viernes, 17 de mayo de 2019

Ascensió Cresta de l´Abellerol "Via Aresta de l´Abellerol, IV - 70 m." Sant Llorenç de Montgai (Lleida).

Carretera LV-9047, passat el Pontet.
A prop del barranc dels Ulls de Llorenç, curs fluvial de la comarca de la Noguera. Trobarem la Cresta del Abellerol, amb un interessant itinerari per iniciar-se a la progressió en crestes o arestes. Amb tots els requeriments per poder realitzar-lo, curta aproximació, grau molt amable, bona roca, compromís força baix. I molt combinable amb molts altres itineraris de la zona del Pantà de Sant Llorenç de Montgai. Res més us deixem amb aquesta ressenya esperem que us agradi.

Fita de formigó, Carretera LV-9047.

Des de Barcelona agafar A-2 passat Tarrega sortida 504 agafant C-53 fins a Balaguer. Creuar Balaguer i el pont cap a dreta cap a Gerb carretera LV-9047. Seguir la carretera creuant Sant Llorenç de Montgai. En sortir de poble a uns 1200 metres creuem un petit pont, poc abans d'arribar al pont de l'Escaleta, vam aparcar a l'esquerra on hi ha un aparcament gran. Veurem senyals d'una zona d'estacionament per a Caravanes i vehicles Camperizados.

Un cop estacionat el vehicle tornarem cap a la carretera LV-9045, i ens dirigirem al final del pont petit, mirant al costat de la muntanya, contrari al pantà volem dir. I al final de les tanques barana, veurem una fita de formigó a una alçada mitjana, per aqui és on comença el sender d'aproximació cap a la cresta de l'Abellerol. Els primers passos anirem vorejant una mica unes roques, a la nostra esquerra anirem veient el pàrquing de Caravanes. I seguint si les veiem unes fites de pedres ens endinsarem dins d'un bosc de pins, seguint el camí més evident anirem remuntant alguns murs de pedra seca fins arribar a peus de via o la base de la Cresta, marcada aquesta amb una gran fita.

Vanessa, L1.

R1, Petit Pi (Pinus).

Des de la base de la Cresta, no hem vist Nigun segur, però hi ha la possibilitat d'autoassegurar muntant algun que altre pont de roca o aprofitar algun arbust. La Arista comença gairebé en una rampa fins arribar a una gran lleixa amb un arbust, aquí es podria fer una primera reunió. Però nosaltres vam aprofitar l'arbust com a segur i continuem ara per un muret mes vertical però amb bones preses on trobem per fi algun cordino en ponts de roca i algun pitó. Després d'uns metres la dificultat baixa bastant i seguirem crestejant uns metres pel llom de l'Aresta fins arribar a l'alçada d'un petit pi on veurem o muntarem la R1. R1, petit pi amb un cordino amb dos nusos de Gaza. Reunió no rapelable. 4 ponts de roca i dues pitons en uns 40 metres.

Pantà de Sant Llorenç de Montgai. (Al fons dreta Paret de l'os i el Cilindre).

R2. Opcional.
L2 (III/III+).-

Sortim des de la R1, rectes remuntant per la carena o llom de l'Aresta fins a un muret que posa una mica d'ambient. Des d'aquí arribarem fins a un altre petit arbre amb un cordino, també es pot fer servir com a lloc per a una possible reunió. Acabarem arribant fins al final de l'Aresta on muntarem la R2, en un pont de roca situat a terra d'aquesta. R2, Pont de roca amb un cordino. Reunió no rapelable. 3 ponts de roca a uns 30 metres.

Vanessa & Jota. R2. Opcional.

Cim Cresta de l´Abellerol. R2.

Final Aresta de l´Abellerol.

Després de realitzar les fotos pertinents, recollir material vam iniciar el descens de la Cresta. Primer desgrimparem un parell de metres des del cim, i després baixarem cap a la dreta per un sender que ressegueix la carena fins a la base. Un cop a la base només hem de tornar cap al vehicle desfent el camí per on hem vingut.

Cresta de l´Abellerol.

Carretera LV-9047 (al fons, Cresta de l´Abellerol).

Fitxa Tècnica:

Via: Aresta del Abellerol.
Zona: Barranc dels Ulls de Llorenç. Sant Llorenç de Montgai.
Dificultat: IV.
Dificultat obligada: IV.
Compromís: Baix.
Equipament: Via practicament equipada amb cordinos ponts de roca i algun pitó. Reunions no rapelables.
Material: 8 cintes exprés (algunes llargues), cordinos per ponts de roca, baga savineras i Reunions. Opcional: Jocs de tascons o Friends.

Croquis i ressenyes Cresta de l'Abellerol "Via Aresta de l'Abellerol", Sant Llorenç de Montgai.