martes, 23 de marzo de 2021

Ascensió a Els Graus - Agulla dels Marges "Via A Prop + Aresta dels Marges, V - 215 m." Collbató (Barcelona).

Ag. dels Marges.

Per fi hem pogut tornar a retrobar-nos amb la nostra estimada Muntanya de Montserrat, després d'aquesta última etapa de restrinciones de la encara present pandèmia del Covid-19.

En aquesta ocasió hem volgut anar de tranquils i ens hem decantat per una ressenyes que vam veure al blog de Joan Asín "http://joanasin.blogspot.com/2021/03/can-nou-barris-aresta-dels-marges.html" a la zona dels Graus a Collbató i passar així del matí i comprovar que tal estem tant físicament com psicològicament per reactivar les nostres sortides muntanyenques. Que esperem reprendre ja en breu, això si sense baixar la guàrdia que encara tenim Covid per a una llarga temporada.

Carrer Dracera dels Graus

El Patge de Collbató i Agulla dels Marges.

Des de Barcelona per l'A2 i vam sortir a la sortida de Collbató. Continuem per la carretera que ens porta a Monistrol de Montserrat. Abans de sobrepassar la zona d'esbarjo de "La Salut" girem a la nostra esquerra per una costa de doble sentit de la marxa que ens porta a una rotonda.

Agafem la segona sortida a la dreta, continuem cap a la part alta de Collbató. Aparcarem al carrer Graus (hi ha una petita zona de pàrquing) ò prop d'aquesta (Carrer Els Pins, Pau Bertran, etc.).

Vam pujar caminant fins al final del carrer Graus, on s'acaba la zona cimentada i trobarem una barreres. Les traspassem deixem a la dreta el "Sector dels Bombers" una paret amb preses sikadas i un dipòsit d'aigües. Ens fiquem, passada la casa a l'esquerra. Avancem pel camí enganxat a les cases fins arribar a una esplanada amb diversos ramals, dos d'ells es dirigeixen cap a les parets de Montserrat que ens queden més a prop. Triarem el camí de l'esquerra i el resseguirem sense desviar-se d'ell. Quan tinguem la primera agulla davant nostre l´Agulla dels Marges.

Aqui comença la nostra via buscarem a l'agulla la Via A Prop que aquesta situada la primera a la part dreta d'una petita agulla adossada a l'Agulla dels Marges, veurem algunes assegurances una mica més a la dreta hi ha dos itineraris més de caracter mes esportiu.

L1. Via A Prop.

L1, Via A Prop.

L1 (V).- Via A Prop.

Localitzem l'Agulla dels Marges i vam trobar l'inici de la Via A Prop a la dreta gairebé enganxada a l'diedre que formen l'Agulla dels Marges i una petita agulla o gran ressalt de pedra adossada a aquesta.
És potser una de les línies més clàssica i antigues d'aquesta Agulla, oberta l'any 1.996 per J. Canals i J. Rovira.
Vam començar a escalar en vertical amb bona qualitat de roca i la primera assegurança queda una mica alt, però de seguida vam arribar a la seva alçada. Després la dificultat minva, seguirem escalant amb tendència cap a la dreta i després vindrà un petit ressalt amb la rocva alguna cosa mes descomposta a la banda esquerra, remuntem i ens assegurem en una vella i seca savina. Mas a la dreta veiem la reunió de la via Bronko.

Cim Ag. dels Marges.

R1, Via A Prop.

Continuem vorejant la savina per la dreta i remuntant altre ressalt a la nostra l'esquerra, ull hi ha roca soltes que podem arrossegar amb el frec de les cordes. Acabem remuntant un altre petit ressalt i per fi veiem la R1, prop d'un gran fita de pedres al cim de l'Agulla. R1, un parabolt amb xapa i mallo unit amb un tram de corda a manera de passamans a una instal·lació de ràpel. Reunió Rapelable. Per assegurar a segon haurem de reforçar la reunió amb un friends, (en el nostre cas la reforcem amb un Totem Cam Verd en una fissura). Sis parabolts, un pitó i una savina en uns 40 metres.

Instal·lació per rapelar. Ag. dels Marges.

Rapel al collet entre Ag. Dels Marges i Roca del Sioux.

Rapel al collet entre Agulla dels Marges i Roca del Sioux.-

Acabem de pujar la cordada, vam acabar de remuntar fins al cim de l'Agulla dels Marges. Al costat d'una gran fita de pedres veurem una instal·lació per rapelar. La Instal·lació de ràpel consta d'un pitó, 1 parabolt units per cordinos passant una arrel + Mallo. Units finalment amb un tram de corda a la R1 de l'Agulla dels Marges., També és la R1 de la "Via Normal".
Des d'aquí farem un curt ràpel d'uns 4 o 5 metres fins un petit collet entre les agulles dels Marges i la Roca de l'Sioux, en aquest muntarem una R1bis per després fer el segon tram de la via. Podem ajudar-nos o assegurar-nos en un parabolt a la paret de la Roca dels Sioux o bé en un pitó a la paret de l'Agulla dels Marges.

Vanessa al collet entre Ag. Dels Marges i Roca del Sioux.

L2, Aresta dels Marges.

L2, Collet entre Ag. Dels Marges i Roca de l'Sioux.

L2 (IV).- Aresta dels Marges.

