miércoles, 3 de febrero de 2016

Ruta al Volcà del Croscat,790 m. Santa Margarida, 690 m. i la Fageda d´en Jorda, 560 m. Olot (Girona)

Croquis de la ruta.

Grau de Dificultat: baixa.
Temps / Horari: 4 hores 30 minuts.
Desnivell: des de 560 metres a 790 metres.
Ús: si
Ús actual: senderista, agricola i accés particular de veïns
Estat: bo.
Senyalització: Bona (pals indicadors Itinerari nº 1).
Llocs d'interès: Àrea de Can Serra, la Pomereda, Volcan del Croscat, Grederes del Croscat, volcà de Santa Margarida, Ermita de Santa Margarida, Caselles, Torre de comunicacions al cim del Croscat, Fageda d'en Jordà, Església de Sant Miquel de Sacot, Fabrica la Fageda, etc.

Transport de mules per accedir al Croscat.

Caseta d'informacion del Parc, Area de Can Serra.
Ruta circular que recórrer tres dels llocs més emblemàtics de la zona volcànica de la comarca de la Garrotxa. El volcà del Croscat i els seus grades (actualment convertides en un atractiu turístic). Més endavant el volcà de Santa Margarida amb una ermita enmig del seu Crater i per últim un dels paisatges més bonics que és la fageda d'en Jorda (també aquesta sent restaurat). En aquest aquesta la fàbrica de iogurts ecològics La Fageda (que integra al món laboral a persones amb discapacitats). La ruta és per prendre-ho amb calma i gaudir-ne amb tot delit

Marieta amb Buf.

Camí al Croscat. senyalització

Des de Barcelona agafarem la B-10, continuem per la C-33 i C-17 fins a la sortida 69 des de la C-17 Seguirem per la C-37 i després la C-152 per continuar tot seguit per GIV 5242 carretera d'Olot a Santa Pau. A l'altura del quilòmetre 4 de la carretera GIV 5242 a la nostra esquerra veurem la zona d'estacionament de Can Serra. El començament de la nostra ruta.

Vol de Coloms. Viatges en globus aerostàtics

La Pomereda.
Recorregut.-

Un cop aparcat el vehicle a l'Àrea de Can Serra, vam sortir en direcció Est per l'itinerari numero 1 del parc volcànic de la Garrotxa. Passarem per davant de la caseta d'informació del parc i la parada de carruatges tirats per mules (un servei que té el parc de transport si som molt panxacontents, jajaja).
Iniciem la ruta per una pista de terra, sempre seguint les indicacions dels pals en aquesta primera part cap al Volcà de Croscat i les grederes. La pista passa per diverses masies, i prop del Vol del Colom un recinte on podrem llogar o fer viatges en globus aeroestàtics.

La Pomedera.

La Pomereda.

Volcà del Croscat.
Voregem el Volcan del Croscat pel Nord, passem per la Pomereda i Can Guerly, aqui podem observar les capes de lava o cendres que el volcà dipòsit durant el seu erupció. Quan aquest a l'alçada del Restaurant El Masnou, en el seu vessant Est. Veurem altres pals que senyalitzen cap els Grederes del Croscat i l'Àrea museu-paisatgista. Deixem l'itinerari per dirigir-nos cap a la dreta per una pista una mica ascendent aquesta va directament cap al Volcan del Croscat.

ESpai museístic del Volcà del Croscat.

Grederes del Volà del Croscat.

Primerament seguim les indicacions fins l'Area museu-paisatgista. Una zona on hi ha diversos palafones amb explicacions de les diverses etapes que ha tingut el volcà des d'una pedrera de extracció de minerals, a un abocador i finalment reconvertit i bastant bé restaurado. Les Grederes del Croscat, per a gaudi i consulta dels i les senderistes i personal interessat. Gaudim de l'entorn de les Grederes del Croscat una bona rato. Impresionant seva vessant amb prop de 100 metres d'altura, que ens permet veure els diferents estrats que el componen. Encara que no sapiguem res de volcans, només per al delit estètic val la pena visitar.

Sender d'accés al cim del Croscat.

Antiga Torre de Comunicacions del Croscat.
Retornem fins a la pista on trobem una cruïlla de camins i aquesta el pal inidicativo cap els Grederes del Croscat. A la nostra esquerra veurem una pista ascendent bastant degradada amb un cartell que ens adverteix de possibles despreniments. Agafem aquesta pista sense sortir-nos que s'eleva entre ziga-zagues fins a la part superior del volcà.
L'ascens és una mica pronunciat en algun punt. Finalment s'acaba la pista gairebé a la vora del gran tall que hi ha a la muntanya, és molt perillós apropar-o treure el cap. Ja que el terreny no està gens assentat i podriem caure a l'abisme .. En aquest punt prendrem una senda estreta pel bosc en fort pendent que puja per terreny de pedra rogenca descomposta fins al cim del Croscat.

