martes, 15 de mayo de 2018

Ascensió Els Graus - Agulla Silvieta "Via Jocs de Nens entrada per l´Avi Joan, IV+ - 190 m." Collbato (Barcelona).

Sector dels Bombers (Rocodrom). Collbató. 1ª Jornada del Curs.
Dins de les activitats que realitzen l'U.G.E.L. (Unió de Grups Excursionistes Llibertaris), de la qual som afiliats i simpatitzants en el Grup de Muntanya Piolet de Sabadell. Hem realitzat el primer curs d'iniciació a la Via Clàssica en el segon trismestre de l'any 2.018. Exclusivament per als simpatitzants i socis d'aquesta entitat, que està fent una gran tasca al la recuperació i creacion de la memòria històrica. Portant a terme el mateniment de l'GR - 179 "Ruta dels Maquis" i organitzant durant l'any sortides, esdeveniments (Punk Trail, Guerrilla Trail, etc), entre altres activitats.

Us deixem els seus contactes per si voleu rebre informació o ser part activa de la creació del GR - 179 "Ruta dels Maquis".

http://gmpiolet.blogspot.com.es  Grup de Muntanya Piolet.

http://ugel-catalunya.blogspot.com.es/  U.G.E.L. (Unió de Grups Excursionistes Llibertaris).

R1, Via l´Avi Joan - Els Graus (Collbató). 2ª Jornada del Curs

R1, Via l´Avi Joan - Els Graus (Collbató). 2ª Jornada del Curs.
El curs es va realitzar en dues jornades matineras amb la meteorologia una mica revolta, jejeje. A la primera part va ser teòrico-pràctiques amb l'explicació del material específic per a realitzar tant via clàssica equipades, semi o desequipadas i una introducció a l'escalada en artificial (Ae "Equipada" o A1 - A2 "desequipada"). Gran part de la primera jornada es van realitzar practiques de montanje de diferents reunions "R's" i com resoldre eventuals problemes en aquestes. Tècniques de ràpel amb o sense descensor i tècniques amb cordinos de autoseguros (Marchall o prusik, etc) + bloquejadors (tiboc, Shut).

En la segona jornada, es realitza l'ascensió a Els Graus per la bonica via "Jocs de Nens entrant per la Via de l'Avi Joan". Per practicar els coneixements adquirits a la primera jornada. Amb cordades a capsulades per un total de 7 escaladors dividits en dos grups; Cordada de 4 i cordada de 3.

R2, Via l´Avi Joan - Els Graus (Collbató). 2ª Jornada del Curs.
Sector Primer Pis + Escape.

Croquis i ressenyes de Els Graus "Via Jocs de Nens entrada per l´Avi Joan". Collbato- Montserrat. Extret de.- http://joanasin.blogspot.com.es

Via: Joc de Nens entrada per l'Avi Joan.
Zona: Els Graus (Agulla Silvieta) - Collbato-Montserrat.
Dificultat: IV +.
Dificultat obligada: IV +.
Grau d'exposició: baix (alguna cosa mig)
Compromís: Baix.
Equipament: Via equipada amb material divers (parabolts, piton, pont de roca). Reunions equipades però no són rapelables. Possible escapament fàcil a R2 (Via l'Avi Joan).
Material: 5 cintes exprés (alguna llarga) i bagues savineras. Opcional: Friends petits, joc de tascons i cordinos per encintar merlest i fer ponts de roca.
Orientació: Sud-est.

Els Graus.

Inici de la Via l´Avi Joan. R0.
Els Graus és una zona de complexa orografia, plena d'agulles i roques plenes d'itineraris i algunes vies llargues. Amb la possibilitat de tenir bastants fuites i vies llargues bastants discontínues amb dificultats molt accessibles que poden variar des del IV + a l' 6b. En el cas de la Via Jocs de Nens el grau màxim no passa del IV + deixant una agradable via per a la iniciació amb passos bonics i ben equipats amb material variat.

En general l'itinerari és molt senzill amb bona roca en general tot i que en alguns trams una mica descomposta. Mas en la seva segona part i no tant en la primera. Pujarem al cim de la petita Agulla Silvieta entre els sectors d'escalada esportiva Totxo de les Cabres i Primer Pis. Després d'aquesta ascensió vam donar per conclosa les jornades d'iniciació a vies clàssiques. Esperem que us agradi i sigui del vostre interès.