Vam començar a escalar des de la R1bis, amb tendecia a la dreta per una mena de diedre i primera assegurança gairebé el tenim a mà. Després del diedre continuem per una rampa i voregem per l'esquerra un desplomat, veurem un reunió intermèdia, que no muntem.
Seguirem remuntant per alguns ressalts i bastant zones mes planes, fins arribar a una zona mes arbustiva on muntarem la R2 en un petit pi. R2, Reunió a muntar en un arbre (Pi). Reunió no rapelable.
Quatre parabolts i un pitó en uns 40 metres.

R2, Aresta dels Marges.

Totxos CAM Nou Barris a Baix i Cincle de Xaloc a dalt.

L2, Aresta dels Marges.

L3, Aresta dels Marges.

L3 (III+/ IV).- Aresta dels Marges.

Desmuntem R2, recollim cordes i material, vam començar caminar per un terreny fàcil, a la nostra dreta veiem la roca coneguda com "El Bec" i el seu característic forat. Passem una mena de bauma per la dreta i després escalem primer remuntant un petit diedre, aquí trobem una assegurança l'únic de tot el llarg, per sortir a una mena de rampa que anirem després vorejant cap a l'esquerra, fins arribar a una zona mes arbustiba i plana. Vam muntar la R3, a la roca que tenim davant.
R3, un parabolt amb xapa, que reforcem amb un friend (en el nostre cas un Totem Cam Lila). Reunió no rapelable.
Un parabolt a uns 40 metres.

R3, Aresta dels Marges.

L4, Aresta dels Marges.

L4 (V-).- Aresta dels Marges.

Des de la R3, vam sortir en flanqueig cap a una canal arbustiva on veurem una assegurança a força alçada a la roca. Cap a l'esquerra a la roca que estem veurem una línia d'assegurances amb parabolts i xapa daurades "podria ser no ho sabem segurs algunes de les vies de la Poma Superior". La nostra intuïció ens diu de seguir les assegurances platejats que hem anat veient durant tots els anteriors llargs de la via.
Flanquegem per la canal arbustiva fins arribar als peus de la paret i vam començar a escalar per aquesta. La dificultat és senzilla però no ens confiem massa doncs l'assegurança es força alt i la roca pot tenir una mica de humitat, i poder fer-nos relliscar.
Arribem fins al segur i vam acabar de remuntar la roca. La dificutad minva ens endisem en una altra zona mes plana. A l'arribar podem muntar la R4. R4, un parabolt amb xapa, cal reforçaments amb algun friend. Reunió no rapelable.
4 parabolts en uns 25 metres.

R4/ L5, Aresta dels Marges.

L5, Aresta dels Marges.

R5, Aresta dels Marges.

Sortim des de la R4, a peus d'una paret vertical i seguirem la línia d'assegurances. Cal buscar la bona col·locació i bones preses per sortir de la paret. Després d'aquesta tornem de nou a una zona força arbustiva i buscarem o podrem muntar la R5 en un petit pi. R5, anar en un arbre (pi),. Reunió no rapelable.
4 parabolts i un pitó en uns 40 metres.

R5, Aresta dels Marges.

L6, Aresta dels Marges.

R6, Aresta dels Marges.

Recollim cordes i desmuntem la R5, i ens dirigim cap a una altra paret vertical. On ja veiem algunes assegurances. Comencem a escalar per la paret també vertical i a l'igual que l'anterior llarg, anirem buscant les millors preses i la millor col·locació per sortir airesosos de la paret. Després d'ascendir per la paret donem uns últims passos fins arribar al costat d'una roca on veurem un parabolt amb un cordino vermell és la R6 i a la nostra dreta veurem una fita de pedres hem arribat a la fi de via. R6, un parabolt amb xapa a reforçar amb un friend (En el nostre cas un Totem Cam Taronja). Reunió no rapelable.
3 o 4 Parabolts en uns 30 metres.

Final Aresta dels Marges.

Guti, Cim dels Graus.

Els Graus.

Guti & Vanessa, Cim dels Graus.

Després retrobar-nos la cordada, fer unes fotos per a la ressenyes, etc. Recollim material, remuntem per la nostra dreta alguns ressalts i després seguint les fites de pedres després d'uns 100 metres potser una mica més, arribarem a el conegut Camí de les Bateries.
Des d'aquest només hem d'anar cap a la nostra esquerra descendint el camí indicat en algunes ocasions amb marques de pintura groga fins on tenim estacionat el vehicle. O si ho volem fer altres itineraris.

Descens per el Camí de les Bateries

Fitxa Tecnica:

Via: A Prop "Ag. Dels Marges" + Aresta dels Marges.

Zona: Els Graus / Collbató.

Dificultat: V.

Dificultat obligada: V.

Grau d'exposició: Baix / Mitjà.

Grau de compromís: Mitjà (Via sense possibilitat de rapelar després de R1 "Via A Prop" a Ag. Dels Marges).

Equipament: Via equipada amb parabolts, savina, pont de roca i algun pitó. Cal muntar Reunions amb material flotant (friends o tascons, etc.). Opcional: Pot venir bé cordinos per muntar pont de roca i reforçar reunions. Un malló per si decidim abandonar.

Orientació: Sud-est.

Croquis i ressenya Els Graus - Agulla dels Marges "Via A Prop + Aresta dels Marges", Collbató (Barcelona) extreta de.- http://joanasin.blogspot.com/ i modificada per Els Cinc Peus al Gat.