jueves, 14 de julio de 2016

Ascensió Aguja Roja "Via Normal, V - 110 m.", Riglos (Huesca).

Guti, R4 Cima Aguja Roja.

Mallos Mayores.
Els Mallos de Riglos són conseqüència de l'elevació dels Pirineus durant l'orogènia alpina i estan formats principalment de conglomerats del Miocè, sediments amb còdols de grandària significativa cimentats per grava i sorra. Aconsegueixen els 275 metres d'alçada màxima (esperó nord del Pisón) i es caracteritzen per les seves grans parets verticals o fins i tot desplomades, molt apreciades per a la pràctica de l'escalada.

Tradicionalment es divideixen en tres grups. Els Mallos Grandes, els Mallos Chicos o Mallos Pequeños (Els Galochos) i els Fils.
Mallo Pisón.

GR -

Per dirigir-nos a l'Aguja Roja entrem al poble de Riglos per la carretera i deixem el cotxe en l'últim pàrquing a la dreta, un cop passat el refugi de la federació que deixem a l'esquerra.

Sortim del Parking i continuem unes desenes de metres per la carretera que desemboca en un carrer més estreta i una cruïlla, a la dreta surt un carrer en fort pendent, vam pujar per ella, passem per una font, l'única que tindrem en tot el recorregut.

El nostre carrer es queda tallada uns metres per sobre de la font per un altre carrer transversal, l'agafem cap a la dreta i la prosseguim, desemboca en una pista de terra, la seguim, a la nostra esquerra s'obre una pista que indica propietat particular, seguim per la pista principal (GR) fins al següent desviament a l'esquerra. És una pista de poc mes d'un metre amb una petita pujada i encaixonada entre una paret a la nostra esquerra i una filera d'arbres a la dreta.

Només hem de seguir aquesta pista fins sobrepassar el Mallo Cored, una fita ens indica un sender que es dirigeix ​​clarament entre el Mallo Cored i l'Aguja Roja. El Mallo Cored té a la base una enorme cova, és fàcil distingir-lo.

El sender ens porta fins a la base del Mallo Cored, en el seu costat dret, surt a un sender transversal, l'agafem a dreta per dirigir-nos a la base de l'Aguja Roja i quant veiem un sender a la nostra esquerra que es dirigeix ​​a aquest costat de l'Aguja Roja, vam pujar per ell fins a aconseguir la base del Colladín que separa l'Aguja Roja del Mallo posterior, vam pujar al coll sota un enorme bloc encastat entre les dues agulles i passem a l'altre costat.

Aqui mirant al bloc, la via comença per una fissura xemeneia a la dreta del bloc.
Balsa.

Aguja Roja.
L'Aguja Roja es troba dins del grup de "Els Galochos" o Mallos Chicos. Denominada originalment "la Remolatxa", al costat dret del Mallo Cored i enganxada a l'Aguja Gomez Laguna.

La Via normal de l'Aguja Roja és una escalada molt vertical però senzilla, lluny de ser una via escola encara que tingui un grau factible (IV + / V). Via ben equipada però amb assegurances allunyats pur estil clàssic. La roca no deixa molt marge a col·locar assegurances externs com tascons o friends.

Mallo Cored i Aguja Roja.

Fita inici del sender

Aguja Roja.

Grimpada per l´acces a peu de via.

Peu de via.

Es escala a X fins que es tanca ia la part alta hem de sortir cap a l'esquerra per entrar al bloc i fer la reunió sobre seu. És una tirada curta, la dificultat de V, el pas de sortida pot impressionar perquè en ser un bloc, a l'abandonar el diedre xemeneia no tenim paret sota el bloc i sembla que anem al buit. A la tirada hi ha pocs segurs ull amb no saltar-se el últim, són a la paret dreta i com la tendència és donar suport l'espatlla dreta a la paret i sortir cap a l'esquerra ... podem no veure-ho. Si et fa por la sortida a l'esquerra, mira bé a la dreta perquè t'estàs saltant el parabolt. Trobem la R1 sobre del pont roca 2 parabolts amb anelles una de les seves xapes casolana pintada de groc. 4 parabolts (pintats de blanc) a 25 metres.

Des de la R1 no hi ha cap dubte, seguir les xapes blanques amb tendència a l'esquerra, no fiquem en una mena de diedre amb petites panxes però preses enormes i que es passa en X, estem lleugerament a l'esquerra de la xemeneia diedre de la següent tiratge, l'entrada a la reunió R2 es fa amb una pas atlètic a la dreta a una lleixa al mig de la paret, el pas no és difícil pujant els peus. R2, dues parabolts amb anelles, igual que en l'anterior reunió R1 un amb xapa casolana pintada de groc. 5 parabolts (xapa pintura blanca) en 25 metres.

Guti, R2.

L3 (V- / IV+) .-

Gran diedre-xemeneia, tot i que hi ha un enorme parabolt i una petita lleixa a meitat de la tirada, el més còmode és pujar fins al collet al final de la xemeneia diedre.

La sortida de la R2 són uns pocs passos de V- , immediatament ens dirigim a l'esquerra i entrem a la xemeneia diedre que pugem en X amb grans preses i petites panxes. La roca pot sembla que es vagi a desfer tot el contrari les preses són de luxe. Diria que aquest és el llarg més bonic de tota la via. R3 situada en un collet, diversos cables de bon diàmetre envolten la entosta que forma el coll i serveixen per assegurar la reunió. 7 parabolts,1 parabolts amb argolla  i dos pitons en 35 metres.

Una tirada amb alguns passos de IV, escalonada i poc vertical. Placa bastant tombada amb grans bolos. R4 a un cable que envolta el pic o cim de l'Aguja Roja. 3 parabolts en 25 metres.

R4. Cima Aguja Roja.

R4. Guti & Vanessa, Cim Aguja Roja.

R4 i 1 er. Rapel.
Descens.-

Amb dues cordes de 60 metres, es baixa en 3 ràpels. Des de la R4 un ràpel d'uns 25 metres a la R3. Des de La R3 un segon ràpel a R2 d'uns 35 metres i finalment des de la R2 un ràpel fins peus de via d'uns 50 metres. Les instal·lacions de ràpel de R4 i R3 les fem a les argolles o gossets que estan en els cables. El de la R2, utilitzem les anelles per passar la corda.

Des peus de via només haurem de desfer el camí d'accés.

1 er. Rapel.

2 ond Rapel.

Localizació i ubicació dels Mallos de Riglos.

Croquis Aguja Roja Via Normal.
Via: Normal.
Zona: Mallos Chicos "Els Galochos" - Mallos de Riglos.
Dificultat: V.
Dificultat obligada: IV +.
Grau d'exposició: Baix
Grau de compromís: Baix
Equipament: Via totalment equipada amb parabolts i alguns pitons. (Totes les reunions són raperables R3 i R4 filferro amb ariet o gossets).
Material: 10 cintes exprés i R's.