miércoles, 18 de enero de 2023

Itinerari Alella Parc al Turó d´en Galceran 484 m. "Trams GR- 97.3 i GR-92", Alella (Barcelona).

Turó d´en Galceran.

El Turó d'en Galzeran o Turó d'en Mates (o també, localment, el Telègraf) és una muntanya de 484 metres situada entre el Maresme i el Vallès Oriental, a la Serralada de Marina o de la Conreria.

Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC amb el nom de Turó d'en Galzeran o d'en Mates. El seu accés principal és pel GR-92 des del coll de la Conreria.

L´ascensió us recompensarà amb unes vistes impressionants de la Serralada Litoral, la costa i els nuclis poblats de l´entorn. L'espai presideix una gran torre de vigilància, que té l'objectiu de detectar columnes de fum o possibles incendis i controlar el territori durant els mesos d'estiu.

Us deixem amb la descripció un dels seus itineraris a través de la població d'Alella Parc. Esperem que sigui del vostre interès i de bon grat.

Carrer Salvador Espriu, Alella Parc.

GR-92

Des de Barcelona prenem la Gran Via de les Corts Catalanes, ens mantindrem a l'esquerra per continuar per la Gran Via de les Corts Catalanes/C-31
després sortirem pel ramal de l'esquerra direcció Girona/Per I' Interior/Trinitat.
Continuem per la a B-10 cap a la sortida per B-20 direcció Montgat/Sta. Coloma/Badalona/C-32/N-II/Mataró.

Continuem per C-32 i agafarem la sortida 86 cap a Alella, per la Ctra. Masnou-Granollers/BP-5002, girar a l'esquerra cap a Carrer Pau Piferrer i seguir per Carrer Prat de la Riba.
A la dreta cap a Carrer Santiago Rusiñol, finalment girar a la dreta cap a Carrer Salvador Espriu, estacionarem el vehicle al final del carrer on l'asfalt s'acaba i veurem una cadena que talla el pas a vehicles de motor i uns cartells del Parc.

Diposit d´Aigues - GR-92.

Alella.

Recorregut:

Un cop estacionem el vehicle, uns metres abans del final del Carrer Salvador Espriu d'Alella Pac. Ens dirigim fins al final del carrer on creuem una cadena que evita el pas de vehicles de motor. I comencem camina per una pista forestal. Per aquesta pista també transcorre o forma part del GR-92, entrem a una zona boscosa o pinada, girarem a la nostra dreta, seguint les fites del GR-92.

La pista puja suaument vorejant les tanques que limiten els patis dels habitatges. Veurem un dipòsit d'aigües i en algunes clarianes veurem baixos els nostres peus a la nostra dreta la població d'Alella.
Sense sortir-nos de la pista arribarem a una cruïlla de camins, a l'esquerra és la pista que seguirem i el GR-97.3 però abans podem anar a visitar el Dolmen de Can Gurri.

Dolmen de Can Gurri.

Dolme de Can Gurri.

Girem cap a la dreta baixant per la pista del GR-97.3, fins a trobar un petit senderet que ens acosta al Dolmen de Can Gurri.

El dolmen de Can Gurri és un monument megalític ubicat al municipi de Santa Maria de Martorelles, també és conegut com el dolmen del Collet de Can Gurri, dolmen de la font de Gurri o roca de Mayal.
Es conserven les lloses verticals de la càmera i algunes de la galeria. De la coberta només en queda una petita llosa. La càmera té 2,40 metres de longitud per 1,20 d´amplada. Tot el conjunt permet fer-se una idea força bona del que és un dolmen del tipus galeria. Quan Antonio Guilleumes ho va descobrir el 1.952, encara conservava una part del túmul, d'uns 10 metres de diàmetre. Avui dia, l'àrea es pot endevinar gràcies a la dispersió de pedres al voltant del dolmen, més o menys ordenades, que formaven part del monument. A l'interior de la cambra hi havia un paviment format per tres capes de pedres, on es va trobar un punyal de bronze, puntes de fletxa, una punta de llança i fragments de ceràmica hallstàtica i campaniforme. Aquestes troballes han permès determinar la fase d'ús del dolmen al segon mil·lenni abans de Crist.

GR-97.3.

Mirador del Turó d´en Galceran. SL-C 95.

