jueves, 28 de febrero de 2019

Progresió Dent ó Castell del Montmell "Via Espolón Guerrero, IV+ - 185 m." La Juncosa del Montmell (Tarragona).

Croquis i ressenyes Dent o Castell del Montmell "Via Espolón Guerrero", La Joncosa de Montmell extret de.-http://escaladaperatontos.blogspot.com  i modificat per Boulder Rocòdrom a Barcelona.

Fitxa Tècnica:

Via: Esperó Guerrero.
Zona: Dent o Castell del Montmell / La Joncosa del Montmell.
Dificultat: IV +.
Dificultat obligada: IV +.
Compromís: Baix.
Equipament: Via semiequipada. Reunions la majoria a reforçar o muntar amb friends, tascons o bagues savineras. No rapelables.
Material: 8 cintes exprés (algunes llargues), Joc de Friends (Petits i mitjans), Joc tascons, bagues savineras i reunions.

Creu del Montmell.

Àrea recreativa del Montmell.

La Joncosa del Montmell, és una zona mes freqüentada per senderistes que escaladors. A causa en part al seu difícil accés i poca continuïtat en les seves vies d'escalada. Tot i així és un gran lloc per iniciar-se en vies de diversos llargs o començar a practicar la progressió en cresta. Ens uns pocs itineraris molt discontinus en la seva dificultat però l'entorn on ens movem bé mereix una visita o diverses, jejeje. A més com al·licient final podem arribar fins al cim de la Talaia del Montmell un 100 Cim de la llista de la FEEC.

Tanca Verda. Cami de les Erimites.

L1. Cami de les Ermites.

Des de Barcelona, agafarem l'A2 i sortirem per la sortida 599 cap a B-24 direcció Vilafranca del Penedès. Passant per N-340 travessant Vallirana fins Arboç. Un cop allà anem direcció Llorenç del Penedès i després Bisbal del Penedès. En Bisbal del Penedès anem cap a Joncosa de Montmell. Travessem Joncosa de Montmell, i a la nostra dreta veurem un cartell en direcció Vall de Sant Marc i retolat com "Àrea recreativa forestal de Montmell". La pista aquesta alguna cosa deixada però és transitable per a gairebé tots els vehicles inclosos turismes, sempre vigilant anant amb cura. En arribar a aquesta àrea (amb aparcament, bar, barbacoes, ...) es pot deixar el vehicle aquí. En època d'hivern té horaris fins a les 17:00 h. Si preveiem en aquesta epoca que trigarem més podem deixar el vehicle tornant a la pista principal fins a trobar a l'esquerra l'església "nova" del Montmell i aparcar, ja que una cadena barra el pas.

Un cop estacionem el vehicle, des de l'Àrea forestal de Montmell comença un sender gairebé paral·lel a la pista per la qual hem vingut amb el vehicle que va des de l'església Nova de Montmell a l'Església Romànica de Sant Miquel s. XII (Pal indicatiu a l'inici amb diverses indicacions més, jejeje). Després el "camí de les Ermites", es dirigeix cap al Castell de Montmell.Cuando vegem una marca blanca i una fletxa vermella seguim per la pista 15 metres i veurem una paret on comença la via. a la nostra esquerra just abans de passar una barrera de color verd.

Un cop localitzem l'inici de la via, en uns blocs enganxats al camí i a pocs metres de la tanca verda. Comencem a escalar remuntant per aquests blocs. El primer pas de la sortida, si t'agafa en fred cal mirar-i pensar-ho. Després d'uns 7 metres la dificultat minva i ve un tram més fàcil (petit pi per assegurar-nos amb una baga). Després en diagonal trobem un altre tram amb mes verticalitat i fàcil d'escalar amb algun segur. Després de remuntar per aquest últim tram sortim a una mena de plataforma on en un bloc petit veurem una assegurança és la R1, on haurem de reforçar-la amb algun friend. R1, 1 parabolt amb xapa. A reforçar amb material de autoproteción (friend o tascons). Nosaltres dos friends petits. Reunió no rapelable. 3 parabolts i un pi petit en uns 40 metres.

