lunes, 31 de julio de 2017

Ascensió Mallos (Massis) de Agüero "Via Tierra de Naide, V+ - 140 m." , Agüero (Osca).

El nostre amic acoblat aquests dies a Agüero.
 Els Mallos de Agüero majestuosos s'alcen aquests monòlits de pedra al costat del nucli urbà d'Agüero, que fan de la localitat el seu segell d'identitat.
Aquests malls estan formats per conglomerats, l'origen està en l'acumulació de partícules sòlides procedents de la destrucció dels relleus pirinencs, dipositada al peu de la muntanya pel riu Gállego, formant un gran con de dejecció. L'aspecte actual dels Mallos es deu a l'erosió. La seva forma i altura els converteixen en lloc idoni per a la pràctica de l'escalada i altres esports, a més de per a l'observació de colònies de rapinyaires, que nien en aquest mitjà.
Entre les formacions, el monòlit de Peña Sola, creat per fractura d'una gran massa, sobrepassa els 200 metres en el seu vessant oest. Per l'escalada hi ha diverses vies per Peña Sola. No són malls molt elevats, però estan poc massificats per a aquest esport.
En aquesta vam optar per ascendir al seu cim per la via "Tierra de Naide" una molt bona via bastant assegurada, en el seu costat Est. Amb una dificultat senzilla llevat de la seva 4 llarg que alguna cosa ens farà estrènyer, jejeje.

Nota: Comentaris extrets de.- http://turismo.hoyadehuesca.es

Agüero i Mallos de Agüero.

Acces als Mallos de Agüero.

Des Osca circular per l'A-125 direcció Pamplona. Un cop deixada enrere la localitat d'Ayerbe i darrere uns quilòmetres agafar un desviament a l'esquerra per la carretera provincial HU-534.
Un cop hem arribat a la població d'Agüero. El millor lloc per deixar el vehicle és a l'entrada del Pàrquing del Càmping "Peña Sola" de la mateixa Agüero.
Des del Càmping Peña Sola a Agüero s'ha de prendre una carretera ascendent a la dreta, que després de passar davant del cementiri, porta a la part alta del poble. Arribarem a una esplanada que hi ha davant d'un panell informatiu i un pal indicador de la volta als Mallos de Agüero (Inici d'aquesta ruta). Prenem el sender ascendent a la dreta marcat com "Sender Circular als Mallos de Agüero", i que passa davant d'unes roques equipades amb algunes curtes vies d'escalada. El sender està molt marcat no tenint pèrdua, i va envoltant els imponents malls per la seva dreta. En uns 10 minuts deixem el camí principal prenent una altra senda secundària a l'esquerra marcada per una fita, poc després cal estar atents a una altra fita a l'esquerra, per no deixar-se portar pujant per una barranquera. La via, a la cara Est dels Mallos, puja per l'esquerra d'una profunda fissura plena de vegetació, començant al costat d'una caiguda amb un bloc encastat.

Inici de via.

L1 (III+).-

El principi de via, aquesta marcat amb una cinta blanca lligada a un arbust. En aquesta posa el nom de la via "Terra de Naide". El llarg en si, és bastant senzill, una placa tombada fàcil i curta amb molt cant tant per als peus i les mans. Dir que alguna cosa descomposta però es fa molt ràpidament. Se surt rect @ s cap amunt i després veurem la R1 una mica cap a l'esquerra en una comoda lleixa. R1, dos parabolts amb anella per rapelar. Un pont roca (en sortir) 6 parabolts en uns 25 metres.

L2 (V-).-

Sortim des de la R1 per una placa vertical que puja lleugerament cap a la dreta, fins arribar a una savina, després d'aquesta continuem cap a l'esquerra, aquesta fa un petit trencament, de manera que freguen la cordes (portar cintes llargues) on es troba la R2. Al poc de començar la tirada és on hi ha el pas fi del llarg, hi ha la possibilitat d'acerarlo, amb l'ajuda d'un pont de roca. R2, Dos parabolts amb anelles. Possibilitat de rapelar. 9 parabolts i un pont roca a uns 30 metres.

L3 (III+/ IV-).-

Des de la R2, remuntem per una placa tombada amb tramitos de roca solta. Llarg de transició on també trobarem un pont roca. R3, dos parabolts amb anella, Possibilitat de rapelar. 7 parabolts i un pont roca a uns 30 metres.

Guti, L4.

L4 (V+).-

Ascendim des R3 ja per una placa vertical amb un parell de passos fins en els quals cal prémer una mica però té bones preses amb un lleuger allunyi entre els passos 5è i 6è, després les assegurances estan més a prop. Difícil acerarlo, la R4 està lleugerament a l'esquerra, és millor entrar per la dreta evitant així un gran pedrot que sobre surt, arribant a la R4 la placa es tomba una mica. R4, Dos parabolts amb anelles, Possibilitat de rapelar. 13 parabolts en uns 30 metres.

L5 ( IV).-

Sortint de la R4 es flanqueja a la dreta per evitar un tram de mala roca, pujant després rect els i en la recerca de la R5 que es fa en una savina. En aquesta última part s'ha de vigilar una mica la roca que està una mica trencada. R5, Cordinos i cinta plana amb un grilló muntats en savina. Possibilitat de Rapelar, encara que amb precaució !!!. 6 parabolts en uns 30 metres.

Vanessa, R5.

Cim de Mallos de Agüero.

Descens.-

Després de fer les fotos pertinents, vam pujar caminant cap a la dreta i des del cim baixar al prat. Al fons podrem veure alguns voltors que ens observen intentem acostar-nos però quan ja gairebé els tenim al nostre abast donen el vol, (ens vam quedar sense foto, jajaja). Després seguirem fins a trobar un evident canal indicada per una fita. Hi ha un cable de vida tipus ferrades i un boix amb un cintajo que permeten desgrimpar els primers metres.

Voltors

Fita per marca el descens

Canal del descens.
Després continua per un canal estret i pronunciat que es podria desgrimpar (delicat), però vam optar per muntar un ràpel (20-25 m). En alguna referència apareix indicat com si aquest canal fos una ferrada, però no hi ha cable de vida només en l'últim tram, la resta d'equipament són corda fixes i alguna tram de cadena. mes bé és una canal equipada, per al descens d'escalador @ s i com a molt d'accés al cim dels Mallos de Agüero, molt poc recomanable.

Canal Equipada d'Agüero

Rapel.
Des de la base de la canal, baixem caminant per un sender que recorre la base de les parets, després arribarem al camí de la ruta a 360º d'Mallos de Agüero.Desde alli vam baixar per on vam realitzar l'aproximació a la via i aviat tornem a estar al Càmping "Penya Sola" d'Agüero, on tenim aquests dies el nostre camp base, jejeje.

Agüero.
Croquis de la via extret de.- http://eskalatzencas.blogspot.com.es

Via: Tierra de Naide.
Zona: Mallos d'Agüero.
Dificultat: V +. (No es regala).
Dificultat obligada: V.
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb parabolts i algun pont roca. Reunions rapelables.
Material: 15 cintes exprés.
Orientació: Est.

Guti, Cim de Mallos de Agüero.