lunes, 13 de mayo de 2019

Ascensió Paret de l´Os "Via Aresta Puki-Nuki, V - 100 m." Sant Llorenç de Montgai (Lleida).

Carretera LV - 9047.
Sant Llorenç de Montgai és una població que pertany al municipi de Camarasa, comarca de la Noguera.

El poble és conegut pel seu embassament, un lloc ideal per gaudir de nombroses activitats aquàtiques i d'oci, com passejar en caiac per les aigües tranquil·les i majestuoses del llac o practicar la pesca esportiva. A més, l'espai està declarat reserva natural de fauna salvatge.
En els seus voltants es descobreixen paratges naturals de gran bellesa, com espadat de la coma de Gelis, la paret de l'Ós i frondoses pinedes.

Just a la Paret de l'Os, encontramos bastants itineraris d'escalada clàssica, en aquesta ocasió ens fixem en la Aresta Puki-Nuki, situada entre la Remacha i el va esperar Sud d'aquesta mateixa Paret.

Zona d´Aparcament. LV - 9047.

Paret de l´Os.

Des Balaguer hem de prendre la carretera direcció Tremp (C-13). Abans d'arribar al poble de Camarasa trobem una desviació a mà esquerra direcció a Sant Llorenç de Montgai (LV-9047). Hem de seguir per aquesta carretera direcció Sant Llorenç; primer passarem pel costat de la Paret de l'Os i al 2,5 km del desviament estarem davant la Paret del Cilindre.
Es pot aparcar a mà esquerra i també a mà dreta tenim una explanada on podem aparcar el vehicle (cartells de la Via Ferrada "Cagate Lorito" i la ruta dels Bous).

Riu Segre.

Vanessa & Jota. LV- 9047. Km. 10.
Un cop estacionem el vehicle tornarem caminant cap a la carretera LV-9047 i girarem caminant per aquesta cap a l'esquerra, vigilar amb els vehicles que ve en tots dos sentits. Tenint ja gairebé de fons a la nostra esquerra el Cilindre, continuarem pasans per de baix de la Cova dels Bous (Lloc d'excavacions arqueològiques) i seguirem la carretera fins a la senyal del punt kilometrico nº 10. Just davant tenim l'accés equipat amb cadenes i graons de ferros per arribar a l'inici de la Via a la dreta després de pujar el tram equipat a prop d'una gran cavitat a la paret. Veurem, tambe una placa commemorativa a Joan M. Remacha del C.E. de Lleida.

Tram Equipat.

Peu de Via Aresta Puki-Nuki + Via Original del Esperó Sud.

Localitzem el peu de via a la dreta de la Remacha, després de passar per davant de la placa commemorativa, veurem una corda fixa que no hem de seguir. L'inici aquesta prop d'una gran cavitat a la paret i aquest llarg és compartit amb la "Via Original" de l'Esperò Sud. A la paret al costat d'un arbust veurem un antic buril amb xapa. Mas dalt veurem ja algun segur mes actualitzat, jejeje. Els primers metres fins l'assegurança són els mes delicats, tot i que hi ha bones preses i agafades, hem de vigilar ja que la paret sol estar relliscosa i humida. Després assegurar-nos la dificultat baixa bastant i gairebé en una rampa arribant a la base d'una agulla veurem la R1. R1, 4 burins amb xapa oxidats units amb un filferro i anella. Reunió rapelable !!!. 2 parabolts possibilitat d'encintar una savina en uns 15 metres.

Pantá de Sant Llorenç de Montgai.

Sortim rectes des de la R1, i de seguida ens endinsem per una canal on trobarem la primera assegurança. Anem escalant per la canal on la motxilla ens pot destorbar en algun pas. La roca és bastant acceptable, acabant la canal continuarem amb un flanqueig cap a la dreta canviant així de cara, trobarem la R2 gairebé als nostres peus. Aquesta reunón és compartida amb la "Via Original" de l'Espero Sud i el seu R1. R2, dues escàrpies amb anelles i un parabolt amb xapa. Reunió rapelable (cal repassar les escàrpies !!!). 3 parabolts en uns 20 metres.

Vanessa, R2.

R2 Via Puki-Nuki. R1 Via Original "Esperò Sud".

R2 bis.
Després de recuperar a tota la cordada, vam realitzar un canvi de reunió. Sortim caminant per una zona arbustiva anomenada "el Jardí penjant", fins a la base i la continuació de l'aresta. Veurem una savina on poder muntar una reunió o assegurar-nos. A la nostra dreta queda tota la paret de Esperò Sud.
Tirada neta uns 10 metres.

Guti & Vanessa, R2 bis.

Sortim rectes, per un muret vertical a la recerca d'un primer segur per sota d'una acàcia (arbret). Evitem d'anar a un collet que hi ha a la nostra esquerra. Continuarem escalant ja per la pròpiament dita aresta, amb alguns passos a mirar-se'ls, hi ha força possibilitats de col·locar algun segur flotant si ho requerim. Gairebé a meitat d'aresta tornem a canviar de cara, dir que aquest llarg l'escalada és molt agreadable i amb passos molt bonics i elegants, alguns una mica exposats però sempre trobarem bones preses tant per mans com per peus.
Després d'uns passos mes verticals arribarem una primera lleixa que ens fa anar centrats per continuar remuntar fàcilment fins gairebé el cim de l'aresta. Aqui podriem veurem altra assegurança on hi ha la possibilitat de muntar la R3. Nosaltres vam pujar un parell de passos més i vam muntar una R3 amb autoseguros al principi del cim. R3, reunió a muntar (Nosaltres ultilizamos una baga envoltant una gran roca i dues friends "Totem cam negre i Camalot groc"). Reunió no rapelable. 8 parabolts en uns 45 metres.

Espero Sud (Paret de l´Os) al fons Cresta de Sant Genis.

L4 (III/ II).-

Després de pujar tota la cordada ens queden uns últims metres de pura cresta, fins arribar a un arbret on trobarem la R4. A la nostra dreta podrem veure el cim de la Agulleta de l'Ós, que potser en una altra la farem. R4, cordino encintat en una petita alzina. Reunió no rapelable. Tirada neta uns 10 o 15 metres.

Agulleta de l´Os.

Després de gaudir de tan bell paisatge. El descens el farem caminant cap a l'Est, seguint algunes fites. Anirem descendint buscant el descens més evident cap a les vies del ferrocarril. Trobarem una bifurcació que va a l'esquerra. Agafarem aquesta i anirem cap a la Cresta Disblia i després seguirem pel descens d'aquesta fins a la riera i des d'alli a la zona d'estacionament on tenim el vehicle. El descens pot ser perdedor prendre sempre de referència que les vies fèrries han d'estar a la vostra dreta en sentit de la marcha. Ok.

R4. Cim de la Aresta Puki-Nuki. Paret de l´Os.

???.
Fitxa Tècnica:

Via: Aresta Puki-Nuki.
Zona: Paret de l'Os. Sant Llorenç de Montgai.
Dificultat: V.
Dificultat obligada: V.
Compromís: Baix.
Equipament: Via pràcticament equipada (amb parabolts i algun material antiquat !!!). Reunions rapelables (excepte R3 i R4 !!!, que és el cim, jejeje).
Material: 10 cintes exprés (algunes llargues), jocs de tascons, joc de friends, baga savineras i reunions.
Orientació: Sud-oest.

Croquis i ressenyes Paret de l'Os "Via Aresta Puki-Nuki". Sant Llorenç de Montgai. Extret de.-http://joanasin.blogspot.com  adaptat per Boulder Rocòdrom a Barcelona.