domingo, 13 de diciembre de 2015

Ruta al Castell de Boixadors, 845 m., Sant Pere Sallavinera (Barcelona).

Bifurcacío Els Seguers /Boixadors.

El castell de Boixadors està a la part alta d'un turó en una posició privilegiada pel que fa al control sobre els camins d'accés a l'altiplà de Calaf i la banda oriental del terme, fregant els límits del Bages. Es troba a l'extrem occidental de la serra de Castelltallat (922 m), l'emmarca, amb la serra de Rubió (837 m) al sud, el camí que comunicava la vall del riu Cardener amb la del Segre. Era, per tant, un camí molt important en temps de reconquesta.

Cal Gironella.

Cami de la Estació Seguers.
Breu ruta que puja al conjunt format per l'ermita de Sant Pere de Boixadors i les restes del Castell de Boixadors.
El castell de Boixadors pertany al municipi de Sant Pere Sallavinera, a la comarca de l'Anoia, molt a prop dels límits amb la comarca del Bages i al costat del Solsonès i la Segarra. Al costat, hi ha l'església avui anomenada de Sant Pere del Castell de Boixadors. El conjunt està envoltat de serres que s'eleven fins a cotes que superen els 800 metres i que estructuren un conjunt de petites valls, agrestes i boscosos, plens de torrents i rierols que desemboquen a la riera de Rajadell. El municipi de Sant Pere Sallavinera s'estén pel vessant sud del turó de Boixadors, la plana presidida pel nucli de la Fortesa i la vall que s'inicia entre els antics pobles de la Llavinera i Puigdemàger i que té com a fondalada de la riera de Sant Pere, sobre la qual es troba el poble de Sant Pere Sallavinera, cap administratiu del municipi. Així, l'actual municipi és el resultat de la unió dels termes del castell de la Llavinera, del castell de Boixadors i de la Fortesa. El lloc de Boixadors està situat a la part alta d'un turó en el qual s'emplacen el castell i, a llevant, en una plana situada als seus peus, l'església de Sant Pere. Tot el conjunt està dominat, des del punt més alt del turó, per la torre de l'homenatge del castell. Al voltant hi ha una sèrie d'estructures, fruit de successives ampliacions, que han acabat ocupant tota la plataforma superior del turó de Boixadors, amb una superfície de gairebé 900 m2

Guti & Marieta.

Ermita de Sabt Pere de Boixadors.

Des de la autovia C-25 agafem la sortida cap a Sant Pere Sallavinera. Passem de llarg el poble per la carretera N-141b. Quan haguem passat el quilòmetre 26, girarem per un desvia a l'esquerra a la BV-3051, que aviat es converteix en pista en bones condicions. Seguirem per la pista fins a trobar un pal de fusta indicador en una cruïlla. A la dreta a la Casa de les Bassetes, esquerra Els Seguers i de front Cal Gironella i Castell de Boixadors. Aqui o prop podem estacionar el vehicle procurant no fer nosa.
Solana del Castell.

Torre Maestra del Castell i ermita de Sant Pere de Boixadors.

Casa Nova del Castell.

Interior de la Casa Nova del Castell.
Recorregut

Un cop haguem estacionat o aparcat el vehicle. Ens dirigim a l'encreuament amb el pal indicador Els Seguers / Boixadors. A l'esquerra anirem cap a Els Seguers a la nostra dreta a la casa de les Bassetes i de front a Cal Gironella
  Agafarem cap a Cal Gironella / Castell de Boixadors, per una pista on aviat veurem els cultius i una zona amb grans plaques solars és Cal Gironella. Seguirem per aquesta pista seguint el camí evident, que és un GR (marques vermelles i blanques), conegut com el Camí de l'Estació Seguers.

Interior de la Casa Nova del Castell.

Pal Indicatius
Passat els cultius d'oliveres i fruiters, ens endinsem una mica al bosc o una zona mes sombria. Arribant a la Solana del Castell ja veurem l'ermita de Sant Pere de Boixadors i la Torre Mestra del castell (en reconstrucció). A l'esquerra la Casa Nova del Castell (en l'actualitat deteriorada i en ple abandó).
A l'alçada de la Casa Nova del Castell, al Coll del Castell, veurem un cartell de la Diputació de Barcelona amb els horaris de visita i contactes. A més d'un indicador que ens indica la dirrecció per arribar de seguida al Castell de Boixadors.
Amenaza de pluget.

Bassa.

Castell de Boixadors 845 m.

Marieta.

Ermita de Sant Pere de Boixadors.

Ascendim per la pista fins al Castell de Boixadors (845 metres), Aquest està envoltat per una tanca verda per evitar el deteriorament del conjunt historico. Que aquesta sent restaurat poc a poc. Es pot visitar de franc el primer diumenge de cada mes, amb un / @ guia que us expliqués tot el que alli es va esdevenir. jejeje.
Podem veure la Torre Mestra del castell i l'església de Sant Pere de Boixadors, construïa el segle XIX per a substituir al primitiva parròquia de Sant Pere de Boixadors, que és troba a tocar del castell

Torre Maestra del Castell i ermita de Sant Pere de Boixadors

Mirador del Castell de Boixadors.

Guti.

Torre Maestra del Castell.
L'església és de planta rectangular sense absis amb torre campanar de planta quadrada i coberta de quatre vessants. Adossada al mur de llevant, hi ha la rectoria, i, 1 xic Apartat, el cementiri. Davant tenim el miraodor del Castel, de Boixadors, amb cartells explicatius i unes vista de tota la vall.
La tornada la farem desfent el camí per on hem vingut o si volem fer més llarga la ruta seguint les indicacions del pal indicatiu al Coll del Castell, fent la ruta circular pel camí dels Seguers.
Un altre 100 Cims pra la nostra butxaca, jejeje.

Cami de la Estació Seguers.

Cal Gironella.

Grau de dificultat: baix.
Temps / Horari: 1h. 40 min.
Desnivell / Quota màxima: de 571 metres a 845 metres.
Ús: Si.
Ús actual: senderimos i agrari.
Estat: Bé (pista de sorra amb algunes zones pedragosas).
Llocs de valor: Cal Gironella, Casa de les Bassetes, Casa Nova del Castell, Solana del Castell, Església de Sant Pere Boixadors, Torre Castell de Boixadors, Mirador del Castell de Boixadors.