miércoles, 27 de enero de 2016

Ascensió Roca Blanca, 2.289 m. + La Gallina Pelada, 2.317 m. + La Creu de Ferro, 2.294 m. Serra d´Ensija - Figols (Barcelona).

Cim de la Gallina Pelada "Cap del Litzet", 2.317 m.
La Gallina Pelada (també coneguda com Cap de Llitzet), és el cim elevat de la serra d'Ensija, situada a l'Alt Berguedà. Us mostrem una ruta circular de muntanyes molt actrativa que es pot fer per aquestes zones. Des de les diferents cim podrem veure el massís del Pedraforca i del Cadí (al Nord), Montserrat o la Mola (al Sud). Aquest itinerari és una mica més llarg que l'original que voliem fer per un error d'orientació, així que vam sumar el cim de la Creu de Ferro i mes temps en el recorregut. També dir que no és la ruta més freqüentada per accedir a la Gallina Pelada, que se solen fer pel vessant nord, des del coll de la Trapa o des de la Pleta de la Vila. Això si és un recorregut molt atractiu i pasares per diferents punts de intertes com Peguera, Casa Ferrús, La Bruixa, Roca Blanca, Gallina Pelada, Refugi d'Ensija, Creu de Ferro, etc. Esperem que us agradi !!!.

Pla de la Creu de Fumanya.

Cingle del Griell ó Cresta de Peguera,

Des del poble de Berga pugem cap al nord per la C-16 (Eix del Llobregat) amb vistes al pantà de la Baells. Passem el poble de Cercs i just desprès de passar per la seva central tèrmica (uns 10 km després de Berga), prenem a mà esquerra el trencall que va cap a Sant Corneli i Fígols, és la carretera BV-4025. Al principi la carretera puja ràpidament deixant enrrere el nucli de població de Sant Corneli i, una mica després, el de Fígols. A partir d'aquí, la carretera ja puja més suaument, deixant enrere diverses masies. Hem d'arribar fins al coll de la Creu de Fumanya (encreuament de pistes), on estacionar el vehicle en un costat de la carretera. Aquí hi trobem una senyalització que ens indica el poble de Peguera.
Font de Cal Coix.

Recorregut.-

Iniciem la ruta al Pla de la Creu de Fumanya, una cruïlla de pistes. Un senyal ens indica que si prenem la pista que surt cap a l'esquerra (PR C-73), ens dirigirem al poble de Peguera, que queda a 1,5 km. Agafem aquesta pista (En direcció sud) que aviat comença a baixar. De la nostra esquerra, en una corba que fa la pista, arriba el GR-107 (Camí dels Bons Homes, una creu vermella amb dotze puntes és el seu símbol, Creu càtara), que ve de Sant Jordi de Cercs - Cers - Berga. Nosaltres seguim per la pista principal, que gira a la dreta i passa per la font de Cal Coix (Ara GR i PR avancen junts).

Roc de Peguera + Rasos de Peguera.
Després de 1,5 km. Arribem al poble de Peguera, que està orientat al Sud i situat just sota el Roc de Peguera, que protegeix les cases pel Nord. El poble abandonat amb casa mig derruïdes ens queda a mà dreta; amano esquerra només veiem la petita ermita de Sant Miquel.
Deixem el poble enrere i seguim caminant per la pista, ara per una zona plana al mig de la vall de Peguera, anomenada Els Planells. Després d'una petita pujada arribem a la Collada; a mà esquerra veiem un petit estany ia mà dreta veiem la pista asfaltada que ve del Pla de la Creu de Fumanya. Aquesta pista és una alternativa a l'itinerari proposat des del Pla de la Creu de Fumanya, és una opció més curta però que no permet passar pel poble abandonat de Peguera.

PR C- 73.

La Bruixa.

GR 107.
Seguim per la pista asfaltada i arribem al Portell dels Terrers. Deixem ara aquesta pista asfaltada a mà esquerra (PR C-73) i seguim per la de la dreta, que és de terra i encara segueix el GR-107 A partir d'aqui, el camí baixa fins arribar a una altra intersecció de camins. Deixem a l'esquerra el GR - 107.1 i prenem el camí de la dreta en direcció nord (encara GR - 107), endinsant-nos al mig del bosc. Estem molt a prop d'una font d'aigua anomenada font de la Bruixa. Seguint per la pista, quan el bosc ens ho permet, veiem la impressionant cara Sud-oest de la Roca Gran de Ferrús. Cap allà anem, haurem de passar just per sota d'ella per arribar al coll de l'Estret.

Casa Ferrús.

Roca Gran de Ferrús, 2.125 m.
Arribem a la masia abandonada, la Casa Ferrús, situada just als peus de la Roca Gran de Ferrús (2.125 m.). La masia està envoltada de prats, pins i ben protegida dels vents del nord gràcies a la Roca Gran de Ferrús ia la Gallina Pelada. Just darrere de la casa, agafem un corriol que s'enfila i s'apropa a la base de les parets de la Roca Gran de Ferrús. Vam pujar per forts pendents per la Canal Gran o Canal Fonda, des d'on podem admirar la bonica paret. Veiem algunes assegurances d'escalada a la roca. En aquesta part de la ruta el camí no és molt bo, progressem en paral·lel a la Roca Gran de Ferrús.

Canal Gran o Canal Fonda.

A la part superior de la canal vam entrar una altra vegada al bosc, per un moment. Al cap de res, estem al coll de l'Estret. En aquest punt deixem el GR 107, que es dirigeix cap a Gósol. Nosaltres prenem el camí en direcció Nord-est per pujar per la zona coneguda com les Llosanques. Aquesta és una zona amb fort pendent, un terreny una mica descompost, amb certa exposició i algun pas on cal utilitzar les mans. Amb neu i depediendo de les condicions de la mateixa, es converteix en una zona de pas enutjosa.

