viernes, 20 de enero de 2017

De la Pleta a la Morella "594,6 m.", Sitges (Barcelona).

Zona de Parking de la Pleta.
La Morella és una muntanya de 594 metres que es troba al municipi de Begues, a la comarca del Baix Llobregat. És el cim més alt del Massís del Garraf. Està constituït per calcàries amb intercalacions dolomítiques els períodes Valanginià i Barremià del Cretaci inferior. Al cim podem trobar un vèrtex geodèsic

Per aquest cim de la muntanya passa un sender de gran recorregut (GR 92 Sender del Mediterrani), a la seva etapa 21 de Bruguers a Garraf. On coincideix amb el sender local de petit recorregut (SL-C 99) de 6,1 km, que va des del Centre d'Activitats Ambientals Cal Ganxo (Castelldefels) a La Morella. Si seguim el GR 92 direcció cap a la població de Garraf, a 3,5 km s'arriba al Centre d'Informació La Pleta, del Parc del Garraf.

La Pleta.

Guti & Marieta en La Pleta.

Des de Castelldefels, per la pista forestal asfaltada de la Urbanització Ratpenat a la Plana Novella i que arrenca després de la Sortida 42 de l'autovia C-32. Carretera Ratpenat a Plana Novella, Km 3,5, A la nostra esquerra, tindrem una zona per estacionar el vehicle.

Carretera a Pla de Querol. GR 92.

Recorregut.-

Després estacionar el vehicle a la zona habiltada davant l'Oficina del Parc del Garraf, anomenada La Pleta, creuem la carretera que va de la Urb. Rat Penat a la Urb. Plana Novella. I vam visitar aquesta oficina que és una masia d'obra atribuïda a l'arquitecte modernista Francesc Berenguer i Mestres aixecada l'any 1.894 i destinada inicialment a activitats ramaderes. Va ser adquirida per la Diputació de Barcelona per rehabilitar-la i destinar-la a equipament del parc. L'oficina actua de suport administratiu per facilitar la relació entre els ajuntaments, a els habitants del parc i l 'Oficina Tècnica de Parcs Naturals, i també amb els habitants del massís.
Disposa d'un servei de préstec gratuït de material adaptat: bicicletes handbikes, Terceres rodes per adaptar a la cadira de l 'usuari i dossiers adaptats de rutes de flora i fauna.

El Servei és pot sol·licitar in situ o anticipadament complimentant una fitxa de préstec.

Horari: de dilluns a divendres de 9 a 15 h
Adreça postal:
Correu postal: Mediterrani 11, 08850 Gavà
Ctra. De Rat Penat a Plana Novella, km 3,5
08870 Sitges
Tel. 935971819
Fax. 935970887

A/e: p.garraf@diba.cat

Carretera a Pla de Querol, GR 92.

Avenc

Marques del GR 92.

Garraf.
Després de visitar i recollir més informació de la zona, vam sortir de l'entorn de la Masia La Pleta, i continuem per la carretera cap al Pla de Querol, haurem d'anar seguint les marques de pintura del GR 92 (Blanques i vermelles). Extremant les precaucions perquè sol a veure pas de vehicles a motor i grups de ciclistes, evitant així atropellaments etc.
Gaudirem del paisatge que ens ofereix el Parc del Garraf, amb la seva planta mes coneguda i autoctona "El Margallo o Margalló, Chamaerops humilis" És una de les dues espècies, juntament amb Phoenix theophrasti, de la família de les palmeres Arecaceae) nativa de la l'Europa meridional. Es distribueix pel nord d'Àfrica i el sud-est i sud-oest d'Europa. És l'única espècie de palmera autòctona de Catalunya, Illes Balears, etc.
Parc del Garraf.
La ruta està perfectament senyalitzada amb pals de fusta marcats amb un quadrat morat, encara que de fet només es tracta de seguir les marques blanques i vermelles del GR-92. Una mica més amunt trobem la primera avenc de les moltes que veurem al llarg de la jornada. Es troba a peu de carretera i està protegida per una tanca metàl·lica color verd.