Drecera dels Graus. (Per ordre d'esquerra a dreta Manel, Chispas Punk, Nina, Ruben, David + David).

Peus de Via l´Avi Joan.

Des de Barcelona per l'A2 i vam sortir a la sortida de Collbató. Continuem per la carretera que ens porta a Monistrol de Montserrat. Abans de sobrepassar la zona d'esbarjo de "La Salut" girem a la nostra esquerra per una costa de doble sentit de la marxa que ens porta a una rotonda.
Agafem la segona sortida a la dreta, continuem cap a la part alta de Collbató. Aparcarem al carrer Graus (hi ha una petita zona de pàrquing) ò prop d'aquesta (Carrer Els Pins, Pau Bertran, etc.).

Vam pujar caminant fins al final del carrer Graus, on s'acaba la zona cimentada i trobarem una barreres. Les traspassem deixem a la dreta el "Sector dels Bombers" una paret amb preses sikadas i un dipòsit d'aigües. Vam pujar per la drecera dels Graus (marques vermelles i blanques GR). Quan estem a pocs metres del sector d'escalada esportiva El Jardinet i Placa Gandhi, seguirem rectes a la dreta cap amunt per un sender que neix i que ens porta a la base d'una llarga rampa tombada. Sender senyalitzat amb marques de pintura de color blau clar. A la base de la rampa veurem més marques de pintura blava, aqui aquesta el començament la Via l'Avi Joan.

L1. Via l´Avi Joan.

R1. Via l´Avi Joan.
L1 (III+).-

Localitzem l'inici exacte de la via de l'Avi Joan, on aprofitarem el seu dos primers trams per accedir a l'inici de la Via Joc de Nens. A peus d'una placa (rampa) tombada veurem unes marques de pintura blava. L'inici de la via està a la dreta d'aquesta rampa. Remuntem uns pocs metres i veurem la R0 a uns 5 metres del sòl que no motaremos. Si aprofitarem per assegurar-nos, l'ascensió no té gran dificultat, pujarem amb tendecia en diagonal a la dreta. La roca és de prou bona qualitat, per arribar a la R1 haurem de fer un petit flanqueig a la dreta i destrepar un metres i veurem aquesta en una comoda lleixa. R1, Dos parabolts amb xapa. Sense possibilitat de rapelar. 4 parabolts + R0 en uns 40 metres.

L2. Via l´Avi Joan. (Feixa Sector Primer Pis)

R2. Via l´Avi Joan.

L2. Via l´Avi Joan.

Després de recuperar la doble cordada, vam sortir des de la R1, cap amunt remuntant pòr una fissura on trobarem una assegurança (piton). Després d'aquest pas arribarem a una lleixa, remuntarem veurem un altre segur, una altra lleixa molt còmoda altre ressalt i acabarem gairebé caminant, fins arribar a la R2, que està al costat esquerre a la base de les roques que formen el sector d'escalada esportiva "Primer pis ". Evitar de seguir les marques de pintura blava, és part del tercer llarg !!! jejeje. R2, dues parabolts amb xapa. No és possible rapelar. Aqui tenim la fuita d'aquest itinerari proposat. Si anem cap a l'esquerra són els peus de via del Sector d'escalada esportiva "Primer Pis", només haurem de continuar per aquest fins arribar a la Drecera dels Graus i des d'alli baixar a Collbato. 2 parabolts i un piton en uns 30 metres.

R2. Via l´Avi Joan.

L2. Via l´Avi Joan.

L3 (Flaqueix a la dreta).
L3 (I+).- Tram Caminat.

Un cop tornem a estar tots els membres de les cordades junts. Recollim el material i des de la R2 caminem cap a la dreta per un estret sender cap a la dreta per buscar l'inici de la Via Joc de Nens. Veurem algunes marques de pintura de color blau clar, les sobrepassarem. No les seguirem !!!. Baixarem per algun tram més arbustiu seguirem cap a la dreta fins que no puguem més i buscarem una cinta de color groc a manera de pont de roca. Aquesta ens indica l'inici del quart llarg i el començament de la via Jocs de nens. Tirada neta uns 60 metres.

