lunes, 10 de mayo de 2021

Ascensió Agulla de l'Escorpí "Via del Terry, V+/Ae ó 6b (en Lliure) - 100 m.", El Bruc (Barcelona).

Cim Ag. de l´Escorpí.

Volta a les marxes i com sempre al nostre lloc predilecte el Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.

En aquesta ocasió ens apropem a la Regió d'Agulles, alli ens dirigim a recerca i localització de l'Agulla de l'Escorpí. Una petita agulla amb forma de bala molt a prop o gairebé a la banda de la Roca de la Ma o la Torta, envoltat de contraforts i esperons per la seva vessant nord-est, ens ofereix una paret nord de mes de 150 metres de verticalitat absoluta, només separada de l'agulla per una àmplia cornisa plena d'alzines.

Fans dels Germans Masó, pujarem a aquesta Agulla per la Via del Terry, un via molt recomanable de realitzar.

Regió d´Agulles.

Portella Gran.

Aproximació i Acces:

Deixem el vehicle al pàrquing de Can Massana, des d'aqui agafem primer el GR en direció al Refugi de Vicenç Barbé, passant la tanca de fusta ens desviem a la dreta cap al Coll del Guirló i cap al Pas de la Portella pel PR C - 78 (marques grogues i blanques). Ascendim pel pas de la Portella, un cop al Coll, baixarem seguint les marques de PR C- 78, fins arribar al Refugi de Vicenç Barbé. Continuarem cap a la Canal Ampla remuntarem per ella seguint el sender fins al Portell Estret, des d'aqui seguirem cap a l'oest seguint les marques de pintura vermella en els arbres de la Travessia d'Agulles i els Frares Encantats, després de pujar uns metres arribant a l'altura de l'Agulla Veïna de l'Escorpí, baixarem per una canal molt embrossada vers el nord, arribant a una lleixa on creixen bastants alzines arribarem a la base de l'Agulla de l'Escorpí. L'inici de via queda uns pocs metres flanquejant per la paret marcat amb una reunió amb pitó i un spit, a la dreta en la roca gravada veurem un T (Terry) i una fletxa, és la R0 de la via.

Canal Ampla.

R0, Inici de la Via del Terry. Ag. de l´Escorpí.

El Bisbe, Frares Encantats.
L1 (V-).-

Localitzem la R0 en un pedestal amagat gairebé al buit de la cara nord de l'Agulla de l'Escorpí, amb un spit amb xapa i un pitó a la seva dreta podrem veure gravada a la roca una T (Terry) i una fletxa marcant el sentit de sortida de la via. Sortim flanquejant cap a la dreta amb bona roca i preses molt acceptables fins arribar a un primer segur (1 pitó), des d'aqui ja comezamos a ascendir porr la paret a la recerca d'un segon segur on ja començarem a trobar alguna cosa mes de dificultat i verticalitat, sempre amb tendència a cap a la dreta. Arribant a un ressalt després de realitzar un pas una mica a mirar, la dificultat minva, ens dirigim ara cap a l'esquerra fins a donar en una lleixa amb la R1. R1, Tres espits amb xapa. Reunió no rapelable. Tres espits i un pitó en uns 30 metres.

Regio dels Frares Encantats.

Vanessa & Guti, R2.

Sortim rectes cap amunt des de la R1, per una rampa però amb molta roca a vigilar i alguna cosa descomposta o trencadissa. Amb compte fins que la dificultat augmenta i és alguna cosa mes vertical, vam realitzar un primer pas i la dificultat es torna a relaxar continuem uns passos mes, de nou un altre passet vertical on podrem si volem assegurar-nos amb una baga en una savina ja una mica seca. Després d'aquest pas seguirem ja gairebé caminant per una zona amb roca bastant solta, anar fins arribar a la part boscosa on muntarem la R2 en un arbre o arbust. R2, Reunió a muntar amb bagues savineras. Reunió no rapelable. Tres espits en uns 30 metres.

L3,

Guti, L3.

L3 (V+/ Ae ó 6b en lliure).-

Després de reunir la cordada, recollim i voregem la paret cap a l'esquerra a través de bosc. Veurem algun segur molt rovellada de la Via Normal i arribant a una tercera alzina que creix molt a prop de la paret, veurem bastant dalt la primera assegurança de la tercera tirada de la via, una mica mes l'esquerra hi ha la Via Albert Alonso.
Recolocamos bé les cordes, i vam començar primer grimpant per l'alzina, nosaltres vam posar una cinta llarga per assegurar al mateix tronc de l'arbre. Un cop enfilats, hem de fer un pas d'obertura de cames cap a la paret i per fi assegurar en la primera assegurança de la tercera tirada.
Després d'aquesta o bé tirem en uns passos ben fins de 6b o col·loquem estreps i vam sortir en artificial Ae un o dos passos fins sortir de nou en lliure.
Continuarem amb tendència cap a la dreta, amb molt bones preses però bastant vertical. Quan perdi verticalitat o dificultat, continuarem uns metres per la Via Normal, on podrem aprofitar un de segur i després d'aquest tindrem bastants metres sense assegurances fins al cim.
Arribant al cim muntarem la R3 en la instal·lació de ràpel, al costat de l'antiga reunió de la Via Normal, que també comparteix amb la Via Ràpel. R3, un spit amb xapa + dos parabolts amb xapa baules de cadena i un mallo a banda antiga reunió obsoleta no fer servir amb diversos burins anella gran units per filferros molt rovellats i trencats !!! NO USAR !!!. 7 espits en uns 40 metres.

R3 + Antiga Reunió " Via Normal" e Instalació de rapel., Cim Ag. de l´Escorpi.

Cim Agulla de l´Escorpí.

Vanessa & Guti, Cim Agulla de l´Escorpí.

Guti preparant el descens. Darrera Roca de la Má ó la Torta.

Després de gaudir de les esplèndides vistes del vessant nord dels Frares Encantats, la Torta. Farem el descens de l'Agulla, des de la mateixa reunió, aquesta compartida amb diverses vies.
Farem un ràpel d'uns 20 metres per la Via ràpel fins a la base de l'Agulla de l'Escorpí. Un cop a la base continuarem cap a la base de la Torta o la Mà i cap a la nostra esquerra anirem descendint amb cura, fins a arribar a el camí de la Travessia de les Agulles i els Frares Encantats. Des d'aquí baixarem o desfem el camí per on hem vingut fins el vehicle a Can Maçana o bé podem si tenim temps realitzar una altra ascensió per la zona.

Una via ben buscada de la mà dels germans Masó variada que guanya el cim de l'Agulla de l'Escorpí per un va esperar altiu. Aprofitant un pedestal inèdit, una mica descompost. Molt recomanable.

Rapel.

Rapel, per la Via Ràpel.

Fitxa de la via.-

Via: Via del Terry.

Zona: Agulles - Montserrat.

Dificultat: V + / Ae o 6b (en lliure).

Dificultat obligada: V / Ae.

Grau de compromís: Baix / Mitjà.

Equipament: Via equipada. Amb espits, claus i burins. Reunions no rapelables excepte R3 (Via ràpel). Si es volen rapelar preveure cordinos i Mallós.

Material: 8 cintes exprés (alguna llarga), baga d'ancoratge, i Reunions. Opcional: Estreps.

Orientació: Est.

Ressenyes i croquis Agulla de l´Escorpí "Via del Terry", El Bruc (Barcelona) extret de.-