martes, 23 de febrero de 2016

Ruta Coll d´Estenalles - Montcau, 1.057 m.- Coll d´Eres - Covas de Simanya,Parc Natural de Sant Llorenç de Munt i L´Obac. Mura - Sant Llorenç Savall (Barcelona).

Marieta, Parking del Coll d´Estenalles.

Centre d´Informació Parc Natural de Sant Llorenç de Munt i L´Obac.
El Montcau és un cim de la Serralada Prelitoral, situat a la província de Barcelona, entre Terrassa i Manresa, amb una alçada de 1.057 metres. S'engloba al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt il'Obac. És una de les principals cims del massís de Sant Llorenç del Munt. La seva cara oest presenta excel.lents vistes sobre la plana de Manresa i el massís de Montserrat, mentre que la seva cara nord-est s'orienta cap a la localitat de Sant Llorenç Savall i el massís del Montseny.
El seu cim és rocosa, amb escassa vegetació agrupada en taques i fileres, i amb forma piramidal.
És una elevació molt característica per la seva forma triangular, i amb gran tradició en l'excursionisme familiar. A la part superior hi ha una taula d'orientació (rosa dels vents) que indica els cims i serres que l'envolten. En dies clars és possible veure els Pirineus.
Vam concloure la ruta apropant-nos a la Cova Simanya, que és d'origen càrstic i és troba a municipi de Sant Llorenç Savall (Vallès Occidental). L 'accés és des del Coll d'Eres, a la cruïlla de camins per l'ascens al Montcau o per continuar cap al Monestir de Sant Llorenç del Munt. És un tàlveg hipogeu de 360 metres de longitud. Des de la mateixa boca, cap al sud, s'obre la cova Simanya Petita.

Inici de la ruta.

Montcau.

Des de Barcelona agafem la C-58 en direcció Manresa - Terrassa. Continuarem per la C-16 per després sortir a E9-C- 16. Arribant a Terrassa seguirem per la B- 40. I acabar agafant la carretera de Matedepera a Mura BV 1221 fins a la zona d'aparcament del Coll d'Estanalles. Els caps de setmanes i festius encara que sigui gran l'estacionament sol omplir-se.

Els Cortins.

La Falconera.

Marieta & Chiqui.
Recorregut.-

Un cop estacionat el vehicle a la zona d'aparcaments del Coll d'Estanelles (un punt on s'inicien moltes rutes i excursions). Comencem a caminar cap al Centre d'informació situat just a l'altre costat de la carretera de Matadepera a Mura, és un espai destinat a procurar informació del Parc. Aqui podem aconseguir o ens fascilitan publicacions i referències. Antigament era una caseta de peons de caminers rehabilitada l'any 1.980 per la Diputació de Barcelona.Té un horari de 10 h. a 15 h. tots els dies excepte cap d'any i nadal

Ascensió al Montcau.

Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.
Continuem per una pista asfaltada ascendent, amb algunes indicacions de diverses rutes (Montcau, Coll d'Eres, Cova Simanya i La Mola). Aviat a la nostra esquerra veurem un sender marcat amb un pal i un cartell que ens informen que no ens sortim del sender marcat amb unes cordes, per evitar més la degradació i erosió del terreny. Així mateix poc a poc anar recuperant o rehabilitant la zona del voltant, bastant deteriorades pel freqüent pas de senderistes i excursionistas.Continuamos per aquest sender sense sortir-nos fins al cim del Montcau.

Una mica de grimpadeta al Montcau.

Guti. Cim del Montcau, 1.057 m.
L'ascensió, tot i que perllongada, és bastant suau en el seu primer tram. El terreny de conglomerat és el típic de tot el massís. A mesura que avancem cap al seu cim, podem veure altres muntanyes de Sant Llorenç de Munt com La Falconera, Els Cortins, La Mola (molt al fons). El sender està molt ben marcat amb les cordes que el limiten i uns pals que ens van indicant la direcció a seguir. Per assolir el cim cal pujar, de vegades grimpant una mica i ajudar-se si cal amb les mans, part del seu últim tros és alguna cosa mes vertical.

Rosa dels Vents del Montcau.

Guti & Marieta.

Rosa dels Vents
Un cop al cim veurem el tipic punt geodèsic amb un pilar de hormingo i una rosa dels vents que el Centre Excursionista de Terrassa va instal·lar. Les vista són impressionants, podem veure gairebé tota la plenitud del parc, la muntanya de Montserrat, El Montseny, gran part del Pirineu, etc. Val la pena estar una estona gaudint de tota aquesta panoràmica natural que ens ofereix aquest cim.