Pla de Querol.
Continuem i una mica més endavant trobarem el desviament cap al Avenc Emili Sabater, fàcilment identificable perquè, a més del pal, veurem algun cotxe aparcat. Seguim el sender en lleugera baixada, ocult de vegades pels matolls, fins arribar a l'avenc, potser la més coneguda del Parc del Garraf. L'avenc té una profunditat de 46 metres i en la seva mateixa boca són visibles un grup d'estalactites.

Tornem a la carretera i seguim pujant cap al Pla de Querol una zona d'aparcament que es troba a la pista de Rat Penat a Plana Novella en un dels punts més alts i amb una de les vistes més apreciades per els i les visitants del Parc . En els últims anys el sòl d'aquest aparcament s'havia deteriorat.
S'han realitzat unes obres de millora que han consistit en l'aplicació d'una barreja de materials molt resisitentes preparats precisament per ser aplicats en entorns naturals presentant una major durabilitat que en els paviments tradicionals.
Aquest material un cop col·locat es mimetitzar amb el territori perquè s'ha extret precisament d'una de les pedreres del Parc fet que ha donat que en els tons del material fossin molt exactes a les pròpies del massís del Garraf.

Pistas a Vallgrassa i La Morella.

La Bena.

El Rascler.

Abandonem la carretera que continua cap a la Plana Novella i continuem per la pista asfaltada de la dreta, tancada a la circulació per una barrera, en direcció cap a les antenes i la bola de radar, Cim coneguda com El Rascler. Més endavant un pal ens convida a abandonar-la i seguir per un corriolet estret i argilós endinsant-nos en un paisatge agressiu on les roques calcàries han estat modelades pel vent i la pluja. És una zona on abunden els avencs i no totes estan senyalitzades, per la qual cosa convé fer un ull.

Avenc de la Silvia, 18 m de fondaria

Fita indicativa del Avenc de la Silvia.

Avenc de la Silvia.

Avenc de Ignacio.

Avancem pel sender trobant-nos diverses avencs senyalitzades, alguna d'elles indicant la prohibició de baixar per la baixa concentració d'oxigen que hi ha en el seu interior (l'avenc de l'Asensio), i destacant totes elles per l'estreta boca d'entrada. El sender ens condueix novament a la pista asfaltada fins arribar al Pujol de Campgràs, visible com un extens prat. En aquest punt la pista es bifurca: recte es continua cap a les antenes i la bola de radar "El Rascler" i per la dreta segueix el GR 92 que condueix al cim de la Morella.

El Rascler

Antic Abocador del Garraf.

La Morella.

El camí gira cap a l'esquerra deixant la pista que condueix cap al clausurat abocador del Garraf i el seguim fins a un corriolet que condueix al cim de la Morella. I aviat arribem al cim de la Morella fàcil de indentificar per la seva creu i un gran punt geodesic

Punt Geodasic, La Morella.

Cim de La Morella, 594 m.

Palafon de referencia de punts i cimes de la zona.
Al cim tenim unes magnífiques vistes, on podem veure altres 100 cims de la llista com Les Agulles. També veiem el Castell d'Eramprunya, Fons de l'l'Eix, La Ciutat de Castedefels, etc. Vam signar en el llibre de registres que disposa a la creu de metall. Mengem una mica i tornem pel mateix camí pel qual hem ascendit, donant per conclosa aquesta nova sortida. Esperem que us hagi agradat.

Cim de La Morella.

Vertex Geodasic.

Creu al Cim de La Morella.

Txiki.

Croquis de la Ruta extret de.- http://conlosnenesacuestas.blogspot.com.es/

Grau de Dificultat: Baix
Temps / Horari: 2 hores 15 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 354 m. a 594 m.
Ús actual: senderisme, pista asfaltada i carretera
Estat: Molt bo
Senyalització. Bona (Marques de pintures de color vermell i blanc GR, palafones explicatius i pals de fusta indicatius)
Llocs de valor: Centre La Pleta, Avencs de la (Sílvia, Emili Sabater, Llamp, Lluís Solà i L'Asensio), Bassa Campgràs, Castell del Garraf, La Morella, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de forta sol. Portar aigua.