sábado, 12 de diciembre de 2020

Ascensió Penya Segat de la Falconera "Via Vertical sortida per La Dama de Piedra, 6a/ Ae - 185 m." El Garraf (Barcelona).

Penya Segat de la Falconera.

El penya-segat de la Falconera, és sinònim d'escalada i aventura. Situat al poblet de Garraf, tenim una gran paret on tenim el mar Mediterrani de fons i sota els nostres peus. Aqui trobem bastants itineraris de pur estil clàssic molts o la majoria a reforçar o equipar amb assegurances flotants, ja que la proximitat a la mar no perdona per res la oxidació i deteriorament prematur de les assegurances fixos que hi ha col·locats a la paret.
És una escola d'escalada bastant antiga des de l'any 1.968 on l'escalador Reinal i Sánchez van marcar el primer itinerari de la Via Sánchez - Reinal.
  Doncs en aquesta ens apropem a aquesta part de l'Garraf i diem aventurar-nos en un d'aquests itineraris sobre la línia de la mar. Esperem que us agradi.

Acces al inici dels Itineraris.

L1, Via S.A.M.E. (Comun per a molts altres itineraris).

Des de Barcelona agafarem l'autovia C-32 en direcció Castedefels / Sitges. Deixem la C-32 a l'alçada de Port Ginesta i prenem la Sortida que mena a la C-31 que porta a Sitges. Seguirem per les conegudes corbes del Garraf, fins a la població del Garraf, la sortida la veurem a la nostra dreta i des d'aquesta baixarem cap al seu port nàutic. Podrem estacionar en una esplanada a tocar de la paret i l'entrada del Port Nautic.
Des de l'esplanada ens dirigirem cap a l'entrada del Port Nàutic, on veurem un semiarc de ferro acerat amb una insígnia PN "Port Nautic", just a la seva dreta veurem un pontet amb un palafon explicatiu i el començament d'un sender que ens acostés fins a la paret. La nostra via comença al final d'aquesta on ja comença la mar.

R0, Via S.A.M.E.

Nota Important:

Hi ha un període de restriccions per nidificacion d'aus de l'escalada que van des del 15 de gener a el 30 de Maig. Gràcies per respectar-la.

R1. Via Vertical i S.A.M.E.

L1 (IV).- Via S.A.M.E.

Per començar a realitzar la via ens acostem fins al final de el terreny on ja comença el Mar Mediterrani. Veurem una roca amb un parabolt amb xapa i un parell de caps de burins sense xapa. És la R0 de la Via S.A.M.E. comun per altres vies de la zona. A dalt sobre aquesta veurem una placa que ens indica el període de restrincciones de l'escalada en aquesta part de la paret.
Ens equipem i assegurem en la R0, vam començar un llarg de transició i flanqueig de la via S.A.M.E.
Baixem una mica per la roca per donar amb un primer segur fix (químic), tornarem a pujar una mica i trobarem un altre segur. La roca és de bona qualitat i amb bones preses, sempre a vigilar una mica on col·loquem els peus. Passarem una petita cavitat donarem amb un altre segur. Seguint sempre en flanqueig cap a l'esquerra en una fissura podrem col·locar algun segur flotant, continuem fins arribar a una còmoda lleixa on trobarem la R1 de la Via Vertical, que comparteix amb la Via S.A.M.E. R1, Un químic, un parabolt amb xapa, dos burins amb xapa una casolana i un altre amb anella i una escarpia (molt ben posada, jajaja). Reunió no rapelable. Dos químics i tres espits en uns 30 metres.

L2. Via Vertical.

L2, Via Vertical.

R2, Via Vertical.

L2 (V+ ó Ae).- Via Vertical.

Un cop estem la cordada a la R1. Vam començar a escalar a per la paret bastant vertical. Anem a la recerca d'un gran piton amb cordinos que és la primera assegurança fix d'aquest preciós llarg. Fins a arribar a aquesta assegurança podem col·locar sense massa dificultat algun segur flotant. Anem amb tendència a la nostra dreta evitarem les assegurances de l'esquerra que pertanyen a la via Miramar.
Arribem a la banya o escarpia ens assegurem, aqui trobem un pas bastant atlètic, que també es pot realitzar en Ae. Després continuarem una mica en diagonal a la dreta remuntant algun bloc on trobarem algun segur fix mes (pitons i alguns espits) que ens deixen en una altra comode lleixa prop d'una cova, on veurem la R2. R2, Dos espits amb xapa i un buril amb xapa i anella molt oxidats. Una mica més a la dreta hi ha un altre buril amb xapa també amb el mateix aspecte deteriorat. Reunion rapelable preveient un cordino per reforçar-la. Encara que desaconsellem rapelar !!!!. Una escarpia, dos pitons i tres espits en uns 30 metres.

R2, Via Vertical. Cheko.

L3, Via Vertical.

R3, Via Vertical.

L3 (IV+).- Via Vertical.

