martes, 21 de noviembre de 2017

Ruta Moli de Can Mas, Cova de l´Aram i Salt d´Aigua, Hortsavinyà - Tordera (Barcelona).

Sot d´en Gomez.
Meravellosa ruta, de gran varietat paisatgística. Combina la vegetació de ribera pròpia dels canals, amb el bosc mediterrani que senyoreja la serra, i els camins costat de l'aigua.
Aquesta tipologia de senders, són les que més agraden als excursionistes, i quan coincideixen en un mateix itinerari, com és el cas, ja és el "súmmum" de l'platxeri. Es tracta doncs, de gaudir d'un tast exquisit, que no decebrà als paladars més exigents. A més de poder-la gaudir en família i amb els amics curta i molt recomanable.

Zona d´estacionament Pla de Cal Capità (Sot d´en Gomez).

Marca de pintura Vermella i altres.

Des de Barcelona anirem fins a Calella sortirem de l'autopista per la carretera N-II en arribar a Pineda de Mar prenem una petita carretera BV-5126 (Passeig d'Hortsavinyà), que és la via d'entrada del Parc Natural del Montnegre. Anirem seguint per aquesta pista, que està asfaltada que discorre a gairebé paral·lela a la riera. Passarem de llarg per tots els desviaments que anem trobant, fins que passat can pallofa (aqui també podriem estacionar el vehicle), seguirem uns poc metres mes i a mà esquerra seguint la direcció de la riera veurem una explanda de terra al costat d'unes Masias. Hem arribat al Pla de Cal Capità, on aparcarem el vehicle. Ull amb continuar per la pista asfaltada s'acaba i és difícil maniobrar per donar la volta. Estar molt atents.

Cal Capità

Passerala de Cal Ros.

Riera de Pineda
Recorregut.-

Un cop estacionem el vehicle millor en bateria que al llarg evitant d'entorpir la circulació d'altres usuaris. Travessarem el pla de terra i agafarem la pista que remunta paral·lela a la riera. Parem atenció, hem de prendre la primera bifurcació que puja a mà dreta, passant per davant del barri d'una casa. A continuació tornem a trobar la riera que seguirem vorejant, veurem a l'esquerra la passarel·la de can Ros, ben acompanyats de plàtans i pollancres. Travessem la riera seguint el camí que ara remunta per l'altra riba.

Canal de Sot de l´Aram (Bifurcació)

Marca de pintura Vermella.

Sot de l´Aram.
 Anem deixant les pistes que trobem a l'esquerra. Tornem a passar el rierol, ia continuació trobem les importants ruïnes del molí de Can Mas, que queden a la dreta del camí, que segueix pujant riera amunt. Atenció a la bifurcació que trobem a mà esquerra per on travessarem la riera, i entrarem al canal del Sot del Aram, on desguassen les aigües dels sots del Rupit, de les Nogueres, de les Índies, dels Llorers, de Canyamàs i de Grimola, convertint-lo en l'afluent més important de la riera de Pineda.
Moli de Can Mas.

Txiki.

Salt d´Aigua.
 Ens desviem ara cap a la dreta pujant durant uns minuts, fins a trobar el Salt d'Aigua, un lloc espectacular sobretot els dies després algun temporal d'aigües, en aquesta ocasió ens mancat mes afluència d'aigua.

Salt d´Aigua. (Marieta & Guti).

Entrada Cova de l´Aram.

Cova de l´Aram.

De tornada al camí principal del Sot del Aram. Travessem el torrent i a mà esquerra trobem la boca de la cova de 'Aram, d'uns 30 m de profunditat, antiga explotació minera d'aquest metall (Coure). Ens col·loquem el frontal, podem veure encara vetes dels diferents minerals de colors com la Atzurita (blau intens), Calcopirita (verd oliva), Quars (vidre transparent), limonita (marró clar), goethita (lila a turquesa) i Malaquita ( verd - jade). Aquesta mina és la que ha donat nom a tot el paratge. A l'entrar vigilar amb no caure en un pou amb aigua estancada on veurem alguna fauna com una sargatana i algun aranido de grans dimensions, jejeje.

Pou de la Cova de l´Aram.
Deixarem la cova i seguirem remuntant el canal per un camí amb exuberant vegetació i molts esbarzers. Tornem a creuar el torrent. A partir d'aquí passarem per on podrem, unes vegades per la vora i uns altres per mitjà del torrent. Hem de tenir en compte que les riuades fan variar contínuament la fisonomia del camí. El marge del torrent s'obre sobtadament a mà dreta formant un clar en forma de plaça, presidida per uns avellaners. Ens pujarem per saludar a la Verge. Sobre un tronc escapçat trobarem una capelleta amb una imatge, que podríem batejar com Nostra Senyora de l'Aram. Aquesta capelleta és també refugi d'animals salvatges. Aquest lloc és també el punt de confluència amb el sot de les Nogueres que ens queda a la dreta.

Aranya

Bifurcació (A la Cova de l´Aram).

Sector d´Escalada Esportiva Can Pallofa.
Tornarem a baixar el canal per on veníem. El Sot de l'Aram ens mostra tota la seva bellesa. En alguns punts passa tan enfonsat, que els raigs del sol no penetren mai. El llit per on discorrin l'aigua està sembrat de roques que ha anat polint amb la seva acció de segles. Els arbres, principalment verns i pollancres, s'eleven cap al cel buscant el sol, arribant en molts casos els 30 metres d'altura.Volvemos al Pla de Cal Capità i al Sot d'en Gomez. Parem a Can pallofa a menjar donant per conclosa la sortida.
Can Pallofa.

Salt d´Aigua.

Croquis de la Cova de l´Aram extret de. G.E.B.

Grau de Dificultat: Baix / Moderat (Segons algun tram)
Temps / Horari: 1 h. 45 minuts
Desnivell / Quota màxima: 81 m. a 268 m.
Ús actual: senderisme, paisatgístic, històric, patrimoni i cañada (camí de bestiar)
Estat: bo
Senyalització. Mala (Excepte unes marques vermelles de pintura, cal estar molt intuïtius).
Llocs de valor: Can pallofa, Cal Capita, Moli de Can Mas, Cova de l'Aram, Sot de l'Aram, Salt d'Aigua, etc.
Època: Tot l'any, Millor moment després d'un temporal de pluges per observar en plenitud el salt d'aigua i el sot de l'Aram. Portar aigua.
Material: Portar Frontal per la Cova. Compte amb pou en entrar a la dreta !!!

Croquis itinerari de la ruta.