domingo, 30 de julio de 2017

Ruta 360º Mallos de Agüero, Agüero (Osca).

Mallos de Agüero.

La localitat de Aguero s'assenta als peus d'unes enormes moles pètries conegudes com els Mallos de Aguero. El recorregut que es proposa és un circuit circular al voltant dels Mallos de Agüero, amb espectaculars vistes sobre Peña Sola i la resta dels Mallos, així com del nucli d'Agüero i el seu entorn. La tornada als Mallos no presenta dificultats tècniques i és apta per a tot tipus de públic.

Inici de la ruta.

Des Osca circular per l'A-125 direcció Pamplona. Un cop deixada enrere la localitat d'Ayerbe i darrere uns quilòmetres agafar un desviament a l'esquerra per la carretera provincial HU-534.
Un cop hem arribat a la població d'Agüero. El millor lloc per deixar el vehicle és a l'entrada del Pàrquing del Càmping "Peña Sola" de la mateixa Agüero.

Font del Piojo.

Peña Sola.

Peña Sola i Massis de Agüero.
Recorregut.-

Sortim des del càmping de Penya Sola, cap a l'esquerra per la pista asfaltada en direcció a la vila de Sant Feliços. A pocs metres veurem un senyal vertical de fusta que ens indica el camí a seguir "Ajuntament Agüero- Ruta 360º Mallos Agüero / Ruta Cova A l'Foraz" ..
Primer pujarem per una costa endinsant-nos al poble d'Agüero, pujant cap al cementiri, veurem alguna placa de "Ruta del Calvari". Després de gairebé deixar les cases de la població veurem la Font del Poll.
Seguirem cap a l'esquerra vorejant el tancat d'una ultima casa i aqui a pocs metres ens surt un sender a la dreta que puja a zigi-zaga fins a un turo. Un altre senyal vertical de fusta "11,6 km. Vilalangua" ens ajuda a seguir bé la ruta.

Pista inici de la ruta.

Massis d´Agüero.
Arribem al Turo on hi ha un altre senyal vertical amb diverses opcions a l'esquerra ens dirigim cap a la població de Vilalangua i a la dreta "La nostra" Sender Circular als Mallos de Agüero.
En aquest Turo, també veurem un panell explicatiu de la "Ruta del Calvari" a Agüero. La Història del Penitent, segons expliquen. Un cop el penitent arriba a Penya de Sant Miquel (creiem que és el turo on ens situem en aquesta part de la ruta) aquest es gira cap al poble col·locant-davant seu. Aquest gest simbolitza el penediment del penitent. I el perdó dels seus pecats.
Aquest sender també es coneix com el sender de la Il·luminació. Antigament en realitzar la ruta del Calvari, es il·luminava el camí cremant branques d'Boj, aquestes en cremar es reflectien en les grans parets dels Mallos i produïen un reflex d'inusual bellesa. En l'actualitat no es realitza per la prohibició de fer foc.

Massis d Agüero.

Coll de Pedro.
Continuem cap a la dreta per aquest sender als peus ia pròpiament dit, dels Mallos de Agüero. Gran formacions rocoses, que es van formar a causa de l'erosió dels conglomerats prepirinencs. Les fractures afavoreixen l'aïllament dels Mallos que evolucionen per disgregació i caiguda de gravetat. Aviat arribem al que seria l'inici real d'aquesta ruta, mes senyals verticals ens ho indiquen i un gran palafon informatiu. Junts a uns gran blocs de pedres on hi ha algunes vies d'escalada esportiva.

Els penyals de Manzargos i Puntes Chotero i Repicón al fons

Foz de Pituleo

Massis d Agüero.
Continuem pel sender a la dreta seguint les fites de pedres, passarem un torrent sec. I seguirem sempre pel sender més a la dreta, la resta de derivacions a l'esquerra són aproximacions a les vies d'escalada clàssica que hi ha als Mallos. Els Mallos tenen algunes denominacions l'agulla es diu Peña Sola i la resta del Mallo és el Massís d'Agüero. En aquest se situen dues cavitats les Coves de la Reina i la d'Os Chitano. Continuarem ascendint cap al coll del Pedro, un cop allà baixarem cap a la dreta en direcció a la Cova de l'Al Forat. deixant el desviament a Carcavilla a l'esquerra.

Barranc de la Rabosera.

Camí de la Cova d'Al-Foraz
En anar descendint veurem com a teló de fons la serra anomenada Foz de Pituleo i el Barranc de la Rabosera, que ja ens acompanyaran durant gran part de la ruta. Baixant veurem algunes casetes i alguna bifurcació a la dreta. Nosaltres seguirem vorejant als Mallos, deixant per a una altra ocasió la vista a la Cova de l'Forat.

Mallos de Agüero.

Els penyals de Manzargos.

Continuem vorejant els Mallos per la seva cara oest, I gaudint del Barranc de la Rabosera, La Serra de la Foz de Pituelo també es divideix en parts i es diuen Els Penyals de Manzargos i Puntes Chotero i Repicón d'esquerra a dreta. En els Mallos també és molt apreciada la fauna d'aus rapinyaires especialment els voltors, on podrem veure gran varietat (milà reial, trencalòs, voltor comú, àguila real, astor comú, etc.). Segons les estacions observarem algunes altres espècies tant d'aus com de mamifers (milà negre, grua comú, pit-roig, geneta, jabali, cabirol, etc).

Peña Sola.

Monolit de Els penyals de Manzargos.

Guti, Paco i Vane.
Continuarem vorejant Els Mallos, gaudint del seu impressionants parets, i fent-la idea de possibles itineraris d'escalada. La parets dels Mallos fa poc que han estat equipades i en aquest aspecte és una zona força verge per poder realitzar noves rutes per gran part de les seves cares. jejeje.
Acabem la nostra tornada als Mallos arribant de nou al Turo del Calvari.

Peña Sola.

Peus de via "Via Normal" Peña Sola.
Ja per concloure aquesta ruta, vam decidir pujar fins als peus de l'Agulla Penya Sola, i gaudir des de alli de les vista paronamicas tant del poble d'Agüero i del barranc de la Rabosera, amb els Mazargos al fons. Veiem l'inici d'algunes vies clàssiques d'escalada, moltes amb començament en artificial. Tornem a baixar fins al turo i des d'aqui ens dirigim al càmping de Penya Sola en Agüero. Per descansar i gaudir de la seva varietat de tapes i menjars. jejeje. Carlos (gerent) i companyia ens van cuidar molt bé.

Pas estret entre Peña Sola i el Massís d'Agüero.

Peña Sola.

Pas estret entre Penya Sola i el Massís d'Agüero.

Barranc de la Rabosera, al fons Els Penyals de Manzargos.

Grau de Dificultat: Baix / Moderat (Segons algun tram)
Temps / Horari: 1 h. 20 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 730 m. a 860 m.
Ús actual: senderisme, cultural i d'especial interes d'aus rapinyaires (GR- 1, sender Històric)
Estat: bo / regular segons trams
Senyalització. Bona (Senyalitzacions verticals i palafones explicatius)
Llocs de valor: Peña Sola, Coves La Reina, Os Chitano, Massís de Agüero, Barranc de la Rabosera, Font del Piojo, Poble d'Agüero.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigada i totes. Portar aigua.