Coll Tres Creus

Coll Tres Creus.
Descendim del cim cap al Coll Tres Creus, amb molt de compte gairebé desgrimpando, fins a arribar o donar amb un corriolet que voreja el Montcau, fins portar-nos al Coll d'Eres, un explanda envoltada de pins i alzines on conflueixen diversos itineraris. Tambian hi ha un monument commemoratiu al poeta Joan Maragall, membre de la intel·lectualitat culta de la Barcelona de la Renaixença.
Va traduir Goethe, Nietzsche i Novalis i va introduir així a Catalunya una bona part de la poesia alemanya.

Monument commemoratiu al poeta Joan Maragall.

Joan Maragall i Gorina (Barcelona 10 d'octubre de 1.860 - Barcelona 20 de desembre de 1.911) va ser un poeta espanyol, considerat un dels pares de la poesia catalana modernista. La seva obra manuscrita es conserva a l'Arxiu Joan Maragall de Barcelona .

Sender a les Coves de Simanya.

Cova petita de Simanya.
Un cop haguem arribat al Coll d'Eres, agafarem a l'esquerra baixant uns graons de pedra la direcció a la Font de Llor i la Cova Simanya, seguint el GR-5 (marques vermelles i blanques). Un pal senyalitzador ens indica el camí. La baixada és gairebé per un torrent dins el bosc d'alzines i altres arbustos. És bastant relliscós, després de baixar una bona estona trobarem una bifurcació, senyalitzada per un pal indicatiu, prendrem el camí cap a l'esquerra deixant a la dreta el que ens porta cap a la Font de Llor i agafant el marcat cap a la Cova Simanya.

Seguim caminant i creuem un petit torrent saltant unes pedres. Continuem per un sender mes estrechoque ens condueix fins a la Cova petita Simanya, pujant a la nostra esquerra per un corriolet bosc amunt cap a la paret. Arribem fins a l'entrada on veiem un pal indicatiu. Grimpamos amb cura i accedim al seu interior, té una profunditat d'uns 80 metres. Només ens endinsem fins que la cavitat s'empetiteix, en un estret forat. Que deixarem quan tinguem l'equip adequat per explorar.

Tornem a desgrimpar i reprenem el sender per dirigir-nos a la Cova gran de Simanya, el sender cap a aquesta es torna mes sorrenc i relliscós anar amb compte. De seguida veiem l'entrada a la cova també senyalitzada amb un pal indicatiu. L'accés és més senzill que a la cova petita, però també cal pujar amb cura i grimpant. Si filtra aigua podem relliscar i les pedres ja estan polides de les contínues visites.

La cova Simanya, situada a l'vessant est del Montcau a uns 900 metres d'altitud, és una de les més accessibles i visitades d'entre els 163 cavitats catalogades al massís de Sant Llorenç del Munt i Serra de l'Obac. Els Seus 372 m de recorregut la converteixen en la cova més llarga del massís. La cova Simanya i d'altres que és troben a una altitud similar són ja cavitats testimonials o residuals, formades durante a els primers estadis erosius del massís Quan aquest encara no havia estat tan profundament disseccionat per la xarxa hidrològica. Actualment el nivell d'desguàs on brollen les fonts més cabaloses està situat molt més avall, entre a els 350 metres i a els 450 metres, prop de les poblacions de Mura i de Rellinars.
Cova gran de Simanya.

Conta una llegenda que en la Cova gran de Simanya un sacerdot Ermendia, al segle XVII, es va aventurar a l'interior de la cova Simanya fins a trobar una gran plaça, un munt de fems frescos, que li van fer sospitar de l'existència d'una gran bèstia, suposadament un Drac.
També s'explica que a l'interior hi havia places i carrers, com d'un poble petit, on hi havia homes i nens despullats esperant ser l'ofrena per al Drac. Llegendes que envolten aquest magnífic paratge que és Sant Llorenç del Munt i l'Obac.

Coll d´Eres.

Montcau.
Després d'estar una estona a l'interior de la cova, tornem a la senda i desfem de nou el camí cap al Coll d'Eres. Un cop allà agafem la pista semi-asfaltada cap al Coll d'Estenalles (SL- C 54). Marcat per un altre pal indicatiu. Retornem per aquest sense deixar-lo fins a la zona d'aparcament. Fi de la ruta.
Coll d´Estanalles.

Croquis de la ruta.

Grau de Dificultat: Baix - mitjà (pels accessos a la cova i la baixada del Montcau cap al Coll Tres Creus).
Temps / Horari: 3 hores 15 minuts.
Desnivell / Quota màxima: 780 metres a 1.057 metres.
Ús actual: senderisme.
Estat: bo.
Senyalització. Molt bona.
Llocs de valor: Centre de Interpretació de Parc Sant Llorenç del Munt i l 'Obac, Coll d'Estanelles, Montcau, Coll d'Eres, Coves Simanya.
Època: Tot l'any, Evitar els mesos d'estiu, no hi ha molta vegetació per donar ombra. Recomanem portar frontal per a la visita de les coves.