Després de la visita al Dolmen de Can Gurri, tornem de nou cap a la pista forestal del GR-97.3 i tornem sobre els nostres passos fins a la cruïlla de camins i continuem ja pel GR-97.3, fins arribar a una altra cruïlla més tancada a la nostra esquerra. amb un cartell que ens indica "Mirador del Turó d'en Galceran".

Aquest tram forma part del SL-C 95, i ens apropa al Mirador del Turó d´en Galceran, on trobarem hi ha una torre de guaita per detectar incendis forestals. Val la pena aturar-se un bon rato, per esmorzar, agafar força i contemplar les vistes.
És una bona idea portar prismàtics, ja que el mirador també és un lloc excepcional per observar les aus rapinyaires i hi ha un panell que us ajudarà a identificar-les.

Turó d´en Galceran, 484 m.

Turó d´en Galceran.

Acabem de pujar per un corriol per arribar al cim. Hi trobarem un punt geodèsic amb molta història, ja que es va instal·lar amb l'objectiu de mesurar el meridià de París, i derivar la mesura del metro.

Abans que existissin el metre i el quilogram, cada poble o regió tenia les seves pròpies unitats de mesura , i això era motiu de habitual conflicte a l´hora de comerciar.
L´any 1.791 , tot just acabada la Revolució Francesa, l´Acadèmia de les Ciències de França va decidir unificar totes aquestes unitats i establir-ne unes noves , que es basarien en patrons universals.
La unitat de longitud es va anomenar  "metre" , i es va definir com la deu milionèsima part de la distància terrestre entre els pols i l´ecuador , és a dir, d´un quart de meridia terrestre.
Com que la longuitud dels meridians era fins aleshores desconeguda , l´academia francesa va entomar el projecte de mesurar el meridià de Parìs.

Mirador del Turó d´en Galceran.

Un vèrtex geodèsic és un punt senyalitzat que indica una posició geogràfica exacta. Formen xarxes de triangles que, en aplicar la trigonometria, permeten calcular la distància entre ells.
Per mesurar el meridià de Parìs, es va instal.lar una cadena de vèrtexs a dalt de cims amb bona visibilitat en el tram entre Barcelona i Dunkerque (Nord de França), que serien els primers de Catalunya i la Peninsula Iberica.
Després de 7 anys de proyecte i 6 mesos de càlculs, l´any 1.799 Napoleó Bonaparte va establir el nou sistema mètric decimal sota el lema: "Per a tots els pobles i per a tots els temps"; que va ser la base de l ´actual sistema internacional d´unitats (SI).

Camí Pedregós - Camp de Vinyes.

Cruïlla de camíns "GR-92/ SL-C 95/ SL-C 135".

El retorn el realitzarem baixant de nou al Mirador del Turó d´en Galceran, i tornant sobre els nostres passos un trams d´uns 50 metres pel SL-C 95, a la nostra dreta trobarem un sender pedragós que baixa fent ziga-zagues, cap a un cultiu de vinyes.
En acabar el sender arribarem a un encreuament de pistes, aquest senyalitzat amb un pal de fusta vertical, estem al coll del Turó d´en Galceran.

Coll del Turó d´en Galceran.

GR-92.

Des del Coll del Turó d´en Galceran, agafarem la pista del GR-92 cap a Can Poc. Els Figuerals/Coll de la Font de Cera/Bosc de Cabús/Coll de Clau, Teia. Vallromanes/ Coll de Gallemí. Sant Mateu. Que baixant molt suaument, passarem per prop de Can Poc. Els Figuerals i acabarem finalitzant l'excursió al mateix punt de sortida; al carrer Salvador Espriu d'Alella Parc. On tenim estacionat el vehicle.

Inici-Final Itinerari Alella Parc - Turó d´en Galceran.

Esglesia de San Félix, Alella.

Grau de Dificultat: Baixa (Segons algun tram amb una mica de desnivell).
Temps/ Horari: 2 h.
Desnivell / Quota màxima: 270 m. a 484 m.
Ús: sí.
Us actual: senderisme, via verda (ciclista), històrica, patrimini, espai d'interès natural, etc.
Estat: bé
Senyalització. Bona (Posts verticals indicatius i fites de fusta indicatius GR´s 97.3/92 i SL-C-95/SL-C-135).
Llocs de valor: Mirador i Cim Turó d´en Galceran, Dolmen de Can Gurri, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigats. Portar aigua i calçat adequat.

Croquis del Itinerari Alella Parc al Turo d´en Galceran extret de.- https://alella.cat/