domingo, 27 de agosto de 2017

Ruta Església de Santa Cecília de Sadernes a l´Ermita Sant Aniol d´Aguja, Sadernes/Sales de Llierca (Girona).

Hostal de Sadernes.
Pocs llocs presenten una diferència tan marcada entre la terra baixa i la terra alta com l'Alta Garrotxa. Si voleu gaudir d'una excursió que combina el senderisme amb la interpretació del territori, la bellesa del paisatge i la presència de l'aigua no us podeu perdre aquesta meravellosa ruta per la vall de Sant Aniol. Una proposta ideal per gaudir de la muntanya !!

Esglesia de Santa Cecília de Sadernes.

Des del municipi de Montagut (Girona) agafarem la carretera asfaltada, l'últim tram esta una mica mes deteriorat fins el veïnat de Sadernes. On hi ha ubicat l'Hostal i un càmping. A prop també hi ha una font i l'església de Santa Cecília. En segons que època de l'any hi ha restrinciones als vehicles des de Sadernes, així que per evitar possibles problemes aparcarem en una zona habiltada costat l'església. Per seguir per la pista heu de demanar permís al Consorci de l'Alta Garrotxa (www.altagarrotxa.org - Telèfon.- 972.287.882). Si us endinseu sense aquest és possible que tingueu una bona multa.

Aparcament nº 3, hort d'en Roca.
Recorregut.-

Sortim caminant per la pista que comença al costat de l'Església de Santa Cecília de Sadernes, hi ha una caseta d'informació. La zona de Sadernes és un petit veïnat que pertany al municipi de Sales de Llierca, és un dels principals accessos a l'espai natural de l'Alta Garrotxa. Unes senyals indicatius verticals ens indica per on continuar (rètols verds i grocs "Vall de Riu (1h 45 min) / Mare Déu de les Aguiles (2h 30 min) - Oix (per Salt de la Nuvia 5h 15 min - Itineraris de Ribelles i Hostal de la Muga / Esglesia de Sant Julià de Ribelles 3h. 50 min./ Hostal de la Muga 5h 15 min. - Sant Aniol. "seguirem les indicacions a Sant Aniol.

Pont del Pas dels Aures.

Pas Castell d´Espasa.
Aviat passarem al costat d'un recito on es troba el Molí d'en Galzeran i d'un oratori, aquests actualment es lloguen a grups de 12 persones. Arribarem a la primera zona d'aparcament una mica més endavant creuarem pel pont dels Aures, limiti municipal de Montagut i Sales de Llierca.
Pujarem suaument per la pista i veurem la segona zona d'aparcament entremig de les rieres i al costat d'una pedrera abandonada. A la nostra esquerra podrem veure la riera d'Escales i els Cingles de Manllada i la cova s'Espasa, on es practica l'escalada esportiva.

Congost de Sant Aniol.

Marieta
La pista aquesta asfaltada al Portell d'en Roca, un pas entre dues penyes i passa per sota el Castell s'Espasa.
A pocs metres a travessem la riera pel pont de ferro, amb baranes de fusta i arribarem a la tercera zona d'estacionament, coneguda com hort d'en Roca. Aqui veurem una tartera a la dreta i amunt del cingle la boca de la Cova del Bisbe.
Des d'aquí arribarem fins al pont d'en Valentí, pont medieval amb dos arcs de mig punt, pas obligat a comerciants, contrabandistes, carboners i traginers. Va ser restaurat en els anys 80's del segle XX.

Guti.

Pont de Valentí.

Després de creuar el pont veurem l'Hostal de ca la Bruta o de les Mosques. Actuament en restauració i té un servei de bar i aquesta enfocat com a centre per a activitats a l'aire lliure, celebració de cursos i terreny per acampar. El seu contacte és.- Easy Day "www.easy-bay.com".
Després, en una bifurcació de pistes la de Sant Aniol, tancada amb una cadena, i la de la Vall de Riu-Mare de les Agulles, continuarem en descens fins a creuar la riera de Sant Aniol per primera vegada.

Antic Hostal de Ca la Bruta.

Senyals de la ruta

Gomarell
Una pista surt a la nostra esquerra, on veurem un senyal indicatiu de Sant Aniol, des d'aqui podrem veure la Cova del Lladre i Sant Feliu de Riu. a pocs metres les ruïnes de la Farga i del Molí de Riu, Continuem per la pista fins arribar a l'alçada de les ruïnes del Molí de Riu. Una mica més endavant veurem les marques de pintura de color verd i taronja que seguirem fins al coll de Talaixà, on deixarem la pista per anar per un caminet que ens endinsa al bosc.

Ruïnes Molí de Riu (la Farga ??).
Més endavant de nou a la pista passarem per un cinquè aparcament a la derechadesde on es pot veure a els cingles del Salt de la Núvia, les coves de la Lleixa Closa i mes a dalt, a sobre d'aquestes a els cingles de Guitarriu o de Freixenet i el Martanyà .

