadí, només superat pel Vulturó o pic de la Canal Baridana que es veu més a l' oest. Des del cim tenim una visió extraordinària, amb tota la Cerdanya als nostres peus si mirem en direcció nord. Els núvols tapen les muntanyes que limitin amb Andorra, però podem gaudir de l'extensa plana farcida de pobles i parcel·lada per multitud de camps i pastures. Cap a l'oest veiem un tros allà el Vulturó, però el que més impresiona són les parets verticals i trencades que cauen centenars de metres gairebé en vertical. Cap a l'est és molt bonica la gran coma de Cortils, que juntament amb la serra Pedregosa, la carena del Cadí i el Comabona a la punta sembla la proa d'un immens vaixell. Cap al sud el paisatge és més arrodonit excepte pel Pedraforca que observem per la cara nord. Un paisatge excepcional que convida a passar un rato al cim gaudint-lo.

Vulturó o pic de la Canal Baridana.

Descens i tornada a  Coma dels Cortils.

Després de dedicar uns minuts a contemplar el paisatge i esmorzar, comencem a baixar seguint el camí normal desfent els nostres passos. Baixem cap a l'est seguint la carena de la Costa Cabirolera, que és un tros de serra lleugerament separada de la carena principal del Cadí.
Arribem al pas del Cabirol, on el camí gira a l'esquerra, travessa un grau i baixa fort per l'únic tram practicable. El camí és dret i resbalós, i baixa fins a l'ampla coma que veiem des del cim. Un cop a la coma dels Cortils seguim pel camí normal, el GR.

Cortal dels Cortils.

Coma dels Cortils.

Serra Pedregrosa.

Tornarem a passar a prop de la cabana o refugi dels Cortils i font - abeurador. Continuarem de nou per la vall cap a la Serra de Pedregosa, per tornar a encarar el senderet cap a la Bretxa dels Cortils, que amb anterioritat ja hem realitzat en descens, ja que ara toca de nou però pujant-la. jejeje.

Bretxa dels Cortils.

Serra Pedregosa.

Prat Llong.

Després d'acabar de realitzar a assecensió i passar la bretxa, tornem a estar al prat Llong, ja només és seguir de nou les marques del PR C 124, que també es comparteix amb la Ruta del Cavalls dels Vents. Fins arribar al Coll de Bassotes al prat de Toixones. I per últim en el nostre cas seguir la pista forestal fins al Mirador de Gresolet.

Prat Toixones.

Pedraforca.

Croquis de l'itinerari Pic Costa Cabirolera des del Mirador de Gresolet, Saldes (Barcelona) extret de.-https://es.wikiloc.com/ by CESV.

Grau de Dificultat: Mitjana.
Temps/Horari: 7 h. 30 minuts.
Desnivell/Quota màxima: 2.604 m.
Desnivell mínim: 1.563 m.
Ús: sí.
Ús actual: senderisme, agrari, patrimoni cultural i històric, espai protegit natural dinterès botànic, faunístic i geològic, turisme i esportiu.
Estat: bé.
Senyalització: Plafons explicatius, senyals verticals indicadors, marques de pintura groga-blanques PR-C 124, vermelles i blanques de GR i fites de pedres.
Llocs de valor: Mirador del Gresolet, Camí dels Gosolans, Prats de Toixons, Socarrat, Prat Llong i Prat Berló, Bretxa dels Cortils, Font-Abeurador dels Cortils, Refugi dels Cortils, Pas de Cabirols, Pic Costa Cabirolera, etc.
Època: Tot l'any. A l'estiu evitar hores centrals del dia i utilitzar protecció solar i gorra. Aneu amb bastons per caminar, calçat i roba adequada segons l'època de l'any. Portar aigua i alguna cosa per menjar Opcional: Segons època portar grampons ia l'hivern pot anar bé un piolet de travessia.

Pic Costa Cabirolera  "El Sostre de Barcelona".