miércoles, 10 de enero de 2024

Ascensió Paret de la Codolosa + Miranda Fra Garí "Via Integral Miranda Fra Garí, V+ - 175 m." Collbató (Barcelona).

Paret de la Codolosa.

La Paret de la Codolosa, la qual ja hem fet força visites, sempre deixa de donar joc i cada vegada s'obren més itineraris. També dir que per gustos els colors, majoritàriament els itineraris són d'una dificultat amable, convertint aquesta Paret en una bona escola per a la iniciació a les vies de diversos llargs de caràcter més tradicional. Ideal per als matins de dies freds en època hivernal. Amb poca aproximació i roca més o menys bona, sempre la possibilitat d'alguna caiguda de pedres, als itineraris o zones menys transitades.
Ens acostem al costat més a l'esquerra, on en pocs anys han sorgit noves vies, que segurament ha fet que moltes ressenyes i croquis d'aquesta Paret comencin a ser obsoletes o s'han quedat antigues.
Drecera de Fra Garí PR-C

Acces a la Paret de la Codolosa.

Des Barcelona, ​​anirem per l'A2, fins a la sortida de Collbato remuntarem fins a la part superior del municipi i estacionarem el vehicle en un dels seus carrers més properes al dipòsit d'aigües al carrer de la Drecera prop del carrer Graus.

Un cop estacionat el vehicle agafarem el carrer Drecera i pujarem fins a l'altura del dipòsit d'aigua, on veurem el Sector / rocòdrom dels Bombers (zona equipada per iniciciarse a l'escalada i realitzar pràctiques). Seguirem per la Drecera de Fra Garí marcada per marques de pintura blanques i grogues. Continuarem per aquest camí fins a veure un a bifurcació a la nostra dreta marcada per una fita de fusta (pal) i ens desviarem per aquest camí que a pocs metres ens deixés a la base i inici de la Paret de la Codolosa.

Nota: (Aquesta és l'aproximació per als itineraris que estan més a l'esquerra de la Paret de la Codolosa. A la resta és millor accedir des de la zona recreativa de l'Ermita de la Salut, també al municipi de Collbató).

Paret de la Codolosa.

Peus de Vies de l´Alba, del Niu i la Canal.

Peu de Via Integral Miranda Fra Garí.

Acces:

Per trobar l'inici de la via, hem de remuntar pel corriol de vegades limitat amb murets de pedra seca, fins a la base de la paret. L'inici de la Via està marcat amb una fletxa gravada a la roca ia uns 20 metres a la dreta dels primers itineraris de costat esquerre de la paret, Any de traspàs, 29 de febrer i la Directa Fra Garí. Veurem una placa tumbada amb alguns itineraris d'escalada esportiva. La primera Via d´aquesta placa a l´esquerra marcada amb una fletxa a la roca és l´inici de La Integral Miranda Fra Garí que coincideix amb la via d´escalada esportiva Mónica ó Espero Petricor i el primer tram de la Via Nature. Més a la dreta hi ha les vies de l´Alba, del Niu o la Canal i just a l'esquerra també marcada amb una fletxa gravada a la paret l'inici de la via Directa Miranda Fra Garí.

R1. Vies Interal Miranda Fra Gari, Nature + Espero Petricor.

L1 (IV/ IV+).- Vies Mónica, Esperó Petricor i Nature.

Després de localitzar l'inici de la Via, marcat aquest per una fletxa gravada a la roca. Ens equipem i col·loquem el material. Aquest primer llarg esta compartit amb diversos itineraris, bé pot ser la via d'escalada esportiva Mònica o el primer tram de l'Esperó Petricor i també el primer llarg de la Via Nature.
Comencem a escalar seguint una mena d'esperó, on veurem una primera assegurança (pont de roca) i darrere un spit sense xapa on podem col·locar una xapa recuperable, si portem. Continuem amb bona roca i una dificultat molt factible, que pogués tenir algun pas puntual. Passarem per la desvinculació o reunió de la Via Mònica que aprofitem com una altra assegurança més i uns pocs metres més amunt veurem la R1, reunió compartida amb les Vies Esperó Petricor i Nature. R1, Dos Espits amb xapa , escau de cadena i malló units per un cordino. Reunió rapelable. 5 ponts de roca, un spit sense xapa i reunió intermèdia (Via Mónica) en uns 30 metres.

L1 bis.

R1 bis.
L1 bis (Caminat).-

Des de la R1, veiem una altra fletxa gravada a la roca, aquesta indica per on continua el segon tram de la Via Espero Petricor. Nosaltres sortim cap a la nostra esquerra, pràcticament caminant, per un corriol entre vegetació, si volem podem encintar algun arbust com a punt per assegurar-nos. Fins a veure la R1 bis. R1 bis, Dos spits amb xapa. Reunió no rapel·lable. Tiratge neteja uns 10 metres.
Aquest tram també està en part compartit amb la Via Nature. I la R1, de la Via Directa Miranda Fra Garí.

R1 bis, Via Integral Miranda Fra Garí i Nature. R1,Via Directa Fra Garí.

R3. Via Integral Miranda del Fra Garí.

