miércoles, 24 de junio de 2015

Ascensió Gorro Frigi "Via Lo Tío Gos, 6a - 165 m." Gorros/ Montserrat.(Barcelona).

Refugi de Sant Martí.

Placa al Cim de Gorro Frigi.

La Gorra Frígia ó Gorro Frigi és un cim montserratí rocós que es troba a la part oriental de la serra i que assoleix una alçada de 1.153 metres sobre el nivell del mar. És la muntanya més occidental i a la vegada més gran i destacada del Sector dels Gorros (Regió de Santa Magdalena o Tebes de la Muntanya de Montserrat), del qual també formen part, d'oest a est, la Magdalena Superior, l'Ullal de la Magdalena, la Magdalena Inferior la Gorra Marinera i, a un nivell per dessota, el Trencabarrals. Etimològicament el seu nom deriva de la seva semblança morfològica amb una gorra o barret frigi.

Via: Lo Tío Gos.
Dificultat: 6a ó IV+ / Ae. (D).
Dificultat Obligada: IV+ /Ae.
Llargària: 165 metres.
Equipament: Via equipada amb parabolts (parabolts pintas de groc).
Material: 12 ó 13 cintes expres (algunes de llargues), Estreps opcional.
Orientació: Sur-Oest.

Gorros.

Cami de Sant Jeroni.

Funicular a Sant Joan. (Irene, Pitxona y Guti).

Aquest cop hem optat per agafar el funicular fins a Sant Joan. L'altra opció i la que normalment agafem és pujar per Les Escales dels Pobres fins al pla de Santa Anna, aqui agafar el desviament a l'esquerra, travessar pel sender fins arribar a llops peus de la Gorra Marinera. El mateix que en baixar del funicular. Des alli ens en vam caminar pel camí cap a Sant Jeroni. Passant per sota de La Gorra Marinera i després de la Magdalena Superior, fins arribar al coll entre la Magdalena superior i el Gorro Frigi. Hi ha com uns graons i una tanca de ferro.
Remuntem per aquests graons de pedres i ascendint per un bosc fins al coll que fa les dues agulles.
arribem a la base de la cara oest i continuarem, ara en descens, fins a la cara sud-oest.

Cami de acces a la via.

Peu de Via.

Dos primers metres no gaire clars i s'intueix un camí que licita uns 10 m. de desnivell i que ens deixa a un collet que és l'inici d'una baixada (fita) Què ens porta primer al peu de les vies "Òptima", "Fernando Lajarin" i "Pere Navalón" del Gorro.
Seguir el camí molt ben marcat, que remunta 1 mica i despres començar a baixar, al tercer revolt Comença la via "El Tio Gos" con los caracteristics bolts grogs a peu de roca.

L1. (Pitxona e Irene).

L1 (IV) .-

El primer llarg a l'inici segueix proper a un diedre durant uns metres per posteriorment anar-encaminant per plaques amb tendència cap a l'esquerra trobarem la R1 després de realitzar un flanqueig també a l'esquerra Vigilar que és de cop !!!.  40 metres, 10 parabolts.

R1. (Irene, Guti i Pitxona).

L2 (IV) .-

La continuació segueix per plaques amb un petit pas més vertical per a posteriorment anar-se'n tombant. El millor és empalmar el segon amb el tercer llarg, per fer un a tirada d'uns 50 metres. Nosaltres la seguim tal qual, es tracta d'aprendre a muntar Reunions, etc. 25 metres i 6 parabolts.

L3 (III) .-

El tercer llarg és una llarg d'aproximacion ascensió estirada fins a la reunió. En aquesta reunió veurem parabolts que ve del marge dret de la via El Rondinaire que finalitza en aquesta reunió. 25 metres i 3 parabolts.

R3

L4 (III) .-

Per placa molt estirada, gairebé es pot anar caminant, vam pujar fins al coll atraves d'un bosquet a la paret trobem la reunió. Aquest llarg aquesta alguna cosa descompost vigilar amb no llençar pedres en arrossegar la corda. 35 metres i 4 parabolts (si voleu podeu passar alguna cinta per algun arbust al bosquet).

R5. (Cim de Gorro Frigi).

L5 (6a o IV + / A0) .-

Amb les ganes de fer-ho "net" però sense tacte a les mans és bastant complicat escalar (amb Ao es pot sortir del pas). El pas de sortida està molt ben protegit (4 parabolts) i em va donar la sensació de ser un "bonic" tram. La continuació en un entretingut IV + que ens condueix a les terrasses que hi ha sota el cim. Dir que les primeres xapes no són de color groc, després de sortir en lliure les veus al teu esquerra un parell de pas en flanqueig i ja fins a la reunió compartida amb una altra via ?? !!.
Al cim amb trobem amb una parella que havia pujat per la "ferrada" en què han convertit la via Normal, per la qual baixarem. 35 metres i 10 parabolts.

Cim Gorro Frigi. (Irene, Guti i Pitxona).

Cim del Gorro Frigi, amb un Vivac.

Cim Gorro Frigi, (Irene + Pitxona).

2º Rapel. Instalació de rapel

Irene destrepando. Primer Rapel.

Per la via normal, on antigament fa alguns anys hi havia un recorregut equipat per pujar al cim del Gorro Frigi. Haurem d'agafar i destrepar cap al sud fins a una instalacion de ràpel amb dos ancoratges, des de aqui farem un ràpel amb tendecia cap a l'esquerra fins a trobar un químic amb anelles. 30 metres.

Final 2º rapel.

Canal a destrepar.

Refugi de Sant Marti.

Pas equipat amb corda fixa.

La següent instalacion per rapelar es fa des d'un sol químic amb anelles. La qual cosa no és molt normal descendir des d'un sol punt. Ens dóna confiança que sigui un químic però ... ??. 25 metres.
A continuació ens ve una cadena d'arbres i arbustos, que Desgrimpem i ens deixa ja molt a prop del coll. Si seguim baixant sortirem al refugi de Sant Marti, que vam fer una visita i vam menjar alguna cosa. Vam tornar ascendir al coll entre El Gorro Frigi i la Magdalena Superior. I des d'aquí per la cara oposada vam descendir fins al camí de Sant Jeroni. Passant un tram de corda fixa. Des del camí a Sant Jeroni vam tornar cap al monestir de Montserrat passant pel pla de Santa Anna i baixant les escales dels Pobres.