lunes, 25 de diciembre de 2023

Cim Puigllançada - 2.409 m. + Costa Geperuda i Tossal de Rus - 2.115 m., Baga (Barcelona).

Puigllançada.

El Puigllançada és una muntanya de 2.409 metres que es troba al municipi de Bagà, a la comarca del Berguedà.

A la cara nord s'hi situa el sector de Torrent Negre de l'estació d'esquí de la Molina. Aquest cim està inclòs al Repte dels 100 cims de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC). L'Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC) l'ha catalogat com un dels cims emblemàtics del país. Al cim s'hi troba el vèrtex geodèsic i algunes construcions per fer bivac.

En aquesta excursió també assolim els cims de Costa Geperuda i Tossal de Rus.

Estacionament Coll de Pal.

Des de Barcelona agafarem la Ronda de Dalt cap a la B-10, per dirigir-nos cap a la C-58 i continuar pels dos carrils drets en direcció AP-7/Girona/França. Seguirem per la C-33, continuarem fins a la sortida 2 cap a C-17, en direcció Parets/Vic/Puigcerdà.
 Sortirem per continuar per la N-260, Eix Pirinenc, GIV-4016, Carretera de Toses i GI-400 cap a BV-4024. Gireu lleugerament a l'esquerra cap a GIV-4016, després en una rotonda la tercera sortida en direcció Carretera de Toses a l'esquerra cap a GI-400, a buscar la BV-4024 que ens portarà fins a Coll de Pal. Estacionarem en una esplanada a la nostra dreta procurant deixar espai per a altres vehicles.

Acens al cim de Puigllançada.

Cim Puigllançada. Vivac.

Recorregut:

Arribant a Coll de Pal, a Km. 19 de la carretera BV-4024, veurem una bona esplanada on poder estacionar el vehicle. Un cop estacionat, ens apropem fins a uns plafons informatius que ens parlen sobre els búnquers com a defensa per evitar una hipotètica invasió pel nord. Construïts per l'exèrcit durant la dictadura dels anys 40 i 50. Just al costat trobem un senyal vertical indicatiu i si ens fixem a terra hi ha pintades unes marques de color groc i del GR-4 o 150.
Seguirem cap a l'Est, seguint les marques grogues, i començarem a pujar gairebé directament al Puigllançada, pels vessants inclinats guanyant força desnivell en poc temps.

Cim Puigllançada.

Cim Puigllançada, 2.409 m.

Trobarem algunes traça i fites que ens ajudaran a guiar una mica, acabem guanyant alçada màxima d'aquest itinerari i al cim del Puigllançada ens trobem amb diverses construcions per fer bivac i el punt geodasic que ens marca el cim d'aquest pic.

És una muntanya de morfologia arrodonida i gens escarpada, i la seva ascensió és molt fàcil en bones condicions climatològiques. Una de les rutes habituals per accedir-hi és des del Coll de Pal, amb sortida a 2.000 metres, i l'altra és fer-ho des dels Alabaus (cota 1.905 m) de la Molina, el que es coneix com la collada del Pedró.

Serra del Cadí.

La situació del cim amb bones vistes i sense ombres va ser objecte d'una instal·lació d'una antena passiva per a telefonia fixa, era un panell reflectant que s'utilitza en radioenllaços per microones. Es tracta d'un rectangle metàl·lic de fins a 10 × 10 metres, sòlidament ancorat que fa les funcions de mirall, on reboten les ones de l'enllaç. La seva utilització, en tecnologia analògica per sobre d'1 GHz, es va generalitzar per a la telefonia fixa als anys 1.970.

Al llarg del temps va quedar obsoleta i l'Ajuntament de Bagà (titular del terreny i administració local competent) van demanar la retirada. El juny del 2.012 va ser retirada tota la instal·lació, i es va recuperar el seu aspecte actual.

Torrent de la Geperuda.

Costa Geperuda.

Cim Costa Geperuda.

Després de gaudir de les vistes d'uns 360º, on podrem veure la Serra del Cadí, el Pedraforca, la Tosa d'Alp, Puigpedrós, el Carlit o el Puigmal. Comencem el descens cap a nord-est, buscant una mena de pla per sobre de la Costa Geperuda, creuem o saltem una tanques o estesa elèctric de baix voltatge per evitar que el bestiar es dispersi massa o delimitar alguns terrenys de la zona. Des d'aquí a tir de pedra ens queda el cim de la Costa Geperuda, també coronada per una construcció per fer bivac.

