lunes, 20 de febrero de 2017

Ascensió Dent ó Castell de Montmell "Via Josep Bagués i Esteve, V - 165 m." + Talaia del Montmell, 861,5 m. La Juncosa del Montmell (Tarragona).

UGEL (Unió Grups Excursionistes Llibertaris).

Area Recreactiva Forestal del Montmell
Una altra original i interessant manera d'accedir a un 100 Cim de la llista de la FEEC. Primer accedirem al cim del Dent del Montmell, per una semi via clàssica bastant assegurada amb poc nivell de compromís i una mica de dificultat en roca calcària. Fins arribar al cim on trobarem les ruïnes del que va ser i Castell de Montmell. Una vegada des del Castell iniciarem una caminada fins a arribar al sostre de la comarca del Baix Penedès i culminarem per últim l'ascensió o acces al 100 Cims de la Talaia de Montmell a uns 861 metres d'altitud. Una bonica jornada d'escalada i excursió que esperem que sigui del vostre gust.

Vane & Guti, Area Recreactiva Forestal del Montmell

Pista Forestal

Des de Barcelona, agafarem l'A2 i sortirem per la sortida 599 cap a B-24 direcció Vilafranca del Penedès. Passant per N-340 travessant Vallirana fins Arboç. Un cop allà anem direcció Llorenç del Penedès i després Bisbal del Penedès. En Bisbal del Penedès anem cap a Joncosa de Montmell. Travessem Joncosa de Montmell, i a la nostra dreta veurem un cartell en direcció Vall de Sant Marc i retolat com "Àrea recreativa forestal de Montmell". La pista aquesta alguna cosa deixada però és transitable per a gairebé tots els vehicles inclosos turismes, sempre vigilant anant amb cura. En arribar a aquesta àrea (amb aparcament, bar, barbacoes, ...) es pot deixar el vehicle aquí. En època d'hivern té horaris fins a les 17:00 h. Si preveiem en aquesta epoca que trigarem més podem deixar el vehicle tornant a la pista principal fins a trobar a l'esquerra l'església "nova" del Montmell i aparcar, ja que una cadena barra el pas.

Esglesia "nova" de Montmell.

Dent del Montmell

Inici Via Espolón Guerrero-Penedès.

Marca de pintura Diable Negra.
Un cop estacionem el vehicle, des de l'Àrea forestal de Montmell comença un sender gairebé paral·lel a la pista per la qual hem vingut amb el vehicle que va des de l'església Nova de Montmell a l'Església Romanica de Sant Miquel s. XII (Pal indicatiu a l'inici amb diverses indicacions més, jejeje). Després el camí, es dirigeix cap al Castell de Montmell. a la nostra esquerra just abans d'una barrera verda, encara que bastant desgastades veurem dues marques de pintura vermella a la dreta i negra a l'esquerra enmig d'aquesta un dibuix d'un diable. Al començament d'un corriolet que puja cap al nostre peu de via. A uns 5 metres més amunt hi ha el peu de via d'Espolón Guerrero-Penedès i després ja la barrera verda.
Vam pujar per aquest caminet fins arribar al peu de via marcat per una fletxa de color vermell de pintura.
Fletxa inici de la Via Josep Bagués i Esteve.

L1 (IV) .-

Després equipar-nos i passar cordes, etc. Ascendim per una placa una assegurança amb la xapa pintada de vermell a la nostra esquerra és la primera assegurança. Seguim dibuixant un arc fins a un esperó i des alli un semidiedro, una altra placa i a ja veiem la R1. R1, 2 pitons amb anella units amb cadena. Rapelable. 2 spit i 3 pitons en uns 25 metres.

R1. Vane.

L2. Bauma.

Sortim de la R1, caminant pràcticament per un corriolet, fins arribar a la paret. A la nostra esquerra hi ha una cova i la via contínua just a un costat d'aquesta, una fletxa vermella novament ens marca el camí, jejeje. De seguida veiem una assegurança amb xapa pintada de vermell és el primer d'aquest llarg. Que és el llarg més bonic de la via.

Guti, L2.

Escalem per una placa d'uns sis o set metres, després d'aquesta flanquegem uns metres cap a la dreta per continuar escalant per una fissura i una altra placa més fina.Hay de vigilar el Roze de les cordes i controlar que no es quedin atrapades en la fissura! !!. Vam acabar remuntant dos esperons mes i arribem a R2, molt còmoda. R2, dues spit amb anelles units per un cordino i cadena. Rapelable. 6 espits i tres pitons en uns 30 metres.

Vane & Guti, R2.

L3,

L3 (III+/ IV).-

Sortim de nou caminant per un corriolet aparentment desbrossat a la recerca de la paret, com són bastants metres abandonem la R2 per assegurar millor des de l'inici de paret. Marcant l'inici d'aquest tercer llarg un dibuix d'un diable de color vermell a la mateixa roca.