Inici Via Jocs de Nens. R3.

L4, Via Jocs de Nens.

R4, Via Jocs de Nens.
L4 (III+).-

Localitzat un pont de roca, que és mes indicatiu que per utilitzar com a segur. Ascendim rectes per una bonica placa ajaguda amb bona roca i aviat veurem un altre pont de roca més fiable per assegurar-nos. Mas dalt veurem una altra assegurança per assegurar el pas mes delicat. Donarem amb la R4 ben la base de l'anomenada Agulla Silvieta, a l'la dreta d'un arbust. R4, dos parabolt amb xapa. No és possible rapelar. dos ponts de roques i un parabolt a uns 20 metres.

L5, Via Jocs de Nens - Agulla Silvieta.

R5, Via Jocs de Nens - Agulla Silvieta.

Sortim de R4, rectes, per un muret vertical amb poques preses, haurem de mirar bé per arribar al primer segur. Després un gran buit ens servirà d'ajuda per pujar sota un llavi, uns passos a l'esquerra i més amunt un altre passet més psico, amb pedres una mica soltes. Ja només ens queda alguna cosa amb menys dificultat fins arribar a l'entrada de la R5. Que haurem de mirar-molt bé. R5, dos parabolts amb xapa,. No rapelable. Tres parabolts en uns 15 metres.

L5, Via Jocs de Nens - Agulla Silvieta.

L6, Via Jocs de Nens - Agulla Silvieta.

Continuarem la nostra ascensió per culminar en el cim de l'Agulla Silvieta. Sortint de la R5, els primers passos són molt interessants per arribar a l'assegurança. Pujarem per un tram amb la roca una mica trencada cap a l'esquerra. Després amunt uns passos mes i arribarem al cim de l'Agulla Silvieta, on als nostres peus veurem la R6. R6, dos parabolts amb xapa. No rapelable. Un parabolt a uns 15 metres.

R6, Via Jocs de Nens -  Cim de l´Agulla Silvieta.

L7, Via Jocs de Nens.

R7, Via Jocs de Nens.

L7, Via Jocs de Nens. Cim de l´Agulla Silvieta.
L7 (III+).-

Continuem des de la R6, on farem un saltet per baixar d'un ressalt i Travassarem una zona arbustiva que ens separa d'una placa. A la seva base hi trobarem una assegurança, no recordo si podia ser una reunió ???. Aquest no convé col·locar res ja que ens faria fregar molt les cordes. Escalarem per una placa on trobarem una assegurança gairebé a meitat i de seguida veurem la R7. R7, dos parabolts amb xapa en uns 10 metres.

R7, Via Jocs de Nens.

Arribem al final de la via Jocs de Nens. Molt a prop del Camí de les Bateries pel qual farem el descens. A poc a poc van arribant un a un tots els integrants d'aquesta doble cordades a capsulada. A les quals vull agrair la seva atenció i dedicació. Felicitar-les per la seva gran primera culminació en via clàssica i espero que no sigui l'última i properament ens facin saber de les seves conquestes i noves ascensions.

Gràcies de tot cor als meus amics de U.G.E.L. (CM Piolet, Sabadell)

Nina, Ruben, Els Davids, Manel, Espurnes. I coordinadors Juanillo (Gonzo) i Avel.

L7, Via Jocs de Nens.

Cim de Els Graus.
Descens.-

El descens el farem pujant uns metres i seguint un sender més o menys marcat amb algun fita de pedres. I després localitzant unes marques de pintura blaves que ja seguiendolas ens portaran al mirador dels Graus i d'aquest al Camí de les Bateries. Que seguirem cap a la nostra esquerra descendint fins a les primeres cases del municipi de Collbato. I des d'aquí fins a arribar al carrer Els Graus on tenim estacionats els vehicles.
Després unes cerveses i la lluita per la llibertat contínua !!!!.

Cami de les Bateries. Per ordre d'esquerra a dreta Manel, Chispas Punk, Nina, David, Ruben, David i Guti)

Calendaris d'activitats del la Unió Excursionista de Grups llibertaris (U.G.E.L.). Maig 2.018.