Sortim rectes des de la R2, cap amunt a la recerca d'una espècie de xemeneia, on es veu un primer segur fix. Fins a arribar a aquest si ho necessitem podem col·locar algun segur flotant. Després de passar la xemeneia continuarem per una sèrie de petits ressalts mig grimpant. Ja gairebé a la fi d'aquest tram arribem fins a un diedre on la escalarem usant alguns passos en tècnica de bavaresa, hi ha algun segur fix. Després de sortir de la xemeneia en una i bona còmoda esplanada amb margallons i altres arbustos trobarem la R3. R3, un parabolt amb xapa i 3 espits amb xapa un amb anella i els altres dos units amb una cadena + anella. Reunion rapelable. Aquesta reunió també està compartida amb la Via piset. Tres espits en uns 30 metres.

L3, Via Vertical.

L4, Acces a la lleixa del Passamans (Cable) comun per diverses vies del Penya Segat de la Falconera.

R4, Lleixa de l'Passamans (Cable).

L4 (III).- Bosquet i Lleixa de l'Passamà.

A la R3, finalitza la via Vertical des d'aqui bé podem donar per finalitzada la sessió o continuar escalant fins al cim de l'Acantilado de la Falconera. Opció que hem escollit.
Sortim rectes des de la R3, atraves d'una zona més o menys arbustiva i mig grimpant alguns ressalts petits fins arribar de nou a la paret que s'eleva vertical davant nostre. Aqui podrem veure algunes assegurances en dues línies diferents a l'esquerra correspon a la Via Brazos de Hierro (Semblen pitons) i a la dreta són de la Via La Dama de Piedra (burins). Si descendim uns metres i continuem cap a la dreta donarem amb un passamans que ens portés a diferents reunions i poder rapelar fins a la base de la paret. Tirada neta uns 35 metres.

L5, Via La Dama de Piedra.

R5, Via La Dama de Piedra compartida amb R5, Via Brazo de Hierro.

L5 (6a).- Via La Dama de Piedra.

Des de la improvisada R4, a la lleixa de l'passamà. Comencem a escalar per una paret bastant vertical a la recerca d'una línia de burins a la nostra dreta, aquests amb aspecte molt deteriorat, però dir que encara aguanten, jajaja. Escalem per una paret vertical on les preses són bones però alguna cosa agressiva per als dits de les mans. Hi ha possibilitat de realitzar algun A0, també es pot posar algun segur flotant. Seguim escalant rectes seguint les assegurances en un llarg vertical i mantingut fins a arribar a al final on abans d'arribar a la R5 minva una mica la dificultat però hi ha buscar bé on agafar-se. R5, Dos burins amb xapes units amb cadena mes anella i un parabolt amb xapa i anella. Reunió rapelable. Sis o set burins en uns 30 metres.

L5, Via La Dama de Piedra.

L6, Via La Dama de Piedra.

R6, Via La Dama de Piedra. Cheko & Guti.

L6 (IV+).- Via La Dama de Piedra.

Sortim des de la R5, rectes cap amunt. Primer remuntant un ressalt que ens deixa en un muret vertical on vam realitzar alguns pas amb una mica de dificultat, aquí podem col·locar algun segur flotant per anar mes tranquils. Després de pujar aquest muret, la dificultat disminueix pràcticament i continuarem mesures grimpant atraves d'una zona mes arbustiva fins a poder muntar la R6, en el nostre cas en un arbust. R6, muntar amb bagues savineras en un arbust consistent. Reunió no rapelable. Tirada neta uns 30 metres.

Cim del Penya Segat de la Falconera.

Penya Segat de la Falconera.

Després de recollir el material i l'equip, vam acabar de pujar fins al cim o part superior de l'Penya Segat de la Falconera, veurem unes fites de pedres que seguirem cap a l'esquerra pel sender més marcat i evident. Veurem un pal de ferro rovellat i des d'alli ja veiem l'altre vessant nord de penya-segat, baixarem pel sender més evident cap a l'esquerra. Aquest ens portarà fins coll amb un forat a terra protegits amb barrelles i un filferro, és el coll de l'Avern de la Falconera. Aqui en surt un bifurcació de camins a l'esquerra descendint anirem a el sector d'escalada esportiva al Pas de la Mala Dona, defrente a al mirador de la Falconera i la carretera (corbes) de Garraf, ia la dreta descendint anirem cap a la població de Garraf i el port Nautic on tenim el vehicle. Passarem per la Cara Nord de la Pedrera ja en desús i després passarem un tunel per sota línia de ferrocarril. que ja ens porta fins on hem estacionat.

Guti & Cheko. Cim Penya Segat de la Falconera.

Fitxa Tècnica.-

Via: Vertical sortida per La Dama de Piedra.
Zona: Penya-segat de la Falconera / Garraf
Dificultat: 6a/ Ae.
Dificultat obligada: V+/ Ae.
Grau d'exposició: Mitjana / Alta.
Compromís: Mitjà.
Equipament: Via Semi-equipada amb algunes reunions a reforçar. Reunions Rapelables, excepte R1 Via S.A.M.E. i R6. Material divers (químics, spits, burils i pitons en estat bastant precari) Molt convenient portar material adequat per a reforçar i assegurar.
Material: 8 cintes exprés (algunes llargues), Joc de tascons, Joc de Friends, Bagas, Reunions i baga d'ancoratge. Opcional: Cordinos i algun piton o clau tou.

Croquis i ressenyes Penya Segat de la Falconera "Via Vertical sortida per La Dama de Piedra" extret de .- http://joanasin.blogspot.com/ modificat per Els Cinc Peus al Gat.