L2 (IV-).-

Sortim des de la R1 bis, reunió compartida amb diferents itineraris, a la dreta aniríem fer el segon llarg de la Via Nature, encara que hem de flanquejar uns pocs metres a l'esquerra, marcat amb una fletxa gravada a la roca és el segon llarg de la Via que estem realitzant "Integral Miranda Fra Garí" i si ja anàvem en diagonal molt a l'esquerra continuaríem amb la Via Directa Miranda Fra Garí.

Sense més explicacions sortim de l'R1 bis per l'esquerra passant un tros curt de vegetació fins a la fletxa picada, a la dreta un pitó que marca el camí a seguir per una llengua de pedra, seguir recte amunt, amb algun curt tram de roca a controlar, fins a un llavi on trobarem la R2. R2, d'un espit amb xapa i un pont de roca + un grillete "rigger" units per cordinos. Reunió rapelable. Un pitó en uns 30 metres.

R3 - Luque, Guti & Rous (Penya Muntayera Roses del Llobregat - Grup Muntayent Piolet SBD, UGEL).

R3. Rous.

Collbató i Ermita de la Salut.

Sortim des de la R2, rectes cap amunt per l'esper, amb un tram de roca excel·lent. Un pas atlètic cap a una primera assegurança (pitó amb baga) i després una petita rapissa dóna pas a una estreta llengua de pedra més o menys bona, molt ajaguda i amb fissures als dos costats molt descompostos, terreny no difícil fins arribar a la R3. R3, de dos espits amb xapa units amb un tros de corda i amb un mailló. Reunió rapelable. Dos pitons a uns 25 metres.

Cim Paret de la Codolosa.

R4. Cim Paret de la Codolosa.

Sortim des de la R3, escalant per un esperó, on trobarem una assegurança (spit blanc amb una argolla), després la dificultat minva i es va tombant passant algun tram amb roca a controlar i acabar sortint a la Drecera de Fra Garí marcada com a PR. Trobem al cim de la Paret de la Codolosa, un sol parabolt amb xapa sota un barret de pedra descompost. Per motar la R4, el millor és buscar un arbret o arbust i encintar algunes bagues. R4, a muntar en un arbust o arbret. Reunió no rapelable. Un spit blanc amb argolla i un parabolt a uns 25 metres.

L4 bis.

L4 bis (Caminat).- Drecera Fra Gari - PR.

Després de descansar una mica i gaudir del paisatge, vam optar per fer l'últim llarg de la Via. Recollim material i cordes i caminant cap a l'esquerra ens col·loquem gairebé a la base de la Miranda Fra Garí. Veiem dos tacs d'espit sense cargol ni plaqueta, suposada R4 bis. R4, a muntar o assegurar dʻesquena si es vol. Pràcticament estem al camí de la Drecera Fra Gari, marcada amb marques grogues i blanques. Tiratge neteja uns 25 metres.

R4 bis. Agulleta MIranda Fra Garí.

L5 (V+).-  Miranda Fra Garí.

Des de la Drecera de Fra Gari, comencem a pujar cap a la Miranda Fra Gari, anem per la dreta pujant per un diedre estirat on trobem un parell de ponts de roca. Arribem a la base de la Miranda, aquí veiem una reunió intermèdia (pont de roca i spit amb xapa), possible R5 potser. La fem servir com a assegurança i la paret es posa vertical, on es puja per una atlètica fissura on només començar trobem tres assegurances seguides per la dreta de la canal en el tram més difícil i podent col·locar alguna assegurança flotants a la fissura per completar l'escalada de la fissura. Ultim metres facils on cal vigilar amb la roca i ja arribem al cim de la Miranda i final d'aquest itinerari. A terra veurem un únic parabolt per muntar la R5. R5, un parabolt amb xapa a completar amb friends o tascons la reunió. Nosaltres fem servir un totem cam groc. Reunió no rapelable. Dues bagues, reunió intermèdia (Baga i espit amb xapa), tres spits i un parabolt en uns 35 metres.

R5, Cim Miranda Fra Garí.

Després de pujar tota la cordada, fer algunes fotos, gaudir del paisatge i picar alguna cosa. Decidim donar per conclosa la jornada. El descens el realitzem un cop recollit l'equip, cordes i altres, caminant uns metres cap a la dreta a la recerca de les marques de pintura del PR (grogues-blanques) de la Drecera Fra Garí. Aquesta ens deixarà de nou al carrer Drecera o Graus on tenim estacionat el vehicle.

Miranda Fra Garí.

Croquis i ressenyes Paret de la Codolosa "Via Integral Miranda del Fra Garí", Collbató (/BCN) extret de.- https://joanasin.blogspot.com/

Via: Integral Miranda Fra Garí.
Zona: Paret de la Codolosa (Collbató) - Montserrat.
Dificultat: V+.
Dificultat obligada: V/A0.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb material divers (espits, pitons i ponts de roca). Reunions rapelables R1, R2 i R3. Restes de reunions no son rapelables, a montar o reforçar las R´s R4 y R5.
Material: 7 ó 8 cintes exprés (algunes llargues)2 cordes de 60 m., arns, baga d´ancoratge, R´s, peus de gat i casc. Opcional: magnesi, chapa recuperable, Joc de friends petits i mitjans.