lunes, 3 de diciembre de 2018

Progressió Serra dels Mollons "Crestes del Ninet, IV + / Ae - 90 m.", Pobla de Claramunt (Barcelona).

Cim del Ninet, R3 bis. (A baix Guti & Jota, R3).
La Serra dels Mollons és un dels entorns naturals més característics del terme municipal de la Pobla de Claramunt a la comarca de l'Anoia. Aquest massís està format per una sèrie sobresortins de pedra en forma de Mollons (Molló Gros, Molló del Mig, Molló Petit, El Ninet, etc.) que són els que li donen nom. A la part de llevant de la muntanya, que és molt freqüentada per escaladors, es pot observar el monòlit de la Roca llarga. És una de les zones més antigues d'escalada a Catalunya, aqui es escalava des 1.945. Encara que en l'actualitat la zona tot just aquesta freqüentada per uns pocs escaladors.

La gran majoria de vies obertes són per practicar l'escalada esportiva, però tenim alguns itineraris més llargs de caràcter clàssic. D'aquests en aquesta ocasió farem la Crestes del Ninet on coronarem també l'emblemàtica Agulla del Ninet. Esperem que us agradi.

Base de l'Ninet, R3.

Des de Barcelona agafarem l'A2, fins a la primera sortida que indiqui Igualada. Des d'aquí seguirem les indicacions cap a la Pobla de Claramunt seguint la carretera C-244a. Passarem per la avd. Catalunya fins a l'altura d'una gasolinera. Aquí girarem a l'esquerra cap a l'estació FFCC, seguirem fins a passar l'estació creuant un pont per sobre de les vies i un riu. Després continuarem per l'avinguda Gumersindo Bisbal, ens desviarem de nou a l'esquerra al carrer Dr. Fleming que fa pujada, arribant gairebé a dalt veurem uns rètols que diuen "Els Massets". Els seguirem cap a la dreta. A la bifurcació deixem de seguir els cartells d ' "Els Massets" i ens dirigirem cap a l'esquerra per passar per un túnel per sota de l'autovia. Ja només hem de continuar a la pista de terra paralells a l'autovia ignorant diverses bifurcacions a la nostra dreta que s'endinsen en cultius fins arribar a una bifurcació a la dreta que puja ziguenando. Quan veiem que una explanadita "El Pla del Fang" a la nostra dreta amb les soques d'uns arbres "pins". Aqui podrem estacionar el vehicle sense molestar en el camí. Espai per a uns quatre vehicles.

Pla del Fang. Acces a Els Mollons.

Molló Gros i Cinglera de la Roca Llarga.
Accés:

Si, hem encertat amb la explanadita de les soques d'arbres (pins). Si observem veurem un gran pi amb una marca de pintura blava, i mes a l'esquerra un sender que neix amb una gran fita de pedres. Prendrem aquest sender que ens endinsa al bosc, al poc veurem un bloc de pedra i després podrem veure un altre més gran (Molló Petit) només hem d'anar seguint aquest sender per on vegem més evident molt marcat per trialeres fetes pel freqüent pas de les motocicletes. Gairebé arribant a la base del primer de Les Fites (Molló Gros) veurem unes fletxes pintades de vermell, seguirem rectes passant pel costat del Balma del Doctor cap a la nostra esquerra.

Bloc del Molló Petit.

Molló Gros.
Després seguirem un corriolet que puja, arribarem al Molló del Mig i des d'aqui agafarem un altre corriolet que baixa a l'esquerra marcat per una fita de pedra. Aqui ja anirem veient l'agulla o monòlit del Ninet anirem seguint aquest caminet fins arribar a la base i peu de via on en un mur veurem un parabolt amb xapa un pelin mes baix un buril amb un trosset de placa. Estem en el mur de la Cotilla.

El Ninet.

Mur de la Cotilla. Inici de l´Itinerari.

L1, La Cotilla.

L1 (IV).- La Cotilla.

Localitzem l'inici de la cresta, on veurem un parabolt de l'última reequipación realitzada per Toni Vilaseca. Escalem per la paret vertical coneguda com "La Cotilla", hi ha una fissura que la travessa veurem un altre parabolt, podem posar autoaseguros per ajudar-nos a donar els passos més difícils fins a la meitat del llarg. Després la dificultat minva i per terreny fàcil muntarem la R1, a la base del conegut Diedre Grog, aprofitant una savina i col·locant un autoassegurança. R1, Llançar cinta a una savina i col·locar friend (Camalot groc) en un buit. Reunió no rapelable. Dos parabolts en uns 20 metres.

R1, La Cotilla.

L2, El Diedre Grog.

L2 (IV+).- Diedre Grog.

Continuem escalant, ara per un diedre sortint cap a la nostra dreta per arribar a un primer segur fix. Aquest diedre també rep el nom del "Diedre Grog" pel seu color. Entre assegurances podem col·locar alguna autoassegurança farem un bon pas cap a la dreta que haurem de mirar-nos-bé i de seguida baixa de nou la dificultat fins arribar a muntar la R2 aquest cop a la base del monòlit del Ninet. Una agulla amb una gran cavitat al centre. R2, parabolt amb xapa i anella mes un friend petit (Alien groc). Reunió no rapelable. Un pont de roca i dues parabolts en uns 20 metres.

R2, El Diedre Grog.

Jota. R2, El Diedre Grog.

El Ninet.

L3, Coll Ninet i Crestes del Ninet.
L3 (II+) .- Coll entre Ninet i Crestes del Ninet.

