martes, 28 de abril de 2015

Ruta a peu Turó de Montgat, 36 m. Montgat (Barcelona).

Cim Turó de Montgat, 36 m.

Cim Turo de Montgat, 36 m.
Al cim del Turó de Montgat s´hi fundà el 26 de Novembre de 1876 l´Associació Catalanista d´Excursions Científiques, origen del Centre Excursionista de Catalunya (C.E.C.).
Tot i la seva escassa altura ha estat al llarg de la història un punt important de control de la costa catalana, sobretot de l´accés a la ciutat de Barcelona des del nord. Per aquet petit monticle hi han passat ibers, romans, musulmans i francesos. I totes aquetes cultures han deixat empremta en forma de reste arqueológiques. Gairebe totes van desaparèixer amb la construccio del primer túnel ferroviari l´any 1848 i la construccio de la N- II.
El Nom de Montgat po vindra des de els romans Monte Lunarium, o mediaval Monte Chato. Pero la més propera i coneguda raó es creu que es deu a una colònia de gats pels voltants de la cara sud del turó. Mont del Gat fins al actual Montgat.

Pça. de les Mallorquines.

Platja de Sant Joan.
Com Arribar: Des de Barcelona agafem la B- 20 direccion Mataró, Sortim a la salida Montgat - Tiana. Agafem cap a Montgat, fins la N- II. Aparquem a l´Estació de tren de Montgat ó al parquin de pagament a l´estiu.

Carrer del Mar.

Tunel Ferroviari any 1.848.

Torre Ca l´Alzina.

Pass Soterrat, Guti.
Recorregut:

Sortim de l´estació de Montgat (linia R1, Adif) i enfilem el carrer Carretera de Mataró (N- II) cap a l Ést, dirrecció Mataró. A la poca estona pasem pel pàrquing de l´estació i deixem a la dreta tancat amb una cadena. Continuem recte 170 metres quan arriben a una esplanada amb tot de palmeres. Pugem per les escales entre palmeres i figueres de moro fent ziga-zagues fins arribar al cim del turó en no res. Assolim un cim de la llista dels 100 Cims en dos minuts.

Acces al Turo.
El Turó de Montgat té només uns 36 metres d´alçada i està presidit per un garrofer i un monòlit que commemora el centenari de la fundació del Centre Excursionista de Catalunya (C.E.C.) que es feu en aquest mateix indret l´any 1867. Una barana fa de mirador cap al Mediterrani. Cap al sub-oest veure les torres de l´antiga térmica de Sant Adrià amb Barcelona al fons. Cap al nord-est se´ns estén la costa del Maresme, amb el municipi de El Masnou en primer terme. Podem resseguir fins i tot la linia de tren per tota la costa alluyant-se Maresme amunt.

Escalas al Cim del Turo.

Placa Comemorativa dels 100 any del C.E.C.

Turo de Montgat, 36 m.
Refem el camí de pujada fins a l´esplanada d´acces al cim. Anem a la dreta durant 150 metres per prende un carrer que baixa cap a les vies.

Platja de Sant Joan.

Som a la boca est del tunel que passa per sota el Turó. Flanquejada amb dues torres a costat i costat. Va ser el primer túnel ferroviari de l´estat. Per a la seva construccio es va malmetre greument el turó. Es foradà i se n´extragué pedra per a ultilizar-la en l´estesa de la via. La meitat del turó desaparegue aixi com el Castell, i les reste iberiques i romanes que hi havia al cim.

St. Adria del Besos.

Esplanada de les Palmeres
Seguim pel carrer del Mar a tocar de les vies finsa trobar un pas soterrat que les travessa. Sortim just a tocar de la torre de CA l´Alzina, una antiga torre de guaita de la desapareguda masia de cA l´Alzina a la que s´hi afegi la torre al s. XVI.

Continuem a tocar de les vies del tren en direcció oest envoltant el Turó de Montgat fins anar a parar a la platja de Sant Joan. La cAra sub del turó és el racó més agradable del reccorregut, amb la platja a tocar i un petit turó amb gespa ideal per prende el sol amb vistes al mar.
Estació de Montgat.

Pas Soterrat.

Ximenea de Maó.

Acces a les Platjes.

Platja de la Morena.

Platja de la Morena
Prosseguim pel passeig maritim pel costas de la Platja de la Morera. pasem una gran esplanada utilizada com parquing de pagament a l´estiu on s´aixecava una fàbrica on encara ara podem veure-hi la xemeneia de maò. Tot seguit agafem el pas inferior sota les vies que en 2 minuts deixara a la plaça de les Mallorquines, just davant de l´estació de Montgat. Fi del recorregut.

Resenyes extretes de.- senderismeentren.cat
Turo de Montgat.

Fitxa Tècnica:

Grau de Dificultat: baja
Temps / Horari: 45 minuts
Desnivell / Quota màxima: nivel mar a 36 metres.
Ús: Si.
Ús actual: Si.
Senyalització: No
Llocs de Valor: Turó de Montgat, Tunel ferroviari, Torre de Ca l´Alzina, Xemeneia de maó, Platja de la Morera, Pç. de les Mallorquines.