Antiga Ermita de Sant Miquel. L2.

Sortim cap a l'esquerra des de la R1, a la recerca d'una aresta que remunta cap a un gran pi. En aquesta aresta trobarem un bloc amb un parell d'assegurances on tindrem un parell de passos. Seguirem per l'aresta fins a la base del pi amb tendència a la dreta. Acabem aquest llarg escalant un altre parell de pas amb una mica més de dificultat per arribar al pi on muntarem la R2. En febrer i març vigilar amb les bosses d'erugues de la processionària !!!!. R2, a muntar amb bagues savineras en el pi. Reunió no rapelable. 3 parabolts en uns 30 metres.

L3 (III).-

Llarg senzill on majoritàriament haurem d'anar grimpant per l'aresta. Deixant per de baix l'antiga ermita de Sant Miquel. Sobrepassem una bonica lleixa on hauríem d'haver muntat la R3, però a uns 5 metres mes trobem la base d'una antiga creu o similar "potser el pararayps, jajaja" on amb bagues savineras o cordinos muntem la R3. R3, a muntar amb autoprotecció bagues savineras. Reunió no rapelable. 2 parabolts en uns 35 metres.

El quart llarg comença amb un tram senzill amb un parabolt que ens marca el recorregut. Seguint recte amunt trobarem una lleixa sobre la qual hi ha l'altre pas amb mes dificultat que cal mirar-s'ho. Està ben protegit amb 2 parabolts molt propers per evitar la caiguda a l'esmentada lleixa ia sobre mateix, muntarem la R4 a la base de l'últim mur vertical de la via. R4, a muntar amb autopretección (dos friends petits). Reunió no rapelable. 2 parabolts en uns 40 metres.

Vanessa & Jota, R4.

R5, Castell del Montmell.
L5 (IV/ IV+).-

Comencem a escalar pel mur vertical d'uns 7 metres amb un parell d'assegurances. Després després de pujar el mur amb una àmplia lleixa a la meitat. Un tram horitzontal ens acosta a l'última plaqueta. Superada aquesta trobarem un altre segur on poder muntar una possible reunió, encara que uns metres més endavant hi ha també un gran pi on també es pot muntar. Nosaltres continuem pujant ja caminant per un sender que ens deixa en les ruïnes del Castell de Montmell i en aquests murs de pedres vam muntar la R5. R5, a muntar amb autoprotecció. Nosaltres Pont de roca i dues friends (Mitjà i petit). Reunió no rapelable. 3 parabolts en uns 40 metres.

Cim Castell del Montmell. R5.

Castell del Montmell.
El Castell del Montmell és un edifici declarat bé cultural d'interès nacional. És de molt difícil accés. Actualment queden escassos vestigis en ruïnes. Tan sols podem veure part dels seus murs, construïts amb pedres irregulars barrejades amb fang. A partir de les restes actuals no es pot treure cap conclusió de la seva estructura primitiva. Al voltant del castell i de l'església es va formar un petit nucli de població, que en 1.960 quedava reduït a unes 10 cases, actualment totes deshabitades i danyades.

Sender de descens. (Marques de pintura Verd).

Nova Esglesia de Sant Miquel.
Descens.-

Seguirem cap al cim on aquesta ubicades les ruïnes del Castell de Montmell, podem seguir les marques verdes de pintura que s'ajunta a vegades amb les de sender local (Verds i Blanques). Recorrem des de la Talaia de Montmell fins a la Creu de pedra tota la carena. Un cop a la Creu de pedra baixem per darrera cap al coll que hi ha entre el castell i la gran creu de ciment. Si estem atents, durant aquesta curta baixada localitzarem 2 "bufadors" (també anomenades boques calentes), un parell de petites coves on, segons l'època, pot sortir aire calent de l'interior de la muntanya. Després agafarem cap a dreta un sender que baixa en diagonal cap a l'Església romànica de Sant Miquel. Seguint marcat amb marques verdes i blanques. Des de l'església romànica baixem cap a la pista on veurem l'església nova de Montmell i tornem pel mateix camí fins al Àrea forestal on tenim aparcat el vehicle.