martes, 13 de septiembre de 2016

Ascensió Paret de l´Os "Via Issac-Grabriel sortida per Viatge Astral, 6b+/Ae - 155 m." Sant Llorenç de Montgai (Lleida).

Paret de l´Os.
A l'embassament de Sant Llorenç de Montgai es troba un paradís de vies classiques molta a cara sud, molt ideal per a la epocas de fred. Just aqui trobem a la Paret de l'Ós una de les 100 vies d'escalada més boniques de Catalunya, la via "Issac-Grabriel". De la qual donem fe d'això encara que només féssim dos de la seva llargs abans de equivocar-nos i continuar fins que ens vam adonar per la seva paral·lela via "Viatge Astral". Realitzant així un precioses combinació d'ambdues vies, paisatge genial, escalada brutal, ja que només disposàvem de les cintes exprés necessàries per fer la Issac-Grabriel, jajaja. Al·lucinant amb els t'allunyis de les assegurances, però fent-ho tot en lliure, Brutal !!!!. Esperem que us agradi aquesta combinació. Dir que les entrades d'aquestes vies especialment Issac-Grabriel estan molt molt polides !!!.

Zona d´estacionament. Ctra. LV-9047.

L1, Via Issac-Grabriel.

Des de Balaguer hem de prendre la carretera direcció Tremp (C-13). Abans d'arribar al poble de Camarasa trobem una desviació a mà esquerra direcció a Sant Llorenç de Montgai (LV-9047). Hem de seguir per aquesta carretera direcció Sant Llorenç. La primera paret que veiem és la Paret de l'Ós. L'inici de la Via Issac-Grabriel es troba a la part dreta i s'inicia en una mena de diedre taronja poc definit, a tocar de la carretera veureu un sender que ascendeix. Si tenim sort podem aparcar just al costat en uns petits planets. Veurem un cartell negre que posa CONTRA NATURA.

Cresta de la Coma de Gelis.

L1, Via Issac-Grabriel.

Des de la carretera pugem per un sender en tot just 2 minuts ja som a peu de via. La via comença amb uns ressalts al peu d'un diedre taronja poc definit. Hem de escalar uns primers metres molt polits fins la primera assegurança, ull amb les relliscades, millor ajudar-se fins arribar al primer segur a partir d'aquí la roca millora lleugerament. Superem una primera placa vertical per col·locar-nos sobre una petita lleixa. Des d'aquest punt encarem una segona placa, més tombada, també bastant polida. El escalem diagonalment fins aprofitar un petit diedre fissurat que ens permet arribar a la R1, Dos parabolts amb cordino, no rapelable, molt còmoda. Aquesta primera tirada és desagraïda, per l'estat de la roca, però no cal desanimar perquè la roca millora molt a mesura que anem guanyant metros. Uns 3 assegurances a 25 metres.

Embassament dels rius Segre i la Noguera

R1, Via Issac-Grabriel.

R1, Via Issac-Grabriel, Paolo.

Embassament dels rius Segre i Noguera Pallaresa

L2, Via Issac-Grabriel

L2 (V+) .-

Sortim des de R1, per una fissura on escalarem amb tecnica de l'bavaresa. Arribarem a una placa tombada aqui ultilizaremos l'adherència per salvar aquesta. Després veurem un petit diedre vertical bé assegurat. Des alli continuarem de nou per una altra placa tombada també polida fins a arribar a R2.Dos parabolts amb un cordino, no rapelable. 12 assegurances a 40 metres.

L2, Via Issac-Grabriel, Guti.

R2, Via Issac-Grabriel, R3 , Viatge Astral

Paret del Pont.

Cresta de la Coma de Gelis.

L4, Via Viatge Astral.
L3 Isaac-Grabriel / L4 Viatge Astral (6b).-

Sortim de la R2 atacant directament a un ressalt una mica desplomat, tirarem de braços / pujarem peus i el pas ho farem gairebé sense problemes. Si volem seguir a la Via Issac-Grabriel cal seguir cap a la l'esquerra en flanqueig. Sinó us passés com a nosaltres, en seguir la línia de parabolts que va en vertical canviareu de via, grau, etc. Us situareu a L4 de la via Viatge Astral que fins que us adoneu us desconcentrés el grau 6b en lliure

Superem un primer bombo i el segon parabolt continuem recte amunt, per terreny una mica extraplomado.
El pas clau es troba a l'inici de la fissura que recorre la segona meitat de la tirada, protegit amb un clau i un spit. Superat el crux continuem per la fissura fins que l'abandonem per assolir la R4, dos parabolts sense cordinos, no rapelable. 7 assegurances (varietat entre parabolts, spit i claus) en uns 35 metres.

L4, Via Viatge Astral.

R4, Via Viatge Astral.

L5, Via Viatge Astral.

L5 + L6 (6b+).-

Sortint de R4, els primers metres tècnics fins arribar al pas clau, entre la segona i la tercera xapa.
Un cop superat enfilem l'anomenada "fissura va gaudir", una escletxa ampla, punyent i desplomada per estrènyer fort. Un cop realitzada queda un curt tram de placa per arribar a la R5, que no muntem (R5, dos parabolts amb cordino i un mall), ja que es poden empalmar els llargs L5 amb L6.

R5, Via Viatge Astral.

Embassament dels rius Segre i la Noguera

R6, Via Viatge Astral.
El sisè llarg de la via és un tiratge senzilla on haurem d'auto-protegir-nos (recordem que nosaltres la vam fer sense assegurar ja que no era la nostra intenció fer aquesta via, jajaja), aprofitant un sistema de fissures que anem seguint durant el llarg. La R6 l'muntem al costat d'uns arbustos, en l'actualitat hi ha dos parabolts o ens vam tornar a equivocar de R, jajaja. Uns 6 parabolts, la resta a euipar a gust amb tascons, aliens o el que cregueu convenient. 30 metres fins R5 Amb algunes assegurances, i de R5 al cim uns 25 metres, tirada neta.

Cim Paret de l´Os.

Paolo R6, Via Viatge Astral.

Cim Paret de l´Os. Guti & Paolo.

Ruta de descens.

Corriol de descens.

Busquem un sender cap al nord i després girant cap a l'est (fites visibles). Seguirem per aquest fins arribar a una pista fosreta amb un pal indicatiu on posa (Refugi i Vilanova) continuem a la nostra dreta fins a final de la pista ja veurem la carretera a Sant Llorenç. En 10 minuts ens portarà fins a l'inici de la via.

Pista Forestal a Vilanova.

Paret de l´Os.

Pista Forestal.

Croquis ubicació de parets, crestes, o zona d'escalada en Sant Llorenç de Montgai.

Ubicació de les zones d'escalada en Sant Llorenç de Montgai.

Croquis Via Combinada entrada per Issac-Grabriel sortida per Viatge Astral.

Fitxa de la via.-

Via: Isaac-Gabriel sortida per Viatge Astral.
Zona: Sant Llorenç de Montgai - Paret de l'Ós
Dificultat: 6b +/Ae.
Dificultat obligada: 6a/Ae.
Longitud: 155 metres
Grau d'exposició: Mitjà
Grau de compromís: Mitja / Baix
Equipament: Via semi-equipada
Material: 14 cintes exprés, joc de friends fins # 1 de Camalot, joc de tascons i els estreps (si la feu com nosaltres no és obligat portar els estreps. La resta si ja hi ha zones on les assegurances allunyen).