La Costa Geperuda, podríem dir que és un precim al Puigllançada al seu vessant nord-est, al seu cim potser hi ha el nom de la geperuda, hi ha una filera pedragosa, que culmina amb un bivac. Des del seu cim ja podem observar el nostre següent objectiu el cim del Tossal de Rus.

Tossal de Rus.

Collada de les Tortes.

Des del seu cim comencem a baixar per uns inclinats prats i dirigir-nos en principi cap al Torrent de la Geperuda, fins a trobar una marcada pista de terra que trobem que hi ha a la depressió sota nostre a l'esquerra de la Collada de les Tortes. El descens segons per on ho fem es pot convertir en una cosa penosa i pesada.
A mesura que hem anat baixant el vessant de la Costa Geperuda, veiem una traça en diagonal que puja gairebé al cim del Tossal de Rus, pel seu vessant esquerre.
Fins a dirigir-nos on comença, hem de creuar rectes fins arribar a aquesta o bé vorejar una mica per la pista cap a l'esquerra i anar buscant el camí més còmode. fins a arribar a aquesta diagonal.

Tossal de Rus.

Cim Tossal de Rus, 2.115 m.

Arribant a la diagonal, comencem a pujar pel vessant més o menys còmodament. Un cop acabem de pujar la diagonal, arribem a l'àmplia aresta cimera, des d'aquí hem de girar cap a la dreta ascendint per on ens sigui més còmode fins arribar al cim del Tossal de Rus.

El Cim està marcat per una gran fita de pedres.
El nom ve donat creiem, per les traces realitzades horitzontalment de costat a costat de la muntanya, suposem per evitar erosions i donar més estabilitat al terreny, així com perquè el bestiar pugui pujar i baixar més fàcil quan pasta als vessants. Aquesta forma dóna la sensació de semblar un panal d'abelles. d'hi ha el nom de Rus.
Des del cim gaudim d´unes espectaculars vistes als Pirineus cerdans, andorrans i francesos. També els plans de cap al sud,  i Montserrat, Montseny, Montcau i Pedraforca i Gallina Pelada.

Cim Tossal de Rus.

Collada de les Tortes.

Després de gaudir una bona estona, baixarem per la mateixa aresta cap a l'Oest buscant novament la diagonal per la qual hem pujat. fins a baixar fins al coll de Tortes, i la pista o Camí Coll de la Creueta o Pla de Rus.
Des del camí, remuntem cap al Torrent de l´Euga Blanca, tornem a creuar o travessar una línia elèctrica o tanca per controlar el bestiar.
Després de passar-ho, començarem a envoltar per on millor vegem o on puguem seguir algun sender o traça més marcada i anar brodant la falda del Puigllançada.

Torrent de la Bauma Roja.

El paisatge canvia completament, a muntanyes més escarpades i pedragoses, continuem vorejant buscant el millor camí, poc després veurem una línia o tub d'aigua, i un senderó paral·lel que el segueix. Agafarem per aquest sender que ens porta, vorejant la carena muntanyosa, fins a veure les marques del GR-4 o 150, que ja les seguirem fins a veure unes altes torres elètriques, en arribar al costat ja veiem per dalt la carretera BV-4024 , que porta al Coll de Pal.

Després de pujar uns metres seguint les marques del GR, veurem un pal vertical uindicatiu, que ens marca la direcció que cal seguir fins arribar al Coll de Pal, on tenim estacionat el vehicle. I així concloem aquesta sortida.
Dir potser l'últim tram de la sortida sigui el més perdedor si no coneixem bé la zona.
GR- 4 i 150.

Coll de Pal. Km. 19 de la Ctra. BV-4024.

Grau de Dificultat: Mitjana / Baixa (Segons l'època de l'any i si hi ha neu o gel).
Temps/Horari: 4 h. 30 minuts a 5h.
Desnivell/Quota màxima: 2.409 m.
Desnivell mínim: 2.106 m. (Coll de Pal).
Ús: sí.
Us actual: senderisme, pasturatge, espai protegit natural, turisme i esportiu.
Estat: bé
Senyalització: cal saber orientar-se i conèixer el terreny on ens movem podem trobar-nos algunes fites de pedres i marques de pintura. "Algunes fites i marques del GR-150.1 (roja-blanques)".
Llocs de valor: Puigllançada, Costa Geperuda, Tossal de Rus, etc.
Època: Tot l´any. Fora de l'època estival, si el terreny està cobert de neu podem requerir raquets de neu i/o grampons. Opcional: Piolet de travessa

Croquis Cim Puigllançada + Costa la Geperuda i Tossal de Rus, Baga (Barcelona) extret de.- https://www.xiruca.com/