jueves, 29 de octubre de 2015

Ruta a la Cascada de Xorroxin "SL - NA 12", Erratzu (Nafarroa).

Bungalow, Camping Baztán.

Cascada de Xorroxin.

Suggerent camí familiar que des del barri de Gorostapolo (Erratzu) ens encamina en poc més de 40 minuts fins a una dels joies naturals del Baztan. El sender original, circular, es troba abalisat fins a una cruïlla de camins on podem anar rectes fins a la cascada.

Erratzu.

Conduïm per la N-121 B de Elizondo (carretera de Baztan) en direcció a Otxondo i Dantxarinea fins a l'encreuament a mà dreta on marca Erratzu o França per Izpegi. Passarem al costat d'un petit polígon i una sidreria Un cop al poble de Erratzu, aqui aparcarem el vehiculo.Comenzamos a caminar per Erratzu i el travessarem en la seva totalitat i buscarem bé el carretil asfaltat NA-2651 que, després de passar per Barrenetxeko Borda , va al barri de Gorostapolo. Mentre caminem per ell podrem veure restes de senyalització del PR-NA 7 Iñarbil- Erratzu, volta circular més llarga que engloba part del passeig curt que farem i que surt de Erratzu precisament per aquest carretil.

Sender de Erratzu a Gorostapolo.

Ovejes.

Prats de Gorostapolo

Vaques.

Brot d'aigua

Entrada a Gorostapolo.
Recorregut.-

En arribar al barri de Gorostapolo, nucli de cases al costat d'un abeurador i font. Ja caminant retrocedirem carrer avall per on hem vingut per buscar l'ermita de la Solitud (Nahigabeetako Amabirginaren Ermita) que hem vist a l'entrar al barri. Just al costat neix la ruta i un pal informatiu ens ho confirma.
Baixarem per un bell sender empedrat (Sotikoko Arteka) i ben cuidat, poc apte per a cadires de rodes infantils. Al principi agrairem la pendent però a la volta possiblement la maldeciremos.

Ermita de la Solitud

Nahigabbetako Amabirginaren.

Sotikoko Arteka, camí empedrat

Sotikoko Arteka, camí empedrat. Chiscu.

Olga, Chiscu i Guti.

vaca rossa
Perdrem alçada ràpidament i arribarem a una primera regata que creuarem per un pont (Iñarbegiko Erreka). Arribats al barri de Urtxabal, continuarem per la dreta a través d'un suau traçat arribant a una cruïlla amb un senyal múltiple que divideix els dos camins balisats: el PR-NA 7 Iñarbil- Erratzu i el SL-NA 12 Xorroxin que marxa a Xorroxin , a mà dreta. Aquest és un punt important on no poca gent es perd, sense arribar a aconseguir la cascada. Aquesta tercera opció completa el SL Xorroxin en sentit circular, però potser resulti massa llarga per a nens petits. Continuarem per la dreta seguint les seves indicacions i balises, pràcticament sense guanyar alçada i sempre en direcció sud-est. Com pista que anem bé a la nostra dreta veurem un prat tancat. El soroll de l'aigua del nostre objectiu començarà a sentir.

Urtxabal

Pals indicatius.

Als 5 minuts de l'encreuament anterior arribarem a una cosina petita cascada que queda per sota del camí. Sentirem amb més claredat el so de la cascada de Xorroxin que perseguim. Uns metres més endavant el sender abalisat continua creuant un pont per seguir per la riba dreta, però nosaltres ascendim per l'esquerra per un altre camí.

SL- NA 12.

Petita cascada

Xorroxingo Purrusta.
Creuarem una petita caiguda d'aigua, que pot obligar-nos a descalçar depenent del cabal i l'època de l'any, i sense major dificultat toparem amb la cascada de Xorroxin dominant unes suggerents ribes. L'enclavament de l'aigua es denomina Xorroxingo Purrusta. Fins aquí arriba una regata a mà esquerra (est) que desemboca les seves aigües a la principal. Encara que existeixen diversos dreceres de senders formats pels visitants quan busquen la millor instantània de la cascada, la millor vista s'aconsegueix frontalment, submergint els peus en la llera de l'aigua (preveure botes d'aigua).

Iñarbegiko Erreka

SL - NA 12.

Cascada de Xorroxin.

Cascada de Xorroxin. Guti i Chiscu.

Cascada de Xorroxin. Olga.

Cascada de Xorroxin. My Brother Chiscu.

Cascada de Xorroxin.

Carretera de Gorostapolo a Erratzu.

De tornada, a escassos 100 metres de la cascada, creuarem la regata per una zona evident, on és possible que necessitem descalçar de nou. El suau recorregut s'acaba i després de conèixer tots els secrets de Xorroxin tornarem desfent tots els nostres passos fins al barri de Gorostapolo.

El recorregut és senzill i de poc desnivell, però és a la volta quan la costa inicial fins a l'ermita de la Solitud, fort, se'ns ennuega.

Grau de Dificultat: Baix.
Temps/Horari: 50 minuts.
Desnivell/Cuota maxima:
Ús: Si.
Ús actual: Senderisme.
Seyanlització: Molt bona,( Marques verdes i blanques del SL- NA 12 i grogues i blanques del PR)
Llocs de valors,: Erratzu, Gorostapolo, Ermita de la Soledad, Cascada de Xorroxin.
Epoca: Tot l'any, preferiblement finals de primavera

Erratzu.

Senyal (Marques Verd i Blanc ó Grogues i Blanc).

Herriko taberna de Erratzu.