La Muntada - Gomarell.
A la nostra esquerra veurem les restes d'un antic pou de calç i molt a prop veurem la plana de la Muntada. Aqui veurem un petit cobert amb sacs amb pedres per si voleu col·laborar amb la rehabilitació del refugi de Sant Aniol, pujant algunes pedres fins aquest. Des d'aquí deixarem de nou la pista forestal i començarem el sender que voreja la riera fins arribar a la resclosa del Gomarell, que constitueix un punt de captació d'aigua per al municipi de Montagut, Tortellà i Argelaguer.

Pas de fusta.

Gorga Citró

Aqui veurem dos camins, el primer és el camí que seguirem que esta situat al marge esquerra de la riera, és decior a la nostra dreta, jejeje. i l'altre el que està situat al marge dret de la riera que s'allunya porta molt a prop del Salt de la Núvia (és una drecera). Continuem entoces per la nostra dreta amb cura de no relliscar. Aqui veurem dos camins, el primer és el camí que seguirem que esta situat al marge esquerra de la riera, és decior a la nostra dreta, jejeje. i l'altre el que està situat al marge dret de la riera que s'allunya porta molt a prop del Salt de la Núvia (és una drecera). Continuem entoces per la nostra dreta amb cura de no relliscar. El camí esta arranjat ja que veiem un pas fet de fusta per subtituir una part enfonsada del camí.

Coll del Moli de Sant Aniol.

Pont Tibetat.

Al poc després d'arribar a la Gorga Citro, on creuarem la riera, una mica més endavant tornarem de nou a creuar, sempre per continuar per la part esquerra de la riba fins a arribar a una cruïlla de camins on agafarem el que es va a l'esquerra cap al Molí de Sant Aniol.
Passarem un pont tibetà, arribant al torrent del Bac de Can Barrufa i des d'aquí arribarem per fi a l'Ermita de Sant Aniol i al seu costat el refugi mes la font per refrescar-nos.

Refugi de Sant Aniol

Ermita de Sant Aniol d´Aguja.

En aquest lloc s'erigia l'antic monestir benedictí de Sant Aniol d'Aguja, documentat del segle XI, retocada modernament, que conserva l'absis amb arcuciones llombardes. L'edifici és d'una sola nau i manté un campanar d'espadanya. La trobada festiu de Sant Aniol (Pentecosta) tenia una forta tradició a la comarca i al territori veí de la Catalunya Nord, com testifica la descripcions que fa d'això Maria Vayreda en la seva novel·la "La punyalada". En 1.962 es va instal·lar una campana, que en honor a aquesta novel·la es diu "Coralí".

Font de Sant Aniol d´Aguja.

El refugi ho estan rehabiltando els Amics del Refugi de Sant Aniol, a poc a poc va prenent forma ja té gran part del sostre realitzat i aviat es podrà utilitzar mitjançant permís. Els veïns de Sant Aniol (els més veterans) cada cap de setmana munta un petit servei de refrescos a l'ermita, amb els beneficis de la seva venda col·laboren a la rehabiltación i conservació d'aquest espai. També reben el suport d'algunes entitats i petites empreses.

Guti & Marieta.

Esglesia de Santa Cecìlia de Sadernes.
Després refrescar bé amb l'aigua de la font de Sant Aniol, (L'aigua és bona però no aquesta tractada, ens ho fa saber un cartell col·locat en aquesta). Omplim les nostres cantimplores i vam decidir tornar cap a Sardenes pel mateix camí de pujada. Això si donant-nos algun que altre chupuzon en algunes de les seves cristal·lines gorgs. Procurar mantenir aquest espai net i lliure de contaminació humana (deixalles, escombraries, etc.).
ELS caps de setmana en període estival, és una romeria de persones algunes molt molt truges. Per fasvor si veieu actes incivics donar-los el toc. Gràcies.

Croquis de la ruta extret de.- http://trotacaminos-andres.blogspot.com.es

Grau de Dificultat: Baixa.
Temps / Horari: 4 h 30  minuts.
Desnivell / Quota màxima: 300 m. a 440 m.
Ús actual: senderisme, cultural, històric, patrimoni natural.
Estat: bo
Senyalització: Bona (Senyalitzacions verticals i palafones explicatius)
Llocs de valor: Esglesia de Santa Cecìlia de Saderenes, Moli de Riu, Pont de Valenti, Ca la Bruta, Ermita de Sant Aniol d´Aguja, Refugi de Sant Aniol, Represa de Gomarell, etc.
Època: Tot l'any, a l'estiu evitar les hores de fort sol ia l'hivern anar abrigada. Portar aigua molt recomanable bastons per camina.