Llarg de tràmit per col·locar-nos al coll entre el Ninet i l'inici de les crestes del Ninet a la seva cara oest. Sortim des de la R2, cap a la nostra dreta remuntant o grimpant en diagonal vorejant la base del Ninet fins arribar al coll tant en l'inici de les crestes com a la base del Ninet veurem un parabolt on muntarem la R3. R3, 1 parabolt amb xapa i una mica més de reforç (no recordo que col·loquem per muntar aquesta reunió). Reunió no rapelable. Tirada neta uns 10 metres.

Molló Gros.

R3, Base de l´Ninet.

Pujada al Ninet.

L3 bis (Ae).- El Ninet.

Contra vents i marees, ja que el dia se'ns aquesta truncant. Vam decidir atacar i coronar El Ninet. Sortim des de la R3 i ens peguem a la base d'aquesta agulla. En la seva cara nord divisem un parell d'assegurances que ens ajuden a realitzar una progressió en artificial per arribar al primer segur gairebé ho fem en acer "A0" i per sortir del segon pas ens ajudem amb un estrep. Després ens queda uns metres d'escalada molt senzills per arribar a la R3 bis. Acabant per coronar el cim de l'Ninet amb molt poc espai per a tota la cordada. Així que vam optar per fer la maniobra de desvinculació aprofitant la reunió instal·lada per a això en el seu cim. Així pugem part de la cordada a Top Rope. R3 bis. 3 parabolts amb xapes un amb mall i dues units per una cadena (reunió de esportiva per desvinculació o petit ràpel). Reunió rapelable. 2 parabolts en uns 6 metres.

L4, Crestes del Ninet.

R4, Crestes del Ninet.
L4 (IV).- Crestes del Ninet.

Realitzem els pertinents desvinculacions
  o ràpels des R3 bis de nou fins al coll que separa El Ninet de les Crestes del Ninet i ens assegurem a la R3 a la base i inici de les Crestes.
Sortim des de la R3, escalanbdo per una placa tombada amb poques preses i ens assegurem llançant una cinta a una savina a l'esquerra de la placa. Continuem remuntant un ressalt on veiem una savina postrada on és possible fer la reunió. Nosaltres vam optar per seguir uns metres escalant fins arribar a l'inici d'una llastras on veiem un parabolt i al costat unes petites fissures. Aqui vam muntar la R4. R4, 1 parabolts amb xapa i un Tascon mitjà més un friend petit (Alien groc). Reunió no rapelable. Un parabolts en uns 20 metres.

Pobla de Claramunt.

L5, Crestes del Ninet.

L5 (IV).- Crestes del Ninet.

Sortim escalant per una Llastra on veiem un parell d'assegurances amb força allunyi un de l'altre però la placa dóna molt marge per autoasegurarnos. Realitzem alguns passos amb tècnica de bavaresa és gairebé la part final de la carena. Els passos són molt bonics encara que a primeres costa creure-se'ls, de seguida trobem bones preses tipus bústia que ens deixen ja arribar fins a la R5, reunió una mica penjada. R5, 1 parabolt amb xapa i anella. Reforcem en una soca de savina amb cordinos. Reunió no rapelable. Dos parabolts en uns 15 metres.

R5, Crestes del Ninet.

Cim de les Planes. L6.

Cim de les Planes. L6
L6 (II+) .- Crestes del Ninet.

Darrer tram tramiti, que podem fer en ensamble o en simple grimpant. Sortim des de la R5, remuntant uns ressalts una mica aeris fins a passar una roca grafitejada (ja es podien pintar una altra cosa !!!). Passada aquesta roca farem o concloem l'ascensió de les Crestes del Ninet arribant a una gran peana de pedra amb una placa on aquesta serigrafiada la rosa dels vents de l'Agrupació Excursionista Torxa (A.E. Torxa) en el seu 40è Aniversari. R6, neta sense cap tipus d'instal·lació. Reunió no rapelable. Tirada neta uns 20 a 30 metres.

Flor dels Vents (Taula). R6.

Flor dels Vents (Taula). R6. Vanessa, Jota i Guti.

Creu del Cim de les Planes.

El descens el realitzarem caminant, primer seguirem rectes cap a la Creu de les Planes a pocs metres de la peana amb la rosa dels vents. Des de la creu ens dirigirem primer fins a una pista forestal ampla. Després d'uns 50 metres i abans d'arribar a la Torre d'Alta Tensió. A la nostra dreta (nosaltres ho vam marcar amb una fita de pedres) neix un corriolet poc visible que en zigi saga ens porta per la zona boscosa i arbustiva una canal equipada (amb cordes fixes). En dos trams ens deixés al coll entre El Molló Gros i la Roca Plana. Continuarem fins a la base del Molló Gros on tornarem fins a la Balma del Doctor i des d'aquí desfarem el camí fins al vehicle.

Pista Forestal.

Inici del Corriol a la Canal Equipada.

Canal Equipada (Corda Fixa).

Via: Crestes del Ninet.
Zona: Els Mollons (Pobla de Claramunt).
Dificultat: IV + / Ae.
Dificultat obligada: IV +. (Si fem el Ninet oblig. Ae).
Grau d'exposició: Mitjà.
Grau de compromís: Mitjà.
Desnivell: 90 metres.
Equipament: Via semiequipada amb parabolts. Reunions no rapelables (la majoria cal muntar-les). R3 bis a l'Agulla del Ninet reunió rapelable.
Material: 8 cintes exprés (algunes llargues), joc de friends petits i mitjans, joc de tascons, cordinos per llançar savines i estreps.
Orientació: Diversa (L1, L2 i L3 - Sud) L3 bis Ninet Oest. L4, L5 i L6 Sud-oest.

Croqui i ressenyes Serra dels Mollons "Crestes del Ninet" extret de.- http://escaladaperatontos.blogspot.com modificat per Boulder Rocodrom a Barcelona.