Coll del Estret, 1.950 m.

Fins a arribar al cim de Roca Blanca, anem seguint algunes marques vermelles i grogues i algunes fites que anem trobant pel camí. Després de superar unes dures pendents i d'una part final amb tendència cap a l'esquerra, arribem a la cresta Oest de la Roca Blanca, Veiem recompensat tot l'esforç amb unes vistes esplèndides del Pedraforca i la cara Sud del Cadí (al Nord). Seguim per la mateixa cresta uns metres més i, a continuació, ladeamos la cara Sud de la Roca Blanca i prenem unes pendents que ens porten directament fins al cim.

Canal Gran o Canal Fonda.

Serralada del Cadí.

Las Llosanques.

La Gallina Pelada.

Guti & Juanillo.

Cim Roca Blanca.
Arribem al cim de la Roca Blanca, 2.289 m. Aquesta és la tercera cim més alt de la serra d'Ensija després de la Gallina Pelada i la Creu de Ferro. Des de la Roca Blanca veiem, per primera vegada, la cara nord de la popular Gallina Pelada i tota l'aresta que hem de recórrer per arribar al seu cim. La progressió per l'aresta no comporta cap dificultat destacada, comença planejant i acaba pujant lleugerament .En poc temps hem recorregut la distància que separa els dos cims.

Coronem l'àmplia cim de la Gallina Pelada (Cap de Llitzet), 2.317 m. Allà trobem una creu, una gallina dibuixada en un cartró i una bústia amb el llibre de piades. Des del cim baixem en direcció Est cap al refugi, pel camí anem trobant senyals grocs. A l'estiu el descens es realitza entre prats i el sender es reconeix fàcilment, a l'hivern, en canvi, aquesta zona aconstumbra a estar ben coberta de neu. Mentre baixem cap al refugi. ens fixem en el coll que es veu entre la Creu de Ferro i al Pla de les Tores, a l'Est. Després del pas pel refugi, haurem de passar per aquest coll per després baixar cap al vessant del Pla de la Creu de Fumanya.

Cim Gallina Pelada ó Cap del Llitzet, 2.317 m.

Coll entre la Creu de Ferro i el Pla de les Tores.

Refugi de la Serra d´Ensija ó Delgado Ùbeda, 2.156 m.

Pla de les Tores.
Arribem al refugi de la serra d'Ensija (també conegut com Delgado Úbeda), 2.156 m, situat a la cara nord de la serra d'Ensija. És un bon moment per descansar una mica i reprendre forces per al que queda de camí. Des del refugi vam decidir anar a pujar el cim de la Creu de Ferro, per la qual cosa descendim lleugeríssimament fins al fons del torrent per anar a buscar l'inici de l'ascens a aquesta muntanya.

Pla de Gran.

Baga Llobatera.
S'inicia, per terreny herbós, una exigent pujada a la recerca del Pla d'Ensija.Llegamos a un vivac i s'acaba la forta pujada que ens ha deixat les cames llistes. Estem al Pla d'Ensija. També s'acaba la praderia i aquest altiplà està cobert per pedreta, encara que no es fa molt incòmode el avance.Creu de Ferro, 2.289 m., Segona altura de la Serra d'Ensija. Descendim cap al Pla de les Tores (nord-oest), arribem al coll. Des d'aquest punt, veiem una altra vegada, el vessant de Fumanya. Baixem directament pel torrent, seguint-en tot moment. Al principi el pendent és pronunciat i la baixada de vegades es fa pesada i una mica incòmoda. Anem trobant restes d'arbres i d'allaus. No és recomanable baixar per aqui en cas de gran acumulació de neu i en funció del pronós tic de risc d'allaus. Recomanem consultar sempre els butlletins informatius abans de realitzar la ruta.

Barranc de les Llobateras

Pla d´Ensija.

Pujada al Cim de Creu de Ferro

Cim de la Creu de Ferro, 2.294 m.

Pla de les Tores

Torrent a Creu de Fumanya.
A la part inferior del torrent, a uns 1.800 m. d'altitud aproximadament, l'abandonem i prenem un sender marcat (Sud) que hi ha a mà esquerra. Aquesta opció ens evités haver de seguir passant pel fons del torrent. A partir d'aquest punt, seguim les marques de color taronja fluorescent que anem trobant. Seguim baixant enmig del bosc pel sender i llewgamos a una pista que hem de creuar per agafar el sender que hi ha just davant nostre i que prossegueix per dins del bosc. Una mica més avall, travessem una tanca de ferro per al bestiar, i arribem a una altra pista, a mico esquerra, que ens portarà fins al Pla de la de Fumanya. Fi del recorregut.

Pista per al bestiar.

Ruta que voliem fer, jejeje
Cims: Roca Blanca (2.289 m.), Gallina Pelada o Cap de Llitzet (2.317 m.) I Creu de Ferro (2.289 m.).
Durada: Dia complet
Temps total efectiu (sense parades): 6 o 7 hores
Desnivell acumulat: 800 metres
Dificultat tècnica: Alta.
Altitud màxima: 2.317 metres.
Altitud mínima: 1.650 metres.
Punt de Sortida i arribada: Pla de la Creu de Fumanya.
Població Propera: Fígols (Berguedà)
Època: Tot l'any.
Material: A l'hivern, segons les condicions de la neu, grampons i piolet.

Ruta que mes o menys al final vam fer, jajaja.