Se supera una placa fàcil d'uns 10 metres equipada. Després vam continuar una mica més de grimpada. caminem uns metres escalem a un bloc per la dreta hi ha un altre dibuix vermell del diable. Arribem a una esquerda i ja som a la R3, també bastant comoda. R3, 2 barrelles amb anella units amb cadena. Rapelable. 6 espits en uns 40 metres.

Des de la R3 es puja per una placa, seguidament uns ressalts per acabar en una placa, un tram curt de caminar i arribar a la R4. R4, 2 spits amb anella units amb cadena. Rapelable. 2 espits i dues pitons en uns 30 metres.

Vane, R4.

L5 (III) .-

Des de la R4 grimpamos una mica caminem fins a arribar a uns ressalts amb algun pas però poca cosa gairebé tot grimpada hasrta arribar a la R5 prop d'un pi sense mal no recordo jejeje. R5, 2 spits amb anella units amb cadena. Rapelable. Un spit i un pitó en uns 25 metres.

Castell de Montmell. Cim del Dent de Montmell.

Castell de Montmell.
Des R5 al cim, que considerem que són les ruïnes del Castell de Montmell, hi ha molt pocs metres. Recollim el material i ens acostem a veure aquestes ruïnes i gaudir de les vistes des del cim de la Dent del Montmell.

Castell de Montmell

El Castell del Montmell és un edifici declarat bé cultural d'interès nacional. És de molt difícil accés. Actualment queden escassos vestigis en ruïnes. Tan sols podem veure part dels seus murs, construïts amb pedres irregulars barrejades amb fang. A partir de les restes actuals no es pot treure cap conclusió de la seva estructura primitiva. Al voltant del castell i de l'església es va formar un petit nucli de població, que en 1.960 quedava reduït a unes 10 cases, actualment totes deshabitades i danyades.
Castell de Montmell.

Creu de pedra.

Vam esmorzar una mica, i vam baixar per un sender mig desgrimpada mig camí i remuntem al cim just davant del Castell del Montmell on hi ha situada una gran creu de pedra. Per aquest lloc voveremos fer el descens cap al Àrea forestal de Montmell. Doncs per al nostre següent objectiu el 100 Cims de la Talaia de Montmell, encara ens queda un bon recorregut.

Talaia del Montmell.
Des de la Creu de pedra, seguirem en direcció norteste per tota una carena que de entanto en tant veurem algunes marques de pintura verda fluorescent o les marques de sender local (verdes i blanques), que després d'uns 20 o 25 minuts ens portaran fins al cim de la Talaia del Montmell.

Talaia del Montmell

Talaia del Montmell, 861,5 m.
La Talaia de Montmell, és una de les 41 cims comarcals a part de un dels cims del llistat dels 100 Cims (FEEC). té una altitud d'uns 861 metres sobre nivell del mar. En el seu cim trobarem un pessebre amb un estel a manera de penell. Un vèrtex geodasico i un pal caigut amb algunes senyeres. Al costat del pessebre hi ha el llibre de piades, en qual ens regristramos, jejeje. Per donar constacia de la nostra visita. Acabem per menjar-nos les nostres reserva de fruites i tornem de nou per la carena cap a la Creu de pedra i el Castell de Montmell.

Pessebre, Talaia del Montmell.

Libre de piadas.
Descens.-

Seguirem cap al cim on aquesta ubicades les ruïnes del Castell de Montmell, podem seguir les marques verdes de pintura que s'ajunta a vegades amb les de sender local (Verds i Blanques). Recorrem des de la Talaia de Montmell fins a la Creu de pedra tota la carena. Un cop a la Creu de pedra baixem per darrera cap al coll que hi ha entre el castell i la gran creu de ciment. Si estem atents, durant aquesta curta baixada localitzarem 2 "bufadors" (també anomenades boques calentes), un parell de petites coves on, segons l'època, pot sortir aire calent de l'interior de la muntanya. Després agafarem cap a dreta un sender que baixa en diagonal cap a l'Església romànica de Sant Miquel. Seguint marcat amb marques verdes i blanques. Des de l'església romànica baixem cap a la pista on veurem l'església nova de Montmell i tornem pel mateix camí fins al Àrea forestal on tenim aparcat el vehicle.

Marques verdas.

Talaia del Montmell

La Dent de Montmell

Collet del Castellot

Esglesia romanica de Sant Miquel.

Esglesia "Nova" de Montmell.

Croquis de les vies extret de.- https://www.rocjumper.com

Via Vermella.- Josep Bagués i Esteve, V - 165 m. (equipada).
Via Groga.- Espolón Guerrero-Penedès. IV+ - 175 m. (semi-equipada).

Via: Josep Bagués i Esteve.
Zona: Dent de Montmell o Castell de Montmell.
Dificultat: V
Dificultat obligada: V.
Grau de compromís: Baix.
Equipament: Via equipada, amb material variat (pitons, barrelles i espits) Totes les R's són rapelable. Però desaconsellem rapelar per la via.
Material: 8 cintes exprés, bagues per encintar arbustos i opcionalment algun friend "alien verd".