Cim del Volcà del Croscat, 790 metres.
Al cim ens trobarem amb una antiga torre de comunicacions en ruïnes i amb unes bones vistes al Puigmal, Canigó i al tall del Croscat, on es distingeix els diferents estrats del volcà. Hi ha unes vagis amb pals de fustes a manera de lleva pors, però tornem a recordar que és millor no treure el cap ja que hi ha moltes possibilitats que el terreny no estigui ben assentat i puguem provocar un despreniment o el pitjor caure.

Grederes del Volà del Croscat des de el cim.

Grederes del Volà del Croscat.

Sender d'accés al cim del Croscat.
De nou tornem a baixar pel mateix camí que de pujada al cim. Encara que el camí continua per travessar pel volcà (la qual cosa no recomanem, pel perill de despreniments). Arribem fins al principi de pista i la cruïlla de camins, seguim les indicacions fins de nou arribar a la pista principal que és asfaltada al costat del Restaurant del Masnou. Continuarem altra vegada per l'itinerari principal del parc numero 1 cap al proper volcà que és el de Santa Margarida.

Guti & Marieta.

Restaurant el Masnou.

Guti.

Guti & Marieta. Darrera Volcà del Croscat.

GI- 524.
En tot just uns 400 metres arribarem a la carretera de Santa Pau, que creuem a veurem un cartell del un càmping ecològic "Ecològic Càmping Lava", creuarem la carretera cap a la zona d'aparcaments de Santa Margarida, que disposa també d'un WC i algunes màquines expenedores de begudes.

Àrea d'aparcament del Volcà de Santa Margarida

Caselles.

Pista d'accés al volcà de Santa Margarida

Accés al Crater
Seguirem per una pista que ens indiquen els pals de l'itinerari número 1, que ens guiaran fins al volcà de Santa Margarida, passant per Caselles, un petit grup de cases al peu del volcà, i pujant després per una pista força ben arreglada i enmig del bosc fins a la seva part més alta. Només arribar a ella, se'ns presenta una pista descendent amb alguns travessers a manera de graons que baixa cap al centre del Crater del Santa Margarida.

Can Santa.

Ermita de Santa Margarida

Ampli pla amb prats, amb una petita ermita en el seu interior. Ascendim a la part alta del volcà Santa Margarida pel seu costat Nord-oest. Convé respectar les senyalitzacions per no degradar el camnio i no posar en perill el valor paisatgístic del lloc. Sortim al costat de la casa de turisme rural "Can Santa", des d'allà prenem la pista que surt a la seva esquerra, descendint fins a la falda sud del Santa Margarida.

Crater del Volcà de Santa Margarida, 690 metres.

Sortida del Crater del volcà de Santa Margarida.

GR- 83.

Casot de Bassols.

Esglesia Sant Miquel Sacot.
On prenem el GR-83 Canigó, en direcció a Sant Miquel Sacot. Sense deixar el GR, sempre ben indicat amb els pals i altres senyals, transitarem per pistes fins que el camí realitza l'ascens final a l'Església a Sant Miquel Sacot.

Església originàriament romànica, ja documentada l'any 1.009. Al segle XVI es va restaurar i al segle XVII va ser ampliada i reformada en estil grecoromà, per la qual cosa només queda alguns vestigis de l'estil romànic original. En l'actualitat també està la casa de colònies "La Cot"

Esglesia Sant Miquel Sacot.( Casa de Colonies La Cot).

Esglesia Sant Miquel Sacot.

GR- 2
Continuem cap a l'Oest, per una pista asfaltada, de nou seguim l'itinerari numero 1 del parc, ja en direcció a la Fageda d'en Jordà, passarem entre boscos d'alzines i petits prats i masies com "Mas Prat de la Plaça". Aviat estarem descendint per un sender fins al pla on es troba la Cooperativa La Fageda. S'hi desenvolupen múltiples activitats, entre elles elaboració de productes lactis, per persones amb discapacitat.

Cami  a Fageda d´en Jorda.

Mas Prat de la Plaça

La Fageda.

Fageda d´en Jorda.

Fageda d´en Jorda. Marieta.
Per una pista còmoda i pràcticament plana, sense deixar de seguir les indicacions de l'itinerari numero 1, arribem a la Fageda d'en Jordà, 1 conegudíssim fageda que se situa sobre les colades de lava del volcà Croscat ia una altura excepcionalment baixa per boscos d'aquest tipus. Creuem la Fageda de Sud a Nord, respectant al màxim i no sortir-nos de la senda indicat. Ja que s'està intentant tornar a restaurar els murs de pedra seca i el mantell de la Fageda. Les massificacions de vegades fan extragos i cal cuidar l'entorn. Aviat sortirem a la carretera de Santa Pau i després de passar per un pas subterrani creuarem la carretera i finalment vam arribar al nostre punt d'inici i el final d'aquesta meravellosa ruta. Salut !!!