sábado, 29 de julio de 2017

Ascensió Agulla Pondiello "3.011 m." des de Os Banyos de Panticosa, Panticosa (Osca).

Croquis del itinerari extret de.- www.mendikat.net
L'Agulla de Pondiellos és un petit cim que antecedeix al Garmo Negre, el cim més alt dels Pics d'Argualas, al Pirineu Aragonés.La Agulla de Pondiellos cim satèl·lit del Garmo Negre, als quals es pot arribar des del coll de Pondiellos , tenen al Sud-oest els pics de l'Algues, el Algues Nord i el Argualas. El coll de Pondiellos el separa del Pondiellos, l'Arnales i els Pics de l'Infern.
Agulla Pondiello.

Inici de l ´ascensió

Des Osca prenem la carretera N-330 en direcció Sabiñanigo, Jaca. Passat Sabiñanigo ens desviem direcció Biescas per la N-260. En arribar a a Biescas continuem recte per la A-136 direcció Sallent de Gallego, França. Uns quilòmetres abans d'arribar a Sallent prenem el desviament cap a Panticosa i continuem per la carretera fins arribar al Balneari de Panticosa. Un cop aqui estacionem el vehicle, és una zona de pernoctació.

Ibon dels Banys

Mallata Baja.

Recorregut

Estacionem el vehicle i ens dirigim cap al llac, i just abans d'arribar a l'girem cap a la dreta (Nord-est) veurem en un arbre unes fletxes de colors indicatives, cruzaremnos per la zona boscosa seguint aquest sender que sembla acostar-nos a la cascada. Passarem prop de la Font termal de la Llacuna (un templete blanc amb adorns i al seu interior hi ha un banc per seure, un lloc molt romàntic, jejeje) continuarem per una marcada senda que amb un còmode ziga-zaga ens porta fins a la Mallata Baixa, aquí es gira cap al Nord-est per una traça que amb prou feines guanya alçada fins a estar sota de la Mallata Alta, on les fites ens porten directes vessant amunt. Veurem algunes pedres pintades amb el nom dels cims que tenim davant de nosaltres.

Agulla Pondiello

Mallata Alta.
Quan vam arribar a la Mallata Alta, girem al Nord a la recerca del Coll de Pondiellos, el primer tram anem guanyant alçada per una clara senda, deixem a la nostra dreta una indicació en una roca que diu "Arnales" i seguim ascendint, fins que veiem el coll que girem a la dreta. Veiem algunes marmotes i les vista del prat verd amb el fonde de la Pondiellos és una meravella.

Tram de pedrera

Coll de Pondiello

Arribant al Coll de Pondiellos, tot i veiem alguns geleres que aguantan. Hem anat pujant per algunes pedreres seguint les fites. Les vista segueixen sent cada vegada més boniques i impressionants. Molt baix veiem els Banys de Panticosa, seguim fins ja veure un Vivac i darrera els Ibones de Pondiello.
Aqui mengem alguna cosa i ens posem els cascos. Per emprendre l'últim tram fins al cim.

Canal d'ascensió
Els Ibones de Pondiellos estan situats a l'oest del Balneari de Panticosa. poden veure el cim de Argualas i la del Garmo Negre amb l'Agulla de Pondiellos. A la dreta es veuen els Pics de l'Infern conegudes també com Quijada de Pondiellos i al fons el Balaitous. Estan a una altitud 2.735 m. amb una superfície que ocupen 4,4 Ha.

Aresta del Pondiello

Emprenem l'ascens cap al Sud (hi ​​ha alguna fita) per un vessant empedrat a la recerca d'una canal descomposta que puja de dreta a esquerra, per evitar els trams més trencats, es pot enfilar per l'esquerra. Arribem al final de la canal, evitem el contrafort que cau d'una fals cim avançant en horitzontal, fins a guanyar l'aresta, arribar a un contrafort, veient ja al capdavant l'Agulla de Pondiello. Ascendim guanyant alçada cap a la dreta per pujar a la carena, una fàcil grimpada, està una mica delicat, ja que el vessant és empinada dificulten els passos, amb el perill de patinar.

Cim de l´Inferno + Ibons de Pondiello.

Pre Cim.
Seguim la carena fent algun equilibri i gaudint de les majestuoses vistes del Garmo a la dreta, fins plantar-nos al peu del pic. Ascendida la pendent final cim queda una mica més enllà a l'esquerra. Aquí es podria tirar per l'aresta, nosaltres anem per la paret per un terreny trencat, per després sortir més tard a l'aresta, i una vegada en ella pel tall arribem al cim de l'Agulla de Pondiello a uns 3.011 metres d'altitud .

Cim Agulla Pondiello.

Os Banyo de Pandicosa.

Garmo Negro.
Descens.-

Satisfets de fer cim vam plantejar la possibilitat de continuar cap al Garmo Negre, però al no veure-ho molt clar i per temps vam decidir tornar per on hem pujat.
Tornant enrere sobre els nostres passos, amb molt de compte de la mateixa manera que la pujada de no relliscar i temptejant molt bé on ens agafem doncs les roques aquesta mes aviat de "Mirame però no em toquis massa". Així fins arribar de nou a la canal i baixar al Coll de la Pondiello i des d'aqui tornar gairebé fer el camí per on hem pujat.

Alguns blogs de pedra
Guti & Vane.

Cim Agulla Pondiello.

Guti, Cim Agulla Pobdeillo, 3.011 m.

Cim o lloc: Agulla de Pondiello.
Durada: Dia complet.
Temps total efectiu (sense parades): 7 hores. (Anada i tornada)
Desnivell acumulat: 1.500 metres
Dificultat tècnica: Moderada.
Altitud màxima: 3.011 metres.
Altitud mínima: 1.636 metres.
Punt de Sortida i arribada: Os Banyos de Panticosa
Població més propera: Panticosa.
Època: Estiu.
Material: Bastons i Casc. En altres epoca equip d'ascensions hivernals (Grampons, piolet, corda. Opcional).

Croquis de la ruta extret de.- http://igertu.blogspot.com.es