martes, 18 de abril de 2017

Camì de Ronda "GR - 92" des de Cala Llenya a Punta de l´Àliga. Ametlla de Mar (Tarragona).

Platja de l´Ampolla
 Bones !!! Aquest cop ens hem deixat caure aquests dies de vacances per les terres prop de les costes on desemboca el riu Ebre. I després d'arribar hem decidits fer una breu ruta lineal recorrent part del Camí de Ronda (GR - 92). Des de la Cala de la Llenya fins a prop de Punta de l'Àliga. Un reccorrido on veurem meravelloses cales molt naturals, trinxeres de defensa i altres cales on se'ns permet estar amb la nostra mascota, jejeje.

Cala de la Llenya

Des de Barcelona agafarem l'AP7 (autopista de molt pagament), fins a la localitat de l'Ametlla de Mar a la comarca del Baix Ebre, sortida 39. Ens adetramos al poble i ens dirigim cap al càmping de l'Ametlla, força senyalitzats per la zona del municipi . Podem estacionar prop de l'entrada d'aquest.

Inici de la ruta, GR - 92.

Penya-segats de l´Ampolla.
 Recorregut.-

Després estacionar el vehicle, ens endinsem per la zona del Càmping de Ametlla exactament a la pista asfaltada que hi ha entre dues tanques i que accedim passant unes barreres, ens dirigim cap a l'esquerra de l'entrada del càmping i vam baixar cap a la Cala Llenya és de dimensions reduïdes i llisca entre un tram de costa rocosa de penya-segats vermellosos, pins i alguns atzavares. A la Cala de la Llenya es pot accedir amb vehicle i caminant. Té neteja diària i és de pedra. És una de les cala que pertany al conjunt de la zona humida de les platges de Santes Creus van ser declarades espais d'interès natural per la Generalitat de Catalunya. Aquesta figura no només té en compte la platja i les llacunes d'aquest espai sinó que també inclou el Port de l'Estany, la zona marítima fins a la profunditat dels 30 metres donant cobertura a les praderies de fanerògames marines i tot el tram de costa fins a la Punta de l'Àgila.
Penya-segats de l´Ampolla.. Marieta & Txiki.

Penya-segats de l´Ampolla.. Guti.
 Gairebé al final arribant a la Cala de l'Ampolla al costat la Cala de la Llenya veurem un pal de fusta amb les marques de pintura vermella i blanca del GR-92, Camí de Ronda. Anomenat aquest així per les rondes que realitzaven la Guàrdia Civil per les costes per evitar el contraban i altres malifetes, es suposava. Seguirem cap a la dreta en direcció a la localitat de l'Ampolla. Seguint les marques del GR-92 i les fites blanques de ciment que anem trobant pel camí. Després de deixar Cala la Llenya darrera passem al costat d'uns penya-segats entre pinedes, podem veure el mar i albirem la línia costanera del Delta de l'Ebre. Passarem al costat Avenç del Xartoli.

L´Avenc del Xartoli.

Trinxeres de l´Estany Podrit.
 Avenç de Xartoli és un penya-segat provacat per l'erosio del mar i el vent que ens deixa les roques amb curioses formes. De seguida vam arribar a les trinxeres de l'Ampolla, unes muralles de pedra que es van construir en l'època de la Guerra Civil Espanyola, a partir de l'any 1.937 ja se sospitava que el bàndol nazional podies desembarca arribant des de Mallorca. Encara que mai es va produir aquest desembarcament.

Urbanizaciò "El Hidalgo".

GR - 92, Cami de Ronda.

Cala??.
 De seguida arribem a la urbanització "El Hidalgo" unes casetes veranigas que mantenen la típica formes de construcció de la zona, les quals la majoria es lloguen per temporades. Continuem per les pinedes seguint el camí de Ronda (GR-92), accedint a altres Cales i petites platges que desconeixem el nom, alguns trams estan equipats on tenim alguna corda fixa per ajudar-nos.

Cala de l´Estany Podrit.

Aviat vam arribar a la platja de L'Estany Podrit, que accedirem a ella baixant uns graons i un cable de ferro a manera de barana. L'Estany Podrit és una cala o platja ens permet descobrir una costa abrupta que amaga coves i amagatalls que van utilitzar en el seu temps els corsaris. És accessible amb cotxe, caminant, és de pedra i hi ha neteja diària. És una platja verge.

GR - 92, Cami de Ronda.

Cala Xelin.

Seguim sense deixar el camí de ronda, i seguint les marques del GR-92. Després de la platja de L'Estany Podrit, arribarem a la Cala Xelin, una de les platges més idíl·liques de les Terres de l'Ebre. Aigües cristal·lines i fresques, envoltades de vegetació. La platja és de pedres i roques molt a prop de la urbanització de les Tres Cales, també accessible amb cotxe i caminant, disposa de dutxa i neteja diària.

Txiki.

I ja gairebé arribem o donem per conclosa la nostra ruta, arribant a unes cases on oneja una bandera catalana. Vam decidir tornar sobre els nostres passos a penes altres d'arribar a Punta del'Aliga.
Esperem que us hagi agradat aquesta breu ruta. Ja ens direu. jejeje.

Carpobrotus edulis

Tkixi i Marieta.

Punta de l´Àliga.

Racó d'enamorats

Fita a Cala Llenya.

Croquis de la ruta + ò -, jejeje. Extret de.- http://www.viulebre.com

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps / Horari: 2 hores. Anada i tornada
Desnivell / Quota màxima: Inapreciable
Ús actual: Senderisme, Turisme (GR-92)
Estat: bo / regular segons trams
Senyalització. Bona (Marques de pintures de color blanc i vermell, fites blanques de ciment i algun cartell indicatiu)
Llocs de valor: Cala de la Llenya, Cala Estany Podrit, Cala Xelin, Trinxeres, Urbanització "El Hidalgo", Cala de l'Ampolla, Avenç de l'Xartorli, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigada i totes. Portar aigua.