viernes, 28 de septiembre de 2018

Puig d'Arques "535 m." + Puig de les Gavarres "537 m." des del Coll de Can Llach, Romanyà de la Selva (Girona).

Coll de Can Llach.
El massís de les Gavarres és una alineació muntanyosa de la Serralada Litoral Catalana que forma un arc que marca els límits geogràfics meridionals de la plana de l'Empordà. El Puig d'Arques, 532 metres i el Puig de les Gavarres, 537 metres són dos dels cims d'aquest massís entre les poblacions de Cruïlles, Romanyà de la Selva i Sant Sadurní de l'Heura. Un d'ells és aquesta marcat com a cim comarcal de la zona (Puig d'Arques) i coronat pel Radar Meteorològic del Baix Empordà. També està inclòs a la llista de la FEEC dels 100 cims.

Pista forestal Coll del Matxo Mort.

Marxarem fins a la localitat de Romanyà de la Selva i a l'entrada d'aquesta localitat ens desviarem per una pista que assenyala la direcció del Puig d'Arques. Seguirem la pista fins al Coll de Can Llach, on deixarem el cotxe a l'esplanada que hi ha a l'esquerra.

Coll del Matxo Mort.

Entrada a Can Sitges.
Recorregut.-

Després estacionar a l'esplanada el vehicle (veurem algun senyal vertical inidicativa i un cartell de fusta avisant del risc d'incendis a la zona). Caminem uns metres per la pista asfaltada i girem a l'esquerra per seguir per la pista forestal que ens conduirà fins al Coll del Matxo Mort. Una pujada ens porta fins al coll, marcat amb un pal indicador, on girem a la dreta en direcció a Can Sitges.
La pista, senyalitzada amb les marques de pintura de GR (blanques i vermelles) del GR-92 planeja i ens condueix fins a la masia de Can Sitges, l'entrada deixem a la nostra esquerra, fins arribar a una nova bifurcació senyalitzada, en què continuarem per la dreta, en lleugera pujada direcció Plans de Can Sabater / Sant Cebrià dels Alls.

Can Sitges.

Ruïnes d'una antiga casa ???

Pedra que marca la sendera d'accés al Puig de les Gavarres.
La pista puja, travessa un espès sureda, veurem ruïnes d'alguna antiga construció. Després de la pujada, vam començar a baixar fins arribar a una nova bifurcació, marcada amb una gran fita de pedra. Continuarem per esquerra endinsant-nos més al bosc per un camí no tan marcat com el de la dreta que baixa cap a la vessant del Puig d'Aiguabona.
per aquest camí en acabar de pujar veurem gairebé al cim una estelada i si girem una mica cap a la dreta de l'esplanada donarem amb el vèrtex geodasic de Puig de les Gavarres. Aquest no té gairebé de vista ja que la espessors dels arbres i arbustos les taponen encara que antigament aquesta era i és el cim alguna cosa mes alta que la de Puig d'Arques, és a si el cim comarcal de Baix Empordà.

Estelada al cim del Puig de les Gavarres.

Cim del Puig de les Gavarres, 537 m.

Radar meteorològic al cim de Puig d'Arques.
Deixem el cim del Puig de les Gavarres i baixarem per un extrecho sender en pronunciada baixada fins al coll (tanques de fusta) que ens separa del Puig d'Arques, una petita esplanada al fons de la qual, veurem una gran roca amb una placa commemorativa. un corriolet s'endinsa a l'alzinar i després aquest puja fins a l'estació meteorològica.

Coll de Puig d'Arques.

Placa homenatge.

Radar meteorològic del Baix Empordà.

Mirador de la A.E.C. (Agrupació Excursionista Catalunya).
En arribar a l'altura de l'estació meteorològica, veurem una plataforma elevada de fusta és el mirador del Puig d'Arques, 535 m. Ja hem arribat al cim comarcal de les Gavarres, tot i que un parell de metres més baix que el seu homòleg Puig de les Gavarres. Vam pujar fins a la plataforma per veure i gaudir de les vistes. A sota d'aquesta veurem un pessebre i la placa que marca el nom del cim i metres d'altitud. podrem veure part de la costa i muntanyes tan emblemàtiques com Montserrat, Montseny, Matagalls, etc.

Pessebre.

Cim Puig d´Arques, 535 m.
Després de fer les fotos pertinents vam baixar del mirador i ens acostem a visitar el Dolmen d'Arques. Situat al costat de l'estació meteorològica.
Aquest dolmen és un dels mes importants de les Gavarres, va ser descobert en l'any 1.964. L'excavació va proporcionar interessants restes dels aixovars funeraris que acompanyaven al cadaver (framentos de ceràmica, una placa verdosa, dues puntes de llança i un ganivet de sílex). Es situa la seva construció per la principis del mil·lenni III aC.

Dolmen d´Arques.

Entrada al Radar Meteorològic del Baix Empordà.
Després de visitar el Dolmen d'Arques, vam abandonar el Puig d'Arques per la pista que baixa des del recinte fins a la carretera. Passem a l'altre costat de la barrera que impedeix el pas de vehicles cap al radar i després girem a la dreta, baixant per una pista asfaltada (veurem un dipòsit d'aigua a la nostra dreta) que ens deixa al Pla de Can Sabaté el lloc aquesta senyalitzat per un pal indicatiu. Ja des d'aqui ens queda seguir per la pista asfaltada fins al Coll de Can Llach, punt on havíem aparcat el nostre vehicle. Fi de ruta. Esperem que sigui del vostre gust.

Pista asfaltada a Pla de Can Sabaté.

Dipòsit d'aigua.

Pla de Can Sabaté.

Carretera a Coll de Can Llach, uns 2 quilòmetres..

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps / Horari: 3 h.
Desnivell / Quota màxima: 375 m. a 537 m.
Ús actual: senderisme, patrimoni, carretera, històric, meteorologico, etc.
Estat: bo
Senyalització: Bona (Senyalitzacions indicatives verticals, ull a la gran fita de oiedra que puja al cim Puig de les Gavarres)
Llocs de valor: Coll de Can Llach, Coll del Matxo Mort, Can Sigtes, Puig de les Gavarres, Puig d'Arques, Dolmen d'Arques, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigat. Portar aigua.

Croquis de la ruta Puig de les Gavarres i Puig d'Arques extret de.- http://conlosnenesacuestas.blogspot.com